Passion-dags!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Passion-dags!

Inläggav Almen » 2017-04-12 11:56

Här diskuterar medlemmar ur Netherlands Bach Society Matteuspassionen: Experiencing S:t Matthew in Naarden

Var på en Johannes i söndags, och jag blir alltid helt nockad av inledningskören. Ofelbart får jag nästan andnöd och tårarna kommer. :cry: :)

Blir det några Passioner i påsk?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Passion-dags!

Inläggav PerStromgren » 2017-04-12 13:44

Almen skrev:Här diskuterar medlemmar ur Netherlands Bach Society Matteuspassionen: Experiencing S:t Matthew in Naarden

Var på en Johannes i söndags, och jag blir alltid helt nockad av inledningskören. Ofelbart får jag nästan andnöd och tårarna kommer. :cry: :)

Blir det några Passioner i påsk?


Tyvärr inte live, jag får leta i CD-hyllan. Några rekommendationer?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Passion-dags!

Inläggav darkg » 2017-04-12 14:11

Ahhh, jag tänkte ikväll, men blev upptagen, men nu blev jag ledig ändå. Men aptrött. Ne, det får nog va.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav Almen » 2017-04-12 14:48

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Här diskuterar medlemmar ur Netherlands Bach Society Matteuspassionen: Experiencing S:t Matthew in Naarden

Var på en Johannes i söndags, och jag blir alltid helt nockad av inledningskören. Ofelbart får jag nästan andnöd och tårarna kommer. :cry: :)

Blir det några Passioner i påsk?


Tyvärr inte live, jag får leta i CD-hyllan. Några rekommendationer?

En med Ricercar Consort/Philippe Pierlot (och svenska Maria Keohane), en annan med Philippe Herreweghe på Harmonia Mundi.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Passion-dags!

Inläggav PerStromgren » 2017-04-12 15:13

Almen skrev:
PerStromgren skrev:
Almen skrev:Här diskuterar medlemmar ur Netherlands Bach Society Matteuspassionen: Experiencing S:t Matthew in Naarden

Var på en Johannes i söndags, och jag blir alltid helt nockad av inledningskören. Ofelbart får jag nästan andnöd och tårarna kommer. :cry: :)

Blir det några Passioner i påsk?


Tyvärr inte live, jag får leta i CD-hyllan. Några rekommendationer?

En med Ricercar Consort/Philippe Pierlot (och svenska Maria Keohane), en annan med Philippe Herreweghe på Harmonia Mundi.


Herreweghe finns på Spottan, det måste jag höra! Jag vet inte om jag har någon Johannes hemma, vid närmare eftertanke. Jag brukar låna på vår lokala bibbla, och jag tror faktiskt att Herreweghe finns där, bl.a.

https://open.spotify.com/album/4xklLmOTprztxmi69o5ZRT
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav Almen » 2017-04-12 15:39

PerStromgren skrev:
Almen skrev:
PerStromgren skrev:
Tyvärr inte live, jag får leta i CD-hyllan. Några rekommendationer?

En med Ricercar Consort/Philippe Pierlot (och svenska Maria Keohane), en annan med Philippe Herreweghe på Harmonia Mundi.


Herreweghe finns på Spottan, det måste jag höra! Jag vet inte om jag har någon Johannes hemma, vid närmare eftertanke. Jag brukar låna på vår lokala bibbla, och jag tror faktiskt att Herreweghe finns där, bl.a.

https://open.spotify.com/album/4xklLmOTprztxmi69o5ZRT

Noterbart är att den utgåvan är versionen från 1725, så den fantastiska inledningen är inte med på den. Men annars är den bra. :)

Sedan har naturligtvis John Eliot Gardiner en 80-talsversion också.

Men den med Philippe Pierlot och Ricercar Consort är riktigt, riktigt bra. Solisterna sjunger körpartierna också så det är väldigt intimt och personligt. Ser just att även Helena Ek är med på den, ännu en favoritsopran.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Passion-dags!

Inläggav PerStromgren » 2017-04-12 15:58

Almen skrev:
PerStromgren skrev:
Almen skrev:En med Ricercar Consort/Philippe Pierlot (och svenska Maria Keohane), en annan med Philippe Herreweghe på Harmonia Mundi.


Herreweghe finns på Spottan, det måste jag höra! Jag vet inte om jag har någon Johannes hemma, vid närmare eftertanke. Jag brukar låna på vår lokala bibbla, och jag tror faktiskt att Herreweghe finns där, bl.a.

https://open.spotify.com/album/4xklLmOTprztxmi69o5ZRT

Noterbart är att den utgåvan är versionen från 1725, så den fantastiska inledningen är inte med på den. Men annars är den bra. :)

Sedan har naturligtvis John Eliot Gardiner en 80-talsversion också.

Men den med Philippe Pierlot och Ricercar Consort är riktigt, riktigt bra. Solisterna sjunger körpartierna också så det är väldigt intimt och personligt. Ser just att även Helena Ek är med på den, ännu en favoritsopran.


Är det den här? https://open.spotify.com/album/5OQZgw3udxkKA78pWgp2p6
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav Almen » 2017-04-12 20:19

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Men den med Philippe Pierlot och Ricercar Consort är riktigt, riktigt bra. Solisterna sjunger körpartierna också så det är väldigt intimt och personligt. Ser just att även Helena Ek är med på den, ännu en favoritsopran.


Är det den här? https://open.spotify.com/album/5OQZgw3udxkKA78pWgp2p6

Yep.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Passion-dags!

Inläggav CODY » 2017-04-12 21:10

Bra med tips på spottan!

Var på Markuspassionen av Bach i söndags. Fantastiskt :D
Oh, by jingo!

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Passion-dags!

Inläggav BosseS » 2017-04-12 22:52

Jodå, Matteuspassionen avnjöts i trefaldighetskyrkan i Arvika i Söndags, och i kväll bjöd Karlstads domkyrka på Johannespassionen, så jag är fullmatad :)

Jag har inte utvärderat alla versionen på spotify, pust. Jag har i alla fall dessa två sparade och det är inte dåliga IMHO.


Men det suger att det kanske finns bättre versioner...

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Passion-dags!

Inläggav BosseS » 2017-04-13 22:32

Nu har jag lyssnat på de två andra tips i tråden ovan och alla har sina kvalitéer. Bl.a hör jag att min liveinspelning är bättre musikaliskt än inspelad... På Onsdagens framförande höll Hans Nordenborg ett väldigt lågt tempo i inledningen, väl lågt i mitt tycke då, men då jag hör dessa inspelningarna skulle jag önska ett lägre tempo. Hans har bra känsla för musiken.

Om man uppskattar sopranen så är inte Johannespassionen ett bra verk att lyssna till då det bara innehåller två arior för sopran. De kvalité är ändock inte att förakta, och det var speciellt utmärkande i Onsdagens konsert. Hade gärna hört mer av Anna Jobrant där. Skivan med Pierlot och Ricercar Consort är dock inte långt efter där. Konserten framfördes också med orgel, det blir nog också en favorit när det gäller att leta inspelningar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav sprudel » 2017-04-19 21:24

Bra tips Almen, så vackert :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav Almen » 2017-04-20 10:11

BosseS skrev:Om man uppskattar sopranen så är inte Johannespassionen ett bra verk att lyssna till då det bara innehåller två arior för sopran. De kvalité är ändock inte att förakta, och det var speciellt utmärkande i Onsdagens konsert. Hade gärna hört mer av Anna Jobrant där. Skivan med Pierlot och Ricercar Consort är dock inte långt efter där. Konserten framfördes också med orgel, det blir nog också en favorit när det gäller att leta inspelningar.

Menar du med stora kyrkorgeln? För oftast har man en liten flyttbar orgel i orkestern i continuot. Den skall ju stämmas i rätt tonart, och det är oftast ogörligt med de stora kyrkorglarna.

Men jag har hittat en utgåva av Matteus med stor kyrkorgel i vissa partier: Paul McCreesh med Gabrieli Players. Även den har en liten kör bestående av sångsolisterna.

https://open.spotify.com/album/6eR2FCeB9oaE9R6KLoXa2r
Senast redigerad av Almen 2017-04-20 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav Almen » 2017-04-20 10:11

sprudel skrev:Bra tips Almen, så vackert :)


Varsågod. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav sprudel » 2017-04-20 10:14

Almen skrev:
sprudel skrev:Bra tips Almen, så vackert :)


Varsågod. :)


Jag vill ju ha detta på CD, det kanske finns lite till att hämta i ljudkvalitet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav Almen » 2017-04-20 12:53

sprudel skrev:
Almen skrev:
sprudel skrev:Bra tips Almen, så vackert :)


Varsågod. :)


Jag vill ju ha detta på CD, det kanske finns lite till att hämta i ljudkvalitet.

Ja, det borde det. Om du inte får tag på den så kan man ju alltid behöva en säkerhetskopia...

https://www.amazon.com/Bach-Passio-secundum-Johannem-Johannes-Passion/dp/B004LYIDQY
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Passion-dags!

Inläggav BosseS » 2017-04-20 19:29

Almen skrev:
BosseS skrev:Om man uppskattar sopranen så är inte Johannespassionen ett bra verk att lyssna till då det bara innehåller två arior för sopran. De kvalité är ändock inte att förakta, och det var speciellt utmärkande i Onsdagens konsert. Hade gärna hört mer av Anna Jobrant där. Skivan med Pierlot och Ricercar Consort är dock inte långt efter där. Konserten framfördes också med orgel, det blir nog också en favorit när det gäller att leta inspelningar.

Menar du med stora kyrkorgeln? För oftast har man en liten flyttbar orgel i orkestern i continuot. Den skall ju stämmas i rätt tonart, och det är oftast ogörligt med de stora kyrkorglarna.

Men jag har hittat en utgåva av Matteus med stor kyrkorgel i vissa partier: Paul McCreesh med Gabrieli Players. Även den har en liten kör bestående av sångsolisterna.

https://open.spotify.com/album/6eR2FCeB9oaE9R6KLoXa2r


Jag ramlade över nån inspelning på spottan med nåt som lät som cembalo...det lät inge vidare så därav min notering där.
Tack för tipset, har inte botaniserat bland inspelningarna av Matteuspassionen, det finns ju några där också...
Det känns faktiskt lite överväldigande att ha tillgång till en "skivhylla" med 20-30 miljoner album. Det funkar ju inte att försöka jämföra samtliga utgåvor av Matteuspassionen för att hitta den allra bästa, så det blir väl att plocka den första ur högen och vara nöjd om den faller tillräckligt i smaken.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav Almen » 2017-04-21 09:19

BosseS skrev:Jag ramlade över nån inspelning på spottan med nåt som lät som cembalo...det lät inge vidare så därav min notering där.

Med cembalo i continuot blir det mer rytmiskt tydligt därifrån, det kan också vara väldigt bra, tycker jag.

Tack för tipset, har inte botaniserat bland inspelningarna av Matteuspassionen, det finns ju några där också...
Det känns faktiskt lite överväldigande att ha tillgång till en "skivhylla" med 20-30 miljoner album. Det funkar ju inte att försöka jämföra samtliga utgåvor av Matteuspassionen för att hitta den allra bästa, så det blir väl att plocka den första ur högen och vara nöjd om den faller tillräckligt i smaken.

Man får ha en massa olika - en inspelning för varje sinnesstämning. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Passion-dags!

Inläggav PerStromgren » 2017-04-21 09:29

Almen skrev:
Tack för tipset, har inte botaniserat bland inspelningarna av Matteuspassionen, det finns ju några där också...
Det känns faktiskt lite överväldigande att ha tillgång till en "skivhylla" med 20-30 miljoner album. Det funkar ju inte att försöka jämföra samtliga utgåvor av Matteuspassionen för att hitta den allra bästa, så det blir väl att plocka den första ur högen och vara nöjd om den faller tillräckligt i smaken.

Man får ha en massa olika - en inspelning för varje sinnesstämning. :)


Nej! Jag har problem nog med att ta till mig en tolkning!

Det var bättre förr! Då hade jag bara råd med en CD i veckan, ibland inte ens det. Då fick jag tid att ta till mig och lyssna in mig.

Nu är jag gammal och rik (nåja) och har dessutom tillgång till ett gigantiskt Spotifybibliotek. Overflow!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Passion-dags!

Inläggav Almen » 2017-04-21 10:33

Ja, man får kanske göra hela verket till sitt först. Efter 30:e genomlyssningen börjar man ju känna igen låtarna. :)
Senast redigerad av Almen 2017-04-21 10:40, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Passion-dags!

Inläggav bomellberg » 2017-04-21 10:36

Dan-Olof Stenlund gjorde nyligen Matteus för 40 gången med Malmö Kammarkör. Snacka om kontinuitet. :-)

Själv har jag aldrig sjungit någon passion, men Bachs H-moll förra helgen var riktigt bra.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Passion-dags!

Inläggav BosseS » 2018-03-23 17:11

Dåligt med passioner i Värmland i år, närmare bestämt ingen alls, eller har jag missat någon konsertannons?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Passion-dags!

Inläggav PerStromgren » 2018-03-30 18:32

Kanske inget live, men på skiva finns de fortfarande!

Själv firar jag påskens inträde med Johannespassionen med Ricercar Consort. Ett glas calva och Sohlmans passar bra till! Snart dags för middag i all min ensamhet, fru S är bortrest.

https://www.amazon.co.uk/J-S-Bach-Passi ... B004LYIDQY
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Passion-dags!

Inläggav paa » 2018-03-30 20:22

Lördag 31 mars SVT2 20.10
Matteuspassionen
Se tillgängliga avsnitt i SVT Play

2012 fyllde världens näst mest berömda gosskör, S:t Thomaskören i Bachs hemstad Leipzig, 800 år. I firandet ingick en konsert med Bachs Matteuspassion från 1727.
En stor upplevelse för både tv-tittarna och folket i bänkarna. Nu kan vi svenska tittare också se och höra påskens budskap.
Jesu lidande, död och uppståndelse stöpta i Bachs himmelska toner. Ingen mindre än 2017 års jubilar, Martin Luther, översatte oratoriets texter till tyska.
Texter, som från början är hämtade ur Matteusevangeliet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Passion-dags!

Inläggav BosseS » 2018-03-31 10:50

Tack för tipset, den hade jag missat för jag tittar inte på TV längre. Verkar vara nästan fullängd också!

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Passion-dags!

Inläggav Kralle » 2018-03-31 16:09

paa skrev:Lördag 31 mars SVT2 20.10
Matteuspassionen


Ni som är initierade, vad finns att säga om denna version? Försöker förbereda mig lite inför kvällens sändning för att få större behållning.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Passion-dags!

Inläggav BosseS » 2018-03-31 19:03

Slå på SVT2 just nu (kulturstudion) så kanske vi får svar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passion-dags!

Inläggav Tangband » 2018-03-31 20:42

Dessa tre har jag ofta avnjutit under stilla veckan. Alla tre finns på Spotify och jag tycker själv att tolkningarna är outstanding.
Stabat Mater har sällsynt renhet i stämmorna kombinerat med ljudkvalitet av absolut högsta klass. Weiman i st Johns passion bjuder på stringent rytmisering och rätt överraskande tempon i många stycken. Helt enkelt toppklass och man blir glad av att Spotify finns :) ( annars hade jag inte hittat dessa )

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Passion-dags!

Inläggav Bill50x » 2018-03-31 21:36

BosseS skrev:Slå på SVT2 just nu (kulturstudion) så kanske vi får svar.

Lyssnar just på SVT2 Matteuspassionen från Leipzig. Fantastisk version, mycket levande och högst trivsam.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Passion-dags!

Inläggav Kralle » 2018-04-01 08:54

BosseS skrev:Slå på SVT2 just nu (kulturstudion) så kanske vi får svar.

Ser att versionen som gick på SVT i går finns att köpa på Amazon. Den har 19 reviews.
https://www.amazon.com/J-S-Bach-Matthew ... merReviews

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster