Passion-dags!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Passion-dags!

Inläggav Bill50x » 2018-04-01 08:56

Kralle skrev:
BosseS skrev:Slå på SVT2 just nu (kulturstudion) så kanske vi får svar.

Ser att versionen som gick på SVT i går finns att köpa på Amazon. Den har 19 reviews.
https://www.amazon.com/J-S-Bach-Matthew ... merReviews

Fast jag har inte hittad den som enbart ljudåtergiven (CD eller högupplöst). Går det att extrahera från DVD med bra ljudkvalité?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Passion-dags!

Inläggav Kralle » 2018-04-01 10:02

Bill50x skrev:Fast jag har inte hittad den som enbart ljudåtergiven (CD eller högupplöst). Går det att extrahera från DVD med bra ljudkvalité?

Sparade ner videon i min digitalbox (DVB-T2 HD). Är dock osäker på i vilket format ljudet kommer i det marksända TV-nätet. Gissar på nån form av förstörande kompression. Kanske för dåligt utgångsmaterial för att lägga ner jobb på. Annars är det enkelt att göra t ex en FLAC av det.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Passion-dags!

Inläggav BosseS » 2018-04-01 12:38

Bill50x skrev:
BosseS skrev:Slå på SVT2 just nu (kulturstudion) så kanske vi får svar.

Lyssnar just på SVT2 Matteuspassionen från Leipzig. Fantastisk version, mycket levande och högst trivsam.

/ B

Ja det var stort, riktigt fint. Tack paa för tipset. Speciellt roligt med dokumentären från kulturstudion timmen innan.
Tyvärr somnade jag en halvtimme från slutet ...#¤%%(&¤# fan, en öl för mycket.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Passion-dags!

Inläggav shifts » 2018-04-01 14:27

Kan noll och inget om den typ av passioner ni talar om här, så tar idag ingången via en av mina favoritkompositörer Arvo Pärt: Passio. Finns också på Spotify.
2021 maj på Spotify

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Passion-dags!

Inläggav BosseS » 2018-04-01 19:23

Den har jag lyssnat på några gånger. Har lite svårt att ta mig igenom mitten, men inledningen och slutet är bäst. Tyvärr har spotify kapat några sekunder på slutet.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Passion-dags!

Inläggav BosseS » 2018-04-01 20:24

Tangband skrev:Dessa tre har jag ofta avnjutit under stilla veckan. Alla tre finns på Spotify och jag tycker själv att tolkningarna är outstanding.
Stabat Mater har sällsynt renhet i stämmorna kombinerat med ljudkvalitet av absolut högsta klass. Weiman i st Johns passion bjuder på stringent rytmisering och rätt överraskande tempon i många stycken. Helt enkelt toppklass och man blir glad av att Spotify finns :) ( annars hade jag inte hittat dessa )

Ja, den inspelningen av Matteuspassionen är ypperlig. Det känns inte som att man behöver leta efter någon bättre. Därför trodde jag samma kör, orkester och dirigent skulle framföra Johannespassionen lika bra men icke, den föll inte alls på läppen. Verkar speciellt svårt med inledningsstycket Herr, unser Herrscher, men även solisterna imponerar inte förutom recitatören. Märkligt. Här får jag leta vidare.

Min favorit av Pergolesis Stabat mater är denna skiva: https://open.spotify.com/album/4GCnuIfFPxDHmJhi89aZ78
Gillar särskilt sopranen Dorothea Röschmann.

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Passion-dags!

Inläggav oivavoi » 2018-04-01 22:05

Om någon är interesserad: Här är en inspelning av St. Luke's Passion av den skotska komponisten James Macmillan, som jag var med och sjöng nu på palmsöndag (med Bergen Domkor i Bergen Domkyrka). Detta är original-inspelningen helt utan mastring, komprimering etc. Tycker det är helt fantastisk musik. Har bara växt och växt på mig under tiden vi har övat. I denne passionen blir allt sjungit av kören, är ingen solister med. Kristus-partierna sjungs av en kör med flickor i ålrdren 10 till 16 år. Rätt imponerande av dom, tycker jag.
https://www.dropbox.com/s/bldc4f0x1okma ... t.wav?dl=0

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Passion-dags!

Inläggav Bill50x » 2018-04-01 22:40

oivavoi skrev:Om någon är interesserad: Här är en inspelning av St. Luke's Passion av den skotska komponisten James Macmillan, som jag var med och sjöng nu på palmsöndag (med Bergen Domkor i Bergen Domkyrka). Detta är original-inspelningen helt utan mastring, komprimering etc. Tycker det är helt fantastisk musik. Har bara växt och växt på mig under tiden vi har övat. I denne passionen blir allt sjungit av kören, är ingen solister med. Kristus-partierna sjungs av en kör med flickor i ålrdren 10 till 16 år. Rätt imponerande av dom, tycker jag.
https://www.dropbox.com/s/bldc4f0x1okma ... t.wav?dl=0

Tack!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passion-dags!

Inläggav Tangband » 2018-04-02 10:20

BosseS skrev:
Tangband skrev:Dessa tre har jag ofta avnjutit under stilla veckan. Alla tre finns på Spotify och jag tycker själv att tolkningarna är outstanding.
Stabat Mater har sällsynt renhet i stämmorna kombinerat med ljudkvalitet av absolut högsta klass. Weiman i st Johns passion bjuder på stringent rytmisering och rätt överraskande tempon i många stycken. Helt enkelt toppklass och man blir glad av att Spotify finns :) ( annars hade jag inte hittat dessa )

Ja, den inspelningen av Matteuspassionen är ypperlig. Det känns inte som att man behöver leta efter någon bättre. Därför trodde jag samma kör, orkester och dirigent skulle framföra Johannespassionen lika bra men icke, den föll inte alls på läppen. Verkar speciellt svårt med inledningsstycket Herr, unser Herrscher, men även solisterna imponerar inte förutom recitatören. Märkligt. Här får jag leta vidare.

Min favorit av Pergolesis Stabat mater är denna skiva: https://open.spotify.com/album/4GCnuIfFPxDHmJhi89aZ78
Gillar särskilt sopranen Dorothea Röschmann.



Tack för tipset.
Jo, det finns ju ingen garanti att samma dirigent har samma förutsättningar vid olika inspelningar. Jag tycker denna version av johannespassionen som helhet är fantastisk, barockexperten Weimann leder. De klarar första inledningen så att det känns som att Bach hade velat ha det. Finns på Spotify

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hifikg, Majestic-12 [Bot] och 15 gäster