Varför skriver inte artister autografer?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Varför skriver inte artister autografer?

Inläggav hifikg » 2017-05-06 18:58

Ja, varför säger de nej till att ge sina fans en signatur på de album de säljer i samband med spelningarna?
Jag är ingen samlare själv och bryr mig inte, men när jag var på Madeleine Peyroux igår hörde jag att hon absolut inte skulle skriva några autografer eller signera skivor. Är inte det lite småaktigt? Sååå stora är inga jazzsångerskor, trots allt.

På den tiden det begav sig så blev jag bara glad och skrev åt alla som frågade!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Varför skriver inte artister autografer?

Inläggav Nattlorden » 2017-05-06 19:18

För att de vill att det skall spridas på forum så att folk som inte lyssnat på dem verkligen inte kommer att börja heller. :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-05-06 22:21

Världen är orättvis. Öström o hans band signerar glatt skivor när de lirar på Fasching och likförbaskat kan de inte leva på sin musik fullt ut.

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-06 23:53

Fast varför ska dom? Vad ska folk med en namnteckning till på ett cd-fodral? Boosta egot lite när dom visar kladdet för nån kompis? :P
Skulle jag nånsin bli kändis skulle jag verkligen inte vilja sitta still på nån stol o bah mata ut massa autografer till främlingar, ser ingen som helst poäng med det. En kram skulle dom däremot kunna få, mycket trevligare!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-05-07 00:37

Tell skrev:Fast varför ska dom? Vad ska folk med en namnteckning till på ett cd-fodral? Boosta egot lite när dom visar kladdet för nån kompis? :P
Skulle jag nånsin bli kändis skulle jag verkligen inte vilja sitta still på nån stol o bah mata ut massa autografer till främlingar, ser ingen som helst poäng med det. En kram skulle dom däremot kunna få, mycket trevligare!

Jag samlar, som sagt inte heller, men för dem som gör det kan det väl vara en trevlig gest. Ett fan som tagit sig till och betalat för en konsert och dessutom köper artistens skiva... tja... why not. Kan förstå om Bruce inte fixar det till alla som vill, då skulle han väl aldrig hinna vila mellan spelningarna.

Ibland frågar artisten om skivan ska signeras, då känns det lite förmätet att tacka nej, så då får de kladda för sin egen skull :-)
En Öströmskiva som jag köpte för att ge bort lät jag dem signera, tyckte det gjorde presenten lite roligare.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-05-07 09:11

Det är en vanlig uppfattning bland folk att de av någon anledning har rätt att kräva en artists tid bara för att de just den dagen bestämt sig för att gå på en konsert. Att den konserten sannolikt ingår i en pågående turne vilket förutom det mentalt påfrestande i att stå på scen varje kväll också innebär ett pressat tidsschema med långa resor, lite sömn osv har de såklart inte en tanke på. Visst händer det att det skrivs autografer men att kräva att en artist ska ägna en halvtimme/timme före och/eller efter varje konsert under sådana omständigheter för att nån ... vill ha en autograf funkar inte sen kan det kallas småaktigt eller vad som helst.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-05-11 12:24

Det är selfies som gäller för "kidsen" nu för tiden.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-11 13:50

Tell skrev:Fast varför ska dom? Vad ska folk med en namnteckning till på ett cd-fodral? Boosta egot lite när dom visar kladdet för nån kompis? :P

Jag har både signerade vinyl och cd's samt minnen av goda kramar (bla The Moldy Peaches och Lesbo Pigs).
Kul att ha, det är i princip de signerade cd'n och speciella sådana med annorlunda fodral som jag har behållit, resten är rippade och avyttrade. Vinylerna behåller jag samtliga givetvis :-)

Men självklart har jag inga krav på att artisterna ska ställa upp och signera sina skivor, för mig är det bara en extra bonus. OM möjligheten finns, jag tillhör inte dem som jagar sådant.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2017-05-11 15:40

På Fasching i Stockholm brukar det signeras i alla fall. Artisterna säljer ju fler skivor då också. Men har artisten ingen lust så får man väl respektera det också.
Jag tycker det är superkul med an autograf och kanske en selfie på artister som jag gillar.
Några höjdpunkter för autografer är: Quincy Jones, George Duke, Lee Ritenour, Mezzoforte, Janne Schaffer, Crusaders.
Några som tyvärr inte blev av: Larry Carlton, Toots Thielemans, Barry White....etc

Återgå till Musikstugan