Hur lyssnar du egentligen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Belker » 2017-09-02 15:31

Ditt! Tyckte du lät väl negativ till funktioner man kan välja att ha eller inte. Kanske onödigt sarkastiskt, dock, det tillstår jag.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav E » 2017-09-02 16:19

BosseS skrev:Denna trend att bygga in "smarta" funktioner som tror sig veta vad folk vill ha OCH som är aktiverade per default ogillar jag skarpt. En stor del av upplevelsen är ju att nå slutet av en låt/skiva/spellista och insupa en stunds tystnad. Då vill man inte att nån djävla radio ska börja skräna, en riktig antiklimax som E nämner.

Tack, BosseS!

Belker skrev:Om man inte vill uppleva ny musik går det ju lätt att stänga av. Eller så håller man sig till sina stenkakor. Tycker Spotifys algoritmer för både Discover Weekly och Radio based on... är rätt träffsäkra. Och hade de inte varit default opt in hade få upptäckt funktionen. Om man signar upp sig för en tjänst som Spotify eller dyl. får man kanske acceptera att den har fler funktioner än man har på sin grammofon.

Att nya funktioner måste vara aktiverade för att bli upptäckta tror jag inte riktigt på. Det går att göra reklam för nya funktioner utan att börja spela överraskningar. Men om vi är överens om att det är bra att avstängningsknappen är lika lätt att hitta, så är jag väl nöjd.

För övrigt har jag inte klagat på att det finns en större funktionalitet, snarare tvärtom. Det saknas ju helt oumbärliga funktioner!

Det påminner mig en smula om den nya tvättmaskinen, som inte låter mig välja vare sig temperatur, vattennivå eller antal sköljningar fritt/steglöst längre, som tar oändligt lång tid på sig och som för en massa oväsen när trumman står stilla och vatten ej pumpas in/ut (uppvärmningen?). Ändå säger tillverkaren "imagine the possibilities". Det kanske inte är meningen att dessa möjligheter skall finnas beskrivna i bruksanvisningen, utan bara att man skall fantisera om dem.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav BosseS » 2017-09-02 17:41

Tack, ditt svar överensstämmer perfekt med mitt tänkta svar till belker.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Belker » 2017-09-03 01:08

Ok, mina frihetstörstande vänner! Hur ställer ni er till att både Tidal och Spotify har ljudnormalisering avstängt som förval? Tror ni många användare har slagit på den? Tror ni loudness race dämpas om normalisering är valbart och avstängt?

Kan för övrigt tipsa om att använda Bluesounds app för uppspelning. Där kan man välja att stänga av "autofill". Haken är att man måste ha Bluesounds nätverksspelare.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav juanth » 2017-09-03 09:37

Belker skrev:Om man inte vill uppleva ny musik går det ju lätt att stänga av. Eller så håller man sig till sina stenkakor. Tycker Spotifys algoritmer för både Discover Weekly och Radio based on... är rätt träffsäkra. Och hade de inte varit default opt in hade få upptäckt funktionen. Om man signar upp sig för en tjänst som Spotify eller dyl. får man kanske acceptera att den har fler funktioner än man har på sin grammofon.



Huruvida funktioner ska vara default eller inte kan diskuteras men algoritmerna Belker nämner tycker även jag är lyckade, de uppmanar till vidare botanisering. jämför med tidsåtgången och det ofta dystra resultatet på den tiden det utfördes kring och i skivbackar hos den lokala musikaffären.
Ett problem kan iofs vara om det finns fler användare på samma spotifykonto som algoritmerna baseras på.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav shifts » 2017-09-03 10:55

Den där auto-play-funktionen i Spotify har drivit mig till vansinne. Av någon anledning vill den inte befinna sig i avkopplat läge; har stängt av den åtminstone fem gånger.
2021 maj på Spotify

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav BosseS » 2017-09-03 11:21

Jag uppskattar också Spotify's förslag, deras veckolista som kommer varje Måndag är rutin att avlyssna numera och jag har faktiskt hittat en hel del nytt där. Men som sagt, jag bestämmer själv när jag vill lyssna på den.

Jag har läst på spotify's forum att Autoplay-funktionen kan vara svår att stänga av. Man måste först och främst se till att den är avstängd på samtliga enheter som är sammankopplade via deras connect. Och man kan behöva upprepa proceduren för jag har råkat ut för att Autoplay aktiveras igen efter en uppdatering etc. Jag har inte haft problem med den efter en tids strul. Vet inte exakt vad som gjorde att den slutligen förblev avstängd. Det kanske är viktigt att samtliga enheter verkligen är uppkopplade samtidigt.

Däremot har jag problem med att Spotify ibland början om, dvs vid slut på spellistan eller skivan så början den från början igen, eller från någonstans i mitten... Ohyggligt irriterande. Ett av många fel som är det lönlöst att rapportera för det kostar för mycket energi att få det igenom deras first line support.

Ljudnormalisering lät ju otäckt. Jag hittar den inställningen enbart på Android, och där är den lyckligtvis avstängd. Har inget minne av att jag gjort det själv, men crossfade, gapless och normalisering är inställningar jag definitivt skulle slagit av om jag sett dem aktiva.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Belker » 2017-09-03 12:37

Jag kanske var otydlig, Bosses. Ljudnormalisering är en bra sak. Den gör det meningslöst för mastringen att låta högst. Saker är inte antingen eller, frihet eller inte. Ibland kan det vara av godo att kunden knuffas i en viss riktning eller rent av tvingas.

Och för att vara lite konstruktiv i trådämnet: Jag lyssnar med huvet i skruvstäd i sweetspot. Det är MIN stereo! :twisted:

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav BosseS » 2017-09-03 13:38

Det kanske är en bra sak, men det lät illa :( När du säger det har jag vid några enstaka tillfällen reagerat på en onormalt hög ljudvolym på ett nytt spår, men som sagt väldigt sällan så det beror väl på musikvalet. Men jag ska prova, jag tror jag kan hitta de låtar jag tänker på.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-09-03 16:42

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jag tankar ned playlist ca 1000 låtar (alltid hela album och oftast flera av samma artist efter varandra) som sedan går flera veckor om o om igen.
Sedan kan jag hoppa i playlist men ofta spelar den bara på


Är det verkligen att lyssna? Det låter mest som någon form av bakgrundsskval. Personligen har jag (nästan) aldrig musik som bakgrundsljud. I lyssningsrummet går det helt enkelt inte, musiken tar alltid över och jag får inget gjort. När jag dammsuger kan det väl hända att radion får vara på, men oftast inte. I bilen lyssnar jag numera nästan uteslutande på P1. I de trådlösa hörlurarna har jag oftast en ljudbok.

Mycket märklig fråga och slutsatser. :roll:
Så bara för att jag har en lång lista, så lyssnar jag inte?
Du drar upp bakgrundsskval, varför det? Även om jag skulle gjort det, skulle det inte vara bra o fint nog?

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav mhr1229 » 2018-01-06 17:28

Har nu levt med nätverksspelare och Tidal Hifi i ett halvår och kan konstatera att lyssnandet fördelar sig ungefär 50/50 mellan skivor och Tidal. Jag uppskattar verkligen möjligheten att upptäcka ny musik med Tidal (eller Spotify, som jag också har). Men det är trevligt med fonogram och jag köper ungefär lika mycket skivor som förut. Helst LP eftersom det är större och finare konvolut och jag gillar känslan av att titta på hur tonarmen rör sig över skivan. Tjugo minuter är också en ganska lagom tidsperiod att lyssna innan man tar ställning till om man vill lyssna även på andra sidan på skivan eller byta. Sjutti minuter i sträck kan bli lite väl mycket.

Jag fastnade aldrig för att spela filer från hårddisk och köpa bara filer. Och illegal nedladdning var aldrig min grej. I början fanns bara komprimerade filer med kopieringsskydd. Det kändes inte som om jag ägde mina egna filer och då kunde jag ju lika gärna köpa en CD. Nu finns högupplösta filer att köpa men dels tycker jag att alla program för att hålla reda på dem och kravet på backup blir för krångligt, dels saknar jag skivkonvoluten. Då köper jag hellre en skiva eller strömmar.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav hifikg » 2018-01-06 21:50

sportbilsentusiasten skrev:
hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jag tankar ned playlist ca 1000 låtar (alltid hela album och oftast flera av samma artist efter varandra) som sedan går flera veckor om o om igen.
Sedan kan jag hoppa i playlist men ofta spelar den bara på


Är det verkligen att lyssna? Det låter mest som någon form av bakgrundsskval. Personligen har jag (nästan) aldrig musik som bakgrundsljud. I lyssningsrummet går det helt enkelt inte, musiken tar alltid över och jag får inget gjort. När jag dammsuger kan det väl hända att radion får vara på, men oftast inte. I bilen lyssnar jag numera nästan uteslutande på P1. I de trådlösa hörlurarna har jag oftast en ljudbok.

Mycket märklig fråga och slutsatser. :roll:
Så bara för att jag har en lång lista, så lyssnar jag inte?
Du drar upp bakgrundsskval, varför det? Även om jag skulle gjort det, skulle det inte vara bra o fint nog?


Jag övertolkade kanske det där med spellistan, sorry. Det är antagligen lika mycket att lyssna som när jag ägnar en hel natt åt att lyssna igenom Zelmanis alla skivor. Men ren skvallyssning, bakgrundsmusik medan man gör något annat, är inte fint nog, det räknas inte som att lyssna på riktigt, icke :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Morello » 2018-01-08 12:22

lennartj skrev:Oj,
har jag dödat en tråd nu igen?
Vad gör jag för fel?


Jag lyssnar ungefär som du gör, Lennart.
Har dock fonogrammen sorterade efter genre (jazz, populärmusik och konstmusik) samt i alfabetisk ordning. Därtill har jag en excel-liggare med alla album.
Streaming håller pga alla remasters av framförallt populärmusik på tok för låg kvalitet för att användas vid seriös lyssning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav mhr1229 » 2018-01-08 21:23

Morello skrev:Har dock fonogrammen sorterade efter genre (jazz, populärmusik och konstmusik) samt i alfabetisk ordning. Därtill har jag en excel-liggare med alla album.
Streaming håller pga alla remasters av framförallt populärmusik på tok för låg kvalitet för att användas vid seriös lyssning.

Samma här men har inte kommit mig för med excel-arket än.

Man får ta streamingen för vad den är. Ibland låter det ap och loudnesswar men väldigt mycket ”halvpopulär” musik finns ju bara i en digital version och ett digitalt fonogram (CD) har då inga klangmässiga fördelar. Men visst, man får ett trevligt omslag att titta på och med lite tur låttexter o annan info. Och inte försvinner musiken bara för att streamingleverantören tappat rättigheterna till artisten. Men streaming är ett bra komplement. Det går liksom inte att slå möjligheten att med en knapptryckning upptäcka en ny artist man blev nyfiken på. Och gillade man det kan man köpa skivan. Så gör jag alltsomoftast.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav sprudel » 2018-01-08 22:13

Morello skrev:
lennartj skrev:Oj,
har jag dödat en tråd nu igen?
Vad gör jag för fel?


Jag lyssnar ungefär som du gör, Lennart.
Har dock fonogrammen sorterade efter genre (jazz, populärmusik och konstmusik) samt i alfabetisk ordning. Därtill har jag en excel-liggare med alla album.
Streaming håller pga alla remasters av framförallt populärmusik på tok för låg kvalitet för att användas vid seriös lyssning.


Streaming är för mig också att ha filer lagrade på hårddisk och streama dessa. Inte enbart att streama från Spotify och Tidal.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav hifikg » 2018-01-09 02:21

sprudel skrev:
Morello skrev:
lennartj skrev:Oj,
har jag dödat en tråd nu igen?
Vad gör jag för fel?


Jag lyssnar ungefär som du gör, Lennart.
Har dock fonogrammen sorterade efter genre (jazz, populärmusik och konstmusik) samt i alfabetisk ordning. Därtill har jag en excel-liggare med alla album.
Streaming håller pga alla remasters av framförallt populärmusik på tok för låg kvalitet för att användas vid seriös lyssning.


Streaming är för mig också att ha filer lagrade på hårddisk och streama dessa. Inte enbart att streama från Spotify och Tidal.


Hör du skillnad på "streamad" musik (rippad i CD-kvalitet eller bättre) från hårddisk och CD-skivor?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Morello » 2018-01-09 11:39

sprudel skrev:
Morello skrev:
lennartj skrev:Oj,
har jag dödat en tråd nu igen?
Vad gör jag för fel?


Jag lyssnar ungefär som du gör, Lennart.
Har dock fonogrammen sorterade efter genre (jazz, populärmusik och konstmusik) samt i alfabetisk ordning. Därtill har jag en excel-liggare med alla album.
Streaming håller pga alla remasters av framförallt populärmusik på tok för låg kvalitet för att användas vid seriös lyssning.


Streaming är för mig också att ha filer lagrade på hårddisk och streama dessa. Inte enbart att streama från Spotify och Tidal.


Aha, filer spelar jag också, men framförallt i kontorsanläggningen (Guru QM10 drivna av HA Amp27) - då det blir allt för bökigt att springa mellan kontoret och salongen för att byta album.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav sprudel » 2018-01-09 15:45

hifikg skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Jag lyssnar ungefär som du gör, Lennart.
Har dock fonogrammen sorterade efter genre (jazz, populärmusik och konstmusik) samt i alfabetisk ordning. Därtill har jag en excel-liggare med alla album.
Streaming håller pga alla remasters av framförallt populärmusik på tok för låg kvalitet för att användas vid seriös lyssning.


Streaming är för mig också att ha filer lagrade på hårddisk och streama dessa. Inte enbart att streama från Spotify och Tidal.


Hör du skillnad på "streamad" musik (rippad i CD-kvalitet eller bättre) från hårddisk och CD-skivor?


Har inte funderat på det. Gör du?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav hifikg » 2018-01-09 19:46

sprudel skrev:
hifikg skrev:
sprudel skrev:
Streaming är för mig också att ha filer lagrade på hårddisk och streama dessa. Inte enbart att streama från Spotify och Tidal.


Hör du skillnad på "streamad" musik (rippad i CD-kvalitet eller bättre) från hårddisk och CD-skivor?


Har inte funderat på det. Gör du?


Är det CD-kvalitet låter det som CD, är det bättre än CD så inbillar jag mig att det låter bättre, men kanske åker jag dit i ett blindtest :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav sprudel » 2018-01-10 07:56

Jag letar efter bra mastringar på album jag gillar. Lägger krutet där.
Ska lyssna efter skillnader mellan rippat och samma CD. Hör av mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster