Hur lyssnar du egentligen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav hifikg » 2017-06-28 11:14

När du sjunker ner i lyssningsfåtöljen för att verkligen njuta av musik från din fina anläggning, väljer du då ut dina favoritstycken och lyssnar på dem, eller lyssnar du igenom hela verk?

Själv upplever jag det som lite stressande att hoppa från skiva till skiva som en jäkla humla för att samla in det gottaste, men likväl gör jag det emellanåt, särskilt när jag har besök. Skönast är, tycker jag, att spela ett album från start till mål, men hur många album finns det som inte innehåller svaga partier (i meningen mindre bra)?

Ibland har jag temalyssning, en hel kväll med samma artist eller kompositör. Någon gång har jag valt ett verk och lyssnat på det i olika versioner.

Hur gör du?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav shifts » 2017-06-28 11:42

Det beror helt och hållet på humöret. Använder Swinsian (iTunes-klon) för uppspelning och jag taggar och sorterar så mycket som möjligt. Är noga med att alltid ge betyg efter varje spelning, skriva in årtal, genre, skivbolag och sedan lite lösa taggar (basss, blåsinstrument, voice, albini, aeroplane är några av mina vanligaste).

Har listor som sorterar in i skivbolag eller i genrer ("ambient" eller mer specifika "piano ambient") som kan vara listade antingen efter 0 antal spelningar eller högsta betyg. Har även listor för högst rankade spår per årtal.

Ibland letar jag upp album och spelar rakt genom vilket nog är vanligaste sättet jag lyssnar på, men kan även skräddarsy min lyssning med hjälp av dessa listor. Utan dem skulle massor av bra musik helt drunkna i mängden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-06-28 11:44

Jag spelar helt via datorn så det är inga skivor att byta, men jag lyssnar så gott som alltid på en enda artist åt gången. Antingen genom flera album efter varandra eller slumpade spår av artisten.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav darkg » 2017-06-28 13:58

Jag albumlyssnar gärna, sen brukar Spotify slå över i Radio-mode och det är ganska ofta adekvat.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav jogge » 2017-06-28 14:11

Jag albumlyssnar helst. Annars P2 i bilen (om jag är ensam i bilen vill säga) :)

Användarvisningsbild
Grannen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2015-06-27
Ort: Karlstad

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Grannen » 2017-07-07 21:45

Det börjar oftast med att jag artistlyssnar, för att sedan fastna för en eller ett par låtar som sätter sig extra mycket. Därifrån kan det bli vad som helst = spotify artistradio för liknande spår eller baserat på låten/låtarna jag totalfastnat för. -Det jag älskar och hatar med spotify är att man verkligen aldrig riktigt vet vad det kommer göra. -Ett av de senaste "fynden" som hamnade i min egen "vad fan lyssnar du på"-lista var Mark Lanegan - Man in the long black coat, och det baserade Spotify på min senaste veckas lyssning av trap / dnb när jag varit på jobbet. Bassjunkie som jag är, så är den alldeles underbar, men Mark Lanegan är bra på så många andra sätt också såklart :)

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Tell » 2017-07-08 02:04

Ibland köa upp lite låtar inom den genren eller artisten jag vill höra för stunden, o ibland så sätter jag igång ett album, men då ska det helst vara ett ihopmixat med lite story. O iofs ibland sätter jag väl igång nån mix för att få sig en redig resa ^^

bergvp
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-07-12

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav bergvp » 2017-07-13 09:30

Gör alltid spellistor för olika tillfällen/med olika teman! Men ibland blir det att lyssna igenom hela album bara!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav lennartj » 2017-07-13 12:41

Jag föredrar det spontana lyssnandet då associationer och överraskningar får styra. Mina LP och CD är var för sig sorterade i strikt alfabetisk ordning helt utan genreindelning men på kompositör om det gäller klassisk musik och artist för övrigt. På förhand uppgjorda spellistor är inte min grej.
Ofta har jag tänkt ut ett par steg framåt i min virtuella/mentala spellista, så jag spelar bara A-sidan, såvida det inte var någon låt på B-sidan associationen gällde. Det kan bli tvära kast mellan genrerna, även när jag har besök. Jag gillar att varva "mainstream" med musik av obskyrare slag, och lyckligtvis har jag rätt många vänner som uppskattar det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav lennartj » 2017-07-14 23:45

Oj,
har jag dödat en tråd nu igen?
Vad gör jag för fel?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav hifikg » 2017-07-15 00:37

Dina synpunkter är så kloka att vi inte har mer att tillägga :-)
Eller så råder sommarstiltje i lyssningsrummen.
Har själv suttit o jobbat i flera timmar i mitt lyssningsrum utan att ens dra på ljudanläggningen. NAD 208:an har kallnat totalt (efter mina elproblem) och det har den baske mig inte ens hunnit göra mellan flyttarna tidigare. Sist urkopplad och först inkopplad. Förutom de år som den stod redo att fraktas till återbruket då...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Perfector » 2017-07-15 09:17

Hos mig går radion hela dagen.
Ganska sällan spelar jag en hel platta, men låter gärna en egen kompilering kallad Öronpaj gå i bakgrunden.
Sitter inte så mycket i musik/vardagsrummet numer då det alltid är saker i trädgården och i huset som ska göras.
Emellanåt när hustrun med sin tinitus inte är hemma så kan det poppas rätt högt.
Grannarna störs inte då villorna ligger lite ifrån varandra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-07-15 11:09

Jag tankar ned playlist ca 1000 låtar (alltid hela album och oftast flera av samma artist efter varandra) som sedan går flera veckor om o om igen.
Sedan kan jag hoppa i playlist men ofta spelar den bara på

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav hifikg » 2017-07-15 16:33

sportbilsentusiasten skrev:Jag tankar ned playlist ca 1000 låtar (alltid hela album och oftast flera av samma artist efter varandra) som sedan går flera veckor om o om igen.
Sedan kan jag hoppa i playlist men ofta spelar den bara på


Är det verkligen att lyssna? Det låter mest som någon form av bakgrundsskval. Personligen har jag (nästan) aldrig musik som bakgrundsljud. I lyssningsrummet går det helt enkelt inte, musiken tar alltid över och jag får inget gjort. När jag dammsuger kan det väl hända att radion får vara på, men oftast inte. I bilen lyssnar jag numera nästan uteslutande på P1. I de trådlösa hörlurarna har jag oftast en ljudbok.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav DVD-ai » 2017-07-16 09:34

Jag har ofta musik på hemma, nästan alltind när jag är hemma så är anläggningen på och spelandes musik av något slag. :)
Det varierar hur jag lyssnar, det är nog ungefär lika ofta som jag bara sitter i matrummet med en kopp kaffe och lyssnar på musiken från vardagsrummet eller liknande, som dom tillfällen där jag lyssnar i "sweetspott".
I vilket fall som så spelar jag nästan uteslutande musik som jag tycker om, med den känsla och kvalitet som den råkar ha bara...
Och då är det ungefär lika ofta som jag kör hela skivor eller som jag hoppar lite mellanåt.

Det händer att jag har ett såfant där race där jag bara kör bra producerad musik av olika artister i följd, för att det också har en charm. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav PerStromgren » 2017-07-16 09:52

Just nu har jag läst tidningen färdigt och druckit mitt frukostte. Under tiden lyssnade vi på P2 i våra Popboxar. Då och då frågar jag fru S vad stycken heter; hon sitter i fåtöljen bredvid squeezeboxen och kan lättare läsa på displejen.

En rätt typisk lyssningssituation här hemma, men det händer givetvis att jag lyssnar igenom några kvartetter, sittandes i sötpunkten framför mina quadar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav shifts » 2017-07-16 16:48

Mysigt Per, hade samma kanal inrattad (inknappad) i morse. Satt i vårt lilla kök och lyssnade över denna minianläggning:

Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav mhr1229 » 2017-07-16 19:36

I musikrummet på en skiva i taget, men ibland bara ena sidan (om det är LP). För det mesta koncentrerat men ofta med nån hifitidning på paddan eller annat hifisurfande. Oftast ensam men ibland tillsammans med hustrun. Men hon vill aldrig lyssna tillräckligt starkt och ska hålla på och prata hela tiden.

Har inte haft nån DAC i musikrummet (har en i motionsrummet som används till bakgrunds-Spotify när det motioneras) eftersom jag inte velat ha nån dator där (taskig feng shui). Lyssnar dock på Spottan i bilen för att upptäcka ny musik som jag sen köper på skiva om jag gillar den.

Men vem vet, jag har precis slagit till på en sån däringa nätverksspelare att spela Tidal Hifi med (en Naim som kan styras från paddan). Jag ser fram emot alla nya artister jag ska upptäcka och hoppas att jag kommer att kunna fortsätta lyssna koncentrerat utan att hoppa mellan låtar och album.

Ibland sitter jag också i musikrummet och rättar tentor men om det är bra musik går rättandet väldigt lååångsamt.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
wendel
 
Inlägg: 431
Blev medlem: 2007-01-31

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav wendel » 2017-07-17 19:00

Jag brukar njuta av riktigt bra musik på samma sätt som man njuter av ett riktigt gott vin. När jag hittat något nytt som jag njuter av lyssnar jag alltid på ett helt album, och alltid bara en gång per dag. Något riktigt bra vill jag inte tjata sönder, och om det verkligen då är riktigt bra så tycker jag det når sin fulla potential först efter 7-8 lyssningar. Är det "för bra" första gången jag hör något vet jag att jag tröttnar på det snabbt.

Har börjat "känna igen" min egen smak såtillvida att om jag inte tagit "några glas vin" så kan jag avfärda 99% med bra träffsäkerhet, efter "några glas vin" låter det mesta lite bättre tyvärr. För tillfället njuter jag av "Big Big Train", men bara samma album och bara en gång om dagen i några dagar till, sen kan jag gå vidare till nästa album och därmed få ut maximalt av godsakerna.

Har mina anläggningar nerpackade ett par månader till, men kan njuta av musik med spotify och datorhögtalare tills dess.

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-25 22:32

Planlöst och nästan alltid kring nio-hugget på kvällen. Sällan hela album, kan inte ens komma ihåg när jag gjorde så senast.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav E » 2017-09-01 18:56

Ofta hela album. Men inte sällan bara en låt eller två. Tycker om spelare som på ett busenkelt sätt kan spela upp bara en låt, så jag kan njuta obehindrat utan att behöva stoppa spelaren i precis rätt tid: att - om så bara för någon sekund - behöva drabbas av en helt annan låt efteråt är faktiskt ett rejält antiklimax för mig. :? Och att behöva trycka på stopp i rätt sekund är som sagt inte heller kul.

Spelare med funktionen "stoppa/pausa efter denna låt" tar jag tacksamt emot tips på. Finns till exempel på fjärren till min gamla Sony-minidisc, MDS-JE510. Fanns i gamla Winamp (eventuellt krävdes ett plugin) som jag körde mycket för en massa år sedan, när musiksamlingen i hög grad bestod av pirat-MP3:or i oändliga spellistor (ett avslutat kapitel även om de finns kvar på någon gammal hårddisk).

Tyvärr lyser denna ultrasimpla funktion alltför ofta med sin frånvaro.

Spotify hade något hyss för sig nyligen och började spela musik som den själv föreslog direkt efter det album jag valt att lyssna på, utan att fråga först! :o Det gjorde mig enormt lättad att upptäcka att detta elände gick att välja bort! :lol:

Någon mer än jag som vill vara säker på att det blir tyst efter vald platta eller låt?

Ofta är det som så att jag vill, eller måste, sluta lyssna halvvägs in i något större verk. Funktionen "stop after current" är helt enkelt en oumbärlig hjälp! Jag vill ju höra färdigt låten, oftast. Och att programmera spelaren i förväg fungerar naturligtvis inget vidare som ersättning, när man inte vet riktigt i förväg.

Det vill säga, jag kan självklart uppskatta motsatsen också (jag lyssnar ju på radio ibland), men bara när jag vill ha det så, tack.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Belker » 2017-09-01 19:43

I både Tidal och Spotify är det bara att radera ev. uppspelningskö för att få den funktionen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav darkg » 2017-09-01 20:12

E skrev:Någon mer än jag som vill vara säker på att det blir tyst efter vald platta eller låt?


Ja!

E skrev:Spotify hade något hyss för sig nyligen och började spela musik som den själv föreslog direkt efter det album jag valt att lyssna på, utan att fråga först!


Den funktionen gillar jag faktiskt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav E » 2017-09-01 20:45

Ja, det kan väl vara trevligt. Om den frågar först. Och om det går att stänga av, vilket det gör.

- - - - - - -

Belker skrev:I både Tidal och Spotify är det bara att radera ev. uppspelningskö för att få den funktionen.

Bara och bara. Jag räknade till åtta skärmtryckningar på mobilen för att ta bort resterande fem låtar i kön (det kan ju vara avsevärt längre kö än så), på min Android-version av Spotify. Missar jag någon "radera alla"-knapp?

Och när jag sedan vill fortsätta uppspelningen så går det inte att starta där jag slutade lyssna, eftersom kön är raderad.

Det är ganska långt från den enknapps-funktion jag önskar. Eller missar jag något?

Ett enkelt sätt att implementera den skulle vara att ett lång-tryck på pausknappen avbryter uppspelningen först när spåret är slut. På en dator skulle Ctrl+klick kunna fungera, om det inte är upptaget redan.

(I gamla Winamp hade jag dessutom "stop with fade-out" eller vad det kan ha hetat. Ganska trevligt. Även det hittade man under högerklicksmenyn på stoppknappen, samt med kanske Ctrl+Shift+'stop' eller något i den stilen.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav PekkaJohansson » 2017-09-01 21:03

Tids- och stämningsberoende. Ibland är jag på piggt humör och tar fram album som innehåller de bästa popdängorna jag kan komma på - i bästa möjliga ljudkvalitet på cd, förstås - och ibland blir det ett helt sammanhängande progressivt rockalbum. Ibland slölyssnar jag på ett okänt album och spetsar öronen när något musikaliskt eller ljudmässigt intressant dyker upp. Ibland blir det något riktigt välinspelat för att mata anläggning och öron med godis. När kvällen är slut och anläggningen har stängts av kan det bli fortsättning framför datorn med Youtube och långa resor genom musikhistorien, inte sällan i form av tv-inslag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-09-01 21:17

Alldeles för lite :D
Skämt å sido så blir det mestadels blandat spotify i hörlurar. När man väl får tid till att sätta igång stereon blir det skivor eller en musik blu-ray :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav darkg » 2017-09-02 09:44

Jag hade faktiskt.se just en förträfflig upplevelse av Spotify som efter någon skiva mixade fram Roky Erickson, som jag aldrig kommit mig för att lyssna in, tidigare obekanta Horisont och Troubled Horse, Stillborn, någon Voivod och allt vad det blev!

Många gånger ogilar jag dock när program tar sig friheter.
Don’t just do something, sit there.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav BosseS » 2017-09-02 12:25

Denna trend att bygga in "smarta" funktioner som tror sig veta vad folk vill ha OCH som är aktiverade per default ogillar jag skarpt. En stor del av upplevelsen är ju att nå slutet av en låt/skiva/spellista och insupa en stunds tystnad. Då vill man inte att nån djävla radio ska börja skräna, en riktig antiklimax som E nämner.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav Belker » 2017-09-02 13:30

Om man inte vill uppleva ny musik går det ju lätt att stänga av. Eller så håller man sig till sina stenkakor. Tycker Spotifys algoritmer för både Discover Weekly och Radio based on... är rätt träffsäkra. Och hade de inte varit default opt in hade få upptäckt funktionen. Om man signar upp sig för en tjänst som Spotify eller dyl. får man kanske acceptera att den har fler funktioner än man har på sin grammofon.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hur lyssnar du egentligen?

Inläggav BosseS » 2017-09-02 14:48

Vilket inlägg svarar du på?

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster