Varför hör jag att det är filmmusik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav PerStromgren » 2017-08-09 10:40

Vi har för vana att lyssna på Klassisk morgon i P2 till frukost. De har spelat rätt mycket filmmusik på sistone, och nästan varje gång det händer brukar Pernilla eller jag kommentera - innan vi vet vad som spelas - att detta måste vara filmmusik. Det gäller alltså musik skrivet för film, inte verk som redan fanns, alltså.

Hur kan det komma sig att det är så tydligt och vilka element i musiken kan det vara vi känner igen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav Nattlorden » 2017-08-09 11:25

Vet inte om jag tycker det är så uppenbart...











It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav PerStromgren » 2017-08-09 11:49

Jag kanske borde lagt mer emfas på att det gällde musik framfört av symfoniorkestrar, alltså något som skulle kunna passera som "klassisk" musik. Rytmisk pop-musik är nog en annan femma.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav Nattlorden » 2017-08-09 11:57

Om du enbart syftar på bakgrundsmusik, så är där ju det gemensamma att det finns ett förlopp som musiken skall passa in i. Sådana förlopp kanske inte uppstår om man väljer att komponera "utan stöd" av film? Musik som skall stå helt på egna ben kanske inte kan ta lika långa "ointressanta" sekvenser utan det måste bli lite mer action i själva musiken, emedan filmmusiken kan vara mer flytande då det filmiska står för förändring i sig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav Nattlorden » 2017-08-09 11:59

Vad tycks om denna då?

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav PerStromgren » 2017-08-09 12:43

Nattlorden skrev:Vad tycks om denna då?

[ YouTube ]


Det där är ett typiskt exempel. Det låter absolut som filmmusik, och när jag googlar ser jag att det är så.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav PerStromgren » 2017-08-09 12:45

Nattlorden skrev:Om du enbart syftar på bakgrundsmusik, så är där ju det gemensamma att det finns ett förlopp som musiken skall passa in i. Sådana förlopp kanske inte uppstår om man väljer att komponera "utan stöd" av film? Musik som skall stå helt på egna ben kanske inte kan ta lika långa "ointressanta" sekvenser utan det måste bli lite mer action i själva musiken, emedan filmmusiken kan vara mer flytande då det filmiska står för förändring i sig.


Det finns gott om musik som är så kallad programmusik, dvs som är komponerad för att efterlikna ett skeende, men den musiktypen låter sällan som den filmmusik jag syftar på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav Nattlorden » 2017-08-09 13:22

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Vad tycks om denna då?

[ YouTube ]


Det där är ett typiskt exempel. Det låter absolut som filmmusik, och när jag googlar ser jag att det är så.


Är den för tematisk?

Ett i mitt tycke liknande stycke:
Senast redigerad av Nattlorden 2017-08-09 13:26, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav Nattlorden » 2017-08-09 13:24

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Om du enbart syftar på bakgrundsmusik, så är där ju det gemensamma att det finns ett förlopp som musiken skall passa in i. Sådana förlopp kanske inte uppstår om man väljer att komponera "utan stöd" av film? Musik som skall stå helt på egna ben kanske inte kan ta lika långa "ointressanta" sekvenser utan det måste bli lite mer action i själva musiken, emedan filmmusiken kan vara mer flytande då det filmiska står för förändring i sig.


Det finns gott om musik som är så kallad programmusik, dvs som är komponerad för att efterlikna ett skeende, men den musiktypen låter sällan som den filmmusik jag syftar på.


Jo, men då är det kompositören som tänker sig skedet. När du skriver filmmusik så får du ett skeende som du inte själv valt och som kanske inte ens är värst naturligt. Saker kan hända i slow-motion, eller det kan klippas mellan olika skeenden eller annat...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav Tell » 2017-08-09 16:51

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Vad tycks om denna då?

[ YouTube ]


Det där är ett typiskt exempel. Det låter absolut som filmmusik, och när jag googlar ser jag att det är så.


Förlåt, men är det verkligen så att du måste googla för att ta reda på om just den låten är filmmusik? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav Nattlorden » 2017-08-09 18:13

Tell skrev:
PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Vad tycks om denna då?

[ YouTube ]


Det där är ett typiskt exempel. Det låter absolut som filmmusik, och när jag googlar ser jag att det är så.


Förlåt, men är det verkligen så att du måste googla för att ta reda på om just den låten är filmmusik? :D


Den mest intressanta frågan är väl att om han är så i otakt med samtiden - hur tusan har han lärt sig att googla?? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-06-05 22:35

Tänkte skriva om att jag tänker filmmusik som långsträckt och kontinuerlig, men så dök något intressantare upp...

"Filmmusik gestaltar i första hand inte känslor utan rörelser! Det anser filmmusikvetaren Peter Bryngelsson i det här "Interplay i P1"-programmet från den 17 januari 2015."

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/586510?programid=4758
Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav petersteindl » 2018-06-06 00:39

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Om du enbart syftar på bakgrundsmusik, så är där ju det gemensamma att det finns ett förlopp som musiken skall passa in i. Sådana förlopp kanske inte uppstår om man väljer att komponera "utan stöd" av film? Musik som skall stå helt på egna ben kanske inte kan ta lika långa "ointressanta" sekvenser utan det måste bli lite mer action i själva musiken, emedan filmmusiken kan vara mer flytande då det filmiska står för förändring i sig.


Det finns gott om musik som är så kallad programmusik, dvs som är komponerad för att efterlikna ett skeende, men den musiktypen låter sällan som den filmmusik jag syftar på.


Vad sägs om denna symfoni?



Du bör i alla fall lyssna 10 minuter, men helst hela.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav philip » 2018-07-07 15:07


Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Varför hör jag att det är filmmusik?

Inläggav Tompa_39 » 2018-07-12 09:47

Stjäl din tråd lite och gör reklam för en av de bättre filmmusikskaparna (enligt mig): James Newton Howard
Här en 13min - editerad variant av hans kompositioner till "Lady In The Water"

Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster