av lennartj » 2017-08-16 19:01
Ja, man får ju vara tacksam att någon verkligen gjort detta sisyfos-arbete, men jag tycker man förlorar känslan, när man lyssnar på digitala filer.
Jag har nu inte bara min hot-roddade gamla Garrard utan även en topprenoverad Thorens TD124 att spela mina nästan 1.000 stycken 78-varvare på.
Det är något visst när man sänker nålen i spåret och justerar EQ efter skivbolag och skivans skick, och eventuellt tar om början, om det behövdes mycket justering, och oftast får avnjuta en direktgravering med ett sjuhelsikes drag!
Den stora vinsten med digitaliseringen är ju för långa klassiska stycken som kan sträcka sig över bortåt 10 skivsidor, om den är gjord av en kompetent tekniker med ett riktigt spelbord med 2 verk som kan synkroniseras för flytande övergångar, för de graverades i allmänhet med ca.5 sekunders överlappning.
Det är vansinnigt irriterande att musiken bryts i 5 minuters intervaller (eller tätare) för skivbyte för oss med vanliga enkelspelare.
Jag tycker verkligen synd om de musikälskare som fick hålla till godo med detta elände innan LP-skivorna kom, dessutom kostade sannolikt en box jättemycket med 5 st 12" 78-varvare i.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]