Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav Bill50x » 2017-11-26 16:03

Hittade den på Spotify och tycker musiken är riktigt bra. Det är inte ett antal låtar, det är mer ett verk hon har producerat.

Som vanligt låter det för bedrövligt, tyvärr. Lyssnade första gången i TV'n, som brukar låta OK. Platt, distat, fick sänka nivån rejält för att stå ut. Kopplar jag direkt över till et tv-program hör jag inte vad dem säger eftersom volymen är så låg...

Hittade till slut albumet i mp3-format och körde titelspåret genom MasVis. Inte riktigt lika illa som Metallica, men nästan. Så här ser det ut (och låter)

Bild

https://www.dropbox.com/s/tsxt2yt9oy75u ... a.wav?dl=0

Inte kul, om ni frågar mig... men de mp3:or jag hittat låter i alla fall mycket bättre än Spotify.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav shifts » 2017-11-26 16:07

Har lyssnat genom en gång i "köksradion" på låg ljudnivå och då tänkte jag inte på det du säger. Har ännu inte haft tid att sätta mig ordentligt med albumet. Jättefin skiva låtmässigt, men väldigt synd om den låter så bedrövligt som du hintar om. Vid den första lyssningen tänkte jag på hur intrikat den är, med en tillsynes väldigt enkel uppbyggnad. Lyssnar man fokuserat finns det en hel del detaljer att upptäcka; en högdynamisk utgåva hade satt som en smäck här.

Edit: Ser ingen bild på din länk, utan en WAV-fil.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav Bill50x » 2017-11-26 16:29

shifts skrev:Edit: Ser ingen bild på din länk, utan en WAV-fil.

Ska finnas här https://www.dropbox.com/pri/get/11.%20U ... Q9i8LrGU1w
typ

Bild

eller så kan du ladda ner den här...
https://www.dropbox.com/s/lhf9f0b91h0vq ... a.gif?dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav hifikg » 2017-11-26 16:40

HD Tracks erbjuder den (inte) i 24/96. Dvs de har den, men de säljer den inte till alla marknader. Av smakprovet blir jag emellertid inte alls frestad att inhandla verket.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav Belker » 2017-11-26 16:50

Jag vill verkligen tycka att den är bra, men jag orkar inte höra mer än några få låtar. Möjligt att dåligt ljud gör att den känns extra jobbig att lyssna på, så långt har jag inte ens tänkt...Homogenic har iaf gått varm senaste dagarna! Those were the days....

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav shifts » 2017-11-26 17:43

hifikg skrev:HD Tracks erbjuder den (inte) i 24/96. Dvs de har den, men de säljer den inte till alla marknader. Av smakprovet blir jag emellertid inte alls frestad att inhandla verket.


Om du känner dig frestad senare finns den att köpa här: https://tracks.technics.com/GB/releases/7123272
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav hifikg » 2017-11-26 18:01

Kul, den sidan bokmärker jag för framtida bruk :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav Bill50x » 2017-11-26 20:28

hifikg skrev:Kul, den sidan bokmärker jag för framtida bruk :)

Men alltså, vad ska man med en 24/96 version till när dom totalt komprimerat sönder alltsammans dynamiskt? Att man ännu bättre hur dåligt det faktiskt låter?

Verket hon skrivit/producerat är värt en bättre behandling än så här.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-26 21:38

Jag tänkte köpa den nu på rean. Men så provlyssnade jag lite och tyckte inte att musiken var intressant. Jag lyssnade i en plutthögtalare som sitter under datorskärmen och ändå hörde man att produktionen hade kunna vara bättre, för att säga det lite snällt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav hifikg » 2017-11-26 22:04

Nu har jag lyssnat på titelspåret uppspelat på ESL 63 och det lät väldigt spännande. Jag kommer ge albumet en chans. Björk har hittat något! Igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav matssvensson » 2017-11-26 23:00

Utopia finns i 24/96 för 125 kr på 7digital.

Jag hoppas Björk någon gång får den mastringen jag tror hon förtjänar. För mig är det svårt och krävande bara som det är. Ansträngt ljud gör det inte lättare. Nu är Utopia som en opera utan handling, tycker jag. Men det kan ändra sig.

Jag fascineras ändå av att hon lyckas saluföra detta som populärmusik. Det beundrar jag henne för.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav Laila » 2017-11-27 15:10

Fy för den lede, klarade ungefärligen 30 sekunder. :cry:
Märkligt att inte branschen/artisten verkar märka* va illa dä låter . . . typ. 8O
(Å folk undrar varför man/jag spelar så mycket äldre vinyl . . . :roll: )

*Här gäller tydligen att låta mest samt "We're Only In It For The Money".

Ps. Har nu sänkt volymen å lyssnat igenom hela Bills fil. Det hörs ju i alla fall
att det är Björk som sjunger, inte illa. Vem vet de kanske vill ha dä såhär . . . :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav Bill50x » 2017-11-27 15:29

Laila skrev:Ps. Har nu sänkt volymen å lyssnat igenom hela Bills fil. Det hörs ju i alla fall
att det är Björk som sjunger, inte illa. Vem vet de kanske vill ha dä såhär . . . :oops:

Kommer en uppdatering, har hittat flac-filer och de ser lite annorlunda ut än MasVisen från mp3.

Men det är inte utan att man undrar hur fantastisk skivan skulle låtIt med full sving?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav petersteindl » 2017-11-28 01:16





Ganska ok. :) Frågan är dock hur många gånger man lyssnar innan man tröttnat?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav JB » 2017-11-28 04:42

Lyssnade lite på Spotify och jag tycker absolut inte att ljudkvaliten är sämre än genomsnittet när det gäller musik släppt senaste 20 åren.
Visst distar det ordentligt på många ställen, men det är ju för att instrumenten är distade, och inte för att låtarna är slaktade i mixning/mastring (jag lyckas iaf knappt höra någon peakdist).

Antar att ni inte gillar distade instrument, men för mig som lyssnar en hel del på metal så låter det inte speciellt trasigt, och här jag hör bara dist där det ska vara dist och inte pga dålig mixning/mastring.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav Bill50x » 2017-11-28 09:11

JB skrev:Lyssnade lite på Spotify och jag tycker absolut inte att ljudkvaliten är sämre än genomsnittet när det gäller musik släppt senaste 20 åren.
Visst distar det ordentligt på många ställen, men det är ju för att instrumenten är distade, och inte för att låtarna är slaktade i mixning/mastring (jag lyckas iaf knappt höra någon peakdist).

Antar att ni inte gillar distade instrument, men för mig som lyssnar en hel del på metal så låter det inte speciellt trasigt, och här jag hör bara dist där det ska vara dist och inte pga dålig mixning/mastring.

Inte bara att det distar. Lyssnar mest på rock av olika slag så jag är van vid distade instrument. Vad jag däremot inte gillar är distade röster, speciellt inte på singer-songwriter-skivor.

Björks Utopia har en del distade instrument ja, men ljudet är så uppskruvat och kompakt så det blir otrevligt. Alltsammans är ju bara en grumlig gröt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav music4ever » 2017-11-30 00:45

JB skrev:Lyssnade lite på Spotify och jag tycker absolut inte att ljudkvaliten är sämre än genomsnittet när det gäller musik släppt senaste 20 åren.
Visst distar det ordentligt på många ställen, men det är ju för att instrumenten är distade, och inte för att låtarna är slaktade i mixning/mastring (jag lyckas iaf knappt höra någon peakdist).

Antar att ni inte gillar distade instrument, men för mig som lyssnar en hel del på metal så låter det inte speciellt trasigt, och här jag hör bara dist där det ska vara dist och inte pga dålig mixning/mastring.


De flesta låtarna har en DR på 4-6 db!! Har inte hört skivan i anläggningen men risken är då stor att det kommer dista rejält pga massiv komprimering.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav BORIS » 2017-11-30 08:43

JB skrev:Lyssnade lite på Spotify och jag tycker absolut inte att ljudkvaliten är sämre än genomsnittet när det gäller musik släppt senaste 20 åren.
Visst distar det ordentligt på många ställen, men det är ju för att instrumenten är distade, och inte för att låtarna är slaktade i mixning/mastring (jag lyckas iaf knappt höra någon peakdist).

Antar att ni inte gillar distade instrument, men för mig som lyssnar en hel del på metal så låter det inte speciellt trasigt, och här jag hör bara dist där det ska vara dist och inte pga dålig mixning/mastring.



De flesta låtarna har en DR på 6-10 db(obs. enl. DR Database). Har bara lyssnat sporadiskt men upplever inte heller den massiva komprimeringen det talas om som direkt störande. Ganska konventionellt behandlad, varken mer eller mindre, vilken värdering man nu lägger i det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav hifikg » 2017-11-30 13:31

Tyvärr vänjer vi oss vid det dåliga ljud som levereras. Sakta men säkert. Jag köper inga fler skivor som är utgivna av Sony & Co. Grannen gör det och jag lånar ibland. Glad att slippa köpa. Själv köper jag andra bolags utgivningar och låter grannen ta del av dem :) Fast numera finns det inga garantier oavsett bolag. Tyvärr. Tur att jag har en massa gammal musik att njuta av.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav hifikg » 2017-12-04 22:03

Köpte den på HD-Tracks i 24/96 bara för att det är spännande musik. Och i ett tyst, svalt och mörkt rum är musiken fascinerande, även om den är illa komprimerad. Kan inte tänka mig att Björk vill ha det så här. Lyssnar artister på sina utgivna verk?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav jockewe » 2017-12-17 01:24

Har lyssnat en del nu, inte jobbigt alls med mp3 filerna som kom med LP ...

Vinylerna låter jättebra MEN har rätt ovanligt mycket spårljud tyvärr, jag köper det för flytet, basen och klangfärgerna på flöjterna
det låter så naturligt!

På en dag har jag lyssnat på hela 3 ggr och det har gett mersmak. Hon har fantasi den musikern!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav PekkaJohansson » 2017-12-17 02:28

Bill50x skrev:Hittade till slut albumet i mp3-format och körde titelspåret genom MasVis. Inte riktigt lika illa som Metallica, men nästan. Så här ser det ut (och låter)

[ Bild ]

https://www.dropbox.com/s/tsxt2yt9oy75u ... a.wav?dl=0

/ B


Är detta ett skämt? Varför skickar du en länk till en vinylripp och ber oss bedöma den?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har lyssnat på Björks senaste - Utopia

Inläggav Bill50x » 2017-12-17 12:33

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Hittade till slut albumet i mp3-format och körde titelspåret genom MasVis. Inte riktigt lika illa som Metallica, men nästan. Så här ser det ut (och låter)

[ Bild ]

https://www.dropbox.com/s/tsxt2yt9oy75u ... a.wav?dl=0

/ B


Är detta ett skämt? Varför skickar du en länk till en vinylripp och ber oss bedöma den?

Med vänlig hälsning

Pekka

1. Nej, inget skämt, var inte ens medveten om att det var en vinylripp. Min lyssning har gjorts på Spotify.
2. Jag har inte bett om en bedömning, bara ville visa hur det ser ut.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster