Vad är punk?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vad är punk?

Inläggav Kronkan » 2017-12-11 22:56

Tillbaka till ursprunget, korta lite snabba låtar med attityd
Cover London Calling


Cover Elvis Presley - Första LP:n


Första spåret
Senast redigerad av Kronkan 2017-12-11 23:27, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad är punk?

Inläggav Svante » 2017-12-11 23:16

petersteindl skrev:Tja, jag hade en del LPn från den där listan på 60-talet. Electric Prunes, Blues Magoos, the Seeds... En del låter som the Beatles annat som psychedelic. Njaee.

Det här lyssnade jag på 1967. Den kom 1966. Fanns inget liknande. Svante, vad anser du deras musik vara? :)


"Bra"...? Alltså det där var ju kul, men punk är det inte. Hoppas nu ingen tror att jag är eller tror att jag själv tror att jag är särskilt kunnig på att kategorisera musik. Men just punk har jag en bild av vad jag tycker att det är och därför ställde jag frågan i den här tråden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Vad är punk?

Inläggav Max_Headroom » 2017-12-12 19:31

petersteindl skrev:
Spoiler:
Visa
Tja, jag hade en del LPn från den där listan på 60-talet. Electric Prunes, Blues Magoos, the Seeds... En del låter som the Beatles annat som psychedelic. Njaee.

Det här lyssnade jag på 1967. Den kom 1966. Fanns inget liknande. Svante, vad anser du deras musik vara? :)


[ YouTube ]

Spoiler:
Visa
För mig var den LPn stilbildare. Fanns inget annat som påminde om the Monks. Dessutom var deras skivor (1 LP & några singlar) extremt svåra att få tag på redan 1967. Jag hade tur som lyckades komma över ett exemplar. Jag beställde i en butik i Stockholm. De hade ingen aning om vad det var. Frank Zappa visste dock tidigt vilka the Monks var.

Här kan man köpa begagnade LP med the Monks. https://www.discogs.com/Monks-Black-Monk-Time/release/873116 8)

Från WIKI:

WIKI skrev:The Monks, referred to by the name monks on record sleeves, were an American garage rock band formed in Gelnhausen, Germany in 1964. Assembled by five American G.I.s stationed in the country, the group grew tired of the traditional format of rock, which motivated them to forge a highly experimental style characterized by an emphasis on hypnotic rhythms that minimized the role of melody, augmented by the use of sound manipulation techniques. The band's unconventional blend of shrill vocals, feedback, and guitarist David Day's six-string banjo baffled audiences, but music historians have since identified the Monks as a pioneering force in avant-garde music.


Här är en välgjord liten dokumentär.

[ YouTube ]


Redan 1967 var the Monks kult. :lol:

Med vänlig hälsning
Peter


Efter 5 sekunders lyssnande på video så var min tanke "Can". Så läste jag att dom huserade i Tyskland... Så där verkar dom ha gjort ett ordentligt avtryck alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6693
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vad är punk?

Inläggav ChristianAndersson » 2017-12-25 00:37

Shatterer of words

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster