Man vänjer sig... Kjell HÖGLUND tolkas av Ellen S

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Man vänjer sig... Kjell HÖGLUND tolkas av Ellen S

Inläggav hifikg » 2018-03-02 00:17

Är rädd att Pekka kanske gör rätt, trots allt, när han tidigare skrev, i min tråd, apropå Bo Sundströms nya skiva, att han inte var så imponerad av somliga ljudtekniker/mastrare. Mitt Dumma Jag håller måttet, absolut, men idag har jag lyssnat igenom Ellen Sundbergs tolkningar av Kjell Höglunds låtar och blev inte särskilt imponerad av ljudet, tyvärr, för det är en intressant skiva för övrigt. Kollade det finstilta och bolaget är BMG, förrädiskt va? För visst hette det Sony-BMG tidigare? Skivan är mastrad av samma Claes Persson som misslyckats med att misslyckas med Bo Sundström. Första genomlyssningen var jag mest fascinerad av tolkningarna som sådana och att Ellen givit sig på mastodontverket "Häxprocess" i full femtonminutersversion. Dock utan solopianot.

Andra lyssningen flöt på men så började jag tänka att de här visorna borde vara mindre trasiga än de är. Och när jag lyssnar i hörlurar bekräftas eländet. Varför gör man på detta vis?? Lugna visor med enkelt komp som verkligen inte behöver maximeras på något ljudförstörande vis, men det har man gjort. Avslutade recensionen med några väl valda kraftuttryck, men backade ur och tänkte att så elak kan jag inte vara. Eller kan jag det? Spelar skivan igen och igen, det är iofs ett tecken på att den inte är helt körd. Då hör jag att somliga låtar är helt utsökt trevliga att lyssna på, medan andra är utståbara enbart tack vare texterna.

”Man vänjer sig” flyter på, stillsamt och lockar till lyssning efter lyssning, medan Genesarets Sjö är söndermald och näst intill smärtsam att höra på, precis som Pandoras Ask och så där håller det på. En del låtar är helt rimliga medan andra inte alls är trivsamma. Jag blir inte klok på den här skivan. Det KAN t o m vara meningen att ljudet ska vara ”skitigt” på en del låtar, som ett statement och för att understryka budskapen. Köp gärna skivan om du gillar HÖGLUNDs kluriga texter, Ellen gör dem rättvisa tycker jag, men räkna inte med något hifi-nirvana. Den här skivan kommer inte att spelas på någon hifi-mässa.

Sista låten ”Häxprocess” är lite ”svajig” emellanåt låter det okej och emellanåt skär ljudet sig ganska otäckt, men totalt sett är det ett lyssningsvärt stycke som är mycket aktuellt även idag, och det är väl tur eftersom den utgör en tredjedel av vaxet :)

Någon som vill MasVisa ett par låtar? (Ni andra kan ju lyssna i all enkelhet)

Här är en låt:

https://www.dropbox.com/s/jkjhszol3w0ij25/04%20Man%20V%C3%A4njer%20Sig.aif?dl=0

och här är en annan

https://www.dropbox.com/s/vr63w5gmhblj4nk/03%20Brustna%20Dr%C3%B6mmars%20Boulevard.aif?dl=0

Den ena tycker jag låter tveksamt och den andra helt okej…

Börjar få lite ont om utrymme i min dropbox så länkarna kommer inte vara funktionella jättelänge.

darkg påpekade min namn-fadäs, får skylla på den sena timman och tankar på Sundström...
Senast redigerad av hifikg 2018-03-02 11:33, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Man vänjer sig... Kjell Högström tolkas av Ellen S

Inläggav PekkaJohansson » 2018-03-02 00:40

Så här ser det ut:

04 Man Vänjer Sig.gif
04 Man Vänjer Sig.gif (30.9 KiB) Visad 847 gånger

03 Brustna Drömmars Boulevard.gif
03 Brustna Drömmars Boulevard.gif (30.61 KiB) Visad 847 gånger

Har inte hunnit lyssnat annat än mycket snabbt i datorn. Låter typiskt modernt och skadat, är mitt första intryck, även om det förstås finns värre exempel. Det låter dock tillräckligt dåligt för att jag, som annars är en stor vän av Höglunds musik, inte ska göra mig någon större brådska att höra mer av skivan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Man vänjer sig... Kjell Högström tolkas av Ellen S

Inläggav hifikg » 2018-03-02 01:02

Tack! "Man vänjer sig" är dräglig att lyssna på, t o m småtrevlig, medan de Brustna Drömmarna är smått svårlyssnad. Synd, men de flesta kanske inte bryr sig och Kjell får ett rejält uppsving ändå. Det ryktas om att han är på gång med nytt material...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Man vänjer sig... Kjell Högström tolkas av Ellen S

Inläggav darkg » 2018-03-02 01:33

hifikg skrev:Tack! "Man vänjer sig" är dräglig att lyssna på, t o m småtrevlig, medan de Brustna Drömmarna är smått svårlyssnad. Synd, men de flesta kanske inte bryr sig och Kjell får ett rejält uppsving ändå. Det ryktas om att han är på gång med nytt material...


Aha, gör det det! Annars har han väl påstått sig vara färdig med musiken. How exciting.

Jo, förresten, det var Ellen Sundbergs skiva jag hört lite av, totalt inte min grej :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Man vänjer sig... Kjell Högström tolkas av Ellen S

Inläggav hifikg » 2018-03-02 01:49

darkg skrev:
hifikg skrev:Tack! "Man vänjer sig" är dräglig att lyssna på, t o m småtrevlig, medan de Brustna Drömmarna är smått svårlyssnad. Synd, men de flesta kanske inte bryr sig och Kjell får ett rejält uppsving ändå. Det ryktas om att han är på gång med nytt material...


Aha, gör det det! Annars har han väl påstått sig vara färdig med musiken. How exciting.

Jo, förresten, det var Ellen Sundbergs skiva jag hört lite av, totalt inte min grej :)


Kjell har fått lite revival nu och passar kanske på att spinna vidare på det. Han gav ju ut en ny låt för inte så längesen, visserligen var texten skriven för 40 år sedan, men inte utgiven tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=Yltpve983oE

Kan väl bli varnad för politik kanske... men aktuell är den. Tyvärr. Trots 40 år på nacken. Precis som Häxprocess.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Man vänjer sig... Kjell HÖGLUND tolkas av Ellen S

Inläggav hifikg » 2018-03-03 13:16

Jag kan verkligen följa med i MasVis diagrammet när jag lyssnar på "Man vänjer sig". Den slutar riktigt illa och börjar väldigt bra. Avsnittet om pizzan, precis före slutet är välartikulerat och lyssningsbart. Varför gör de på detta vis med sådan musik!?
Sitter nöjd :)


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster