Medhörning, vad händer?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Medhörning, vad händer?

Inläggav hifikg » 2018-03-10 22:32

Ja, vad händer när en artist tappar medhörningen på scen? Vad hör hen istället och vad borde hen höra? Blir det som när jag talar i mikrofon inför ett auditorium och hör mig själv med en sekunds fördröjning hela tiden?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav carpelux » 2018-03-10 23:02

Medhörningen är inte bara din egen insats. Man vill ofta höra andra medlemmar i bandet, Trummor och bas t.ex. är ju något av lokomotivet i ett band när vi kommer till modern musik och det är ofta något andra medlemmar i bandet vill ha i sin monitor.

Slutmixen för "huset" presenteras ju oftast numera via högtalare som är placerade framför bandet och därmed hör artisterna inte tillräckligt bra för att kunna synka mot varandra.

Det är skillnad mot förr i tiden då man placerade en "Marshallvägg" bakom bandet, något sen i sin tur ofta ledde till halv (eller nästan hel)döva musiker.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav hifikg » 2018-03-10 23:26

Det är alltså ganska tyst på scenen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav carpelux » 2018-03-10 23:36

Tyst och tyst, men du hör inte detaljerna. Det mesta mickas upp och mixas till slutmixen i mixerbordet.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav hifikg » 2018-03-10 23:39

Jo, men i jämförelse med vad publiken närmast hör. Fast när man har sitt band bakom sig på scenen, då borde man väl höra dem även om medhörningen kinkar, eller?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav carpelux » 2018-03-10 23:58

Givetvis skiljer det på en klubbspelning och en stor arena, men som sagt mickas mycket upp så slutmixen existerar inte förrän det går ut i PA:t till huset. Då i högtalare oftast framför bandet vilket gör det svårt att höra detaljerna i vad medmusikerna presterar. Alla har ju inte bandet bakom sig så man får ta hjälp av monitorerna för att höra sina medmusiker.
När man sätter upp ljudet så anpassar man vad som kommer ut i de olika monitorerna ("medhörningen") utifrån vad de olika artisterna vill höra. Det finns oftast olika kanaler så man kan anpassa vad som skall höras i monitorn för olika artister.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav hifikg » 2018-03-11 00:47

Stort tack för förklaringen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav Svante » 2018-03-11 01:07

carpelux skrev:Givetvis skiljer det på en klubbspelning och en stor arena, men som sagt mickas mycket upp så slutmixen existerar inte förrän det går ut i PA:t till huset. Då i högtalare oftast framför bandet vilket gör det svårt att höra detaljerna i vad medmusikerna presterar. Alla har ju inte bandet bakom sig så man får ta hjälp av monitorerna för att höra sina medmusiker.
När man sätter upp ljudet så anpassar man vad som kommer ut i de olika monitorerna ("medhörningen") utifrån vad de olika artisterna vill höra. Det finns oftast olika kanaler så man kan anpassa vad som skall höras i monitorn för olika artister.


Man kan väl tänka sig att när det är som på Mello (som jag tror var upphov till frågan) när mycket går i ett backtrack, så blir det väldigt dåligt om man får höra det från PAt till publiken. Det måste kunna bli hur mycket fördröjning som helst då. Det är väl därför de har snäckor hela gänget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav paa » 2018-03-11 01:30

Jag undrar lite om inte Helen Sjöholm och gruppen Solala också hade problem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav rajapruk » 2018-03-11 11:56

Jag hörde ingen skillnad på när hon sjöng med eller utan medhörning dock. Autotune fick jobba hårdare bara kanske, hehe.

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav carpelux » 2018-03-11 12:25

Svante skrev:Man kan väl tänka sig att när det är som på Mello (som jag tror var upphov till frågan) när mycket går i ett backtrack, så blir det väldigt dåligt om man får höra det från PAt till publiken. Det måste kunna bli hur mycket fördröjning som helst då. Det är väl därför de har snäckor hela gänget.


Aha, jag bojkottar melodischalgerfestivalen så jag hade inget tanke på att det var upprinnelsen till frågan. Det är nog med all sannolikhet som du skriver, timingen blir väldigt konstig utan medhörning.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav Svante » 2018-03-11 13:48

rajapruk skrev:Jag hörde ingen skillnad på när hon sjöng med eller utan medhörning dock. Autotune fick jobba hårdare bara kanske, hehe.


Jag tror inte det var autotune på henne. Eller de andra. Men jag vet inte.

https://www.svtplay.se/video/17224866/m ... en-finalen

Spola fram till 1.26.43
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-12 20:45

Medhörning handlar i stort om att höra sin egen röst. Alla har väl hört hur det låter när någon försöker sjunga till en låt man hör på hög volym i ett par slutna hörlurar :) .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Medhörning, vad händer?

Inläggav Bill50x » 2018-03-12 22:24

Kalejdokom skrev:Medhörning handlar i stort om att höra sin egen röst. Alla har väl hört hur det låter när någon försöker sjunga till en låt man hör på hög volym i ett par slutna hörlurar :) .

Ja, tyvärr.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster