Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Svante » 2018-03-19 01:00

Jag lyssnade just på en gammal goding, Alan Parsons project Eve, låten Lucifer. Det låter som morsekod i början, så jag spelade in det. Jag lyckas deschiffrera en del "marches in millions in ring Egypt Ian"

Är det någon som kan läsa mer?
Bilagor
alan parsons morse.png
alan parsons morse.png (757.27 KiB) Visad 5279 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Perfector » 2018-03-19 01:12

Finns det inte program som kan tyda morse "on the fly" på nätet?
Eler om man isolerar frekvensen på morsekoden och bara hör det så man kan använda något program som översätter?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Svante » 2018-03-19 01:14

Jag hade tänkt att vi skulle anta det som en intellektuell utmaning, inte googla fram en lösning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Perfector » 2018-03-19 01:46

Det kanske finns nån här som lärde sig telegrafera, i morse :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Kralle » 2018-03-19 10:48

Perfector skrev:Det kanske finns nån här som lärde sig telegrafera, i morse :-)


Inte direkt i morse men i slutet av 70-talet.

Vissa tecken försvinner ner i bruset. Trovärdig fading man har gjort här.
"West european t??es and marches by millions in seng egyptian president anwar sadat"

Lite osäker på s:et i seng. Blir ju lite nonsens. Går nog att lägga ner mer jobb än jag gjort nu, om man har lust.

Sen finns det ett meddelande till, som upprepar sig i andra kanalen:
"vvv de 6 ww".
Trivsamt kipp på denna. Kommer från en dåligt stabbad matningsspänning i någon oscillator.

Telegrafi är en konstart i sig, inte helt obesläktad med musik.
Senast redigerad av Kralle 2018-03-19 11:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Morello » 2018-03-19 11:02

Kul, jag ska plocka fram albumet ikväll. Tror jag har det på LP.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Svante » 2018-03-19 19:25

Kralle skrev:
Perfector skrev:Det kanske finns nån här som lärde sig telegrafera, i morse :-)


Inte direkt i morse men i slutet av 70-talet.

Vissa tecken försvinner ner i bruset. Trovärdig fading man har gjort här.
"West european t??es and marches by millions in seng egyptian president anwar sadat"

Lite osäker på s:et i seng. Blir ju lite nonsens. Går nog att lägga ner mer jobb än jag gjort nu, om man har lust.

Sen finns det ett meddelande till, som upprepar sig i andra kanalen:
"vvv de 6 ww".
Trivsamt kipp på denna. Kommer från en dåligt stabbad matningsspänning i någon oscillator.

Telegrafi är en konstart i sig, inte helt obesläktad med musik.


Kul!

Lyssnade du eller tittade du? Vad menar du med "kipp"?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav darkg » 2018-03-19 19:32

Kanske avses "Det Strypsjukan vanligen åtföljande lätet, likt kippande af Höns."
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Morello » 2018-03-19 19:54

Slog på albumet ifråga på LP - trevlig musik och anständig ljudkvalitet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Kralle » 2018-03-19 19:56

Svante skrev:Lyssnade du eller tittade du? Vad menar du med "kipp"?


Lysnade med örat.

Kipp kanske är lite ålderdomligt språkbruk men det som avses är när sändaren kanar iväg i frekvens efter att bärvågen lagts ut. Beror på att sändarsteget drar ström och belastar nätdelen så spänningen sjunker. Är då inte spänningen till oscillatorn ordentligt stabiliserad så åker frekvensen iväg en smula. Vanligt "fel" på äldre/enklare sändare.
Den engelska termen är "chirp".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Svante » 2018-03-19 22:32

Kralle skrev:
Svante skrev:Lyssnade du eller tittade du? Vad menar du med "kipp"?


Lysnade med örat.

Kipp kanske är lite ålderdomligt språkbruk men det som avses är när sändaren kanar iväg i frekvens efter att bärvågen lagts ut. Beror på att sändarsteget drar ström och belastar nätdelen så spänningen sjunker. Är då inte spänningen till oscillatorn ordentligt stabiliserad så åker frekvensen iväg en smula. Vanligt "fel" på äldre/enklare sändare.
Den engelska termen är "chirp".


Ah, ok chirp vet jag ju vad det är. Tittar man noga i spektrogrammet så åker inte tonen som sänder det där om egypten särskilt alls, men den låga tonen åker med 20 cent ungefär, bra hört!

Var det alltså så när man telegraferade att man slog av och på bärvågen? Inte bara signalen som man skickade över bärvågen? Jag har aldrig funderat över det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Kralle » 2018-03-19 23:55

Svante skrev:Var det alltså så när man telegraferade att man slog av och på bärvågen? Inte bara signalen som man skickade över bärvågen?


Det var väl det absolut vanligaste i alla fall, hackad bärvåg, eller mer korrekt: A1A.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Svante » 2018-03-20 00:42

Jag tycker att det är lite lustigt att jag inte hittar det här meddelandet när man googlar. Det verkar inte som att någon har deschiffrerat meddelandet tidigare. (För att man inte hittar något betyder väl att det inte finns? :D )
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav JanA Igen » 2018-03-20 01:32

Lucifer (Early Rough Mix) (on extended CD)
In this early studio version, we had added a Morse code buzzer rendition of the letters E V E as per the title of the album. It can be heard here much more prominently than on the final mix.


There's also a track on Eve that includes Morse Code.

Yes, on "Lucifer." The one that's up front, the one that you hear very clearly, that's "Eve" spelled in Morse Code. But the sort of random Morse Code that you hear at the beginning of the album, that was just taken straight off short wave, and I have absolutely no idea what it says. I think somebody, somewhere, once drew attention to that and did translate it, but I don't know that it had any real bearing on anything -- there was nothing particularly interesting embedded in there.
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Svante » 2018-03-20 09:41

Intressant, så det kanske är ett avtryck av historien då. Albumet kom ut 1979, och då var Sadat president.

Wikipedia skrev:Reign of president Sadat (1970–1981)
In 1970, President Nasser died and was succeeded by Anwar Sadat. Sadat switched Egypt's Cold War allegiance from the Soviet Union to the United States, expelling Soviet advisors in 1972. He launched the Infitah economic reform policy, while clamping down on religious and secular opposition. In 1973, Egypt, along with Syria, launched the October War, a surprise attack to regain part of the Sinai territory Israel had captured 6 years earlier. It presented Sadat with a victory that allowed him to regain the Sinai later in return for peace with Israel.[63]

In 1975, Sadat shifted Nasser's economic policies and sought to use his popularity to reduce government regulations and encourage foreign investment through his program of Infitah. Through this policy, incentives such as reduced taxes and import tariffs attracted some investors, but investments were mainly directed at low risk and profitable ventures like tourism and construction, abandoning Egypt's infant industries.[64] Even though Sadat's policy was intended to modernise Egypt and assist the middle class, it mainly benefited the higher class, and, because of the elimination of subsidies on basic foodstuffs, led to the 1977 Egyptian Bread Riots.

Sadat made a historic visit to Israel in 1977, which led to the 1979 peace treaty in exchange for Israeli withdrawal from Sinai. Sadat's initiative sparked enormous controversy in the Arab world and led to Egypt's expulsion from the Arab League, but it was supported by most Egyptians.[65] Sadat was assassinated by an Islamic extremist in October 1981.


Man undrar ju vem som sände meddelandet...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Kralle » 2018-03-20 10:10

Svante skrev:Man undrar ju vem som sände meddelandet...


Om jag skulle gissa så har man startat en kortvågsmottagare och letat efter lämplig telegrafisignal för att ha med i låten.
Man råkar få in en station, förmodligen kustradiostation, som för tillfället sänder nyheter. Anwar Sadat var väl nyhetsstoff världen över på den tiden, så det är lite svårt att avgöra på grundval av innehållet var sändningen härrör ifrån.

Vad gäller den andra ramsan, 'vvv de 6 ww' så är det en typisk identifikation som kustradiostationer brukade sända ut när de inte hade någon annan trafik. Ungefär som: Här är jag.
Det skumma är mellanslaget mellan 6 och ww. Borde inte finnas där eftersom man aldrig har mellanslag i stationsbeteckningar. Tittar man i ITU:s Call Sign Allocations för den tiden så ser man att Egypten är allokerade till 6A-6B, Syrien 6C, Mexiko 6D-6J .... Senegal 6V-6W....

Att meddelandet inte är sökbart med Google kanske säger något om i vilken grad radioamatörer lyssnar på Alan Parson?
Eller, i vilken grad radioamatörer som lyssnar på Alan Parson är aktiva på forum?
Eller, att det betraktas som oviktigt :-)

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav bomellberg » 2018-03-20 10:51

Kralle skrev:Att meddelandet inte är sökbart med Google kanske säger något om i vilken grad radioamatörer lyssnar på Alan Parson?
Eller, i vilken grad radioamatörer som lyssnar på Alan Parson är aktiva på forum?
Eller, att det betraktas som oviktigt :-)

I vilket fall som helst vill jag ta tillfället i akt och säga: Tack för att du delar med dig av din kunskap! Det är riktigt kul läsning.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav PerStromgren » 2018-03-20 10:53

Kralle skrev:
Perfector skrev:Det kanske finns nån här som lärde sig telegrafera, i morse :-)


Inte direkt i morse men i slutet av 70-talet.


:D :D :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Svante » 2018-03-20 11:26

Kralle skrev:
Svante skrev:Man undrar ju vem som sände meddelandet...


Om jag skulle gissa så har man startat en kortvågsmottagare och letat efter lämplig telegrafisignal för att ha med i låten.
Man råkar få in en station, förmodligen kustradiostation, som för tillfället sänder nyheter. Anwar Sadat var väl nyhetsstoff världen över på den tiden, så det är lite svårt att avgöra på grundval av innehållet var sändningen härrör ifrån.

Vad gäller den andra ramsan, 'vvv de 6 ww' så är det en typisk identifikation som kustradiostationer brukade sända ut när de inte hade någon annan trafik. Ungefär som: Här är jag.
Det skumma är mellanslaget mellan 6 och ww. Borde inte finnas där eftersom man aldrig har mellanslag i stationsbeteckningar. Tittar man i ITU:s Call Sign Allocations för den tiden så ser man att Egypten är allokerade till 6A-6B, Syrien 6C, Mexiko 6D-6J .... Senegal 6V-6W....

Att meddelandet inte är sökbart med Google kanske säger något om i vilken grad radioamatörer lyssnar på Alan Parson?
Eller, i vilken grad radioamatörer som lyssnar på Alan Parson är aktiva på forum?
Eller, att det betraktas som oviktigt :-)


Hehe, ja, fast jag går igång lite på det här... Alltså, det kan ju inte finnas så himla mycket bevarat av morsesändningar på kortvåg pga dess flyktighet, eller? Vem har hört talas om morsearkeologi? Eller så är jag bara outbildad :) .

Kul att höra iaf!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav darkg » 2018-03-20 11:52

Apropå bevarat, hur långt bort från jorden befinner sig nu sändningen om Sadat? Hur uppfattbar är signalen med en tänkt jordteknologisk mottagare på en plats på det avståndet?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav darkg » 2018-03-20 13:01

6WW i Dakar sänder fortfarande tycks det, nu som då i fransk militär regi.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Svante » 2018-03-20 14:05

Tänk att hitta fornfynd på Spotify... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Kralle » 2018-03-20 17:21

Svante skrev:Alltså, det kan ju inte finnas så himla mycket bevarat av morsesändningar på kortvåg pga dess flyktighet, eller? Vem har hört talas om morsearkeologi?


Hittade ett par klipp på nätet där man spelat in stationen 6WW.

Detta från 1974:
http://www.utilityradio.com/stations/af ... b-1974.mp3

Detta från 1978
http://www.utilityradio.com/stations/af ... stumpf.mp3

Inget mellanslag är inbakat i signalen i något av klippen.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Kralle » 2018-03-20 17:38

Kralle skrev:
Svante skrev:Alltså, det kan ju inte finnas så himla mycket bevarat av morsesändningar på kortvåg pga dess flyktighet, eller? Vem har hört talas om morsearkeologi?


Hittade ett par klipp på nätet där man spelat in stationen 6WW.

Detta från 1974:
http://www.utilityradio.com/stations/af ... b-1974.mp3

Detta från 1978
http://www.utilityradio.com/stations/af ... stumpf.mp3

Inget mellanslag är inbakat i anropssignalen i något av klippen.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Kralle » 2018-03-21 19:51

För att nörda ner mig ytterligare i detta viktiga spörsmål så kontaktade jag en fartygstelegrafist - en så kallad gnist - som var med på den gamla goda tiden.
Frågade huruvida 6WW brukade sända med ett avstånd mellan 6 och WW samt om de brukade sända på engelska.
Han svar:

"Jag var där några gånger på 60-talet, men har inget minne av att de sände som du säger. Jag tror inte heller att de sände nyheter på engelska och inte ens på franska.
Vem skulle lyssna på nyheter på engelska från Senegal. De talade inte ett ord engelska- Jo en gång då myndigheterna kom ombord sa de som hälsningsfras Good Bye
Om de på kv sände vvv de 6ww så var det för att man hade bara någon timme då o då på bandet och det var inte så lätt att hitta dem i bruset.
Var i Dakar med mt Mary Billner och ms Disa"


Så, sannolikt kommer de två meddelandena från olika stationer. Borde gå att verifiera genom att studera sändarnas nycklingskaraktäristik, dvs stig- och falltider på teckendelarna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Almen » 2018-03-21 21:19

Detta är faktiskt när det är som bäst. Nörderi på högsta nivå.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav darkg » 2018-03-21 21:35

En liknande ordalydelse i en Kalifornisk tidning (27 mars 1979):

"Arabs protest peace treaty Sadat denounced as traitor By RICHARD SISK United Press International
The Arab world protested the Egyptian-Israeli peace treaty today with bombs in Israel and Paris, Palestinian demonstrations in West European cities and marches by millions in Baghdad and Damascus denouncing Egyptian President Anwar Sadat as a traitor. Palestinian guerrillas, making good their leaders' vow to mark the treaty with blood, exploded a bomb in a vegetable market in the town of Lod."

https://www.newspapers.com/newspage/1609320/
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Svante » 2018-03-21 22:11

darkg skrev:En liknande ordalydelse i en Kalifornisk tidning (27 mars 1979):

"Arabs protest peace treaty Sadat denounced as traitor By RICHARD SISK United Press International
The Arab world protested the Egyptian-Israeli peace treaty today with bombs in Israel and Paris, Palestinian demonstrations in West European cities and marches by millions in Baghdad and Damascus denouncing Egyptian President Anwar Sadat as a traitor. Palestinian guerrillas, making good their leaders' vow to mark the treaty with blood, exploded a bomb in a vegetable market in the town of Lod."

https://www.newspapers.com/newspage/1609320/


Sedär, de kan ju ha klippt i morsekoden utan att veta vad den innehöll. Det här är ju kul det är liksom historia i närtid, men på bara 40-50 år så har kommunikation via morse gått från att vara viktigt till helt obsolet. Hade det använts idag så kanske det hade blivit klassat som minoritetsspråk :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav Griff » 2018-03-23 20:03

Alan Parsons har en sund inställning i sitt producerande, det hörs i många av hans produktioner. Han har ju varit med ända sedan Abbey Roadstudiotiden

Saxat från
https://www.musicradar.com/news/tech/al ... ion-630648

Records are mastered very loud these days, so if you're not compressing at the mixing stage the mastering engineer...

"I resist even letting the mastering engineer limit or compress. I mean, maybe just a dB of brickwall limiting for the peaks but otherwise no, I'd much rather leave it alone. If the consumer says it isn't loud enough, turn it up! Do you think records sound as good as they used to?"
No.
"Absolutely. The level war is the worst thing to happen to audio in years. Interestingly though there has always been a level war, even on vinyl."

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Morsekod i Alan Parsons Lucifer

Inläggav jogge » 2018-03-24 22:03

Ååh... Jag är en gammal telegrafist sedan lumpen för många år sedan. Det där lät kul :)
Annars vet jag att det finns ett morsemeddelande i slutet på Mike Oldfields "Amarok", som sägs vara tillägnad Richard Branson. De drog inte jämnt då

"FUCK OFF RB"

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster