PJ Harvey - visst är hon förbannat bra?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

PJ Harvey - visst är hon förbannat bra?

Inläggav Bill50x » 2018-03-29 08:16

Utbrytning från MasVis-tråden så vi slipper kontaminera den ytterligare :-)

Skivan Rid Of Me anses för övrigt av the absolute sound som en mycket bra och välljudande skiva.

Kolla här,
http://www.theabsolutesound.com/articles/personal-fave-lists-recordings/
Dylan-covers och så här säger man om hennes skiva:
"P.J. Harvey: “Highway 61 Revisited,” Rid Of Me. Island (LP).
P.J. Harvey delivers a somewhat deranged but brilliant take on one of Dylan’s most deranged nightmares. The sound is crude, compressed, perfect."


Personligen håller jag med men tycker ändå att just den låten inte är speciellt bra jämfört med resten hon gör.

Det kommer mer om Polly senare när jag återlyssnat hennes samling (har i stort sett allt hon givit ut)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2018-03-29 22:02, redigerad totalt 2 gånger.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: PJ Harvey - visst är hon bra?

Inläggav jonasp » 2018-03-29 08:18

Jag gillar PJ!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: PJ Harvey - visst är hon bra?

Inläggav goat76 » 2018-03-29 09:56

Jag föredrar väl råheten och den mer punkiga andan från hennes första skivor där Rid Of Me sticker ut mest.
Det intressanta är att hennes skivor kan vara så distingt olika, allt från skitig distad rock till att sjunga med ljuv stämma till ett ensamt piano så jag misstänker att hon har två helt skilda publikskaror.

Här är några fantastiska studio-framträdanden med låtar från hennes mer nutida musik:
]




Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: PJ Harvey - visst är hon bra?

Inläggav goat76 » 2018-03-29 11:22

Här är en läsvärd och djupgående artikel om skapandet och inspelningen av Rid Of Me albummet:

https://www.spin.com/2013/05/pj-harvey- ... ve-albini/

Harvey: I knew I wanted to work with Steve Albini from listening to Pixies records, and hearing the sounds he was getting, which were unlike any other sounds that I’d heard on vinyl. I really wanted that very bare, very real sound. I knew that it would suit the songs. It’s like touching real objects or feeling the grain of wood. That’s what his sound is like to me. It’s very tangible. You can almost feel the room.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: PJ Harvey - visst är hon bra?

Inläggav Belker » 2018-03-29 16:39

Bra initiativ Bill50x, hon förtjänar en egen tråd!

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: PJ Harvey - visst är hon bra?

Inläggav Jansson » 2018-03-29 21:58

Bra?
Polly Jean är inte bra.

Hon är förbannat bra.
Ibland genialisk.

Stor musikskapare och artist.
Väldigt bra i konsertmiljö.

Mitt personliga favorit-album är ” to bring you my love”
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: PJ Harvey - visst är hon förbannat bra?

Inläggav Jansson » 2018-03-29 22:05

Se där ja!
Nu börjar det bli ordning på trådrubriken/ämnet.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: PJ Harvey - visst är hon förbannat bra?

Inläggav Bill50x » 2018-03-29 22:06

De två senaste är också riktigt riktigt bra, jag tänker då på
2011 - Let England Shake
2016 - The Hope Six Demolition Project

Såg henne live på Water Festival och det var en fantastisk upplevelse. Då körde hon med look'en från "To Bring You My Love"

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: PJ Harvey - visst är hon förbannat bra?

Inläggav Jansson » 2018-03-29 22:31

Sista gången jag fått möjlighet att höra henne i konsertmiljö var i fiffladelfia körkan.
Let England Shake var senaste albumet då.
Första gången var länge sen. En krog på Birger Jarlsgatan, minns inte namnet. Yrrols hette den inte i alla fall.
Svinbra konsert.

I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: PJ Harvey - visst är hon förbannat bra?

Inläggav goat76 » 2018-03-30 09:07

Jag tror inte PJ behöver speciellt många sångtagningar i studion när hon spelar in sina skivor. Grym mikrofonteknik där hon hela tiden anpassar avståndet efter hur hon sjunger. Tycker många artister har svårt med det.


Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: PJ Harvey - visst är hon förbannat bra?

Inläggav shifts » 2018-03-31 07:53

Så klart ska det finnas i PJ Harvery-tråd! Ett av mina favoritinlägg på Faktiskt handlar faktiskt om henne och jag har länkat till det en gång tidigare för drygt åtta år sedan. Kan vara dags att göra det igen.

enJohn från hans medlemstråd:

enJohn skrev:Aj då. Det som paa tar upp såg jag inte riktigt komma, men inser nu att mina funderingar kan (miss)tolkas som en kritik mot piP, eller dess förmåga att fungera i "vanliga" rum.

Låt mig därför återge en lite musikupplevelse ur verkliga livet som kanske säger något om hur jag uppfattat mina piP när dessa haft lite bättre förutsättningar än vad som nu är fallet:

Jag hade precis sålt min tidigare förstärkare, en Audio Analogue Puccini SE, och fått låna det steg jag nu äger. Nyfiken som jag var så riggade jag upp ordentligt, var även då ensam hemma, och började lyssna på några favritskivor, dels för att ta tillfället i akt, dels för att utvärdera steget lite.

Började slölyssna lite på Lucinda Williams och annat, men kom till slut till min absoluta förälskelse - Polly Jean Harvey ! Jag lyssnade på när hon mötte monstret, hur hon bad dag och natt för att få något tecken, samt på hennes lååånga orm-stön. Oj, oj, oj! Nu var här annat drag under sandalerna! Dynamik fick plötsligt en ny innebörd för mig.

Gick vidare till skivan "Is This Desire" och valde den magiska, elektroniska baladen "Electric Light". Basgångarna sög tag i magen på mig, fick mig lite ur balans. Till höger om högtalarna, uppe på en hylla, stod en tuner som inte var inkopplad (trodde jag), en gammal Optonica (som jag köpt av Pekka här på forumet). Plötsligt! En poltergeist hade övertagit min tuner! Den pep, gav ifrån sig sökande ljud och var helt mysko! Jag blev halvskraj, men insåg att det nog var ljuden på skivan, att jag hört detta förut.

Spelade sedan spåret "The Wind" (lite osäker på titeln) och även här hände knepiga saker! Mitt i låten så var det som om en glas-sfär mellan mig och musiken plötsligt krakelerat. Polly ville mig något! Eller, var det någon annan?

Bytte skiva. Tog mig ner i en mörk, svettig replokal och lyssnade på titelspåret "Rid of me". Desperation. Mer desperation.

Lyssnade på nåt spår till, minns inte riktigt, sedan kom "Man-sized", sextett-versionen. Jag var nu helt uppslukad av den suggestiva musiken. Mot slutet av låten så fformades mitt synfält till någon slags rutmönster (detta ingår, så vitt jag vet, inte på skivan!). Blev tvingad att stänga stereon efter denna låt och på vingliga ben ta mig ut till köket för att dricka lite vatten. För att lugna nerverna slängde jag in nåt snällt, Norah, Krallskan, minns inte. Minns bara behovet av att dämpa den upplevelse jag just haft.

Summa kardemumma: Med en bra högtalare och bra skivor kan man i sitt alldeles egna hem få riktigt mäktiga upplevelser tack vare hifi. Jag tror inte detta hade varit möjligt med sämre återgivning. Jag lyssnar på musik dagligen, via datorhögtalare och lurar till datorn (senn' 515) och visst är det trevligt, men det går INTE upp mot att låta sig dras med in i en annan värld med hjälp av en ritkigt bra stereo.

Jag var alltså medveten om piP:s förtjänster när jag köpte dem, liksom vad som krävs för att de ska fungera optimalt. Jag tror inte att en annan högtalare är lösningen för mig, såvida det inte är en som hanterar just mina akustiska problem på ett särdeles bra sätt. Kanske är Larsen/Carlsson lösningen? Kanske är en tillfällig avveckling svaret? Era synpunkter hjälper mig att fundera vidare.


Den faktiskt-medlem som känner sig manad får gärna släpa med sig ett par högtalare för en shoot-out hos mig. Det skulle dessutom vara rätt kul, även om här är lätt kaosartat för stunden. Kan bjuda på en Glen Garioch om så önskas. Har ett antal andra varianter också.

/en pollyamorös john, fyra t-banestationer från T-centralen, Sthlm
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: PJ Harvey - visst är hon förbannat bra?

Inläggav shifts » 2018-03-31 07:57

Jansson skrev:Sista gången jag fått möjlighet att höra henne i konsertmiljö var i fiffladelfia körkan.
Let England Shake var senaste albumet då.


Hej Jansson, här avundas jag dig. Vid tiden för den spelningen bodde jag ett stenkast därifrån i Atlasområdet och minns att jag var helt tagen av tanken på att hon spelade några hus bort bara. Men jag gick aldrig på spelningen, tyckte biljettpriset på över 500 kr var för mycket (mer än principsak än något annat). I dag grämer jag mig så klart, särskilt som Let England Shake har kommit att bli en av mina absolut mest spelade album. Skönt att någon annan var där och fick njuta.
2021 maj på Spotify

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: PJ Harvey - visst är hon förbannat bra?

Inläggav Jansson » 2018-04-02 13:35

shifts skrev:
Jansson skrev:Sista gången jag fått möjlighet att höra henne i konsertmiljö var i fiffladelfia körkan.
Let England Shake var senaste albumet då.


Hej Jansson, här avundas jag dig. Vid tiden för den spelningen bodde jag ett stenkast därifrån i Atlasområdet och minns att jag var helt tagen av tanken på att hon spelade några hus bort bara. Men jag gick aldrig på spelningen, tyckte biljettpriset på över 500 kr var för mycket (mer än principsak än något annat). I dag grämer jag mig så klart, särskilt som Let England Shake har kommit att bli en av mina absolut mest spelade album. Skönt att någon annan var där och fick njuta.


Jo fast man gör sina val. Det var säkert rätt för dig när du bestämde dig.
Förr i tiden (läs länge sen) var det faktiskt så att det var som regel så att det kostade lika mycket att köpa albumet som att gå på konserten. På många sätt mer rimligt?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster