Dina bästa konsertminnen

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Dina bästa konsertminnen

Inläggav Dartman » 2018-04-07 21:00

Jansch skrev i en annan tråd:

jansch skrev:Får man vara nostalgisk i denna tråd? ...Och konstatera att det bästa jag någonsin hört live var Queen på Scandinavium i Göteborg för 100:a år sedan.
Det näst bästa Led Zepperlin på Que Club i Göteborg för sådär 200 år sedan....
Och det 3:e bästa The Cream i Stockholm för 400 år sedan.... trots att Eric Clapton var påtänd som ett svin....


Då fick jag tanken att en så'n tråd behövs!

Min bästa konsert var nog Johnny Winter på Göta Lejon under Guitar Slinger-turnén. Kan ha varit 1985?

Nåväl, Johnny levererade ett standardset, kom åter och gjorde extranummer - bra men "en dag på jobbet". När han gick av lämnade typ hälften av publiken lokalen, den andra halvan reste sig och gick framåt (det var sittande publik), klappade och skrek i kanske 15-20 minuter. Råddarna stängde av förstärkarna, men publiken gav inte upp. Sen kom Mr Winter tillbaka och lirade 30 minuter till. Den halvtimman ät mitt bästa konsertminne. Han avslutade med att ta av sig läderkepsen och buga för oss.


/Jonas

Edit: Ändrat till plural
Senast redigerad av Dartman 2018-04-17 21:49, redigerad totalt 1 gång.
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Conny » 2018-04-07 21:55

Jag har inte bevistat många konserter.
Men ett minne som biter sig fast var Roxy Music på Hovet 1979.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Perfector » 2018-04-07 22:14

Tennishallarna Stockholm
CCR med förband
Wilbert Harrison var förband åt Brainbox som var förband till CCR.
Inga autgrafer, men 4 urdruckna Kentucky burbon whiskey-flaskor i logen när dom spelat klart och stuckit iväg.
Hade en Philips 3302 Kassettspelare med mig och spelade in allting.
tyvär försvann bandet i någon ficka på en efterfest så jag har bara minnet i huvet kvar, men det räcker långt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav hifikg » 2018-04-07 22:42

Beror på hur man ser det :)
Antar att vi talar om musikaliskt här och då har jag ett ganska färskt, mycket starkt minne, från Stockholms kulturdagar 2012 då Magnus Öström Band spelade på Brunkebergstorg. En sån där magisk sensommarkväll. Lagom varmt, luften stilla och publiken (som jag minns det) andäktigt tyst och musiken svävar fritt mellan betongblocken och den lilla gräsplätten, numera förstörd. Annars har jag förstås flera trevliga konsertminnen, både mer aktuella och betydligt tidigare. Att sitta i ett träd på Gröna Lund och lyssna på Good Vibrations med Beach Boys var inte helt fel det heller, men då var jag ung :)
Bilagor
ostrom3457.jpg
ostrom3457.jpg (242.71 KiB) Visad 5345 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav HenrikTornquist » 2018-04-07 23:40

Marillion - Misplaced Childhood-turnen i Köpenhamn. Efter en halvtimme säger Fish att det är dags för kvällens sista låt, sen spelar de hela Misplaced i ett sträck. Sanslöst magiskt.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Tengil » 2018-04-08 00:04

Svårt att säga vad som är bästa, men John Hiatt i gröna tältet Roskilde -87 eller var det -88 är säkert top tio, det var efter han släppt bring the family :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav PekkaJohansson » 2018-04-08 13:15

HenrikTornquist skrev:Marillion - Misplaced Childhood-turnen i Köpenhamn. Efter en halvtimme säger Fish att det är dags för kvällens sista låt, sen spelar de hela Misplaced i ett sträck. Sanslöst magiskt.


Om det var 1985 såg jag samma turné i Eriksdalshallen i Stockholm. Har aldrig sett en bättre konsert varken musikaliskt eller ljudkvalitetsmässigt. Jag vill minnas att vi har talat om det här tidigare! Visst blev det också ytterligare bonusnummer efter albumet? Jag har för övrigt fortfarande min Misplaced childhood-scarf någonstans i gömmorna. Ett fantasiskt minne är det i alla fall och jag förväntar mig inte att att se något som ens närmar sig under resten av mitt liv.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav HenrikTornquist » 2018-04-08 15:27

PekkaJohansson skrev:
HenrikTornquist skrev:Marillion - Misplaced Childhood-turnen i Köpenhamn. Efter en halvtimme säger Fish att det är dags för kvällens sista låt, sen spelar de hela Misplaced i ett sträck. Sanslöst magiskt.


Om det var 1985 såg jag samma turné i Eriksdalshallen i Stockholm. Har aldrig sett en bättre konsert varken musikaliskt eller ljudkvalitetsmässigt. Jag vill minnas att vi har talat om det här tidigare! Visst blev det också ytterligare bonusnummer efter albumet? Jag har för övrigt fortfarande min Misplaced childhood-scarf någonstans i gömmorna. Ett fantasiskt minne är det i alla fall och jag förväntar mig inte att att se något som ens närmar sig under resten av mitt liv.

Med vänlig hälsning

Pekka

Visst var det 1985, oktober närmare bestämt. Hittade setlisten här:http://www.morain.de/Marillion/07Setlists-1985.html
En oförglömlig upplevelse, jag ryser än idag när jag tänker på det. Kul att du är lika tagen som jag.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav JanA Igen » 2018-04-08 21:07

Det måste vara när vi som totalt okänt källarband lirar en cover på "Another Girl Another planet" som förband åt KSMB på Bryggis V-ås för ett halvt sekel sedan.

KSMB går bananas av glädje för av någon anledning så gillade även dom den låten och kommer springande från vart dom nu var och börjar ösa framför scen :D :D :D

Det levde vi länge på och inte blev resten av kvällen sämre. :wink:
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Olle99 » 2018-04-08 22:17

Svårt att jämföra , men Ian hunter ( och Mats Ronander ) spelade på frimis i Örebro någon gång mitten 80talet , jäklar vad dom spelade :)

marc687
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-03-15

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav marc687 » 2018-04-10 10:27

Utan tvekan Bruce Springsteen på Ullevi. Har varit där och sett Bruce många gånger och har definitivt inte varit där för sista gången. Finns det ett bättre sätt att spendera en varm sommarkväll på? Tror inte det :D Bruce bjuder alltid på bra musik och kör verkligen en show som kommer från hela hjärtat!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Bill50x » 2018-04-10 15:06

Ett av mina bästa minnen var när jag såg Steve Harle & Cockney Rebels i Göteborgs Konserthus i början av 80-talet. Fick ett par biljetter av arrangören och hade inga som helst förväntningar på detta för mig då okända band. En fantastisk konsert med en fantastisk artist/grupp.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Morello » 2018-04-10 15:10

Konserter i stora salar med PA är enligt mitt ringa förmenande någon typ av pseudokonsert - det är mer fråga om ytterligt tafflig återgivning.

Riktiga konserter ges utan mikrofoner och PA. De bästa jag upplevt är konstmusik i konserthuset.

Jag besökte för övrigt kungliga operan i fredags för att se/höra Aida, men inte ens där slipper man dessa förbannade PA-burkar! :evil: :evil:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Bill50x » 2018-04-10 15:16

Morello skrev:Konserter i stora salar med PA är enligt mitt ringa förmenande någon typ av pseudokonsert - det är mer fråga om ytterligt tafflig återgivning.

Riktiga konserter ges utan mikrofoner och PA. De bästa jag upplevt är konstmusik i konserthuset.

Jag besökte för övrigt kungliga operan i fredags för att se/höra Aida, men inte ens där slipper man dessa förbannade PA-burkar! :evil: :evil:

I Göteborgs Konserthus behövs egentligen inget PA men det är ytterst få pop/rockmusiker som känner sig bekväma utan. Lyssnade på ett gäng irländska folkmusiker som tydligen fastnat i samma fälla, det lät helt enkelt för bedrövligt dåligt. Men Steve Harley som jag nämnde ovan var helt perfekt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Morello » 2018-04-10 15:18

Någon som vet när operan började med PA?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Jansson » 2018-04-12 10:57

Har blivit många konserter genom åren men den här får det bli:
-Bowie -96 i Stockholm.
Helt enkelt magiskt.
Konserten var inte utsåld. Gott om plats framför scenkanten. Direktljudet var utmärkt sådär en 6 m från scenen.
Ett framförande av Bowie med band som var helt i en klass för sig. Den störste av de stora.

http://www.davidbowieworld.nl/mijn-boot ... ter-front/



"Senare" år får denna ett hedersomnämnande:
https://kulturbloggen.com/?p=53514

Den här konserten dök upp under tiden som jag skriver:
https://www.setlist.fm/setlist/tom-wait ... 18dfb.html
Den var också väldigt bra.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav shaft » 2018-04-12 11:38

En av de bättre var Eagles på Globens parkett där det lät kalas!

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav sladdbarn » 2018-04-16 10:25

Osäker, men Kraftwerk i Köpenhamn 2004 var magiskt, vilket jäkla tryck! :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Max_Headroom » 2018-04-16 10:48

Det är svårt att rangordna, det är ju olika beroende på vad det är för musik.

Men en enormt positiv överraskning var konserten med Laibach på Unionscenen i Drammen. Traktens alla mest skumma svartrockare från 80/90-talet i publiken. Och så jag. Makalös konsert, jag höll på att trilla omkull i början alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav NADifierad » 2018-04-17 12:17

Första stora konserten och första gången jag såg AC/DC live.
Monsters of rock på Råsunda. Tror det var 1985...? Som grädde på moset fick man Van Halen och Mötley crue på köpet.
Näst bästa var Monsters of rock på Gentofte. Samma år som kuppen i Sovjetunionen.
AC/DC headlinade, och förband var The Black Crows, Queensryche och Metallica.
Metallica hade precis släppt The Black album 8) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Kralle » 2018-04-17 14:57

Minetti Quartet i Nicolaikyrkan i Lidköping i mars 2017. Bra akustik och fenomenala musiker. Har kvar ett minne i form av en inspelning med en insmugglad Zoom H6.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Kralle » 2018-04-17 17:08

Kralle skrev:Minetti Quartet i Nicolaikyrkan i Lidköping i mars 2017. Bra akustik och fenomenala musiker. Har kvar ett minne i form av en inspelning med en insmugglad Zoom H6.

Glömde bifoga en recension jag hade liggande på hårddisken
Bilagor
minetti_quartet_review_small.jpg
minetti_quartet_review_small.jpg (288.17 KiB) Visad 5022 gånger

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav PeterAkemark » 2018-04-17 17:58

Det var en kvartett som spelade torsdagen den 2. juni 1966. Till det outplånliga intrycket av aftonen bidrog det vackra vädret och den varma kvällen samt det faktum att jag denna kväll träffade min blivande hustru på konserthustrappan i Stockholm. Vi gick strandvägen fram till Gröna Lund för att höra på The Who. Den föreställningen glömmer jag aldrig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-17 19:58

En förälskelse kan förhöja intrycket av nästan vad som helst... En fantastisk kväll hade vi på operafestival i Savonlinna 2016. Gavs Mozarts Don Giovanni och vi hade en perfekt placering på andra raden i mitten och tomt framför oss. Härligt bred scen i den gamla borgen. Inget knas med PA-högtalare och man hörde texten väl. Stora stadionföreställningar där man sitter långt ifrån scenen är inte alls lika goa. Var också på en utomhusopera i Enna på Sicilien för många år sedan, fantastiskt. Opera och italienare hänger ihop. Det var familjer på plats med matsäck och så sjöng de med till Puccini Tosca. Jag är ju inte ens operafan... Tommy Körberg och Stefan Nilsson, helt akustiskt i en liten passande lokal är också något som etsat sig fast i minnet.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Ditt bästa konsertminne

Inläggav Dartman » 2018-04-17 21:48

Jag kanske skulle ändra rubriken så vi får med fler konsertminnen? Det är fin läsning tycker jag.


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dina bästa konsertminnen

Inläggav Bill50x » 2018-04-17 22:51

Emiliana Torrini på Nalens bakficka för typ 10 år sedan, The Moldy Peaches på Göta Källare (https://www.svd.se/moldy-peaches-kan-ma ... eller-hata) för 15 år sedan har också etsat sig fast i mitt minne. Speciellt som jag fick en kram av Kimya Dawson efter konserten ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Dina bästa konsertminnen

Inläggav pontareee » 2018-04-21 12:26

Mitt måste vara Michael Jackson '92 på Stadion, det var stort!

Men ett som är väldigt starkt i minnet är nog även Swedish House Mafia 2011 på Creamfields-festivalen i England, det är bland det galnaste jag varit med om en regning sensommardag i leran på fälten där... Jävlar vad det var tungt!


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 11 gäster