Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav matssvensson » 2018-04-29 09:35

Fastnade i kulturstudions fantastiska dokumentär om sista inspelningarna med Jimmy Scott, ett för mig okänt namn tills igår https://www.svtplay.se/video/17724827/for-sista-gangen-jimmy-scott-jazzlegend. Vilken underbar röst och fraseringskänsla! Nu måste jag botanisera i hans skivkatalog och framförallt köpa skivan från inspelningen, för att stötta den tyske producenten Ralf Kempers kulturgärning som kostade honom alla hans besparingar.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav hifikg » 2018-04-29 12:51

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav matssvensson » 2018-04-29 14:37

Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav hifikg » 2018-04-29 15:06

Saknar låten "The Blues" i det albumet och i det andra jag länkade... synd, det var en skön dänga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav hifikg » 2018-04-29 18:22

O så släpptes inte musiken förrän flera år efter Jimmys död, så tragiskt liksom, både för honom och Ralf.

Beställde skivan och noterar att mer med Jimmy, men inte den, finns på HD Tracks.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav petersteindl » 2018-04-29 18:54

Tänkte lägga upp dessa länkar.




Hans sång kryper inpå skinnet.

Har börjat titta på dokumentären. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav matssvensson » 2018-04-30 08:23

hifikg skrev:Saknar låten "The Blues" i det albumet och i det andra jag länkade... synd, det var en skön dänga.

Ja, den saknar jag också. Den hade kryddat skivan ytterligare.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav matssvensson » 2018-04-30 08:29

hifikg skrev:O så släpptes inte musiken förrän flera år efter Jimmys död, så tragiskt liksom, både för honom och Ralf.

Beställde skivan och noterar att mer med Jimmy, men inte den, finns på HD Tracks.

Det är i och för sig inte ovanligt med inspelningar så där alldeles i slutet av ett liv. Ändå underbart att se hur Jimmys livsgnista sken upp längs med projektet, i alla fall som det såg ut i dokumentären. Och kul att musiken tills slut publicerades. Hopppas Ralf och de andra i projektet får något för det också.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav hifikg » 2018-04-30 09:39

matssvensson skrev:
hifikg skrev:O så släpptes inte musiken förrän flera år efter Jimmys död, så tragiskt liksom, både för honom och Ralf.

Beställde skivan och noterar att mer med Jimmy, men inte den, finns på HD Tracks.

Det är i och för sig inte ovanligt med inspelningar så där alldeles i slutet av ett liv. Ändå underbart att se hur Jimmys livsgnista sken upp längs med projektet, i alla fall som det såg ut i dokumentären. Och kul att musiken tills slut publicerades. Hopppas Ralf och de andra i projektet får något för det också.


Instämmer. Med tanke på alla som deltar i inspelningen borde det inte ha varit så svårt att hitta ett intresserat skivbolag, fast det kanske fanns juridiska knutar att lösa. The Blues kanske försvann pga en sådan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav hifikg » 2018-06-12 00:15

Avnjuter skivan ikväll igen, nu genom hörlurar. Så mycket känsla det finns i varje låt. Det här är en väldigt speciell skiva.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav hifikg » 2020-01-12 23:30

Idag kom jag över två, för mig, nya skivor med Jimmy Scott. Heaven och Dream. Har lyssnat på båda och det är mycket känsla i de utgåvorna också vill jag påstå! Omisskännlig röst och intensitet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav hifikg » 2020-12-16 00:38

Glöm inte Little Jimmy! Har hittat en sångare till med samma typ av röst. Också riktigt bra, tycker jag.

Koji Moriyama som jag hittade sjungandes ihop med Tsuyoshi Yamamoto Trio



Enjoy!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav TCM » 2020-12-19 17:26

When routine bites hard

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav petersteindl » 2020-12-19 17:32

Se där, TCM is back. :D Long time no see.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav Jansson » 2020-12-19 21:30

petersteindl skrev:Se där, TCM is back. :D Long time no see.


Synvilla Peter.
Synvilla.

TCM hänger inte på faktiskt längre.
Tyvärr, men så förhåller det sig.

Jag tror att han enbart hänger på Hi End forum.

Vet inte hur det gick till, men jag halkade in på ett ”gated forum” för exklusiva medlemmar som har unika krav; Hi End —krav när det gäller ljudåtergivning. Konnässörer.
Vet inte hur jag lyckades ta mig förbi portvakterna men jag blev utslängd efter ett fåtal minuter.

Dock fick jag syn på en medlem från Östergötland..,Söderköping? Osäker men det gick så fort.

Denna medlem hade byggt ett nytt hus enbart i Schakti-sten. Till och med takpannorna var specialgjutna.
All intern kabeldragning hade kabellyftare i kolfiber. Alla nätuttag var givetvis guldpläterade.
Alla handfat var Buddhaskålar, till och med diskbänken var knackad för hand till en perfekt Buddhaskål och guldpläterad.
Men det unika var att han hade grävt ut en egen nätförsörjning direkt från Simpevarps kärnkraftverk och hade en egen transformatoranläggning.
Transformatoranläggningen var givetvis byggt i Schakti.
Solid Schakti.
Strömmen gick sedan vidare till en specialkonstruerad batteri-depå (Tesla var inkopplade som konsulter, men inte godkända som underleverantörer ) som sedan strömrenades i flera steg genom olika specialbyggda filter ( där hann jag inte med i den tekniska specen men NASA och andra bolag hade blivit ratade) innan det kunde godkännas för att få nå fastigheten.

Sen blev jag utslängd.
Men jag kan svära på att det var samma Avatar!!

I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav TCM » 2021-01-06 18:38

petersteindl skrev:Se där, TCM is back. :D Long time no see.


Verkligen, men tyvärr så var det bara ett litet nedslag :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav TCM » 2021-01-06 18:41

:D

Tyvärr får jag göra dig besviken - inga hi-end forum för mig. Jag smyger omkring här ibland (var till och med och nosade på "Skivhögen"), men jag kommer inte tillbaka (än). Kul att höra av er ändå :)

Jansson skrev:
petersteindl skrev:Se där, TCM is back. :D Long time no see.


Synvilla Peter.
Synvilla.

TCM hänger inte på faktiskt längre.
Tyvärr, men så förhåller det sig.

Jag tror att han enbart hänger på Hi End forum.

Vet inte hur det gick till, men jag halkade in på ett ”gated forum” för exklusiva medlemmar som har unika krav; Hi End —krav när det gäller ljudåtergivning. Konnässörer.
Vet inte hur jag lyckades ta mig förbi portvakterna men jag blev utslängd efter ett fåtal minuter.

Dock fick jag syn på en medlem från Östergötland..,Söderköping? Osäker men det gick så fort.

Denna medlem hade byggt ett nytt hus enbart i Schakti-sten. Till och med takpannorna var specialgjutna.
All intern kabeldragning hade kabellyftare i kolfiber. Alla nätuttag var givetvis guldpläterade.
Alla handfat var Buddhaskålar, till och med diskbänken var knackad för hand till en perfekt Buddhaskål och guldpläterad.
Men det unika var att han hade grävt ut en egen nätförsörjning direkt från Simpevarps kärnkraftverk och hade en egen transformatoranläggning.
Transformatoranläggningen var givetvis byggt i Schakti.
Solid Schakti.
Strömmen gick sedan vidare till en specialkonstruerad batteri-depå (Tesla var inkopplade som konsulter, men inte godkända som underleverantörer ) som sedan strömrenades i flera steg genom olika specialbyggda filter ( där hann jag inte med i den tekniska specen men NASA och andra bolag hade blivit ratade) innan det kunde godkännas för att få nå fastigheten.

Sen blev jag utslängd.
Men jag kan svära på att det var samma Avatar!!

[ YouTube ]
When routine bites hard

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav sprudel » 2021-01-07 23:09

Jimmy Scott! 8O
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav VladDrac » 2021-02-11 11:46

Såg honom på en festival i Umeå runt 2007 tror jag att det var. Riktigt häftig röst även om jag minns det som att han verkade ganska trött vid tillfället.
Kul att ha sett live i alla fall.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Han hade jag inte koll på - Little Jimmy Scott

Inläggav hifikg » 2022-08-17 18:12

Väcker tråden lite igen, då jag sitter o lyssnar på Jimmy nu, ett av de bästa tips jag fått genom Faktiskt faktiskt.
Sitter nöjd :)


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster