Musik som BARA säljs som vinyl

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

JBjorkman
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2016-01-30

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav JBjorkman » 2018-05-20 18:34

hifikg skrev:Hur dumt är inte det!? Kollade efter Anna Ternheims senaste. Går bara att köpa som vinyl (hitta den gärna på CD om du kan) och som nedladdning på iTunes, men då i ett lossy-format :(
Wofför gör di på detta vis?


Har samma problem med en Winnerbäck-skiva innehållande live-inspelningar, "Vi var där". Säljs bara på vinyl men finns på Spotify...

Dock är det värt att lyssna på Spotify då (åtminstone jag upplever att) musiken är mindre komprimerad än vad studio-utgåvorna av samma låtar är.
CDn Hossiana är så misshandlad att jag bara lyssnat på den en gång och då hoppade jag över majoriteten av låtarna pga den usla kvaliteten. Övervägde faktiskt att försöka reklamera skivan, skrap och sprak pga repor hade ju direkt ersatts men jag undrar om de hade accepterat reklamation pga "digitala repor" :)

Har noterat samma fenomen hos ett av de "nya" albumen av Yusuf/Cat Stevens, An other cup. Som är väldigt platt medan en samtida konsertutgåva , Yusufs café sessions, är mycket mer dynamisk/levande (musik-cd mot video-dvd så det kanske inte är en lika relevant jämförelse).

Någon annan som har samma erfarenhet: att live-inspelningar komprimeras mindre än studio-utgåvor?
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav hifikg » 2018-05-20 21:27

jonasp skrev:
CODY skrev:Det har aldrig någonsin varit lättare att få tag på inspelad musik. Samma trend som drev streaming, nämligen illegal nedladdning, driver LP-trenden. Men det mesta som endast kommit ut på LP dyker förr eller senare upp för streaming.

Ni som inte gillar LP kanske kan jämföra det med inbundna böcker och den senare billigare pocketversionen?


De inbundna böckerna är tryckta i 72 dpi och dålig konstrast medan pocketen är printad i 1200 dpi med god kontrast. Isåfall.


Och i färg...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav hifikg » 2018-05-20 21:33

JBjorkman skrev:
hifikg skrev:Hur dumt är inte det!? Kollade efter Anna Ternheims senaste. Går bara att köpa som vinyl (hitta den gärna på CD om du kan) och som nedladdning på iTunes, men då i ett lossy-format :(
Wofför gör di på detta vis?


Har samma problem med en Winnerbäck-skiva innehållande live-inspelningar, "Vi var där". Säljs bara på vinyl men finns på Spotify...

Dock är det värt att lyssna på Spotify då (åtminstone jag upplever att) musiken är mindre komprimerad än vad studio-utgåvorna av samma låtar är.
CDn Hossiana är så misshandlad att jag bara lyssnat på den en gång och då hoppade jag över majoriteten av låtarna pga den usla kvaliteten. Övervägde faktiskt att försöka reklamera skivan, skrap och sprak pga repor hade ju direkt ersatts men jag undrar om de hade accepterat reklamation pga "digitala repor" :)

Har noterat samma fenomen hos ett av de "nya" albumen av Yusuf/Cat Stevens, An other cup. Som är väldigt platt medan en samtida konsertutgåva , Yusufs café sessions, är mycket mer dynamisk/levande (musik-cd mot video-dvd så det kanske inte är en lika relevant jämförelse).

Någon annan som har samma erfarenhet: att live-inspelningar komprimeras mindre än studio-utgåvor?


Den finns att köpa i iTunes butiken, men då i AAC, 256 kbps, den finns inte på min nyfunna sajt heller. Trist läge.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav CODY » 2018-05-20 21:37

Ja, tyvärr. För att få höra vad den inte utgivna Troy Tate versinen av Smiths första skiva kunde erbjuda, var man tvungen att köpa tolvan av I Started Something I Couldn't Finish, (RTT198), som var exakt samma version som den på LP:n. Troy Tate versionen av Pretty Girls Make Graves som fanns på B-sidan, var verkligen undermålig men det kunde man inte veta. Det fanns ju inget sätt att ta reda på det utan att köpa skivan. Och den finns inte på se-de.

Och detta hände 1987!!!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav hifikg » 2018-05-20 21:43

CODY skrev:Ja, tyvärr. För att få höra vad den inte utgivna Troy Tate versinen av Smiths första skiva kunde erbjuda, var man tvungen att köpa tolvan av I Started Something I Couldn't Finish, (RTT198), som var exakt samma version som den på LP:n. Troy Tate versionen av Pretty Girls Make Graves som fanns på B-sidan, var verkligen undermålig men det kunde man inte veta. Det fanns ju inget sätt att ta reda på det utan att köpa skivan. Och den finns inte på se-de.

Och detta hände 1987!!!


Jo, i början av CD-eran hände det att man inte hittade CD-utgåvor, så klart. Minns när jag köpte nästan vad som helst bara det var CD. Ett tag jagade jag DDD märkta skivor, sen började jag sukta efter AAD, sen slutade jag bry mig och köpte musik jag gillade. Numera ryggar jag för allt som Sony varit inblandade i, sådant vill jag helst lyssna på före köp. Returnerar när det låter för illa. Min hökare har lärt sig. Sony bryr sig inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-22 00:47

hifikg skrev:
music4ever skrev:Vi kommer nog få se mer av detta i framtiden. Att LP (och ev MC) är de enda fysiska formaten man kan köpa av vissa nya titlar.


Går konsumenterna på det? Varför inte backa till vaxrullar på en gång?


Ja, många går på det. Idéen att vinylen är tekniskt överlägsen CD-systemet är väl spridd.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-22 08:06

Max_Headroom skrev:
hifikg skrev:
music4ever skrev:Vi kommer nog få se mer av detta i framtiden. Att LP (och ev MC) är de enda fysiska formaten man kan köpa av vissa nya titlar.


Går konsumenterna på det? Varför inte backa till vaxrullar på en gång?


Ja, många går på det. Idéen att vinylen är tekniskt överlägsen CD-systemet är väl spridd.


Låter som något för Mythbusters att ta tag i :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav music4ever » 2018-05-22 13:39

Tror att få på faktiskt påstår att vinyl är ett objektivt bättre format.
Tror de flesta köper för de tycker det är ett roligare format att samla på.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav hifikg » 2018-05-22 18:48

music4ever skrev:Tror att få på faktiskt påstår att vinyl är ett objektivt bättre format.
Tror de flesta köper för de tycker det är ett roligare format att samla på.


Det argumentet kan jag köpa alla dagar i veckan. Det är som med rör och annat godis, känslan, feel-good effekten, ska inte underskattas. Fast vi andra vill ändå få tillgång till musiken vi också :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav music4ever » 2018-05-23 10:36

Det får man, på skivan. Och oftast så följer det med koder så man kan ladda ner musiken digitalt.

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav reverb » 2018-05-23 11:32

Jag har viss förståelse för vinyl som enda fysiska utgåva och tycker det är ok om det kompletteras med nedladdningsmöjlighet i minst CD-kvalitet. Däremot har jag liten förståelse för kassetter som också verkar ha blivit en trend (åtminstone när det gäller indie-releaser). Vad är grejen med MC? Jag ser inget fysiskt samlarmervärde i en kassett jämfört med CD och här pratar vi ju verkligen undermålig ljudkvalitet...

Med det sagt så var mitt senaste skivköp just en kassettutgåva men då innehöll den spår som var MC-only! (Marie Mathématique ‎– Le Grand Bal Du Château De Londres EP)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav shifts » 2018-05-23 12:06

Kassettsläpp brukar med väldigt få undantag, i alla fall de genrer jag bevakar, också finnas tillgängliga för digital nerladdning via Bandcamp. Undantag lär så klart finnas.

Udda med Familjen som nämndes tidigare, hade ingen aning om att det senaste albumet endast släppts i datakromprimerade versioner och inte via CD. En kostnadsfråga garanterat, men skumt att ingen okomprimerad version finns.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav hifikg » 2018-05-23 18:11

Aha, jag har sett en stigande trend när det gäller priser på gamla kassettdäck. Intressant. Jag äger tre kassettdäck och ett kassettband :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav music4ever » 2018-05-24 22:28

Idag så öppnade en helt ny aktör med att pressa vinyl i Sverige.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3973171

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-09-15 10:02

Om jag ska vara ärlig, så tycker jag att det verkar vara lite för många människor som köper vinyl av fel anledning.

Det är t.ex de som köper bara för att ha och inte lyssna på, som gillar att titta på omslagen men lyssnar hellre digitalt.
Samt sådana som köper album för att hänga upp på väggen men inte lyssna på..
När sådana individer springer i begagnat affärer är risken stor att de får med sig en skiva i bra skick och i en pressning som exempelvis jag är ute efter..
Sedan finns det de som köper album baserat på vad som verkar inne och anses som måste ha skivor i samlingen vare sig de är genuint intresserade eller ej.
Jag har märkt det att vissa album är så gott som omöjliga att få tag på och dessa brukar återfinnas i dylika listor typ ett album som du bara måste ha..

Sedan är det ju alla de som tycker att det är coolt med trenden vinyl och skaffar sig en billig spelare gärna med usb kontakt så att de även kan spela in på datorn (med den billiga nålen/pickupen). Claes Ohlson säljer väl billiga vinylspelare, Mediamarkt likaså och så finns det mängder ute på Tradera med nytt billigt krafs.
Det är alldeles för många som borde hålla sig till det digitala mediet enär dom inte riktigt förstår sig på det där med vinylskivor och hur man åtminstone får fram ett hyfsat ljud som minimikrav.

Nu kommer jag få en massa skit förstås från arga individer, men jag tycker det är bra att börja röra om lite i grytan. :twisted:

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav Tell » 2018-09-15 10:49

nigthdreamerssky skrev:Om jag ska vara ärlig, så tycker jag att det verkar vara lite för många människor som köper vinyl av fel anledning.

Det är t.ex de som köper bara för att ha och inte lyssna på, som gillar att titta på omslagen men lyssnar hellre digitalt.
Samt sådana som köper album för att hänga upp på väggen men inte lyssna på..
När sådana individer springer i begagnat affärer är risken stor att de får med sig en skiva i bra skick och i en pressning som exempelvis jag är ute efter..
Sedan finns det de som köper album baserat på vad som verkar inne och anses som måste ha skivor i samlingen vare sig de är genuint intresserade eller ej.
Jag har märkt det att vissa album är så gott som omöjliga att få tag på och dessa brukar återfinnas i dylika listor typ ett album som du bara måste ha..

Sedan är det ju alla de som tycker att det är coolt med trenden vinyl och skaffar sig en billig spelare gärna med usb kontakt så att de även kan spela in på datorn (med den billiga nålen/pickupen). Claes Ohlson säljer väl billiga vinylspelare, Mediamarkt likaså och så finns det mängder ute på Tradera med nytt billigt krafs.
Det är alldeles för många som borde hålla sig till det digitala mediet enär dom inte riktigt förstår sig på det där med vinylskivor och hur man åtminstone får fram ett hyfsat ljud som minimikrav.

Nu kommer jag få en massa skit förstås från arga individer, men jag tycker det är bra att börja röra om lite i grytan. :twisted:


Äh, människan är generellt sett en jävligt ineffektiv ras, så det är ju alldeles för många som håller på med saker dom inte riktigt förstår på ett sätt som är långifrån optimalt eller smart. Det är tyvärr nåt vi helt enkelt måste leva med.

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster