Musik som BARA säljs som vinyl

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav hifikg » 2018-05-18 22:58

Hur dumt är inte det!? Kollade efter Anna Ternheims senaste. Går bara att köpa som vinyl (hitta den gärna på CD om du kan) och som nedladdning på iTunes, men då i ett lossy-format :(
Wofför gör di på detta vis?
Senast redigerad av hifikg 2018-05-20 10:58, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Bill50x » 2018-05-18 23:48

hifikg skrev:Hur dumt är inte det!? Kollade efter Anna Ternheims senaste. Går bara att köpa som vinyl (hitta den gärna på CD om du kan) och som nedladdning på iTunes, men då i ett lossy-format :(
Wofför gör di på detta vis?

För att promota det bättre vinylformatet?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-19 00:14

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Hur dumt är inte det!? Kollade efter Anna Ternheims senaste. Går bara att köpa som vinyl (hitta den gärna på CD om du kan) och som nedladdning på iTunes, men då i ett lossy-format :(
Wofför gör di på detta vis?

För att promota det bättre vinylformatet?

/ B


Ja, det blir ju bäst om man får välja på LP och... inget mer
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav music4ever » 2018-05-19 00:40

Vi kommer nog få se mer av detta i framtiden. Att LP (och ev MC) är de enda fysiska formaten man kan köpa av vissa nya titlar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-19 00:48

music4ever skrev:Vi kommer nog få se mer av detta i framtiden. Att LP (och ev MC) är de enda fysiska formaten man kan köpa av vissa nya titlar.


Går konsumenterna på det? Varför inte backa till vaxrullar på en gång?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav lennartj » 2018-05-19 01:46

Det var ju sådana fasoner som tvingade mig att köpa en CD-spelare i mitten av 80-talet. :evil:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Belker » 2018-05-19 09:23

Menar du The Winter Tapes, så finns den lossless på Tidal.
Bra tips förresten! Det blir lördagsmorronplattan!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-19 09:52

Belker skrev:Menar du The Winter Tapes, så finns den lossless på Tidal.
Bra tips förresten! Det blir lördagsmorronplattan!


Ja, "tjuvlyssningen" på iTunes gav mersmak, men jag har inte Tidal och jag vill inte strömma, jag vill HA, jag vill, jag vill, jag vill... men jag vill inte ha en gammal LP till överpris. Snart faller jag till föga o köper den för 99 spänn i 256 kbps, fast det bär hårt emot...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Belker » 2018-05-19 09:58

Nej vinyltrenden är verkligen helt sjuk på så många plan. Orkar inte tänka mer på eländet!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Bill50x » 2018-05-19 10:50

Belker skrev:Nej vinyltrenden är verkligen helt sjuk på så många plan. Orkar inte tänka mer på eländet!

Inte bara vinyl, nu kommer rullband också. Tänk er halvspår i 38 cm/s på 10,5" spole - hur lång speltid blir det, ni som kan beräkna? Fanns det inte band i olika tjocklekar där de kraftigaste användes för studiobruk?

Förmodligen är det bara en grej att släppa albumet först på vinyl för att senare släppa på CD eller lossless-fil. Släpper man CD'n direkt så finns den ju ute på våra fildelningssajter inom några timmar, det slipper man med vinylsläppet. Och så får man upp intresset så "alla" springer och köper den digitala utgåvan när den kommer (jag är förmodligen en av dem...)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-19 11:31

Står här o tittar på en Thoren 165
Skick som ny.
Borde jag?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav jonasp » 2018-05-19 12:19

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Hur dumt är inte det!? Kollade efter Anna Ternheims senaste. Går bara att köpa som vinyl (hitta den gärna på CD om du kan) och som nedladdning på iTunes, men då i ett lossy-format :(
Wofför gör di på detta vis?

För att promota det bättre vinylformatet?

/ B


Bra flamebait där!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Bill50x » 2018-05-19 12:26

hifikg skrev:Står här o tittar på en Thoren 165
Skick som ny.
Borde jag?

Ja.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav matssvensson » 2018-05-19 14:01

Anna Ternheim - the Winter Tapes finns på 16 bits format på Qobuz.

https://www.qobuz.com/nl-nl/album/the-winter-tapes-anna-ternheim/z27d1miebf3rb

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav matssvensson » 2018-05-19 14:14

För mig är det oerhört sällan jag inte hittar nysläppt musik på åtminstone 16 bits format. Bäst utbud verkar Qobuz ha, i alla fall för mig. Annars letar jag på HD Tracks, 7Digital, Bandcamp eller Boomkat. Sen vad det faktiskt är för upplösning som säljs som 16 bit kan man fundera vidare på, men lossless är feelgood för mig.

Hittar jag inte för nerladdning försöker jag leta upp CDn på Discogs. Eller om det är något speciellt som jag vill ha på LP format.

Den ENDA artist jag inte hittat på varken lossless fil, CD eller LP till dags dato är Familjen, utan bara som mp3. Någon som kan hjälpa mig knäcka den gåtan?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Bill50x » 2018-05-19 14:29

matssvensson skrev:Anna Ternheim - the Winter Tapes finns på 16 bits format på Qobuz.

https://www.qobuz.com/nl-nl/album/the-winter-tapes-anna-ternheim/z27d1miebf3rb

Jo, men inte för den som avslöjar att hen bor i Sverige... :-(

/ B

PS Med Tor hamnade jag på en sida på holländska och när jag reggat mig kommer all dialog på franska :-)
Bekräftelsemailet är på engelska men det blir åter igen franska när jag går vidare...
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Belker » 2018-05-19 15:04

matssvensson skrev:För mig är det oerhört sällan jag inte hittar nysläppt musik på åtminstone 16 bits format. Bäst utbud verkar Qobuz ha, i alla fall för mig. Annars letar jag på HD Tracks, 7Digital, Bandcamp eller Boomkat. Sen vad det faktiskt är för upplösning som säljs som 16 bit kan man fundera vidare på, men lossless är feelgood för mig.

Hittar jag inte för nerladdning försöker jag leta upp CDn på Discogs. Eller om det är något speciellt som jag vill ha på LP format.

Den ENDA artist jag inte hittat på varken lossless fil, CD eller LP till dags dato är Familjen, utan bara som mp3. Någon som kan hjälpa mig knäcka den gåtan?

mvh, mats


Tidal har Familjen i påstått lossless.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav matssvensson » 2018-05-19 15:11

Belker skrev:Tidal har Familjen i påstått lossless.

Visst. Tack. Det är där jag lyssnar. Men inte för nerladdning. Jag har kvar en gammal musikaffärshangup som säger mig att en artist jag gillar tjänar mer på att jag köper skivan direkt, än att jag strömmar. Men det kan vara en villfarelse.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav matssvensson » 2018-05-19 15:17

Bill50x skrev:
matssvensson skrev:Anna Ternheim - the Winter Tapes finns på 16 bits format på Qobuz.

https://www.qobuz.com/nl-nl/album/the-winter-tapes-anna-ternheim/z27d1miebf3rb

Jo, men inte för den som avslöjar att hen bor i Sverige... :-(

/ B

PS Med Tor hamnade jag på en sida på holländska och när jag reggat mig kommer all dialog på franska :-)
Bekräftelsemailet är på engelska men det blir åter igen franska när jag går vidare...

Kommer inte ihåg exakt hur det gick till när jag reggade mig, men som jag minns det försökte jag inte dölja min härkomst. Är det inte bara strömningen som är spärrad till Sverige? Eller är det tänkt att gälla för köpt nerladdning också?

I vilket fall som helst funkar Qobuz helt ok att köpa musik ifrån för mig. Och det är lite kul att försöka tyda holländskan som dyker upp i dialogrutorna.

/ m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-19 19:15

matssvensson skrev:Anna Ternheim - the Winter Tapes finns på 16 bits format på Qobuz.

https://www.qobuz.com/nl-nl/album/the-winter-tapes-anna-ternheim/z27d1miebf3rb

mvh, mats


Vilket skönt tips. Låter Thorenspelaren stå så nästa person får fynda den istället :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-19 19:32

Fast så värst sugna på att sälja är de inte. Nu har jag flyttat från Sverige till Polen till USA och nu är jag i Paris, men inte hjälper det inte.

"Les produits suivants ne sont malheureusement pas disponibles à la vente dans votre pays"

Je suis désolé :(

Gör ett försök att flytta till Norge. Utanför EU. Fast det är väl USA också. Om det inte hänt något medan jag varit ute idag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-19 21:51

Startade ett nytt konto som tysk-kg och då gick det bra, Mein Deutsch könnte vielleicht besser sein als mein Französisch :)
Verkar vara ett trevligt ställe det där. Ska utforskas vidare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav music4ever » 2018-05-20 03:04

matssvensson skrev:
Belker skrev:Tidal har Familjen i påstått lossless.

Visst. Tack. Det är där jag lyssnar. Men inte för nerladdning. Jag har kvar en gammal musikaffärshangup som säger mig att en artist jag gillar tjänar mer på att jag köper skivan direkt, än att jag strömmar. Men det kan vara en villfarelse.

mvh, mats


Intressant. Själv så skulle jag aldrig betala för en nerladdning. Det enda jag är intresserad av är streaming och fysiska kopior. Att betala för ettor och nollor på en HD är inget för mig. Så skiter jag hellre i det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Bill50x » 2018-05-20 05:08

music4ever skrev:Intressant. Själv så skulle jag aldrig betala för en nerladdning. Det enda jag är intresserad av är streaming och fysiska kopior. Att betala för ettor och nollor på en HD är inget för mig. Så skiter jag hellre i det.

Att betala för ettor och nollor på en plastskiva eller en nerladdning är för mig ingen skillnad. Vill man ha en fysisk produkt är det bara att bränna nerladdningen på en cd-r.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-20 09:13

Jag använder mina plastskivor EN gång o det är när jag rippar dem. Att snabbt få musiken direkt in i datorn är perfekt. Det enda som är synd är att min hökare svälter och en vacker dag tar ner skylten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav Bill50x » 2018-05-20 09:33

hifikg skrev:Jag använder mina plastskivor EN gång o det är när jag rippar dem. Att snabbt få musiken direkt in i datorn är perfekt. Det enda som är synd är att min hökare svälter och en vacker dag tar ner skylten.

Det som krävs för att jag ska köpa en skiva, oavsett LP eller CD, är att det är något speciellt med den. Tex en signerad skiva, eller att den är innesluten i någon bok eller liknande. Dvs ett mervärde utöver det ofta taffliga omslag man får med en CD.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav hifikg » 2018-05-20 09:43

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Jag använder mina plastskivor EN gång o det är när jag rippar dem. Att snabbt få musiken direkt in i datorn är perfekt. Det enda som är synd är att min hökare svälter och en vacker dag tar ner skylten.

Det som krävs för att jag ska köpa en skiva, oavsett LP eller CD, är att det är något speciellt med den. Tex en signerad skiva, eller att den är innesluten i någon bok eller liknande. Dvs ett mervärde utöver det ofta taffliga omslag man får med en CD.

/ B


På senare tid har jag börjat ta vara på alla PDF-bilagor som följer med nedladdningar. Jag lägger helt sonika in dem i iTunes och kan "bläddra" i dem, fast det gör jag ganska sällan. Borde kanske bli bättre på det. Inte sällan finns det trevliga anekdoter och tips på mer musik i pamfletterna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Musik som BARA säljs på LP

Inläggav music4ever » 2018-05-20 14:32

Bill50x skrev:
music4ever skrev:Intressant. Själv så skulle jag aldrig betala för en nerladdning. Det enda jag är intresserad av är streaming och fysiska kopior. Att betala för ettor och nollor på en HD är inget för mig. Så skiter jag hellre i det.

Att betala för ettor och nollor på en plastskiva eller en nerladdning är för mig ingen skillnad. Vill man ha en fysisk produkt är det bara att bränna nerladdningen på en cd-r.

/ B


Som att printa ut en smörgåstårta och hävda det är samma sak som the real deal.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav CODY » 2018-05-20 15:35

Det har aldrig någonsin varit lättare att få tag på inspelad musik. Samma trend som drev streaming, nämligen illegal nedladdning, driver LP-trenden. Men det mesta som endast kommit ut på LP dyker förr eller senare upp för streaming.

Ni som inte gillar LP kanske kan jämföra det med inbundna böcker och den senare billigare pocketversionen?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Musik som BARA säljs som vinyl

Inläggav jonasp » 2018-05-20 17:10

CODY skrev:Det har aldrig någonsin varit lättare att få tag på inspelad musik. Samma trend som drev streaming, nämligen illegal nedladdning, driver LP-trenden. Men det mesta som endast kommit ut på LP dyker förr eller senare upp för streaming.

Ni som inte gillar LP kanske kan jämföra det med inbundna böcker och den senare billigare pocketversionen?


De inbundna böckerna är tryckta i 72 dpi och dålig konstrast medan pocketen är printad i 1200 dpi med god kontrast. Isåfall.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster