Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-05-24 00:12

I tråden om Ino-Labs poddar så blev det aningen off topic från min sida med snacket om studioinspelningar, så jag startar den här tråden istället om nu någon är intresserad?


Det finns tyvärr inte längre speciellt många analoga inspelnings-studios kvar i världen där man spelar in musiken "live", alltså där studioingenjören riggar upp mikrofoner på allt och där allt spelas in samtidigt så när på några enstaka overdubs här och där.
Det är synd för i många av dagens inspelningar så spelas oftast instrumenten in ett efter ett och när musiken spelas in på det sättet så tycker iallafall jag att inspelningarna ofta blir aningen stela och "konstgjorda", de saknar på något vis den där naturliga timingen mellan musikerna som annars finns där vid t ex. live-framträdanden.
Även i den digitala inspelningsvärlden så går det naturligtvis att göra på det gamla live-inspelningsättet men det verkar tyvärr vara en döende konstform.

Här är iallafall en intressant och sevärd dokumentär där bandet Magnolia Electric Co. inom loppet av endast två(!) veckor både skriver och spelar in deras skiva Josephine på det "gamla" viset med ett studio-geni som Steve Albini bakom spakarna. En eller max två tagningar per låt och skivan är till 90% klar. Snabba puckar!



Länk till skivan på Tidal:
https://listen.tidal.com/album/28201043

Ni får gärna bidra med liknande dokumentärer och filmer i ämnet.

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav thiel » 2018-05-24 01:21

Direct grace music med Soundsmith's Peter Ledermann spelar ju in musik live och graverar själv. Inte min musiksmak dock och finns bara som vinyl
http://directgrace.org/Home.html
https://youtu.be/Rd948px1230

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav ottovonkopp » 2018-05-24 08:20

Råkade höra P4 live med Måns Zelmerlöv för någon vecka sedan. Blev så förvånad över hur bra det lät (ljudet) jämfört med hans studioalbum så jag kände mig tvungen att skriva och fråga hur det kan komma sig.

Borde ju vara tvärtom tycker jag.

Han har inte svarat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav Bill50x » 2018-05-24 09:34

ottovonkopp skrev:Råkade höra P4 live med Måns Zelmerlöv för någon vecka sedan. Blev så förvånad över hur bra det lät (ljudet) jämfört med hans studioalbum så jag kände mig tvungen att skriva och fråga hur det kan komma sig.

Borde ju vara tvärtom tycker jag.

Han har inte svarat.

Radiograbbarna/tjejerna är mycket duktiga inspelningstekniker. Live(in-)spelningarna låter ofta mycket bättre än artisternas egna släpp. Lyssna tex på podden med Miss Li och/eller Amanda Bergman i P4.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-05-24 10:21

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Råkade höra P4 live med Måns Zelmerlöv för någon vecka sedan. Blev så förvånad över hur bra det lät (ljudet) jämfört med hans studioalbum så jag kände mig tvungen att skriva och fråga hur det kan komma sig.

Borde ju vara tvärtom tycker jag.

Han har inte svarat.

Radiograbbarna/tjejerna är mycket duktiga inspelningstekniker. Live(in-)spelningarna låter ofta mycket bättre än artisternas egna släpp. Lyssna tex på podden med Miss Li i P4.

/ B


Ja, och när musikerna inte bara hör utan även ser och känner musiken när de spelar samtidigt tillsammans så får de en mer naturlig samklang sinsemellan. Ett exempel, när det kommer ett lugnare parti i en låt så spelar de sina instrument lite mer försiktigt och helt enkelt känner musiken mer i nuet. Detta blir helt bort-trollat i en efterhandsproduktion där varje enskilt instrument har spelats in i omgångar.

Videon i mitt första inlägg visar på en inspelning som är av samma typ som de liveframträdanden på radio som ni pratar om.
I studion har man först lyssnat när musikerna spelat live. Därefter så har man valt rätt mikrofoner med rätt placeringar i närmickningen. När allt är uppriggat så lyssnas det i kontrollrummet hur det låter när artisten spelar och diverse panoreringar sker. Om ett fel upptäcks eller att man inte tycker att man lyckats fånga något som det ska så byter man mikrofoner eller positioner.
Sen när alla är nöjda så kan inspelningen börja och redan i det skedet av denna typ av produktion så är 90% av mixen redan klar, vilket också innebär att behovet av efterhandsarbete blir minimerat.

Jag vet inte om det är exakt så det har gått till vid just de radioprogram ni pratar om men det är ganska troligt. Det är också på det sättet som Steve Albini spelar in i stort sett all musik i sin studio.
Om ni inte sett videon i första inlägget så är mitt tips att kolla in den.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-05-24 10:30

8)
thiel skrev:Direct grace music med Soundsmith's Peter Ledermann spelar ju in musik live och graverar själv. Inte min musiksmak dock och finns bara som vinyl
http://directgrace.org/Home.html
https://youtu.be/Rd948px1230


Det är alltid härligt att se när folk gör goda saker utan att blanda in personlig vinning i allt de gör. Den där mannen verkar vara en allkonstnär av nått slag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-24 11:29

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Råkade höra P4 live med Måns Zelmerlöv för någon vecka sedan. Blev så förvånad över hur bra det lät (ljudet) jämfört med hans studioalbum så jag kände mig tvungen att skriva och fråga hur det kan komma sig.

Borde ju vara tvärtom tycker jag.

Han har inte svarat.

Radiograbbarna/tjejerna är mycket duktiga inspelningstekniker. Live(in-)spelningarna låter ofta mycket bättre än artisternas egna släpp. Lyssna tex på podden med Miss Li och/eller Amanda Bergman i P4.

/ B


Har noterat samma sak. Det gäller även flera liveframträdanden i TV. En del artister gör också en annan musik live än på album. Jag har gjort misstaget att köpa CD efter konsert och bara fått en skiva med utslätad musac. Det var saxofonisten Johan Stengård.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-05-25 22:34

RogerGustavsson skrev:
Har noterat samma sak. Det gäller även flera liveframträdanden i TV. En del artister gör också en annan musik live än på album. Jag har gjort misstaget att köpa CD efter konsert och bara fått en skiva med utslätad musac. Det var saxofonisten Johan Stengård.


Här är en intressant jämnförelse mellan en låt inspelat live i studion i första videon och det slutgiltiga ljudet på den färdiga skivan i den andra videon. Samma studio och samma inspelningstillfälle. Låten i live-inspelningen kom inte med på skivan men jämnförelsen är ändå intressant när man lyssnar på enskilda instrument som baskagge och bas.
Båda dessa instrument är fullskaliga och har ett grymt djup live, men ganska tydligt bortskalat i efterhands-produktionen till skivan.

Det låter inte extremt dåligt men tydligt sämre.





Här är skivan på Tidal: https://listen.tidal.com/album/66466076

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav petersteindl » 2018-05-25 23:16

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
Har noterat samma sak. Det gäller även flera liveframträdanden i TV. En del artister gör också en annan musik live än på album. Jag har gjort misstaget att köpa CD efter konsert och bara fått en skiva med utslätad musac. Det var saxofonisten Johan Stengård.


Här är en intressant jämnförelse mellan en låt inspelat live i studion i första videon och det slutgiltiga ljudet på den färdiga skivan i den andra videon. Samma studio och samma inspelningstillfälle. Låten i live-inspelningen kom inte med på skivan men jämnförelsen är ändå intressant när man lyssnar på enskilda instrument som baskagge och bas.
Båda dessa instrument är fullskaliga och har ett grymt djup live, men ganska tydligt bortskalat i efterhands-produktionen till skivan.

Det låter inte extremt dåligt men tydligt sämre.

[ YouTube ]


[ YouTube ]


Här är skivan på Tidal: https://listen.tidal.com/album/66466076


Jättebra! Den översta är ett mästerverk i mina öron. En fröjd att lyssna på och fängslar. Den nedre är ointressant. Det saknas nåt väsentligt.

Jag fastnade även på denna.



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-05-25 23:52

Ja, det framträdandet lät också bättre än skivan, varför släpper de inte den versonen istället kan man undra?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-05-26 09:38

En annan intressant detalj man hör i den andra videon (den färdiga skivan) är att man gömt det naturliga rumsljudet eller kanske tillochmed fullständigt bytt ut det med ett reverb-program. Det hörs allra tydligast på virveltrumman som i mina öron har en onaturligt lång "eko-svans". Det låter som att rummet är både väldigt stort och ganska litet på samma gång. Jag tycker inte ett riktigt rum låter på det viset.
Varför återskapa en falsk verklighet när man istället kunde ha använt inspelningen från den riktiga verkligheten?
Det är lite synd att liveinspelningen i första videon bara innehåller baskagge och hi-hat. Det hade varit kul att höra hur en virveltrumma låtit på den inspelningen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-06-06 11:26

Nu har jag trillat över några fler videos jag gillar, två korta och en något längre.

Den första videon är gjord av en herre som heter Johan som med härlig Göteborgs-klingande engelska beskriver, men främst visar med sitt gitarrspelande på skillnaden mellan att använda ett reverbprogram jämnfört med mikrofon som tagit upp det riktiga rummets ljud, och hur dessa låter när de är adderade till det närmickade ljudet.

Jag tycker videon med stor tydlighet visar på hur långt efter verkligheten reverbprogrammen ligger. Inte är det speciellt konstigt att många av dagens inspelningar låter dåligt om man använder dessa program på kanske samtliga enskilda instrument i en och samma mix, det blir då som en hel tårta byggd med fake-ingredienser. :)




Nästa video visar en annan herre som använder sig av riktigt rumsljud istället för reverbprogram även i en efterhandsproduktion.
Genom re-amping spelar han helt enkelt upp separata instrument från inspelningen och spelar in det riktiga rummets ljud på nytt som han därefter adderar till det närmickade ljudet.
Med denna teknik har han alltså möjligheten att fånga ljudet från samma rum men han slipper till stor del problemen med "blödningar" från andra instrument om dessa är inspelade samtidigt.




Ett akustiskt trumset består av ett antal instrument som tar bäring av akustiken i det rum de spelas i. Jag tycker då det är konstigt att man i många av nutidens musikproduktioner helst verkar nöja sig med det närmickade trumljudet.
Det passar naturligtvis inte med ett stort trumljud/rumsljud i alla inspelningar och då får man helt enkelt välja ett mindre och kanske ett mer dämpat rum vid ett sånt tillfälle. Även i ett sånt fall tycker jag att det är viktigast att först och främst fånga rummets akustik som trummorna alstrar och sedan komplettera detta ljud med det närmickade ljudet för panoreringar m.m.

Nästa video visar en demonstration av fyra olika mikrofontekniker för stereoupptagningen av ett akustiskt trumset i ett rum och där alla de olika sätten har olika fördelar beroende på det slutgitiga målet.
Videon hade kanske behövt lite mer redigering och klippning men är fortfarande väldigt intressant och sevärd.




Vad tycker ni? Tror ni som jag att avsaknaden av riktiga rumsljud till förmån av artificiellt rumsljud har bidragit till att så många av dagens musikproduktioner låter såpass livlösa och tråkiga som de gör?

/Mathias

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-08-06 23:20

NPR Music Tiny Desk Concert.

Finns många härliga liveframträdanden att lyssna på på deras youtube-kanal. Här är några i mängden.




Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav Empa » 2018-08-07 07:49

goat76 skrev:NPR Music Tiny Desk Concert.

Finns många härliga liveframträdanden att lyssna på på deras youtube-kanal. Här är några i mängden.

[ YouTube ]


[ YouTube ]



Bra liveinspelningar finns det en del kanaler som gör väldigt bra, jag gillar Jam in the van och Kexp FM.



Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-08-07 09:17

Ja KEXP brukar jag lyssna på. Jag måste kolla in Jam In Van lite mer, bra tips!

Lite rivig rock med Thurston Moore:

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav imac » 2018-08-08 14:51

Finns studioinspelningar med Elvis som är bra.


Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav goat76 » 2018-08-21 19:06

Radiohead är ett gäng riktigt duktiga musiker/konstnärer av ljud. Sångaren Thom Yorke är PJ Harveys manliga favoritsångare och henne ska man lyssna på! :)

Här är en livespelning i studio på 54 minuter. Grymt välljudande!


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Studioinspelningar och dylikt. Dokumentärer, videos m.m.

Inläggav petersteindl » 2018-08-22 06:34

imac skrev:Finns studioinspelningar med Elvis som är bra.

[ YouTube ]

Jättefin! :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster