Klipper Patricia Barber?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav shifts » 2018-08-13 18:33

shifts skrev:
Belker skrev:Youtube låter lika illa. Bara lyssnat genom ipads högtalare, men ändå, det hörs. https://m.youtube.com/watch?v=jykElDM1T8w. Ska det alltså vara så här!? Trodde den här skivan var audiofilernas våta dröm. Eller är det mina öron det är fel på? Är det en effekt av blandningen röst/gitarr?


Nästan plågsamt att försöka hitta detaljen i Youtube-spåret – jisses vad det låter illa där alltså. Men visst är det något hästtrampande i bakgrunden vid tidpunkten!


Lyssnade nu på Bill50Xs klipp och då hörde jag ingen häst. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Belker » 2018-08-13 18:54

RogerGustavsson skrev:Några trampande hästar hör jag inte men att det låter som det gör är väl inget konstigt?

Nej, jag antar att det ska vara så. Tycker bara att det är konstigt med sån hård gitarrtwang i annars så überpolerad skiva. Kontnärlig, inte ljudmässig, klippning kan vi väl kalla det?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav goat76 » 2018-08-13 19:33

Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:Några trampande hästar hör jag inte men att det låter som det gör är väl inget konstigt?

Nej, jag antar att det ska vara så. Tycker bara att det är konstigt med sån hård gitarrtwang i annars så überpolerad skiva. Kontnärlig, inte ljudmässig, klippning kan vi väl kalla det?


Jag hör något vid 5:18 och samma direkt efter vid 5:19. Det fladdrar till vid båda tillfällena, är det det ni menar?

Det låter som något gitter-liknande ljud men jag tror inte det är relaterat till något enskilt instrument, det låter mer som om de sammanlagda ljuden har blivit för mycket för någon apparat vid något produktionssteg.

Belker, det du kallar för gitarr i låten, är det verkligen en gitarr?
Det låter mer som någon typ av synt som låtsas vara en gitarr, dessa toner sväller på ett högst onaturligt sätt för att kunna komma från ett stränginstrument.
Synt, en konstig gitarrpedal eller så spexar gitaristen väldigt mycket med volymkontrollen på gitarren? :)

En till liten rolig detalj i låten men jag kanske hör fel, hur många armar har trummisen, tre eller fyra?
Det låter som det är dubbla slag på pukorna i slutet av låten så vilka kroppsdelar används för cymbalslagen?? :D

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Belker » 2018-08-13 20:57

goat76 skrev:
Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:Några trampande hästar hör jag inte men att det låter som det gör är väl inget konstigt?

Nej, jag antar att det ska vara så. Tycker bara att det är konstigt med sån hård gitarrtwang i annars så überpolerad skiva. Kontnärlig, inte ljudmässig, klippning kan vi väl kalla det?


...
Det låter som något gitter-liknande ljud men jag tror inte det är relaterat till något enskilt instrument, det låter mer som om de sammanlagda ljuden har blivit för mycket för någon apparat vid något produktionssteg.

Belker, det du kallar för gitarr i låten, är det verkligen en gitarr?
...

Precis! Det är som att kombinationen av rösten och ”gitarren”(har ingen aning vad det är för instrument) ger en olycklig synergi.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav hifikg » 2018-08-13 22:11

Något litet "skrapljud" tycker jag mig höra i lurarna, har inte lyft ner OA52 på golvet än...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav hifikg » 2018-08-15 23:51

Lyssnade i högtalare igår, drog på rätt rejält, fonogrammet kräver det. Jag hörde faktiskt inget konstigt, lyssnade på MFSL-utgåvan och en "vanlig". Får köra den upplagda versionen över högisar också för där inbillade jag mig att jag hörde något litet i lurarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav sprudel » 2018-08-19 13:14

Det enda jag kan tänka mig att du menar är ljudet som påminner om fingrar på strängar av en basfiol något till höger i ljuddbilden, i mitten höjdled. Det kan påminna om klapprande hästskor något. Det hörs ju genom stora delar av låten men är accentuerat i detta forte.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Belker » 2018-08-19 14:20

Nej, det är inte basplocket, för det är ett helt annat och naturligt ljud. Lyssnade igen nu och det är helt klart kopplat till elgitarren.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Belker » 2018-08-19 14:41

För säkerhets skull bytte jag nu dac från MiniDSP till Yamahareceiverns inbyggda > Holographic Pre25 > Emotiva XPS2 > i14. Ingen skillnad, vilket var väntat, för det är inget subtilt oljud.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav sprudel » 2018-08-19 17:31

Sorry, låter OK här förutom en liten svävning där hennes röst och gitarren (?) tangerar varandra ungefär som två motorer i båten kan interferera.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Bill50x » 2018-08-21 15:06

Nu haver jag lyssnat. Såväl nykter som aningen uppmjukad. Och jag hör inte alls något av det som diskuteras. Jag kan tänka mig tre anledningar:
- Jag har mycket bättre anläggning som inte påverkas av inspelade artefakter osv
- Jag har mycket sämre anläggning som inte har upplösning nog att avslöja felen
- Jag hör dåligt

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-08-21 16:12

Mycket skrik för lite ull men visst finns där två klonkande, nästan skvalpande ljud vid cirka 5.18 när hon går över till den långa ihållande tonen. Antar att det är dessa som avses. Jag har dock svårt att tro att de inte hör till musiken för de kommer hyggligt väl rytmiskt. Jag har bara lyssnat på Youtube-klippet vid datorn, ska tilläggas.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav sprudel » 2018-08-22 12:50

Jag lyssnar på en äldre CD utgåva.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-08-22 14:41

Låter vettigt! Tyvärr har jag ingen sådan att tillgå.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Morello » 2018-08-22 20:58

Låter helknasigt (tekniskt fel) vid cirka 5:17-5:18 på CD-utgåvan med katalognummer 7243 5 218102 5

Den helt undermåliga MOFI-utgåvan har jag i bilen - ska lyssna vid tillfälle.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Belker » 2018-08-22 23:31

Tack, Morello! Jag började tro att det var mina öron... Men är det inte konstigt att den här typen av fel slipper igenom på en så högprofilerad hifi-produktion? Hittar inget på nätet om detta när jag googlar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav petersteindl » 2018-08-23 02:56

Det finns ett sprakljud där. Kan vara digital klippning på röstspåret. Jag har även hört tickande mycket högfrekvent ljud på några ställen som jag inte vet vad de skall föreställa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Morello » 2018-08-23 10:02

Belker skrev:Tack, Morello! Jag började tro att det var mina öron... Men är det inte konstigt att den här typen av fel slipper igenom på en så högprofilerad hifi-produktion? Hittar inget på nätet om detta när jag googlar.


Dom där enstaka hacken stör mig inte så mycket; det som stör mig mest är det fula, "essande" reverbet på Barbers röst.
Å andra sidan är albumet hyggligt dynamiskt till skillnad från hennes senaste och ordentligt komprimerade alster "Smash".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav sprudel » 2018-08-23 21:19

Morello skrev:
Belker skrev:Tack, Morello! Jag började tro att det var mina öron... Men är det inte konstigt att den här typen av fel slipper igenom på en så högprofilerad hifi-produktion? Hittar inget på nätet om detta när jag googlar.


Dom där enstaka hacken stör mig inte så mycket; det som stör mig mest är det fula, "essande" reverbet på Barbers röst.
Å andra sidan är albumet hyggligt dynamiskt till skillnad från hennes senaste och ordentligt komprimerade alster "Smash".


Det essiga reverbet där. Lite som en turbo eller jetblåsljud parallelt med rösten, det fräser.
Det kan vara en effekt av hennes röst, och inte enbart inspelningen. Hör samma sak i Cantate Domino.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Morello » 2018-08-23 21:45

Cantate Domino är ju en puristisk AB-upptagning helt utan inslag av reverb etc, så jag ser inte riktigt relevansen.
Lyssnade för övrigt på den skivan idag och den låter pyramidalt bra - bortsett från lite bandbrus.

Barbers röst på Café Blue lider av för mycket (enligt mitt tycke) reverb där efterklangen har på tok för ljus klang för att påminna om något som skulle uppstå naturligt i en akustiskt "snygg" lokal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav petersteindl » 2018-08-23 23:22

sprudel skrev:
Morello skrev:
Belker skrev:Tack, Morello! Jag började tro att det var mina öron... Men är det inte konstigt att den här typen av fel slipper igenom på en så högprofilerad hifi-produktion? Hittar inget på nätet om detta när jag googlar.


Dom där enstaka hacken stör mig inte så mycket; det som stör mig mest är det fula, "essande" reverbet på Barbers röst.
Å andra sidan är albumet hyggligt dynamiskt till skillnad från hennes senaste och ordentligt komprimerade alster "Smash".


Det essiga reverbet där. Lite som en turbo eller jetblåsljud parallelt med rösten, det fräser.
Det kan vara en effekt av hennes röst, och inte enbart inspelningen. Hör samma sak i Cantate Domino.


I så fall är det inte en master som passerat Bertil Alvings nålsöga. Tror inte det finns någon bandmättnad eller någon överstyrning i Bertils master.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav goat76 » 2018-08-23 23:37

Morello skrev:Barbers röst på Café Blue lider av för mycket (enligt mitt tycke) reverb där efterklangen har på tok för ljus klang för att påminna om något som skulle uppstå naturligt i en akustiskt "snygg" lokal.


Håller med dig fullständigt. Den enda miljö jag kan tänka mig med en så ljus efterklang där s-ljuden dominerar så är möjligtvis en kyrka.
Resten av bandet var någon annanstans.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav sprudel » 2018-08-24 06:35

petersteindl skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Dom där enstaka hacken stör mig inte så mycket; det som stör mig mest är det fula, "essande" reverbet på Barbers röst.
Å andra sidan är albumet hyggligt dynamiskt till skillnad från hennes senaste och ordentligt komprimerade alster "Smash".


Det essiga reverbet där. Lite som en turbo eller jetblåsljud parallelt med rösten, det fräser.
Det kan vara en effekt av hennes röst, och inte enbart inspelningen. Hör samma sak i Cantate Domino.


I så fall är det inte en master som passerat Bertil Alvings nålsöga. Tror inte det finns någon bandmättnad eller någon överstyrning i Bertils master.

Med vänlig hälsning
Peter


Det är relaterat mer till röstfenomen än inspelningsfenomen. Har hört detta live i kyrkor hos kvinnoröster. Låter som fräsigt papper. Ni vet när man blåser från sidan mot ett pappersark.
Inget jag brukar roa mig med vanligtvis, däremot lyssnar jag noga på liveframträdanden, hur låter det egentligen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav sprudel » 2018-08-24 06:36

Morello skrev:Cantate Domino är ju en puristisk AB-upptagning helt utan inslag av reverb etc, så jag ser inte riktigt relevansen.
Lyssnade för övrigt på den skivan idag och den låter pyramidalt bra - bortsett från lite bandbrus.

Barbers röst på Café Blue lider av för mycket (enligt mitt tycke) reverb där efterklangen har på tok för ljus klang för att påminna om något som skulle uppstå naturligt i en akustiskt "snygg" lokal.


Du menar förstås efterhandskonstruerade reverb. I en kyrka är det reverb så det står härliga till.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Morello » 2018-08-24 09:33

Ja, men då använder man nog inte begreppet "reverb" :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Bill50x » 2018-08-24 09:41

sprudel skrev:Det är relaterat mer till röstfenomen än inspelningsfenomen. Har hört detta live i kyrkor hos kvinnoröster. Låter som fräsigt papper. Ni vet när man blåser från sidan mot ett pappersark.

Intressant.
För väldigt många år sedan höll jag på att justera in en pickup. Jag höll på i åtskilliga timmar och fick till det ganska bra. Det sista jag försökte få bort var ett litet metalliskt skimmer på rösterna på en kvinnokör inspelad i en kyrka. Jag lyckades inte helt så lite missnöjd var jag. På kvällen besökte jag en kyrka för att lyssna på ett verk, tror det var i Annedalskyrkan om inte minnet sviker mig. Men det lät precis likadant om kvinnorösterna som hemma!

Så visst är det bra att kalibrera sin uppfattning om verkligheten med jämna mellanrum...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Laila » 2018-08-24 11:07

+1, sa Bull . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Klipper Patricia Barber?

Inläggav Morello » 2018-08-26 21:58

Har nu lyssnat på MFSL-utgåvan och den lider av samma artefakter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Wetterstad och 10 gäster