Varning för dåliga pressningar!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Varning för dåliga pressningar!

Inläggav hifikg » 2018-09-05 19:24



Reklamera om det knäpper och knastrar. Varning för kanadapressningar!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varning för dåliga pressningar!

Inläggav Perfector » 2018-09-05 19:30

hifikg skrev:
[ YouTube ]


Reklamera om det knäpper och knastrar. Varning för kanadapressningar!

Värre är philipin pressningar.
Dom köper in gamla upplagor (eller gjorde) och malde ner och smälte om för att göra nya plattor.
Man blandade vinylkvaliteter som inte trivdes ihop och fick skivor som var som symaskiner för nålen som bara hoppade upp och ner i spåret.
Dessutom brydde man sig inte om att fräsa bort etiketten då det blir en del plast som försvinner då.
Enda fp pressningen jag hittat kommer ifrån Black Diamond som gjorde fantastiska pressningar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Varning för dåliga pressningar!

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-09-15 08:25

hifikg skrev:
[ YouTube ]


Reklamera om det knäpper och knastrar. Varning för kanadapressningar!



Intressant inlägg, men det tas inte upp en del viktiga punkter såsom vilken kategori skivor som pressades i philipinerna samt gjordes falska canada pressningar utav. Jag kan tänka mig att det i huvudsakligen var skivor med band/artister som sålde mycket överlag eller att man räknade med det.
Jag har snappat upp att man i canada ofta använde matrisen långt efter att den borde bytts ut vid pressning utav vinylskivor Man använde matrisen tills den gick sönder helt enkelt. Detta gällde då oftast skivor som sålde massvis från populära artister/band.

Jag kan inte påminna mig att ha sett någon philipinpressning (kanske har förbisett dessa?) när jag letat begagnad vinyl. Däremot ser jag ibland Mexicopressningar vilka jag minns att de ingick i lågprissortimentet bland nya skivor i mitten o framåt under 80-talet.

När det gäller Canadapressningar, så behöver det nödvändigtvis inte vara något fel på pressningarna. Snea skivor har jag hittat hugget som stuckit oavsett land. Canadapressarna håller ofta hög ljudkvalitet motsvarande US pressarna, så man kan ibland riktigt fynda skivor pga att de är canada pressar.

När det gäller ljudkvalitet kan man inte heller säga att just US eller UK pressarna är bäst, ibland kan det hända att en tyskpress är bättre eller lika bra.
Det finns många diskusioner på diverse forum vilka länder som är bra eller dåliga samt vilken period när skivorna är sämre.
Faktum är att jag själv tycker det skiljer väldigt mycket beroende på vilka skivbolag/dotterbolag det gäller. Vissa reissuebolag kan vara klart sämre än de pressningar som kommer från originalbolagen. Tänker då på återutgivningar a la 70/80-tal. Sedan finns det så klart undantag.

Det händer även att ett annars bra bolag har sämre pressningar ljudkvalitetsmässigt när man gjort mastring utav en utlandsartist och sedan pressat.
T.ex. tyska Polydoor i slutet av 60-talet närde de gjorde pressning utav Jimi Hendrix samt Cream, Engelska Polydoor med samma pressningar låter avsevärt mycket bättre. Däremot låter t.ex Golden Earring bra på tyska polydoor. Nu har jag inte fått tag i någon engelsk eller US pressning utav Golden Earring ännu så jag kan jämföra.. Golden Earring är dessutom svåra att hitta begagnade på vinyl. Golden Earring hade dessutom utgivningar på skiftande bolag under karriären i england respektive US.
Men som sagt bara för att det är en t.ex UK press av ett engelskt band behöver det inte automatiskt låta bra. Tänker då i första hand på vissa reissues.
Ibland låter det nästan lika bra som originalet, det verkar vara beroende på bolag osv.
Undantag finns också där ljudkvaliteten är bättre än på originalutgivning. Jag hade Atomic Rooster´s andra LP; Death Walks Behind You på US press samt har Atomic Rooster samlings album Home to Rooster på tyska Nova. Nova pressen körde 8 runt US pressen när det gällde ljudkvalitet. Jag har läst att även englandspressen är bättre än US pressen utav nämnda skiva. Jag har flera Nova pressningar utav andra skivor och de håller mycket hög ljudkvalitet, så jag kommer hålla utkik efter flera Nova pressningar.

Sedan finns det annan faktor som gör pressningar bra eller dåliga eller däremellan. Även om en pressning är bra, så kan det hända att den låter dåligt med fel pickup. (Det kan ju vara för att nålen är sliten och det blir knaster osv och att skivan i sig är sliten.) Men jag har upptäckt att diverse skivor/pressningar låter väldigt olika beroende på vilken pickup jag använder. Ibland händer det att man får för sig att det är en dålig pressning, men när jag använder en annan pickup så låter skivan helt okej. Pickupen ifråga kan låta kanonbra på rätt skivor och okej på andra och så stöter man på skivor som den inte alls trivs med och ljudet blir dåligt.
Jag tänker snart starta en tråd med mina egna erfarenheter olikheterna mellan diverse pickuper och inspelningar/pressningar. Det blir mest då vintage pickuper, men principen blir densamma för nya pickuper!

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Varning för dåliga pressningar!

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-09-15 08:38

Perfector skrev:
hifikg skrev:
[ YouTube ]


Reklamera om det knäpper och knastrar. Varning för kanadapressningar!

Värre är philipin pressningar.
Dom köper in gamla upplagor (eller gjorde) och malde ner och smälte om för att göra nya plattor.
Man blandade vinylkvaliteter som inte trivdes ihop och fick skivor som var som symaskiner för nålen som bara hoppade upp och ner i spåret.
Dessutom brydde man sig inte om att fräsa bort etiketten då det blir en del plast som försvinner då.
Enda fp pressningen jag hittat kommer ifrån Black Diamond som gjorde fantastiska pressningar.


Förhoppningsvis har väl många dåliga exemplar slängts som de du nämner med symaskinshopp.
Jag hade en dubbelsamling med the Move (med medlemmarna som gjorde ELO sedan), den lät inte så kul och hade små intryckta punkter över hela graveringen. Albumet har bra betyg och det är en bra samling som sådan, men det kanske var fel pressning jag hade?


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster