Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Ni som köper musik för direktnedladdning. Ni får gärna tycka till om vilka format ni skulle önska att vi distribuerade album på!
Dels för direktnedladdning (fil) och dels för er som gärna köper fysisk kopia (skiva).
För er som enbart köper musik på fil - ange bara vilket filformat ni önskar (d.v.s. antingen komprimerat format - ett alternativ eller två alternativ för lossless, ett för samplingsfrekvens och ett för bitdjup).
För er som enbart köper musik på fysisk bärare - ange bara det fysiska format ni önskar (d.v.s. ange bara ett alternativ).
För er som köper musik både filer för direktnedladdning och på fysisk bärare - ange vilka varianter på resp. som ni föredrar (d.v.s. ange två eller tre alternativ - ett eller två för fil resp. ett fysiskt):
hcl skrev:Kanske också borde förtydliga med att frågan ställts givet att original-master har minst den upplösning som musiken sedan distribuerats på (både samplingsfrekvens och bitdjup).
hcl skrev:Kanske också borde förtydliga med att frågan ställts givet att original-master har minst den upplösning som musiken sedan distribuerats på (både samplingsfrekvens och bitdjup).
AndreasArvidsson skrev:Lossless 24bitar och 48kHz ser jag som ett lagom format. Högre upplösning än så kostar bara lagring och bandbredd.
PerStromgren skrev:AndreasArvidsson skrev:Lossless 24bitar och 48kHz ser jag som ett lagom format. Högre upplösning än så kostar bara lagring och bandbredd.
Och 44/16 är för dåligt?
petersteindl skrev:Jag tar gärna 24/96 eller 24/192.
lennartj skrev:I distributionsledet till konsument tycker jag att det vanliga CD-formatet 16/44,1 är bra nog
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:I distributionsledet till konsument tycker jag att det vanliga CD-formatet 16/44,1 är bra nog
Det tycker jag också, inte minst med tanke på hur lite av det utrymmet som används av dagens fonogram.
hcl skrev:RogerGustavsson skrev:Det tycker jag också, inte minst med tanke på hur lite av det utrymmet som används av dagens fonogram.lennartj skrev:I distributionsledet till konsument tycker jag att det vanliga CD-formatet 16/44,1 är bra nog
Är inte referensen till ev. dåligt utnyttjande av de möjligheter dagens medium ger ett svagt argument i sammanhanget? T.ex. den inspelning vi gjorde av Oscar Fredriks Sinfonietta har bortåt 50 dB skillnad mellan de starkaste partierna och de tystaste partierna (där musikerna faktiskt fortfarande spelar). Skall man återge detta helt utan hörbara formatartefakter så räcker knappast 16 bitar. Sedan råkar just denna inspelning ske live och mitt inne i Göteborg, vilket bidrar med sina specifika bakgrundsljud, men ändå.
Bill50x skrev:
Visst är det så, man ska alltid sträva efter bästa möjliga resultat. Iom att vi idag inte är låsta till cd-formatet finns det ingen anledning att ha det som en begränsning. Det är helt korrekt att 16/44 CD inte ens utnyttjas fullt ut i de allra flesta fall men det är ingen anledning att inte distribuera musiken så bra som möjligt.
ottovonkopp skrev:16/44 flac eller cd räcker. Hör ändå ingen skillnad med högre upplösning samtidigt som det ger en bra feelgood jämfört med lossy.
Men viktigast är en bra inspelning med minimal påverkan i mastern.
hcl skrev:Är inte referensen till ev. dåligt utnyttjande av de möjligheter dagens medium ger ett svagt argument i sammanhanget? T.ex. den inspelning vi gjorde av Oscar Fredriks Sinfonietta har bortåt 50 dB skillnad mellan de starkaste partierna och de tystaste partierna (där musikerna faktiskt fortfarande spelar). Skall man återge detta helt utan hörbara formatartefakter så räcker knappast 16 bitar.
PerStromgren skrev:hcl skrev:Är inte referensen till ev. dåligt utnyttjande av de möjligheter dagens medium ger ett svagt argument i sammanhanget? T.ex. den inspelning vi gjorde av Oscar Fredriks Sinfonietta har bortåt 50 dB skillnad mellan de starkaste partierna och de tystaste partierna (där musikerna faktiskt fortfarande spelar). Skall man återge detta helt utan hörbara formatartefakter så räcker knappast 16 bitar.
Gör det inte? Berätta mer!
PerStromgren skrev:hcl skrev:Är inte referensen till ev. dåligt utnyttjande av de möjligheter dagens medium ger ett svagt argument i sammanhanget? T.ex. den inspelning vi gjorde av Oscar Fredriks Sinfonietta har bortåt 50 dB skillnad mellan de starkaste partierna och de tystaste partierna (där musikerna faktiskt fortfarande spelar). Skall man återge detta helt utan hörbara formatartefakter så räcker knappast 16 bitar.
Gör det inte? Berätta mer!
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 8 gäster