Klassiska album - Önskade format?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vilket/vilka format föredrar ni?

Fil - komprimerade format (MP3, OGG, ...) <=192 kbit
1
1%
Fil - komprimerade format (MP3, OGG, ...) >192 kbit
2
3%
Fil - lossless (WAV/FLAC) samplingsfrekvens 44.1 kHz
7
10%
Fil - lossless (WAV/FLAC) samplingsfrekvens 48 kHz
4
5%
Fil - lossless (WAV/FLAC) samplingsfrekvens 88.2 kHz eller 96 kHz
5
7%
Fil - lossless (WAV/FLAC) samplingsfrekvens 176.4 kHz eller 192 kHz
6
8%
Fil - lossless (WAV/FLAC) bitdjup 16 bit
5
7%
Fil - lossless (WAV/FLAC) bitdjup 24 bit
16
22%
Fysisk - CD
18
25%
Fysisk - SACD
6
8%
Fysisk - DVD-AUDIO
3
4%
 
Antal röster : 73

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Klassiska album - Önskade format?

Inläggav hcl » 2018-09-08 11:03

Ni som köper musik för direktnedladdning. Ni får gärna tycka till om vilka format ni skulle önska att vi distribuerade album på!

Dels för direktnedladdning (fil) och dels för er som gärna köper fysisk kopia (skiva).

För er som enbart köper musik på fil - ange bara vilket filformat ni önskar (d.v.s. antingen komprimerat format - ett alternativ eller två alternativ för lossless, ett för samplingsfrekvens och ett för bitdjup).

För er som enbart köper musik på fysisk bärare - ange bara det fysiska format ni önskar (d.v.s. ange bara ett alternativ).

För er som köper musik både filer för direktnedladdning och på fysisk bärare - ange vilka varianter på resp. som ni föredrar (d.v.s. ange två eller tre alternativ - ett eller två för fil resp. ett fysiskt):
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav hcl » 2018-09-08 21:14

Det hade varit intressant att få några inlägg där ni förklarade varför ni röstar som ni gör. T.ex. vad som ligger bakom ställningstagande för 44.1 kHz samplingsfrkvens före t.ex. 48 kHz eller någon av de andra samplingsfrekvenserna. Beror det t.ex. på att ni lyssnar mest via dator och att standardbehandlingen ändå görs med 44.1 kHz eller för att det ”räcker”?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav lennartj » 2018-09-08 22:52

I distributionsledet till konsument tycker jag att det vanliga CD-formatet 16/44,1 är bra nog om avspelningsutrustningen är förstklassig och inspelningen är gjord i minst 24/88,2.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav hifikg » 2018-09-08 23:20

När jag köper filer vill jag ha så hög samplingsfrekvens o så många bitar som möjligt. Antagligen lurar jag mig själv (för det ÄR tveksamt om jag hör någon skillnad) och ibland blir jag säkert lurad, dvs HD Tracks kränger uppsamplade filer som i grunden inte alls innehåller något som motsvarar den upplösningen, men det är ändå feelgood. Om premien för 24/192 blir för hög nöjer jag mig ofta med 24/96 och de gånger musiken "bara" finns i vanlig CD-kvalitet så gråter jag inte så länge över det heller. Jag försöker gynna min hökare så ofta jag kan, men ibland blir jag sugen på starkare droger eller snabbare injektioner och då vänder jag mig till webbhandlarna som alltid har öppet. Ännu värre är det när artisterna väntar med att släppa CD i Sverige när materialet bevisligen finns i andra länder, då köper jag samvetslöst från ställen som påstår att de inte får leverera till Schweden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav Nattlorden » 2018-09-09 08:57

Saknar "Auro-3D" på BluRay som alternativ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav Tangband » 2018-09-09 08:59

hcl skrev:Ni som köper musik för direktnedladdning. Ni får gärna tycka till om vilka format ni skulle önska att vi distribuerade album på!

Dels för direktnedladdning (fil) och dels för er som gärna köper fysisk kopia (skiva).

För er som enbart köper musik på fil - ange bara vilket filformat ni önskar (d.v.s. antingen komprimerat format - ett alternativ eller två alternativ för lossless, ett för samplingsfrekvens och ett för bitdjup).

För er som enbart köper musik på fysisk bärare - ange bara det fysiska format ni önskar (d.v.s. ange bara ett alternativ).

För er som köper musik både filer för direktnedladdning och på fysisk bärare - ange vilka varianter på resp. som ni föredrar (d.v.s. ange två eller tre alternativ - ett eller två för fil resp. ett fysiskt):


Hcl, jag har blivit lite avskräckt eftersom vissa högupplösta filer med musik från pop/rock genren på kända album låtit klart sämre än den första cd-utgåvan. Kanske handlar det om rena uppsamplingar av masterbandet i många fall- men det verkar även tok-komprimeras mera. Jag köper därför aldrig högupplöst material i den genren längre.

Vad det gäller klassisk musik borde det vara annorlunda, i mitt fall kör jag med digitala delningsfilter och mitt Dbx filter samplar vid A/D vid 24 bit 48 khz. Så jag har egentligen ingen nytta av 88,1 khz material i dagens läge.

För att svara på din fråga: jag föredrar flac upp till 48 khz gärna fler bitar än 16, annars det vanliga cd-formatet. Lägre kvalitet än cd tycker jag i längden är oacceptabelt dåligt ( tex 320 kbit ) och musiken blir tråkig att lyssna till

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav hcl » 2018-09-09 09:42

För att hålla ihop diskussionen så kan vi kanske fortsätta den > här <
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav hcl » 2018-09-09 10:35

Kanske också borde förtydliga med att frågan ställts givet att original-master har minst den upplösning som musiken sedan distribuerats på (både samplingsfrekvens och bitdjup).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav Nattlorden » 2018-09-09 11:05

hcl skrev:Kanske också borde förtydliga med att frågan ställts givet att original-master har minst den upplösning som musiken sedan distribuerats på (både samplingsfrekvens och bitdjup).


Man får väl anta att den har kvalité nog att satisfiera samtliga alternativen i frågeställningen? (även om #2 >192 är lite vag). Men 24/192 minst alltså.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav matssvensson » 2018-09-09 11:21

Köper helst musik på nedladdningsbart format och då med högsta möjliga upplösning, med hopp om att komma så nära masterkvalitet som möjligt. Förutom då jag av nostalgiskäl absolut vill ha musiken på fysiskt vinylformat, alternativt att den digitala versionen är hopplöst sönderkomprimerad och upplevs mindre outhärdlig på vinyl.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav hifikg » 2018-09-09 12:37

hcl skrev:Kanske också borde förtydliga med att frågan ställts givet att original-master har minst den upplösning som musiken sedan distribuerats på (både samplingsfrekvens och bitdjup).


Då är det lätt att välja. Så mycket som möjligt till så lågt pris som möjligt :)
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav Tell » 2018-09-09 12:46

hcl: Varför har du delat upp samplerate och bitdjup på det sättet? Det är ju inte direkt så att det är nånting man väljer imellan när man väljer sitt format.

Och varför tror folk på faktiskt att dom behöver nånting mer än 44.1/16?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-09 13:02

Lossless 24bitar och 48kHz ser jag som ett lagom format. Högre upplösning än så kostar bara lagring och bandbredd.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav petersteindl » 2018-09-09 13:13

Jag tar gärna 24/96 eller 24/192.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav PerStromgren » 2018-09-09 15:02

AndreasArvidsson skrev:Lossless 24bitar och 48kHz ser jag som ett lagom format. Högre upplösning än så kostar bara lagring och bandbredd.


Och 44/16 är för dåligt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-09 15:59

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:Lossless 24bitar och 48kHz ser jag som ett lagom format. Högre upplösning än så kostar bara lagring och bandbredd.


Och 44/16 är för dåligt?

Nej absolut inte, men finns lite att vinna på att öka samplingsfrekvens och bitdjup ett snäpp anser jag.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav hcl » 2018-09-09 19:11

petersteindl skrev:Jag tar gärna 24/96 eller 24/192.


Det föredrar även jag och då på det format som det är inspelat med. Varje onödig konvertering påverkar, om än lite.

Jämfört med andra delar i processen så är dock oftast effekten av formatkonvertering i det närmaste att betrakta som försumbar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-09 19:35

lennartj skrev:I distributionsledet till konsument tycker jag att det vanliga CD-formatet 16/44,1 är bra nog


Det tycker jag också, inte minst med tanke på hur lite av det utrymmet som används av dagens fonogram.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav hcl » 2018-09-09 20:16

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:I distributionsledet till konsument tycker jag att det vanliga CD-formatet 16/44,1 är bra nog


Det tycker jag också, inte minst med tanke på hur lite av det utrymmet som används av dagens fonogram.


Är inte referensen till ev. dåligt utnyttjande av de möjligheter dagens medium ger ett svagt argument i sammanhanget? T.ex. den inspelning vi gjorde av Oscar Fredriks Sinfonietta har bortåt 50 dB skillnad mellan de starkaste partierna och de tystaste partierna (där musikerna faktiskt fortfarande spelar). Skall man återge detta helt utan hörbara formatartefakter så räcker knappast 16 bitar. Sedan råkar just denna inspelning ske live och mitt inne i Göteborg, vilket bidrar med sina specifika bakgrundsljud, men ändå.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav Bill50x » 2018-09-09 23:30

hcl skrev:
RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:I distributionsledet till konsument tycker jag att det vanliga CD-formatet 16/44,1 är bra nog
Det tycker jag också, inte minst med tanke på hur lite av det utrymmet som används av dagens fonogram.

Är inte referensen till ev. dåligt utnyttjande av de möjligheter dagens medium ger ett svagt argument i sammanhanget? T.ex. den inspelning vi gjorde av Oscar Fredriks Sinfonietta har bortåt 50 dB skillnad mellan de starkaste partierna och de tystaste partierna (där musikerna faktiskt fortfarande spelar). Skall man återge detta helt utan hörbara formatartefakter så räcker knappast 16 bitar. Sedan råkar just denna inspelning ske live och mitt inne i Göteborg, vilket bidrar med sina specifika bakgrundsljud, men ändå.

Visst är det så, man ska alltid sträva efter bästa möjliga resultat. Iom att vi idag inte är låsta till cd-formatet finns det ingen anledning att ha det som en begränsning. Det är helt korrekt att 16/44 CD inte ens utnyttjas fullt ut i de allra flesta fall men det är ingen anledning att inte distribuera musiken så bra som möjligt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav hcl » 2018-09-10 07:41

Bill50x skrev:
Visst är det så, man ska alltid sträva efter bästa möjliga resultat. Iom att vi idag inte är låsta till cd-formatet finns det ingen anledning att ha det som en begränsning. Det är helt korrekt att 16/44 CD inte ens utnyttjas fullt ut i de allra flesta fall men det är ingen anledning att inte distribuera musiken så bra som möjligt.


... och f.f.a. inte begränsa materialet till distributionsformatet eller stolliga trender (läs loundess-mastring).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav ottovonkopp » 2018-09-10 07:46

16/44 flac eller cd räcker. Hör ändå ingen skillnad med högre upplösning samtidigt som det ger en bra feelgood jämfört med lossy.

Men viktigast är en bra inspelning med minimal påverkan i mastern.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 08:30

ottovonkopp skrev:16/44 flac eller cd räcker. Hör ändå ingen skillnad med högre upplösning samtidigt som det ger en bra feelgood jämfört med lossy.

Men viktigast är en bra inspelning med minimal påverkan i mastern.

Helt rätt. Det märkliga är att sk Linnisar, som tycker att "source first" är den enda riktiga principen, bara ser till hårdvaran eftersom den är det enda man kan påverka. För mig innebär source first även att man tar inspelning/mix/master i beaktande. Ett bra fonogram låter bättre i 192k mp3 än vad en tokmastrad gör i 24/192. Pekka J stretar ju outtröttligt med att hitta de bästa utgåvorna men det kräver sin tribut i form av tid, inte bara pengar att köpa hårdvara för. Detsamma gäller ju egentligen i andra änden också, att fixa akustiken hemma är mer tidskrävande och "besvärligt" än att det skulle vara dyrt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav PerStromgren » 2018-09-10 08:48

hcl skrev:Är inte referensen till ev. dåligt utnyttjande av de möjligheter dagens medium ger ett svagt argument i sammanhanget? T.ex. den inspelning vi gjorde av Oscar Fredriks Sinfonietta har bortåt 50 dB skillnad mellan de starkaste partierna och de tystaste partierna (där musikerna faktiskt fortfarande spelar). Skall man återge detta helt utan hörbara formatartefakter så räcker knappast 16 bitar.


Gör det inte? 8O Berätta mer!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 10:20

PerStromgren skrev:
hcl skrev:Är inte referensen till ev. dåligt utnyttjande av de möjligheter dagens medium ger ett svagt argument i sammanhanget? T.ex. den inspelning vi gjorde av Oscar Fredriks Sinfonietta har bortåt 50 dB skillnad mellan de starkaste partierna och de tystaste partierna (där musikerna faktiskt fortfarande spelar). Skall man återge detta helt utan hörbara formatartefakter så räcker knappast 16 bitar.


Gör det inte? 8O Berätta mer!

Finns det möjlighet att provlyssna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav Almen » 2018-09-10 11:19

PerStromgren skrev:
hcl skrev:Är inte referensen till ev. dåligt utnyttjande av de möjligheter dagens medium ger ett svagt argument i sammanhanget? T.ex. den inspelning vi gjorde av Oscar Fredriks Sinfonietta har bortåt 50 dB skillnad mellan de starkaste partierna och de tystaste partierna (där musikerna faktiskt fortfarande spelar). Skall man återge detta helt utan hörbara formatartefakter så räcker knappast 16 bitar.


Gör det inte? 8O Berätta mer!

Det är väl ganska väl känt att 16 bitars ditherbrus kan vara hörbart vid höga lyssnarnivåer (vid låg nivå på fonogrammet) och lågt akustiskt bakgrundsbrus?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Klassiska album - Önskade format?

Inläggav thiel » 2018-09-10 15:13

Första utgåvan av artisten på CD, sedan om det behövs rippa den till FLAC :D . Eller köpa digitalt på maximala sampl/bit som finns tillgängligt.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster