Speciella minnen utav låtar i tidiga tonåren typ!!?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Speciella minnen utav låtar i tidiga tonåren typ!!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-02 01:59

Ja, har ni några speciella minnen utav låtar ni hörde i specifika sammanhang under tidiga tonåren typ och framåt innan ni blev vuxna och som fastnat extra bra i minnet och där ni blir påminda om första gången ni hörde låten/skivan när ni lyssnar på eller råkar höra den...

Under många år hade jag inte alls koll på vad den där jättebra låten som spelades i radion ibland kom från för grupp typ 70-60-tal; till slut i vuxen ålder kopplade jag ihop gruppen med låten: I detta fall Procul Harum´s : A whiter shade of pale :P

Under en klassfest i sexan blev jag bekant med filmlåten Summernights från filmen Grease sjungna utav Olivia Newton-John & John Travolta och man spelade låtar från ABBA´s greatest hits vol 1. Men jag minns bäst den där Grease låten.. :D

Minns första gången jag hörde Ebba Grön på Radion; tror det var singeln Ung & kåt och jag hade knappt kommit in i tonåren.. har för mig att jag skruvade till en annan radiokanal bara för att texten kändes pinsam med morsan hemma.. :oops:

Första gången jag hörde Foreigners låt Urgent, så var det på en gammal rörradio spelad från radio Luxemburg, om och om igen under några veckor och vad jag älskade den låten då.. 8)

Två låtar jag speciellt kommer ihåg från när jag börjat på en ny skola i högstadiet och gick ner till fritidslokalen på rasten där man hade ett DJ/party rum, så var det Steve Miller´s Abra Cadabra samt Kim Wildes Kid´s in the america. Köpte ganska snart albumet med Kim Wilde. 8)

Två olika minnen av musiklyssnande på bibliotek, ett vardera bibliotek: På det ena upptäckte jag The Beatles; lyssnade på det röda samt blåa dubbelalbumet och fastnade. Vilket gjorde att jag lite senare passade på att köpa the Beatles plattor på Tempo för 10:- styck. Lyssnade även på en del annat men minns inte vad..
På det andra biblioteket invid skolan provade jag att lyssna på Heaven 17 debutalbum Penthouse and Pavement. Och jisses vilken omskakande upplevelse det blev mot vad jag hade lyssnat på dessförinnan. 8O :D Dom hade även några tidiga tolvor med New Order bla om jag inte minns fel..

Jag hörde låten Sugar Sugar med the Archies på radion i ett av de där populära musikradiprogrammen som fanns då där man körde önskelåtar; det var en av få låtar jag minns att jag hörde som var från 60-talet. En annan mycket starkare upplevelse var när jag hörde the Doors första gången på radion med bästa låten
Riders in the storm. :D 8)

Sen kommer jag ihåg en sommar i Norge; jag lyssnade vid flera tillfällen på ett rockprogram på radion och några av låtarna som fastnat i minnet och som jag minns på rak arm var U2 Sunday bloody Sunday, nån låt från the Clash album Combat Rock samt en låt Gecko från Siouxsie och Severins sidoprojekt The Creatures Tyckte just sistnämnda låt var så himla magiskt skön... 8)

När jag väl börjat köpa LP skivor brukade jag ju leta i närområdet efter nedsatta skivor på såsom Tempo och OBS stormarknad var det väl de hette; jag minns väl när jag första gången lyssnade på Soft Cell´s album Non-Stop Erotic Cabaret, vilken upplevelse.. :o :D
Även Ian Hunter´s två album You're Never Alone With a Schizophrenic och Short Back n' Sides hittade hem till mig..

Jag köpte ju även enstaka kassettband med färdiginspelad musik till nedsatt pris: the Beatles Rock´n Roll och framförallt kommer jag ihåg mitt kära Elvis Costello: This Year´s Model som jag älskade att lyssna på.

Sedan finns ju alla de där musikvideorna som visades i svensk TV: Culture Club´s Do you really want to hurt me minns jag särskilt väl och Duran Duran samt Adam and the Ants och många fler.

P.S. Jag minns första gången jag hörde Bauhaus debutalbum på ett inspelat kassettband från biblioteket; den första gången tyckte jag det nästan var olyssningsbart och några år senare var jag frälst i gruppen.. :cry: :? 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Speciella minnen utav låtar i tidiga tonåren typ!!?

Inläggav petersteindl » 2018-10-02 03:31

Dessa får representera min tidiga tonårsperiod. Lyssna på rubbet. Det representerar i stort sett den viktigaste perioden inom 19-talets musikhistoria.
















En klar favorit.


Jimi Hendrix såg jag 2 ggr live.


Såg även dessa live.












Tidigare Beatles köpte jag före tonåren.


En av de bästa.

Såg Blue Cheer live.


Mike Bloomfield rules.








Och även denna.


Men även detta. 1972 gick jag in i en operaperiod där Birgit var min absoluta favorit. Jag köade 29 timmar för biljetter och såg henne i Elektra och i Tristan och Isolde.


Det får representera en bråkdel av musiken jag växte upp med och konsumerade i min tonårsperiod som varade från 1966 till 1972.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Speciella minnen utav låtar i tidiga tonåren typ!!?

Inläggav mrGaskill » 2018-10-02 06:30

Jag minns på gymnasiet i åk1 när man cyklade till och från skolan så lyssnade man på kassett med “images and words” och speciellt “pull me under” och cyklade extra snabbt. :lol:
"we have assumed control!"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Speciella minnen utav låtar i tidiga tonåren typ!!?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-02 10:52

nigthdreamerssky skrev:JaI detta fall Procul Harum´s : A whiter shade of pale


Klassiskt skrivfel! Gruppen heter Procol Harum. "Homburg" är fin den också!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Speciella minnen utav låtar i tidiga tonåren typ!!?

Inläggav Tengil » 2018-10-05 20:16

Första singeln som jag och syrran köpte ihop, kan det varit runt -73



" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Speciella minnen utav låtar i tidiga tonåren typ!!?

Inläggav petersteindl » 2018-10-05 20:27

Då måste jag inflika med denna.



Benny Andersson på keyboards. Lyssna och njut och förundras.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Speciella minnen utav låtar i tidiga tonåren typ!!?

Inläggav Lassej » 2018-10-06 00:00

Oj, det finns många låtar som man minns extra mycket på olika vis från tidiga tonåren.
T.ex. 10cc. Disco i plugget som nybliven tonåring gick denna hela kvällen och samtidigt blev ihop med den söta tjejen i klassen bredvid...klart man minns sådant! 1974. Dessutom var 10cc min första riktiga konsertupplevelse året efter (fast med en annan flicka).


Fast denna mest av alla...vet inte hur många ggr jag har sett DR/MK live. Första konserten dessutom med ytterligare ny flickvän (som motvilligt följde med)1980. Hon är trots det fortfarande med min sambo 38 år senare :)
Fast hon gillar fortfarande inte musiken...


mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Speciella minnen utav låtar i tidiga tonåren typ!!?

Inläggav Lassej » 2018-10-06 00:06

Den här väcker också starka minnen...ja, det var en flicka inblandad även då...




Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster