Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34908
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav Morello » 2018-11-06 21:54

Albumet borde låta fruktansvärt illa - nämligen överbetonat i det nedre diskantregistret; något ni noterat?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav mx » 2018-11-06 22:31

Morello skrev:Albumet borde låta fruktansvärt illa - nämligen överbetonat i det nedre diskantregistret; något ni noterat?

Alla utgåvor eller den remastrade?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav mx » 2018-11-06 23:02

Bästa med denna utgåva är att Seattle '89 fanns med både som vinyl och nerladdningsbar. Väldigt bra konsert.

Det är bättre ljud på liveskivorna än på den fina remastrade utgåvan av huvudnumret i denna låda. De kanske inte har hittat kompressorn där än? :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav goat76 » 2018-11-07 00:12

mx skrev:Bästa med denna utgåva är att Seattle '89 fanns med både som vinyl och nerladdningsbar. Väldigt bra konsert.

Det är bättre ljud på liveskivorna än på den fina remastrade utgåvan av huvudnumret i denna låda. De kanske inte har hittat kompressorn där än? :o


Som någon antydde tidigare i tråden, det finns ingen mastring som kan rädda ljudet på den här skivan. Den behöver mixas om men jag är inte säker på att det inspelade materialet tillåter den att låta så mycket bättre ändå.

Vet inte vilken version Tidal har men när man lyssnar på låten One tycker allt låter så klent, gitarrerna låter lite ihåliga och ur fas. Baskaggen låter som något från ett miniatyr-trumset, den som bara klickar lite lätt, virveltrumman låter faktiskt fetare, konstigt.
Basisten måste ha grinat när han hörde den färdiga skivan.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav JB » 2018-11-07 00:46

goat76 skrev:
mx skrev:Bästa med denna utgåva är att Seattle '89 fanns med både som vinyl och nerladdningsbar. Väldigt bra konsert.

Det är bättre ljud på liveskivorna än på den fina remastrade utgåvan av huvudnumret i denna låda. De kanske inte har hittat kompressorn där än? :o


Som någon antydde tidigare i tråden, det finns ingen mastring som kan rädda ljudet på den här skivan. Den behöver mixas om men jag är inte säker på att det inspelade materialet tillåter den att låta så mycket bättre ändå.

Vet inte vilken version Tidal har men när man lyssnar på låten One tycker allt låter så klent, gitarrerna låter lite ihåliga och ur fas. Baskaggen låter som något från ett miniatyr-trumset, den som bara klickar lite lätt, virveltrumman låter faktiskt fetare, konstigt.
Basisten måste ha grinat när han hörde den färdiga skivan.


Basisten var ny eftersom deras tidigare basist nyligen hade dött (i en bussolycka när dom var på turne här i Sverige) så han vågade nog inte säga så mycket när Lars Ulrich (trummisen) sa åt studioteknikern att sänka basen med typ 15 dB (vilket studioteknikern har sagt i någon intervju många år senare att han ångrade att han inte sket i vad Ulrich sa och höjde basen igen)

Kan inte vara så roligt att vara studiotekniker heller när bandet ställer krav på att dom vill att skivan ska låta på något helt annat sätt än vad han själv hade tänkt sig.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav goat76 » 2018-11-07 01:15

JB skrev:
goat76 skrev:
mx skrev:Bästa med denna utgåva är att Seattle '89 fanns med både som vinyl och nerladdningsbar. Väldigt bra konsert.

Det är bättre ljud på liveskivorna än på den fina remastrade utgåvan av huvudnumret i denna låda. De kanske inte har hittat kompressorn där än? :o


Som någon antydde tidigare i tråden, det finns ingen mastring som kan rädda ljudet på den här skivan. Den behöver mixas om men jag är inte säker på att det inspelade materialet tillåter den att låta så mycket bättre ändå.

Vet inte vilken version Tidal har men när man lyssnar på låten One tycker allt låter så klent, gitarrerna låter lite ihåliga och ur fas. Baskaggen låter som något från ett miniatyr-trumset, den som bara klickar lite lätt, virveltrumman låter faktiskt fetare, konstigt.
Basisten måste ha grinat när han hörde den färdiga skivan.


Basisten var ny eftersom deras tidigare basist nyligen hade dött (i en bussolycka när dom var på turne här i Sverige) så han vågade nog inte säga så mycket när Lars Ulrich (trummisen) sa åt studioteknikern att sänka basen med typ 15 dB (vilket studioteknikern har sagt i någon intervju många år senare att han ångrade att han inte sket i vad Ulrich sa och höjde basen igen)

Kan inte vara så roligt att vara studiotekniker heller när bandet ställer krav på att dom vill att skivan ska låta på något helt annat sätt än vad han själv hade tänkt sig.


Ja då förstår jag att basisten kanske inte hade starkaste ordet i gruppen.

Roligt eller inte för studioteknikern, men klart han måste göra som bandet vill.
Han kunde kanske ha bett de andra i bandet fälla in ett veto men när det kommer till vad musikerna vill med sitt eget verk så har han ingen talan, det skulle vara som om killen som sätter in canvas-målningen i ramen skulle säga åt konstnären att han ska ändra på färgerna, tycker du inte det vore konstigt?

Det var dock synd att Lars Ulrich var så självisk, kanske bara för att den där löjliga baskaggen skulle höras bättre i mixen? :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav JB » 2018-11-07 04:13

goat76 skrev:
JB skrev:
goat76 skrev:
Som någon antydde tidigare i tråden, det finns ingen mastring som kan rädda ljudet på den här skivan. Den behöver mixas om men jag är inte säker på att det inspelade materialet tillåter den att låta så mycket bättre ändå.

Vet inte vilken version Tidal har men när man lyssnar på låten One tycker allt låter så klent, gitarrerna låter lite ihåliga och ur fas. Baskaggen låter som något från ett miniatyr-trumset, den som bara klickar lite lätt, virveltrumman låter faktiskt fetare, konstigt.
Basisten måste ha grinat när han hörde den färdiga skivan.


Basisten var ny eftersom deras tidigare basist nyligen hade dött (i en bussolycka när dom var på turne här i Sverige) så han vågade nog inte säga så mycket när Lars Ulrich (trummisen) sa åt studioteknikern att sänka basen med typ 15 dB (vilket studioteknikern har sagt i någon intervju många år senare att han ångrade att han inte sket i vad Ulrich sa och höjde basen igen)

Kan inte vara så roligt att vara studiotekniker heller när bandet ställer krav på att dom vill att skivan ska låta på något helt annat sätt än vad han själv hade tänkt sig.


Ja då förstår jag att basisten kanske inte hade starkaste ordet i gruppen.

Roligt eller inte för studioteknikern, men klart han måste göra som bandet vill.
Han kunde kanske ha bett de andra i bandet fälla in ett veto men när det kommer till vad musikerna vill med sitt eget verk så har han ingen talan, det skulle vara som om killen som sätter in canvas-målningen i ramen skulle säga åt konstnären att han ska ändra på färgerna, tycker du inte det vore konstigt?

Det var dock synd att Lars Ulrich var så självisk, kanske bara för att den där löjliga baskaggen skulle höras bättre i mixen? :)


Absolut är det bandet som bestämmer det säger jag ingenting om, men ändå tråkigt för ljudteknikern som får sitt namn associerat med mixen efteråt även om han inte blev nöjd med den själv.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav Tell » 2018-11-07 10:22

Men då är det la bara tanka lite stems o se om ni kan mixa ihop nåt bättre? ^^
http://remixpacks.ru/search/?q=metallica

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav goat76 » 2018-11-07 11:07

Tell skrev:Men då är det la bara tanka lite stems o se om ni kan mixa ihop nåt bättre? ^^
http://remixpacks.ru/search/?q=metallica


Det går inte att mixa om, i alla fall inte låten One med det man får från den sidan.
Man får är ett spår med trummorna, ett spår med bas, två spår med gitarrerna och ett med sången.
Man kan då endast panorera färdigmixade spår och välja nivåer för dessa vilket är ointressant för min del men för er som bara vill få upp basen i mixen så kan det kanske vara nåt att leka med?

En liten varning, jag fick med ett popup-reklamfönster från den sidan i min webläsare. Fick rensa historiken i chrome för att bli av med den.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav Tangband » 2018-11-07 11:13

Det slår mig... Den där metallicaskivan kanske är mixad av hörselskadade musiker och ljudtekniker med hyperakusi, säkerligen inte helt ovanligt i den genren.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav Tell » 2018-11-07 11:59

goat76 skrev:
Tell skrev:Men då är det la bara tanka lite stems o se om ni kan mixa ihop nåt bättre? ^^
http://remixpacks.ru/search/?q=metallica


Det går inte att mixa om, i alla fall inte låten One med det man får från den sidan.
Man får är ett spår med trummorna, ett spår med bas, två spår med gitarrerna och ett med sången.
Man kan då endast panorera färdigmixade spår och välja nivåer för dessa vilket är ointressant för min del men för er som bara vill få upp basen i mixen så kan det kanske vara nåt att leka med?

En liten varning, jag fick med ett popup-reklamfönster från den sidan i min webläsare. Fick rensa historiken i chrome för att bli av med den.

Ja jag undersökte aldrig vad exakt man får med, men du menar att det saknas spår? För annars ska det väl kunna gå o få till nåt som låter bättre än orginalet. Har lyckats ganska enkelt med nån Bob Marley-låt från den sidan iaf :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav goat76 » 2018-11-07 12:33

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Men då är det la bara tanka lite stems o se om ni kan mixa ihop nåt bättre? ^^
http://remixpacks.ru/search/?q=metallica


Det går inte att mixa om, i alla fall inte låten One med det man får från den sidan.
Man får är ett spår med trummorna, ett spår med bas, två spår med gitarrerna och ett med sången.
Man kan då endast panorera färdigmixade spår och välja nivåer för dessa vilket är ointressant för min del men för er som bara vill få upp basen i mixen så kan det kanske vara nåt att leka med?

En liten varning, jag fick med ett popup-reklamfönster från den sidan i min webläsare. Fick rensa historiken i chrome för att bli av med den.

Ja jag undersökte aldrig vad exakt man får med, men du menar att det saknas spår? För annars ska det väl kunna gå o få till nåt som låter bättre än orginalet. Har lyckats ganska enkelt med nån Bob Marley-låt från den sidan iaf :)


Det som saknas är enskilda spår för följande om man ska kunna mixa om låten på riktigt.

Bastrumma: Ett eller två spår beroende på om det har använt en mikrofon även på kick-sidan.
Virveltrumma: Ett, två och ibland ett tredje spår för mikrofoner på översida, undersida och ibland en från sidan för att ta upp kantslag.
Pukor: Spår för översida och undersida för alla pukor. Hur många pukor har Lars Ulrich i sitt trumset?
Overhead: Två spår från mikrofoner placerade ovanför cymbalerna.
Hihat: Inte alltid nödvändigt då det ofta räcker med overhead mikrofonerna men kan finnas.
Rumsmikrofoner för trummorna: Ett, två eller fler spår beroende på om rumsljudet är mono eller någon stereo-konstellation eller både och.
Basgitarr: Ett, två eller tre spår beroende på antalet närmickade och om en rumsmikrofon använts. Kanske ytterligare ett spår för DI.
Båda gitarrerna: Upp till tre spår vardera beroende om de spelats in i enskilda rum eller inte.
Sång: Minst ett spår men kanske fler om man har tagit upp det riktiga rummets reverb.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav Tell » 2018-11-07 13:11

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Det går inte att mixa om, i alla fall inte låten One med det man får från den sidan.
Man får är ett spår med trummorna, ett spår med bas, två spår med gitarrerna och ett med sången.
Man kan då endast panorera färdigmixade spår och välja nivåer för dessa vilket är ointressant för min del men för er som bara vill få upp basen i mixen så kan det kanske vara nåt att leka med?

En liten varning, jag fick med ett popup-reklamfönster från den sidan i min webläsare. Fick rensa historiken i chrome för att bli av med den.

Ja jag undersökte aldrig vad exakt man får med, men du menar att det saknas spår? För annars ska det väl kunna gå o få till nåt som låter bättre än orginalet. Har lyckats ganska enkelt med nån Bob Marley-låt från den sidan iaf :)


Det som saknas är enskilda spår för följande om man ska kunna mixa om låten på riktigt.

Bastrumma: Ett eller två spår beroende på om det har använt en mikrofon även på kick-sidan.
Virveltrumma: Ett, två och ibland ett tredje spår för mikrofoner på översida, undersida och ibland en från sidan för att ta upp kantslag.
Pukor: Spår för översida och undersida för alla pukor. Hur många pukor har Lars Ulrich i sitt trumset?
Overhead: Två spår från mikrofoner placerade ovanför cymbalerna.
Hihat: Inte alltid nödvändigt då det ofta räcker med overhead mikrofonerna men kan finnas.
Rumsmikrofoner för trummorna: Ett, två eller fler spår beroende på om rumsljudet är mono eller någon stereo-konstellation eller både och.
Basgitarr: Ett, två eller tre spår beroende på antalet närmickade och om en rumsmikrofon använts. Kanske ytterligare ett spår för DI.
Båda gitarrerna: Upp till tre spår vardera beroende om de spelats in i enskilda rum eller inte.
Sång: Minst ett spår men kanske fler om man har tagit upp det riktiga rummets reverb.

Ah jo du tänker så, ja klart man får mycket skönare frihet med fler spår, men OM det är det här dom mixat med o ni alla tycker mixen suger så borde det gå att få till nåt bättre rätt lätt :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav goat76 » 2018-11-07 14:29

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Ja jag undersökte aldrig vad exakt man får med, men du menar att det saknas spår? För annars ska det väl kunna gå o få till nåt som låter bättre än orginalet. Har lyckats ganska enkelt med nån Bob Marley-låt från den sidan iaf :)


Det som saknas är enskilda spår för följande om man ska kunna mixa om låten på riktigt.

Bastrumma: Ett eller två spår beroende på om det har använt en mikrofon även på kick-sidan.
Virveltrumma: Ett, två och ibland ett tredje spår för mikrofoner på översida, undersida och ibland en från sidan för att ta upp kantslag.
Pukor: Spår för översida och undersida för alla pukor. Hur många pukor har Lars Ulrich i sitt trumset?
Overhead: Två spår från mikrofoner placerade ovanför cymbalerna.
Hihat: Inte alltid nödvändigt då det ofta räcker med overhead mikrofonerna men kan finnas.
Rumsmikrofoner för trummorna: Ett, två eller fler spår beroende på om rumsljudet är mono eller någon stereo-konstellation eller både och.
Basgitarr: Ett, två eller tre spår beroende på antalet närmickade och om en rumsmikrofon använts. Kanske ytterligare ett spår för DI.
Båda gitarrerna: Upp till tre spår vardera beroende om de spelats in i enskilda rum eller inte.
Sång: Minst ett spår men kanske fler om man har tagit upp det riktiga rummets reverb.

Ah jo du tänker så, ja klart man får mycket skönare frihet med fler spår, men OM det är det här dom mixat med o ni alla tycker mixen suger så borde det gå att få till nåt bättre rätt lätt :)


Det är väl klart att de hade fler spår, minimum 24 kanaler/spår vågar jag nog påstå där alla kanske inte använts.
Det är ju bara att lyssna och räkna på ett minimum för det är svårt att veta om flertalet mikrofoner använts och blandats samman på de olika instrumenten.

Låten "One" börjar med ljud från en krigs-scen vilket är en stereokanal.
En ensam gitarr kommer in, den består inte av ett monoljud så där är det minst två mikrofoner/kanaler plus rumsmikrofon.
En till gitarr kommer in, den kan möjligtvis vara en ensam kanal i mono och rumsmikrofon(om de spelade in gitarrerna samtidigt kan de ha använt endast en gemensam rumsmikrofon).
Baskaggen kommer in och även cymbaler. Dessa är enskilda kanaler, baskaggen är panorerad i mitten i en kanal, cymbalelerna kommer från två overhead-mikrofoner.
Hihat börjar spela lite snett till höger. Kanske har den en egen kanal eller så kommer det mesta av ljudet från overhead-kanalerna.
Virveltrumman har definitivt en eller flera kanaler.
Trummorna har även rumsljudsupptagning. Säkert någon stereokonfiguration vilket då är två kanaler men kan ha styrts till samma kanal beroende på vilken konfiguration som använts.
Den stackars nästan ohörbara basen kommer in och den har sin kanal.
Ett pukslag slås på en mindre puka vid 1:20 långt ut till höger. Det är ytterligare en enskild kanal.
Jag är osäker på om det kommer in ett tredje spår av gitarr strax före sången startar.
Sången kommer in vilket också är en kanal.
Sen körar de lite och de är ytterligare en kanal.
Det dyker även upp en större golv-puka längre in i låten och den har troligtvis också en egen kanal.

Jag har säkert missat något men av det jag har räknat upp så finns det minst 17 olika spår.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav Tell » 2018-11-07 15:07

goat76 skrev:Det är väl klart att de hade fler spår, minimum 24 kanaler/spår vågar jag nog påstå där alla kanske inte använts.
Det är ju bara att lyssna och räkna på ett minimum för det är svårt att veta om flertalet mikrofoner använts och blandats samman på de olika instrumenten.

Låten "One" börjar med ljud från en krigs-scen vilket är en stereokanal.
En ensam gitarr kommer in, den består inte av ett monoljud så där är det minst två mikrofoner/kanaler plus rumsmikrofon.
En till gitarr kommer in, den kan möjligtvis vara en ensam kanal i mono och rumsmikrofon(om de spelade in gitarrerna samtidigt kan de ha använt endast en gemensam rumsmikrofon).
Baskaggen kommer in och även cymbaler. Dessa är enskilda kanaler, baskaggen är panorerad i mitten i en kanal, cymbalelerna kommer från två overhead-mikrofoner.
Hihat börjar spela lite snett till höger. Kanske har den en egen kanal eller så kommer det mesta av ljudet från overhead-kanalerna.
Virveltrumman har definitivt en eller flera kanaler.
Trummorna har även rumsljudsupptagning. Säkert någon stereokonfiguration vilket då är två kanaler men kan ha styrts till samma kanal beroende på vilken konfiguration som använts.
Den stackars nästan ohörbara basen kommer in och den har sin kanal.
Ett pukslag slås på en mindre puka vid 1:20 långt ut till höger. Det är ytterligare en enskild kanal.
Jag är osäker på om det kommer in ett tredje spår av gitarr strax före sången startar.
Sången kommer in vilket också är en kanal.
Sen körar de lite och de är ytterligare en kanal.
Det dyker även upp en större golv-puka längre in i låten och den har troligtvis också en egen kanal.

Jag har säkert missat något men av det jag har räknat upp så finns det minst 17 olika spår.

Ah sedär, du har betydligt bättre koll på Metallica än vad jag har, o kanske också när det kommer till mixning av analog musik.
Men jag kan ju säga att Bob Marley-låten jag mixade om blev väldigt bra med enbart kanske sju spår, men då är väl inte den musik lika avancerad heller antar jag :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav goat76 » 2018-11-07 15:55

Jag måste nog påpeka att jag för egen del inte är något stort Metallica-fan och jag har egentligen aldrig lyssnat på dem, inte egentligen så mycket p.g.a. musiken, den kan vara helt ok kan jag tycka men mer för att de verkar vara så giriga och tog strid för musikindustrin.
De har i och för sig insett i efterhand att det var ett misstag av dem att attackera Napster med näbbar, klor och advokater för att det hade spridits en osläppt låt eller nåt.
De förlorade nog många fans p.g.a. det och kanske framför allt förlorade de rock och punk-poäng. :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav mx » 2018-11-11 14:27

Denna utgåva var ingen hit. Blir att förpassa denna till hyllan och lyssna på originalet från 1988.

Men det sagt. Allting annat i lådan var grymt. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11885
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-11-11 16:26

mx skrev:Denna utgåva var ingen hit. Blir att förpassa denna till hyllan och lyssna på originalet från 1988.

Men det sagt. Allting annat i lådan var grymt. :)

Vad är sämre?
CD eller Vinyl och på vilket sätt sämre?

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Metallica: ...and Justice for All (Deluxe Box Set)

Inläggav mx » 2018-11-11 16:28

sportbilsentusiasten skrev:
mx skrev:Denna utgåva var ingen hit. Blir att förpassa denna till hyllan och lyssna på originalet från 1988.

Men det sagt. Allting annat i lådan var grymt. :)

Vad är sämre?
CD eller Vinyl och på vilket sätt sämre?

CD och vinyl låter likadant för denna utgåva. Det går inte att spela särskilt högt innan det blir störande för mina öron. Det låter hårt.

De äldre utgåvorna, både vinyl och CD, kan man spela riktigt högt och det låter fortfarande mjukt. Den nya utgåvan kanske låter bättre i bilen. Har inte provat där.
Alea iacta est.

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster