Chasing the Dragon Records

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Chasing the Dragon Records

Inläggav manix » 2018-10-17 08:57

Någon som har lyssnat på skivor från Chasing the Dragon?
http://chasingthedragon.co.uk/
De spelar in live och gör "Direct to disc" inspelningar för LP, men även CD och downloads. På deras sida finns några filmer om hur det går till och även några musiksnuttar från olika inspelningar som är gratis att ladda ner.

Jag har köpt deras skiva "A Tribute to Ella Fitzgerald" av Clare Teal backad av Syd Lawrence Orchestra på CD. En bra skiva med, i mitt tycke, riktigt bra ljud. Ännu så länge är utbudet av inspelningar begränsat, men det finns några klassiska, någon storband samt nu senast singer-songwriter + binaural version av de klassiska. Ganska dyra, men kul med ambitionen att göra bra inspelningar.
Bild


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chasing the Dragon Records

Inläggav hifikg » 2018-10-17 12:39

Jättespännande, laddade ner tre demofiler, men var får man tag i fler filer? Måste man beställa plast?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Chasing the Dragon Records

Inläggav manix » 2018-10-17 13:55

http://chasingthedragon.co.uk/shop.html

Längst ner till höger på sidan finns en ruta som heter Digital Downloads. Wav 24/192, Single DSD eller Double DSD verkar erbjudas. Jag köpte en CD och jag tror jag köpte den från ebay.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chasing the Dragon Records

Inläggav hifikg » 2018-10-17 15:08

manix skrev:http://chasingthedragon.co.uk/shop.html

Längst ner till höger på sidan finns en ruta som heter Digital Downloads. Wav 24/192, Single DSD eller Double DSD verkar erbjudas. Jag köpte en CD och jag tror jag köpte den från ebay.


Tack, då ska jag kolla en gång till, tyckte jag tittade noga, men, men. Har lyssnat på demostyckena, lite snålt tilltagna kan jag tycka, men nyfiken är jag. HD Tracks gratis-sampler är en hel CD med blandade låtar i hög upplösning, brukar komma en ny varje år dessutom. Bättre pris från ebay? Vilken köpte du? Tänkte om jag blir sugen på en annan så kanske vi kan jämföra våra köp ;)

Mest sugen blir jag på tributen till Ella, men även Big Band Spectacular är intressant
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Chasing the Dragon Records

Inläggav manix » 2018-10-17 15:39

manix skrev:Jag har köpt deras skiva "A Tribute to Ella Fitzgerald" av Clare Teal backad av Syd Lawrence Orchestra på CD. En bra skiva med, i mitt tycke, riktigt bra ljud.

Jag hittade en säljare på ebay där det var tydligt vad skivan i sig kostade samt frakten (jag köpte alltså plastbiten, en CD). Jag betalade ~£20 inkl frakt. På bolagets sida kostar en skiva £20, men frakt är inte specificerat. Downloads kostar £25, åtminstone i DSD.

Jag jämför gärna inköp/ljudkvalitet. Big band spectacular och/eller Espana funderar jag på att skaffa, men har inte kommit till skott.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chasing the Dragon Records

Inläggav hifikg » 2018-10-17 23:13

manix skrev:
manix skrev:Jag har köpt deras skiva "A Tribute to Ella Fitzgerald" av Clare Teal backad av Syd Lawrence Orchestra på CD. En bra skiva med, i mitt tycke, riktigt bra ljud.

Jag hittade en säljare på ebay där det var tydligt vad skivan i sig kostade samt frakten (jag köpte alltså plastbiten, en CD). Jag betalade ~£20 inkl frakt. På bolagets sida kostar en skiva £20, men frakt är inte specificerat. Downloads kostar £25, åtminstone i DSD.

Jag jämför gärna inköp/ljudkvalitet. Big band spectacular och/eller Espana funderar jag på att skaffa, men har inte kommit till skott.


Okej, då köper jag Big Band Spectacular, men jag har ingen nytta av DSD, så det blir 24/192, så kan vi "jämföra" sen :)

Edit: Erbjuds "bara" i 24/88. (A Tribute finns i 24/192, men CD´n kanske duger)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chasing the Dragon Records

Inläggav hifikg » 2018-10-19 19:26

Nu har jag lyssnat på båda fonogrammen och visst är det välljudande produktioner, men inget extra superljud, bara vanligt superljud. Tycker jag. Jag kan vara påverkad av att jag blev lite besviken på Ella-tolkningarna, rent sångmässigt. Kanske kommer över det om ett par lyssningar :)
Sitter nöjd :)


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster