Johannes Petersen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Johannes Petersen?

Inläggav Kralle » 2018-10-28 16:02

Bevistade en orgelkonsert i Stora Tuna kyrka i mitten av oktober med organisten Christof Pülsch.
Ett av de framförda verken var "Triptychon" av Johannes Petersen.
Blev nyfiken på kompositören eftersom det var lite udda musik. Lyckas nu inte hitta stycket på nätet och heller inte någon information om Petersen som person.
Han levde tydligen mellan 1939-2012 enligt programbladet som delades ut vid konserten.
Vore kul med mer info. Har bara en halvkass ljudupptagning som jag gjort själv med digitalkameran.
Lade upp filen här:
http://user.faktiskt.io/Kralle/Triptychon.mp3
Bilagor
triptychon.jpg
triptychon.jpg (33.3 KiB) Visad 1845 gånger

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Johannes Petersen?

Inläggav Kralle » 2018-10-28 17:15

Det som rasslar på inspelningen är den optiska bildstabiliseringsmekanismen som tyvärr inte går att stänga av vid videoupptagning i Panasonic FZ1000.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Johannes Petersen?

Inläggav Nattlorden » 2018-10-28 19:46

Han var svårhittad, verkligen!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Johannes Petersen?

Inläggav BosseS » 2018-10-28 21:34

Intressant musik, han vore värd att botanisera mer i, men han finns inte på spotify...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Johannes Petersen?

Inläggav petersteindl » 2018-10-28 21:48

Musik helt i min smak. Det finns flera tonsättare som skriver musik för orgel i ungefär den stilen.

Stora Tuna har en mycket bra orgel.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Johannes Petersen?

Inläggav Kralle » 2018-10-28 22:47

petersteindl skrev:Stora Tuna har en mycket bra orgel.

Ja. Och även Skara domkyrka. Kom just hem från en orgelkonsert där. Sist spelades "Apparition de l'église éternelle" (Apparition of the eternal church) av Olivier Messiaen. Det är nog det mäktigaste jag har hört på orgel. Det vibrerade i kyrkbänken och man var helt knäsvag när man skulle gå hem.
Hade med min lilla zoom. http://user.faktiskt.io/Kralle/Messiaen.mp3
Endast 25-30 personer närvarande.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Johannes Petersen?

Inläggav Kralle » 2018-10-30 18:12

Har nu fått lite information om Petersen via organisten Christof:

"Det var roligt att det stycket fångade ditt öra! Det är faktiskt lite speciellt med denne Petersen: Han levde ganska avskild i norra Tyskland, i en liten by mellan Elbe, komponerade för sig själv och visade tydligen (konstigt nog) aldrig något intresse för att hans musik skulle uppföras. Efter att hans änka dog 2015 fick jag genom en vän (som själv är musiker fast ingen organist) tag i noterna och jobbar nu på att så småningom öva mig igenom orgelstyckena.
Samtidigt undrar jag om det överhuvudtaget är rimligt att ha de med i en konsert eftersom de ju aldrig var tänkta att spelas offentligt. Därför har jag inte spridit hans noterna till andra kollegor eller förlag så att det inte finns några informationer på nätet. Än så länge."

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Johannes Petersen?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-30 19:49

petersteindl skrev:Musik helt i min smak. Det finns flera tonsättare som skriver musik för orgel i ungefär den stilen.


Jag kommer rätt osökt att tänka på Olivier Messiaen!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olivier_Messiaen
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Johannes Petersen?

Inläggav Nattlorden » 2018-10-30 20:18

Kralle skrev:Har nu fått lite information om Petersen via organisten Christof:

"Det var roligt att det stycket fångade ditt öra! Det är faktiskt lite speciellt med denne Petersen: Han levde ganska avskild i norra Tyskland, i en liten by mellan Elbe, komponerade för sig själv och visade tydligen (konstigt nog) aldrig något intresse för att hans musik skulle uppföras. Efter att hans änka dog 2015 fick jag genom en vän (som själv är musiker fast ingen organist) tag i noterna och jobbar nu på att så småningom öva mig igenom orgelstyckena.
Samtidigt undrar jag om det överhuvudtaget är rimligt att ha de med i en konsert eftersom de ju aldrig var tänkta att spelas offentligt. Därför har jag inte spridit hans noterna till andra kollegor eller förlag så att det inte finns några informationer på nätet. Än så länge."


Annars finns det säkert lite kopplingar till folk med god kunskap och utrustning för att kunna göra en riktigt fin inspelning av det så småningom... :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Johannes Petersen?

Inläggav petersteindl » 2018-10-31 00:16

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Musik helt i min smak. Det finns flera tonsättare som skriver musik för orgel i ungefär den stilen.


Jag kommer rätt osökt att tänka på Olivier Messiaen!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olivier_Messiaen


Japp, jag med, men det finns fler och en del svenska tonsättare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Johannes Petersen?

Inläggav Kralle » 2018-12-02 10:50

petersteindl skrev:Det finns flera tonsättare som skriver musik för orgel i ungefär den stilen.

Lyssnar just nu på Torsten Nilssons "Septem improvisationes pro organo, Op. 27 & Deuteroskopi, Op. 46". Den torde hamna i samma kategori.
Läser i ett häfte till ett annat Nilsson-album: "... han har kunnat förena ett i grunden romantiskt tonspråk med moderna uttrycksmedel. Man kan spela med handflatorna, dra register halvvägs eller slå av och på orgelfläkten under spelet.
"
t_nilsson.jpg
t_nilsson.jpg (15.34 KiB) Visad 1586 gånger

https://open.spotify.com/album/2jd9X3Qg ... 0uDVuG4s9A


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster