Robyn - Honey

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav goat76 » 2018-11-15 20:23

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Iofs tror jag som goat76 att iaf pumpandet vi hör i iaf Honey är en del av mixningen. Det är ju rätt populärt att göra så för att kicken ska få ta mer plats o verkligen höras. Varför dom gör så vet jag inte, för det är fan inte snyggt. Dock har jag tyvärr fått acceptera det för vissa låtar som jag i övrigt gillar väldigt mycket..


Det där pumpandet de flesta av oss ogillar orsakas av sidechain compression och det kan endast göras i mixnings-stadiet då man har tillgång till alla de enskilda kanalerna.
Det går till som så att man lägger en kompressor på bas-spåret som triggas av kicken, så vid varje beat kicken gör så duckar basspåret för att lämna plats åt kicken.
Om man ställer in attack och release på kompressorn felaktigt så grävs det ett för stort hål för kicken och då får man det där pumpande ljudet.


Jorå, vet hur det går till, gör det själv ibland men betydligt subtilare :)
O det går ju alldeles utmärkt att få till under mastering också så länge kicken spelar tillräckligt högt. Har till och med hört hihats få till pumpande ljud, fifan!


Du blandar ihop sidechain compression med något annat nu för det går inte att använda vid mastring. Det är omöjligt för en kompressor att urskilja vad som är kicken och vad som är basen när dom ligger i ett och samma 2-kanalspår.

Jag tror du menar vanlig komprimering av ett stereospår kanske, bara att kompressorn var inställd så pass hårt att den även påverkade hihat-ljudet.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Robyn - Honey

Inläggav Tell » 2018-11-15 21:58

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Det där pumpandet de flesta av oss ogillar orsakas av sidechain compression och det kan endast göras i mixnings-stadiet då man har tillgång till alla de enskilda kanalerna.
Det går till som så att man lägger en kompressor på bas-spåret som triggas av kicken, så vid varje beat kicken gör så duckar basspåret för att lämna plats åt kicken.
Om man ställer in attack och release på kompressorn felaktigt så grävs det ett för stort hål för kicken och då får man det där pumpande ljudet.


Jorå, vet hur det går till, gör det själv ibland men betydligt subtilare :)
O det går ju alldeles utmärkt att få till under mastering också så länge kicken spelar tillräckligt högt. Har till och med hört hihats få till pumpande ljud, fifan!


Du blandar ihop sidechain compression med något annat nu för det går inte att använda vid mastring. Det är omöjligt för en kompressor att urskilja vad som är kicken och vad som är basen när dom ligger i ett och samma 2-kanalspår.

Jag tror du menar vanlig komprimering av ett stereospår kanske, bara att kompressorn var inställd så pass hårt att den även påverkade hihat-ljudet.


Njnä jag blandar inte ihop med nåt. Du påstod att pumpandet enbart går att göra med en sidechainad kompressor, medans jag påstår att det räcker med en kick som ligger högt och en vanlig kompressor på det. Då kommer allting att ducka när kicken slår. Men visst, ska man bara ha att just basen ska pumpa så måste den sidechainas under mixning, men många exempel av pumpande låtar så är det gitarrer, sång, pads o allt möjligt också som duckar när kicken eller annat slår, o det görs antagligen oftast i mastering.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav goat76 » 2018-11-15 23:19

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
Jorå, vet hur det går till, gör det själv ibland men betydligt subtilare :)
O det går ju alldeles utmärkt att få till under mastering också så länge kicken spelar tillräckligt högt. Har till och med hört hihats få till pumpande ljud, fifan!


Du blandar ihop sidechain compression med något annat nu för det går inte att använda vid mastring. Det är omöjligt för en kompressor att urskilja vad som är kicken och vad som är basen när dom ligger i ett och samma 2-kanalspår.

Jag tror du menar vanlig komprimering av ett stereospår kanske, bara att kompressorn var inställd så pass hårt att den även påverkade hihat-ljudet.


Njnä jag blandar inte ihop med nåt. Du påstod att pumpandet enbart går att göra med en sidechainad kompressor, medans jag påstår att det räcker med en kick som ligger högt och en vanlig kompressor på det. Då kommer allting att ducka när kicken slår. Men visst, ska man bara ha att just basen ska pumpa så måste den sidechainas under mixning, men många exempel av pumpande låtar så är det gitarrer, sång, pads o allt möjligt också som duckar när kicken eller annat slår, o det görs antagligen oftast i mastering.


Om vanlig kompression används på ett 2-kanalsspår så höjs de svagare ljuden relativt de starkare ljuden i ljudstyrka och dynamiken i spåret minskar. Det är ju inte så att kicken går igenom kompressionen oberörd så hur menar du att det skulle skapa det där pumpande ljudet? Det blir snarare tvärtom, de svaga och starka ljuden blir mer lika i ljudstyrka.

Jag pratar hela tiden specifikt om Robyns nya skiva som den här tråden handlar om. Om man tar låten Honey som exempel så är det definitivt sidechain compression som används.
Man kan naturligtvis även låta flera spår ducka för kicken, inte bara basen. Det är bara att lägga kompressorer på alla spår (utom kanske sången) och låta dem triggas av kicken.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-11-16 10:21

Ämnet verkar engagera i alla fall! :)

Jag lyssnar på skivan dagligen på arbetet. Sätter på den nu!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-11-16 11:33

Okej, hon får en chans till. Sätter på Robyn nu o ser hur länge jag orkar. Eh... ja...
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Robyn - Honey

Inläggav Tell » 2018-11-16 13:08

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Du blandar ihop sidechain compression med något annat nu för det går inte att använda vid mastring. Det är omöjligt för en kompressor att urskilja vad som är kicken och vad som är basen när dom ligger i ett och samma 2-kanalspår.

Jag tror du menar vanlig komprimering av ett stereospår kanske, bara att kompressorn var inställd så pass hårt att den även påverkade hihat-ljudet.


Njnä jag blandar inte ihop med nåt. Du påstod att pumpandet enbart går att göra med en sidechainad kompressor, medans jag påstår att det räcker med en kick som ligger högt och en vanlig kompressor på det. Då kommer allting att ducka när kicken slår. Men visst, ska man bara ha att just basen ska pumpa så måste den sidechainas under mixning, men många exempel av pumpande låtar så är det gitarrer, sång, pads o allt möjligt också som duckar när kicken eller annat slår, o det görs antagligen oftast i mastering.


Om vanlig kompression används på ett 2-kanalsspår så höjs de svagare ljuden relativt de starkare ljuden i ljudstyrka och dynamiken i spåret minskar. Det är ju inte så att kicken går igenom kompressionen oberörd så hur menar du att det skulle skapa det där pumpande ljudet? Det blir snarare tvärtom, de svaga och starka ljuden blir mer lika i ljudstyrka.

Jag pratar hela tiden specifikt om Robyns nya skiva som den här tråden handlar om. Om man tar låten Honey som exempel så är det definitivt sidechain compression som används.
Man kan naturligtvis även låta flera spår ducka för kicken, inte bara basen. Det är bara att lägga kompressorer på alla spår (utom kanske sången) och låta dem triggas av kicken.


Här får du ett ljudexempel jag slängde ihop precis. Det är vanligt brus och en kick, första halvan är utan kompressor och andra halvan är med en kompressor på allt med en attack på 10ms, release på 100ms och en ratio som är satt på inf. Det pumpar väldigt mycket, o det helt utan något sidechainande :) Lägger man en kompressor på hela spåret kommer det oundvikligen bli nåt slags pumpandet, men hur tydligt det blir om det faktiskt hörs öht beror helt o hållet på hur det ställs in.

Vet inte hur bra du har koll på bild, men det är precis som när man göra en sk HDR-bild, alltså att man klämmer in mer dynamik i en bild än vad som egentligen får plats i en vanlig 8-bit-bild. Det man egentligen gör där är att dra ner den globala kontrasten över hela bilden och sen drar upp en lokala kontrasten (typ drar i Clarity-slidern i photoshop) för att det inte ska bli för platt o grått. Man lyckas då alltså plats få mer dynamik o att det ser rätt bra ut, men med risk för att det blir halos, eller "glöd" på vissa ställen. Det är bildvärldens exakta motsvarighet till pumpande musik.

Men visst, Robins musik är har antagligen mycket sidechainande, men även sången pumpar ju, så det kanske är masteringen också? I dunno, spelar inte såå stor roll egentligen för det låter störigt oavsett.

Edit: Länka skulle jag ju göra också ja..
https://www.dropbox.com/s/jhixwxcvhckwk ... p.mp3?dl=0
Senast redigerad av Tell 2018-11-16 15:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav goat76 » 2018-11-16 13:29

hifikg skrev:Okej, hon får en chans till. Sätter på Robyn nu o ser hur länge jag orkar. Eh... ja...


Jag är lite osäker på om du tillhör hennes ”målgrupp”. :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-11-16 13:52

goat76 skrev:
hifikg skrev:Okej, hon får en chans till. Sätter på Robyn nu o ser hur länge jag orkar. Eh... ja...


Jag är lite osäker på om du tillhör hennes ”målgrupp”. :D


Touché, orkade inte många minuter den här gången heller för övrigt...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav goat76 » 2018-11-16 14:05

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
Njnä jag blandar inte ihop med nåt. Du påstod att pumpandet enbart går att göra med en sidechainad kompressor, medans jag påstår att det räcker med en kick som ligger högt och en vanlig kompressor på det. Då kommer allting att ducka när kicken slår. Men visst, ska man bara ha att just basen ska pumpa så måste den sidechainas under mixning, men många exempel av pumpande låtar så är det gitarrer, sång, pads o allt möjligt också som duckar när kicken eller annat slår, o det görs antagligen oftast i mastering.


Om vanlig kompression används på ett 2-kanalsspår så höjs de svagare ljuden relativt de starkare ljuden i ljudstyrka och dynamiken i spåret minskar. Det är ju inte så att kicken går igenom kompressionen oberörd så hur menar du att det skulle skapa det där pumpande ljudet? Det blir snarare tvärtom, de svaga och starka ljuden blir mer lika i ljudstyrka.

Jag pratar hela tiden specifikt om Robyns nya skiva som den här tråden handlar om. Om man tar låten Honey som exempel så är det definitivt sidechain compression som används.
Man kan naturligtvis även låta flera spår ducka för kicken, inte bara basen. Det är bara att lägga kompressorer på alla spår (utom kanske sången) och låta dem triggas av kicken.


Här får du ett ljudexempel jag slängde ihop precis. Det är vanligt brus och en kick, första halvan är utan kompressor och andra halvan är med en kompressor på allt med en attack på 10ms, release på 100ms och en ratio som är satt på inf. Det pumpar väldigt mycket, o det helt utan något sidechainande :) Lägger man en kompressor på hela spåret kommer det oundvikligen bli nåt slags pumpandet, men hur tydligt det blir om det faktiskt hörs öht beror helt o hållet på hur det ställs in.

Vet inte hur bra du har koll på bild, men det är precis som när man göra en sk HDR-bild, alltså att man klämmer in mer dynamik i en bild än vad som egentligen får plats i en vanlig 8-bit-bild. Det man egentligen gör där är att dra ner den globala kontrasten över hela bilden och sen drar upp en lokala kontrasten (typ drar i Clarity-slidern i photoshop) för att det inte ska bli för platt o grått. Man lyckas då alltså plats få mer dynamik o att det ser rätt bra ut, men med risk för att det blir halos, eller "glöd" på vissa ställen. Det är bildvärldens exakta motsvarighet till pumpande musik.

Men visst, Robins musik är har antagligen mycket sidechainande, men även sången pumpar ju, så det kanske är masteringen också? I dunno, spelar inte såå stor roll egentligen för det låter störigt oavsett.


Jag hoppas du kan ge oss ditt ljudexempel så att vi får lyssna med egna öron, kan du lägga upp det på dropbox?

Man kan lätt få uppfattningen att Robyns röst pumpar i låten Honey men lyssna noga där hon drar ut på orden över flera beats, då hör man att den är opåverkad av pumpningarna.

Ditt bildexempel påminner mer om en dynamisk kompressor med inbyggd equalizer där man kan välja vad som ska påverkas, men det förklarar fortfarande inte varför ljud som delar samma frekvenser som kicken bara lämnar plats och dyker under den.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Robyn - Honey

Inläggav Tell » 2018-11-16 15:05

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Om vanlig kompression används på ett 2-kanalsspår så höjs de svagare ljuden relativt de starkare ljuden i ljudstyrka och dynamiken i spåret minskar. Det är ju inte så att kicken går igenom kompressionen oberörd så hur menar du att det skulle skapa det där pumpande ljudet? Det blir snarare tvärtom, de svaga och starka ljuden blir mer lika i ljudstyrka.

Jag pratar hela tiden specifikt om Robyns nya skiva som den här tråden handlar om. Om man tar låten Honey som exempel så är det definitivt sidechain compression som används.
Man kan naturligtvis även låta flera spår ducka för kicken, inte bara basen. Det är bara att lägga kompressorer på alla spår (utom kanske sången) och låta dem triggas av kicken.


Här får du ett ljudexempel jag slängde ihop precis. Det är vanligt brus och en kick, första halvan är utan kompressor och andra halvan är med en kompressor på allt med en attack på 10ms, release på 100ms och en ratio som är satt på inf. Det pumpar väldigt mycket, o det helt utan något sidechainande :) Lägger man en kompressor på hela spåret kommer det oundvikligen bli nåt slags pumpandet, men hur tydligt det blir om det faktiskt hörs öht beror helt o hållet på hur det ställs in.

Vet inte hur bra du har koll på bild, men det är precis som när man göra en sk HDR-bild, alltså att man klämmer in mer dynamik i en bild än vad som egentligen får plats i en vanlig 8-bit-bild. Det man egentligen gör där är att dra ner den globala kontrasten över hela bilden och sen drar upp en lokala kontrasten (typ drar i Clarity-slidern i photoshop) för att det inte ska bli för platt o grått. Man lyckas då alltså plats få mer dynamik o att det ser rätt bra ut, men med risk för att det blir halos, eller "glöd" på vissa ställen. Det är bildvärldens exakta motsvarighet till pumpande musik.

Men visst, Robins musik är har antagligen mycket sidechainande, men även sången pumpar ju, så det kanske är masteringen också? I dunno, spelar inte såå stor roll egentligen för det låter störigt oavsett.


Jag hoppas du kan ge oss ditt ljudexempel så att vi får lyssna med egna öron, kan du lägga upp det på dropbox?

Man kan lätt få uppfattningen att Robyns röst pumpar i låten Honey men lyssna noga där hon drar ut på orden över flera beats, då hör man att den är opåverkad av pumpningarna.

Ditt bildexempel påminner mer om en dynamisk kompressor med inbyggd equalizer där man kan välja vad som ska påverkas, men det förklarar fortfarande inte varför ljud som delar samma frekvenser som kicken bara lämnar plats och dyker under den.

Oj, glömde klistra in länken också, sorry!
https://www.dropbox.com/s/jhixwxcvhckwk ... p.mp3?dl=0

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav goat76 » 2018-11-16 15:48

Japp, du har rätt, det blir ett tydligt pumpande ljud där i ditt exempel.

Då kan vi konstatera följande med det pumpande ljudet i Robyns låt.
Antingen har man lagt en kompressor på en effektkanal och sedan valt vilka spår som gått genom den eller så har man använt sidechain på dessa spår då inte alla ljud har påverkats.
Eftersom hennes sång är opåverkad av pumpandet så kan vi iallafall dra slutsatsen att den pumpande effekten inte skett under mastringsskedet eftersom det där jobbas med ett stereospår. :)

Jag trodde aldrig jag skulle prata så här mycket om Robyn, hennes musik intresserar mig inte alls. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Robyn - Honey

Inläggav paa » 2018-11-16 19:22

Eller som jag skrev på första sidan i tråden:
Jag tror inte att det är kompression som skapar detta pumpande, utan det är programmerat så i syntarna, kompressionen märks mer i att klangen i cymbalerna som låter dött och rösten en aning grusig, men det kan man leva med, det låter inte alls så jobbigt som just baspumpningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Robyn - Honey

Inläggav Tell » 2018-11-16 21:52

goat76 skrev:Japp, du har rätt, det blir ett tydligt pumpande ljud där i ditt exempel.

Då kan vi konstatera följande med det pumpande ljudet i Robyns låt.
Antingen har man lagt en kompressor på en effektkanal och sedan valt vilka spår som gått genom den eller så har man använt sidechain på dessa spår då inte alla ljud har påverkats.
Eftersom hennes sång är opåverkad av pumpandet så kan vi iallafall dra slutsatsen att den pumpande effekten inte skett under mastringsskedet eftersom det där jobbas med ett stereospår. :)

Jag trodde aldrig jag skulle prata så här mycket om Robyn, hennes musik intresserar mig inte alls. :D


Japp japp, det är nog så det ligger till. O ja nä jag är inte heller alls intresserad av Robyn i sig, däremot kan ju tekniken bakom vara intressant ^^

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav solhaga » 2018-11-16 21:55

Jag tycker att Robyns album Honey är en kandidat till årets bästa svenska album.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-11-16 22:40

solhaga skrev:Jag tycker att Robyns album Honey är en kandidat till årets bästa svenska album.


Det säger en hel del om hur lite ljudkvalitet betyder för musik. Klart ungarna klarar sig med en högtalare, bara det skramlar mycket.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Robyn - Honey

Inläggav nuffe » 2018-11-17 00:55

Så hifikg du menar att Solhaga är en ungdom??
Eftersom jag träffat Solhaga irl vid flera tillfällen kan jag säga att det stämmer, i vart till sinnet :D

Henrik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-11-17 12:52

nuffe skrev:Så hifikg du menar att Solhaga är en ungdom??
Eftersom jag träffat Solhaga irl vid flera tillfällen kan jag säga att det stämmer, i vart till sinnet :D

Henrik


Såg nyss en mogen ungdom komma ut från Ullared med en sån här och säga att han köpt sig en "stereo"
Nåja, allt tar slut någon gång. Svärfar var radioamatör och det är det väl inte många som vet vad det är idag ens.
Tur man har samlat på sig välljudande fonogram så det räcker livet ut och ett o annat nytt produceras trots allt :)
Bilagor
Skärmklipp 2018-11-17 11.49.25.png
Skärmklipp 2018-11-17 11.49.25.png (224.77 KiB) Visad 4539 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-11-19 10:58

Ny arbetsvecka och Honey åker på! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-11-27 13:39

Såg denna i förrgår, inte helt ny men ändå.
https://www.svtplay.se/video/20125440/robyn
Där var ett längre klipp av konserten från K special: https://www.svtplay.se/video/20126500/r ... -stockholm (inte sett det själv)



Honey fick 6/6 i betyg i tidningen Gaffa såg jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Robyn - Honey

Inläggav sprudel » 2018-11-27 16:47

Hon är värd det. Ruskigt duktig tjej. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Robyn - Honey

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-12-11 22:17

Tog en snabblyssning ikväll. Förstår inte riktigt gnället? Tycker nog snarast att den mesta radiopopen idag låter värre. Den pulserande basen är ju uppenbart ett medvetet drag.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Robyn - Honey

Inläggav sprudel » 2018-12-12 07:45

Rankas som nr 4 av årets 50 bästa album av Pitchfork, vad det nu är.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-12-12 08:56

Har hela tiden hävdat att det är bra musik, ehuru totalförstörd, men det bryr sig ingen om längre. Tur att jag har Jazz at the Pawnshop som tröst :)
Sitter nöjd :)

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Robyn - Honey

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-12-12 08:59

Har förstått det, men är det så illa? Tycker du hör värre mastrad musik så fort du sätter på radio
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-12-12 09:08

WhereNextColumbus skrev:Har förstått det, men är det så illa? Tycker du hör värre mastrad musik så fort du sätter på radio


Där komprimerar de redan komprimerad musik, har det sagts mig. Jag lyssnar på P1 eller en ljudbok när jag kör bil. Det är i bilen jag lyssnar på radio oftast.
Jag är omgiven av ungdomar som lyssnar i EN hörlur, den andra sitter i örat på en kompis. Lite sött, men knappast välljudsfrämjande. Alternativt lyssnar de rakt ur sina iPhones och det ljudet gör dem tydligen glada. När jag frågar om de tycker att det låter bra så förstår de aldrig frågan. De bara kommenterar musiken. Va!? de lyssnar på musiken istället för ljudet. Ska det vara så!?
Sitter nöjd :)

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Robyn - Honey

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-12-12 09:17

Nej alltså, jag känner till rådande tillstånd och uppmuntrar såklart till bättring. Men efter att läst kommentarerna här så förväntar jag mig något helt olyssnibgsbart vilket jag inte upplevde alls. Jag misstänker att det i första hand är uttrycket som man stör sig på. Jag känner att det är rätt uppenbart att det är det här pulserande och mättade ljudet som hon är ute efter, tycker det lyckas rätt bra. Förstår känslan tror jag.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-12-12 12:32

sprudel skrev:Rankas som nr 4 av årets 50 bästa album av Pitchfork, vad det nu är.


Såg också det i morse på tv. Tror det äringa på det där internet, men det är bara en fluga och snart förbi.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-12-14 17:56

H&M ger fonogrammet fem stjärnor och utser det till årets sjätte bästa album i kategorin "elektroniskt". I den kategorin får det låta lite hur som helst :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Robyn - Honey

Inläggav jockewe » 2018-12-15 15:01

Undrar förresten om det inte är så att den är mixad med lurar på lite för hög volym. (eftersom om jag lyssnar med lurar och ganska starkt så stör jag mig inte alls på artefakter, snarare är det effekter som är coola) På låg volym genom köksstereon så låter det nästan outhärdligt ibland...
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Robyn - Honey

Inläggav sprudel » 2018-12-16 10:00

Äh! Gnäller ni på rätt saker här? Ni sitter på för pissiga anläggningar tror jag. Spela demojazz istället och låtsas att det är bra. :P
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster