goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:
Du blandar ihop sidechain compression med något annat nu för det går inte att använda vid mastring. Det är omöjligt för en kompressor att urskilja vad som är kicken och vad som är basen när dom ligger i ett och samma 2-kanalspår.
Jag tror du menar vanlig komprimering av ett stereospår kanske, bara att kompressorn var inställd så pass hårt att den även påverkade hihat-ljudet.
Njnä jag blandar inte ihop med nåt. Du påstod att pumpandet enbart går att göra med en sidechainad kompressor, medans jag påstår att det räcker med en kick som ligger högt och en vanlig kompressor på det. Då kommer allting att ducka när kicken slår. Men visst, ska man bara ha att just basen ska pumpa så måste den sidechainas under mixning, men många exempel av pumpande låtar så är det gitarrer, sång, pads o allt möjligt också som duckar när kicken eller annat slår, o det görs antagligen oftast i mastering.
Om vanlig kompression används på ett 2-kanalsspår så höjs de svagare ljuden relativt de starkare ljuden i ljudstyrka och dynamiken i spåret minskar. Det är ju inte så att kicken går igenom kompressionen oberörd så hur menar du att det skulle skapa det där pumpande ljudet? Det blir snarare tvärtom, de svaga och starka ljuden blir mer lika i ljudstyrka.
Jag pratar hela tiden specifikt om Robyns nya skiva som den här tråden handlar om. Om man tar låten Honey som exempel så är det definitivt sidechain compression som används.
Man kan naturligtvis även låta flera spår ducka för kicken, inte bara basen. Det är bara att lägga kompressorer på alla spår (utom kanske sången) och låta dem triggas av kicken.
Här får du ett ljudexempel jag slängde ihop precis. Det är vanligt brus och en kick, första halvan är utan kompressor och andra halvan är med en kompressor på allt med en attack på 10ms, release på 100ms och en ratio som är satt på inf. Det pumpar väldigt mycket, o det helt utan något sidechainande
Lägger man en kompressor på hela spåret kommer det oundvikligen bli nåt slags pumpandet, men hur tydligt det blir om det faktiskt hörs öht beror helt o hållet på hur det ställs in.
Vet inte hur bra du har koll på bild, men det är precis som när man göra en sk HDR-bild, alltså att man klämmer in mer dynamik i en bild än vad som egentligen får plats i en vanlig 8-bit-bild. Det man egentligen gör där är att dra ner den globala kontrasten över hela bilden och sen drar upp en lokala kontrasten (typ drar i Clarity-slidern i photoshop) för att det inte ska bli för platt o grått. Man lyckas då alltså plats få mer dynamik o att det ser rätt bra ut, men med risk för att det blir halos, eller "glöd" på vissa ställen. Det är bildvärldens exakta motsvarighet till pumpande musik.
Men visst, Robins musik är har antagligen mycket sidechainande, men även sången pumpar ju, så det kanske är masteringen också? I dunno, spelar inte såå stor roll egentligen för det låter störigt oavsett.
Edit: Länka skulle jag ju göra också ja..
https://www.dropbox.com/s/jhixwxcvhckwk ... p.mp3?dl=0