Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav Tell » 2018-12-11 19:27

Ja det där lät ju mer dynamiskt, men det där hade behövt lite mer arbete med eqn, låter ju hiskligt skränigt o konstigt. Låter som dom dragit på en alldeles för fet hängmatte-eq på allting. Skulle jag vara tvungen att "tekniskt" välja mellan att lyssna på Entombed eller Meshuggah så skulle det lätt bli Meshuggah.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-12-11 19:32

Ok, ja smaken är som baken. Den där plattan är ju i metalkretsar ofta ansedd att ha det fetaste gitarrljudet, defacto standarden för death metal. Tycker den är kanon.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav goat76 » 2018-12-11 20:29

WhereNextColumbus skrev:Ok, ja smaken är som baken. Den där plattan är ju i metalkretsar ofta ansedd att ha det fetaste gitarrljudet, defacto standarden för death metal. Tycker den är kanon.


Musik-genren ligger mig inte närmast om hjärtat på varken Meshuggah eller Entombed men det som kommer närmast är ändå Entombed, deras musik är för mig närmare en musik skapad av intresset av musik med känsla, helt enkelt mer musikaliskt än matematiskt, mindre komplicerat och mindre uppvisande av tekniskt kunnande.
I en annan tråd beskrev jag att jag föredrar The Beatles känsla alla dagar före Yngve Malmsteens tekniska skitmusik där den sistnämde må vara hästlängder före rent tekniskt sett men saknar musikalisk känsla totalt fullständigt. Lite samma sak här om det kommer till Entombed vs Meshuggah men jag respekterar dem båda.

Det finns inte mycket jag kan klaga på när det kommer till ljudet på den dynamiska skivan av Entombed och den låter grymt mycket bättre än Meshuggah skivorna.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-12-11 21:51

Meshugga är ju otroligt ikoniska och stilbildande, men den typen av metal har jag personligen svårt för, föredrar ofta det lite mer "gritty"
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav Tell » 2018-12-12 01:10

Rippade den här från spottan o man ser ganska tydligt den där puckeln från 2khz o en bit uppåt som jag stör mig på. Drar jag in låten i Ableton o drar ner däromkring med runt 5-6dB så känns den genast mycket bättre i mina öron. Men är det där nåt som hårdrockare vill ha kanske? Själv skulle jag inte orka lyssna många minuter innan mitt huvud helt har tröttnat.
Bild

Btw, ska det lyssnas på metal så tycker jag Finntroll är rätt kul :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav goat76 » 2018-12-12 03:05

Tell skrev:Rippade den här från spottan o man ser ganska tydligt den där puckeln från 2khz o en bit uppåt som jag stör mig på. Drar jag in låten i Ableton o drar ner däromkring med runt 5-6dB så känns den genast mycket bättre i mina öron. Men är det där nåt som hårdrockare vill ha kanske? Själv skulle jag inte orka lyssna många minuter innan mitt huvud helt har tröttnat.
[ Bild ]

Btw, ska det lyssnas på metal så tycker jag Finntroll är rätt kul :)


Jag har för stunden inte möjlighet att kolla det själv men jag misstänker att puckeln består av helt naturliga ljud från främst gitarrerna och att det är medvetna inställningar av treble på förstärkarna.
Pikarna runt 5-7kHz är nästan garanterat cymbaler/hihat.
Ingen av pikarna tror jag har något att göra med några EQ-höjningar under själva produktion.

Ladda ner det här gratispaketet med VST-plugins från Blue Cat Audio: https://www.bluecataudio.com/Products/B ... ewarePack/

Lägg på deras stereo-variant av FreqAnalyst på spåret så kan du i realtid under uppspelning av spåret se och samtidigt höra vad som sker i området 2kHz och uppåt.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav Tell » 2018-12-12 12:15

goat76 skrev:
Tell skrev:Rippade den här från spottan o man ser ganska tydligt den där puckeln från 2khz o en bit uppåt som jag stör mig på. Drar jag in låten i Ableton o drar ner däromkring med runt 5-6dB så känns den genast mycket bättre i mina öron. Men är det där nåt som hårdrockare vill ha kanske? Själv skulle jag inte orka lyssna många minuter innan mitt huvud helt har tröttnat.
[ Bild ]

Btw, ska det lyssnas på metal så tycker jag Finntroll är rätt kul :)


Jag har för stunden inte möjlighet att kolla det själv men jag misstänker att puckeln består av helt naturliga ljud från främst gitarrerna och att det är medvetna inställningar av treble på förstärkarna.
Pikarna runt 5-7kHz är nästan garanterat cymbaler/hihat.
Ingen av pikarna tror jag har något att göra med några EQ-höjningar under själva produktion.

Ladda ner det här gratispaketet med VST-plugins från Blue Cat Audio: https://www.bluecataudio.com/Products/B ... ewarePack/

Lägg på deras stereo-variant av FreqAnalyst på spåret så kan du i realtid under uppspelning av spåret se och samtidigt höra vad som sker i området 2kHz och uppåt.


Ableton har finfina inbyggda spectrum-prylar, men tack ändå :)
Men jo, det både låter och ser ut som det skulle kunna vara diskanten som är uppvriden på gitarrförstärkarna (plus cybalerna/hihattarna som du säger), o om jag skulle vara in charge of mixning så skulle jag eqa ner gitarrerna illa kvickt igen för det låter fan inte bra sådär. Men visst, vill dom ha det så så vill dom det, men jag är väl som envisa Morello i det läget att den grejen gör musiken nästan helt olyssningsbar. Tar hellre dynamikkomprimerad musik än överhypad diskant alla dagar i veckan.
Men alla gillar olika var det la nån som sa!

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav ottovonkopp » 2018-12-12 12:37

goat76 skrev:
I en annan tråd beskrev jag att jag föredrar The Beatles känsla alla dagar före Yngve Malmsteens tekniska skitmusik där den sistnämde må vara hästlängder före rent tekniskt sett men saknar musikalisk känsla totalt fullständigt. Lite samma sak här om det kommer till Entombed vs Meshuggah men jag respekterar dem båda.


What!? Yngwie har ju det bästa och känsligaste vibratot i världen. Finns ingen som är bättre på den biten.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav goat76 » 2018-12-13 06:40

ottovonkopp skrev:
goat76 skrev:
I en annan tråd beskrev jag att jag föredrar The Beatles känsla alla dagar före Yngve Malmsteens tekniska skitmusik där den sistnämde må vara hästlängder före rent tekniskt sett men saknar musikalisk känsla totalt fullständigt. Lite samma sak här om det kommer till Entombed vs Meshuggah men jag respekterar dem båda.


What!? Yngwie har ju det bästa och känsligaste vibratot i världen. Finns ingen som är bättre på den biten.


Det må hända, men han är ändå en tråklåda! :D

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav Tarzan » 2018-12-14 07:16

goat76 skrev:
ottovonkopp skrev:
goat76 skrev:
I en annan tråd beskrev jag att jag föredrar The Beatles känsla alla dagar före Yngve Malmsteens tekniska skitmusik där den sistnämde må vara hästlängder före rent tekniskt sett men saknar musikalisk känsla totalt fullständigt. Lite samma sak här om det kommer till Entombed vs Meshuggah men jag respekterar dem båda.


What!? Yngwie har ju det bästa och känsligaste vibratot i världen. Finns ingen som är bättre på den biten.


Det må hända, men han är ändå en tråklåda! :D

Dags att starta en ny tråd; "Kan man lära sig lyssna på Yngwie?", kanske?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav shifts » 2018-12-14 09:52

Jämfört med Yngwie måste ändå Meshuggah vara enklast att lära sig lyssna på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav Nattlorden » 2018-12-14 10:19

shifts skrev:Jämfört med Yngwie måste ändå Meshuggah vara enklast att lära sig lyssna på.


8O 8O 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav ottovonkopp » 2018-12-14 11:03


Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav Nattlorden » 2018-12-14 11:19

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav shifts » 2018-12-14 12:55

Precis. Står fast i det jag skrev. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav genstruktur » 2018-12-14 13:56



Är själv ingen stor Yngwie-fan men tycker nog det här framförandet är både tekniskt, smakfullt och snyggt! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav ottovonkopp » 2018-12-14 14:17

genstruktur skrev:
[ YouTube ]


Är själv ingen stor Yngwie-fan men tycker nog det här framförandet är både tekniskt, smakfullt och snyggt! :)


Han har en otrolig förmåga att få även "korta" toner att verkligen "sjunga" på ett snyggt sätt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav Morello » 2018-12-14 16:17

Ser ut som han har en guld-Rolex!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav goat76 » 2018-12-14 17:25

shifts skrev:Precis. Står fast i det jag skrev. :D


Jag med och jag blir bara säkrare ju fler videos jag ser. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav petersteindl » 2018-12-14 20:35

Han har en hög teknisk kvalitet på det han spelar. Tyvärr har han oftast fel tempo. Tempot harmonierar inte med melodin. Då blir det nån form av fel i autokorrelationen. Ett partitur har en form av inbyggd korrelation som gör att melodi, tempo, instrumentkaraktär och akustiken i rummet bör harmoniera med varandra. Det är min snabba slutsats gällande YM.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav petersteindl » 2018-12-14 20:39

Den här finns på fb för tillfället och jag väljer att referera till den eftersom jag hajade till och kan med lätthet ta till mig musiken. Sedan är det ett kul sätt att lira på.

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28063
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav PerStromgren » 2018-12-14 20:54

petersteindl skrev:Han har en hög teknisk kvalitet på det han spelar. Tyvärr har han oftast fel tempo. Tempot harmonierar inte med melodin. Då blir det nån form av fel i autokorrelationen. Ett partitur har en form av inbyggd korrelation som gör att melodi, tempo, instrumentkaraktär och akustiken i rummet bör harmoniera med varandra. Det är min snabba slutsats gällande YM.


Varför hänger du på faktiskt? Det är ju din fölsedag! Har du blivit för gammal för party?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav petersteindl » 2018-12-14 21:13

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Han har en hög teknisk kvalitet på det han spelar. Tyvärr har han oftast fel tempo. Tempot harmonierar inte med melodin. Då blir det nån form av fel i autokorrelationen. Ett partitur har en form av inbyggd korrelation som gör att melodi, tempo, instrumentkaraktär och akustiken i rummet bör harmoniera med varandra. Det är min snabba slutsats gällande YM.


Varför hänger du på faktiskt? Det är ju din fölsedag! Har du blivit för gammal för party?


8O Är det min födelsedag? Visst ja, jag har ju blivit pancho. Ska köpa fågelfrön och bänka mig på parkbänken, mata fåglarna och flukta in fjortisarna och börja klaga på allt och alla. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav hifikg » 2018-12-15 00:08

Ber att få gratulera!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav music4ever » 2018-12-15 01:11

Grattis Peter!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav petersteindl » 2018-12-15 02:39

Tackar! :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav goat76 » 2018-12-15 04:24

Grattis Peter och fortsätt livet i rätt tempo!

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-12-15 05:03

Gratulerar på födelsedagen!
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav genstruktur » 2018-12-15 19:02

Morello skrev:Ser ut som han har en guld-Rolex!


Hade väl nästan inte gått med något annat på Yngwie. Tänk om han haft en Swatch :mrgreen:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Kan man lära sig att lyssna på Meshuggah?

Inläggav genstruktur » 2018-12-15 19:05

shifts skrev:Jämfört med Yngwie måste ändå Meshuggah vara enklast att lära sig lyssna på.


Kan nog vara så, det applicerar på mig i alla fall :roll:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster