Komorok skrev:ottovonkopp skrev:Komorok skrev:
Lyssnar aldrig på dem i högtalare. Det låter för illa. Jag tycks vara mer tolerant vid hörslurslyssning, så det är där jag lyssnar på dem.
PS. Jag har pratat med en av bandets gitarrister vid flertalet tillfällen att de bör strunta i en hel del kompression och masteringen i synnerhet, men budskapet går tyvärr inte hem i det lägret. DS
Tipsa om att de kan göra som Witherscape, släppa en dynamisk mix också.
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... ape&album=
Det gör ingen nytta tyvärr. De vill komprimera och masterera
"för att detaljerna inte ska försvinna"... typ. Vid en viss punkt känns tjat meningslöst. Bättre att fokusera på något mer konstruktivt (som att leta ohörbart färgande klassD-slutsteg
).
Det är ju precis det som händer när de komprimerar musiken så hårt, detaljerna försvinner. Om detaljerna låter i pricip lika starkt som övriga element så är de ju inte längre detaljer.
Det fantastiska med dynamikrika inspelningar oavsett musik-genre är att man fortfarande efter många års lyssnande på ett album upptäcker små detaljer man helt missat de tusentals andra gångerna man hört samma skiva. Helt plötsligt hör man dessa detaljer så tydligt så man undrar hur f-n det är möjligt att man missat dem tidigare.
Komorok, du får det att låta som om mastring bara är av ondo men i de flesta fall behövs det steget i processen.
Tänk dig en skiva där du tvingas kasta dig på volymkontrollen bara för att en låt mitt i albumet låter mycket starkare än alla andra.
Under mixningen så koncentrerar man sig på en låt åt gången och ser till att få alla dess element/instrument att harmonisera med varandra med olika nivåer, panoreringar, små fördröjningar, djup och bredd. Varje låt är unik i sin uppbyggnad så det är svårt att ta hänsyn till de andra låtarna och hur starkt dessa uppfattas låta.
Två låtar efter mixning med samma högsta pik på säg -6dB kan låta väldigt olika starkt i sin helhet beroende på hur låtarna är uppbyggda. I ena låten kanske basgitarren spelar precis samma melodi-slinga som gitarren, detta kommer då onekligen medföra att en del frekvenser förstärks extra mycket. Nästa låt kanske är inspelad nästkommande dag, gitarristen har bytt gitarr och förstärkare och skruvat på tonkontrollerna och kanske använder han en annan dist-pedal. Kanske har basen sin egen unika melodi och trummorna går i halvtakt.
Det är helt enkelt mycket som gör att mastring behövs om än bara för nivåbalansering, men inte den där varianten där de sitter och komprimerar musiken till fetkorvar för att låta högst.
Man blir klart förundrad varför de har gjort det på en skiva av Meshuggah, de siktar inte direkt in sig på radio-hits.