2018 - vi diskuterar musikåret!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

2018 - vi diskuterar musikåret!

Inläggav Max_Headroom » 2018-12-08 22:06

Ja, gott folk. 2018 går mot sitt slut och vi är nu (8e December) liksom i början av slutet kan man säga. Det är dax att gå igenom och se vad 2018 före med sig i form av musik och kanske lite förväntningar inför 2019.

Bästa skiva:
Nja.... Räknas Gary Numan . Savage: Live at Brixton , Savage kom 2017. Det är inte nyskrivet material det här.

Laibach - The Sound of music. Inte nyskrivet det heller.

För egen del var Laibach en omtumlande upplevelse. Jag har bara hört deras version av Life is Life innan, men gjorde en kort sökning på Nätet före konserten. Dom spelade i Drammen. Jag tänkte, jag måste gå. Gruppen är ju legendarisk. Första 5 minutrarna på konserten höll jag på att trilla omkull. Fullständigt häpnadsväckande! Att man kan göra sådan musik, att ens komma på idéen.
Sedan har det spelats mycket Laibach här. Och jag har satt mig in lite i gruppens histora och politiska idéer. Hur i h-e dom kunde bli insläppta i Nord Korea begriper jag inte.

Nästa stora grej 2018 var konserten med Gary Numan. Det känns dom ett privilegium att få ha haft äran att få bevista något sådant. Musiken var dessutom mycket tyngre och hårdare än på skivorna.

Lägg märke till att Gary Numan släppte sin första platta på 1970-talet och Laibach har hållit på sedan tidigt 80-tal. Vad "nya" musiker klämmer ut har jag inte en aning om. Kanske kommer det ut något bra som smyger sig under min radar?

Förväntaningar inför 2019:
- Kim Wilde konsert (oklart var, Oslo?)
- Laibach konsert (Oslo)
Senast redigerad av Max_Headroom 2018-12-09 00:01, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 2018 - vi diskuterar musikåret!

Inläggav Nattlorden » 2018-12-08 23:44

Lakmé på Malmö Opera var en av årets höjdpunkter.
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: 2018 - vi diskuterar musikåret!

Inläggav reverb » 2019-01-18 01:57

Var 2018 ett ovanligt dåligt musikår eller hur ska man tolka tystnaden i en sån här tråd? Inte en enda ny skiva har nämnts (audiofila skäl?). Jag blir själv sämre och sämre på att ”hänga med” när det gäller ny musik men några nya skivor värda att nämnas har jag i alla fall införskaffat (dålig genrevariation dock, nästan bara kvinnliga singer/songwriters):

Haley Heynderickx – I need to start a garden.
Här en liveversion av plattans i mitt tycke bästa spår: Untitled god song.


Laura Veirs – The lookout
Förmodligen det bästa hon gjort sedan Carbon glacier. Seven falls är en pärla:


Alela Diane - Cusp
Jag hade ingen koll på Alela Diane tidigare men fick upp öronen pga att skivan innehåller en hyllningslåt till Sandy Denny (en av mina absoluta favoritsångerskor). Bästa spåret är dock Ether & Wood med bla systrarna Söderberg på backing vocals.


Några intressanta re-issues kan nämnas också: Felts alla tio studioalbum i ”lyxiga” individuella boxar (väl remastrade av frontfiguren Lawrence Hayward). Ett av mina favoritband från 80-talet, mycket pga Maurice Deebanks gitarrspel.
Dana Gillespies två 60-talsalbum (Foolish seasons och Box of surprises) på en CD. Lite ojämnt och genrespretigt men som bäst lysande pop (London social degree, Life is short).

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: 2018 - vi diskuterar musikåret!

Inläggav Ronnie » 2019-01-18 02:52

2018 var året då Khruangbin släppte en rätt mysig skiva som heter Con Todo El Mundo.


Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: 2018 - vi diskuterar musikåret!

Inläggav phloam » 2019-02-14 01:32


Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: 2018 - vi diskuterar musikåret!

Inläggav hcl » 2019-02-14 08:45

Av 2018 plattor (eller snarare album (då inte alla inhandlats fysiskt....) så uppskattar jag nog, bland ”pop”-albumen, svenska Grant ”In Bloom” och Muse ”Simulation Theory” mest.





Bland klassiska album (nya) så är Belcea Quartet spelandes Shostakovich stråkkvartett och piano kvintett väl värd att lyssna på.

Bild

Fö er som tycker om klassisk musik vill jag gärna slå ett slag för Acoustic Project String Ensemble också. Förvisso vår egna platta, men nog värd ett öra eller två.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: 2018 - vi diskuterar musikåret!

Inläggav shifts » 2019-02-14 09:06

Bra trådstart. Håller fortfarande på med sammanställningen, återkommer!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: 2018 - vi diskuterar musikåret!

Inläggav Tarzan » 2019-02-14 11:28

Tack för tips!


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster