Bruce Springsteen & Sossarna

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Bruce Springsteen & Sossarna

Inläggav CODY » 2019-01-17 21:44

Hej,

Denna tråd handlar om Springsteen och hans funktion som markör för bra kille bland socialdemokrater. I dagens Expressen blir Mona sahlin intevjuad och säger så här:

Gillar Löfven: ”Jättebra kille”

Mona Sahlin är mycket positiv till Stefan Löfven, en person "som gillar fotboll och Springsteen".


Hon hoppade till och med över Nobelfetsen 2007 för att njuta av "the Boss"

Bild

https://www.expressen.se/nyheter/sahlin-valde-springsteen/

redan som minister skrev hon år 2002 ett brev till "the Boss", på svenska:

Hej Bruce,

Vi har aldrig träffats men det känns som om jag känner dej sedan många år. Jag har varit på dina konserter i Göteborg och i Stockholm (bäst tyckte jag egentligen om den akustiska du hade på Cirkus i Stockholm för några år sedan. Du och en gitarr och ett munspel…så perfekt).

Det är ju ett speciellt förhållande mellan dej och Sverige. Känner du det så själv? Jag menar, du har ju återvänt hit så många gånger och alltid så ställer vi svenskar oss i kö och bara väntar…ja på vad då? Du är på något sätt till och med större än din musik. Och då menar jag inte att du skulle vara en ikon eller idol – nej, det är mer komplicerat än så.

Själv växte jag upp med Vietnamrörelsen. ”Krossa, krossa USA-imperialismen!” Har du hört den? Nej, antagligen inte. Men USA var något jag hatade – och samtidigt ständigt var så fascinerad av. Det svarta USA, Woodstock men också Nixon, Watergate och moralismen.

Här hemma var det disko, ABBA och Hoola Bandoola (nej, det klarar jag inte att förklara för dej)- och så kom du! Jeans, t-shirt och amerikanska flaggan och Born in the USA! Ett USA jag inte hade trott fanns. Texter om ensamma bilfärder, arbetarklassen och hungriga hjärtan. Sorgsna vandringar på Philadelphias gator, född att springa och kåt att älska. Och som jag föll! Inte bara för den underbara glada, mustiga brinnande rockmusiken, utan också för det USA jag hade hoppats fanns där också. Ett USA ilsket över orättvisor. Ett USA där den amerikanska drömmen var mer än att tjäna pengar.

Och en otrolig glädje över att känna att dina och mina drömmar var lika på något sätt. Precis det har så många av de som älskar dej här i Sverige sagt som förklaring till din ställning bland oss. Du är en av oss människor i världen som älskar och vill bli älskad. Du är en av oss alla som ser vår barndom i nytt ljus som i minnet av The River. En av alla som ser att världen kan se annorlunda ut. Och det Amerika vi vill skall finnas, sjunger du om. Du är en amerikan som är patriotisk utan att bli dryg! Tänk om Bush kunde se att det går!

Men jag tror också att du för oss svenskar står för det vi innerst inne vill vara. En riktig rebell, en individualist som tar ut svängarna, en som visar glädje och ilska utan att skämmas.

Efter 11 september växte bara vår kärlek till dej. Världen blev så annorlunda efter döden i New York och sen i Afghanistan. Men också USA förändrades. Arrogansen kom tillbaka. Stormaktsidiotin också. Och nästan ville jag gå ut på gatorna och ropa ”Krossa, krossa USA-imperialismen!” igen.

Men då kom du. Igen! I dina jeans, t-shirt och amerikanska flaggan och visade återigen något eget. The Rising! Sorgen och beslutsamheten som växte i din stad New York. City of Ruins. Där solen skymdes, himlen blev tom, vi gick in i elden och ut igen med löftet om att stå upp! Med stoltheten över det Amerika som fanns kvar under ruinerna och som du trollade fram på denna din absolut bästa skiva. Och som vi är många som vill dela. Stoltheten alltså. För det är ju något visst med USA. Som inte är Mc Donalds och Hollywood. Utan som är New York, frihet, individualism, fantasi, kaxighet och olikhet. Som är du, Bruce Springsteen.

Och som jag är så evigt tacksam över att få vara del av. I bilen när jag vrålar till Glory days, när jag dagdrömmer om att få dansa på scenen till Dancing in the Dark, när jag gråter till In to the Fire, eller när jag nynnar om Tom Joads vålnad.

Nu har jag gått och väntat i månader på att det skall bli just torsdag. Att jag och mina vänner samlar oss på Söder, tar ett glas tillsammans, pratar igenom vad vi kan vänta oss och sen vandrar bort till Globen och din konsert. Och jag vet att jag kommer att stå upp hela kvällen, tacksamt vråla med i dina textrader, gråta av sorg och lycka över alla känslor du kommer att locka fram. För varje låt du spelar kommer jag att känna i magen att jag lever, känna i hjärtat att jag kommer att dö och inte vill att kvällen tar slut. Nånsin.

Och efter så vandrar jag och mina vänner iväg till en krog och tar ett glas till och pratar av oss upplevelserna. När kommer du tillbaka Bruce? Amerika har inte råd med att du inte kommer. Så att vi kan fortsätta älska och drömma om en amerikansk dröm som kanske kan bli svensk.

Jag längtar redan!

Stora kramar från Mona Sahlin

P S Visst är det svårt att tro att du och vår statsminister Göran Persson är lika gamla?! D S


Kulturskribenter i kvällspressen (ej S) använder vurmen som en metafor:

https://www.expressen.se/kultur/dissonansen-mellan-bossen-och-sossen/

När Mona Sahlin hade förlorat valet 2010, spelade hon Born To Run:

https://www.sydsvenskan.se/2010-09-26/socialdemokraterna--ett-parti-som-andra

Det vore roligt om vi kunde diskutera detta utan att blanda in politik. Frågor kan vara hur din uppfattning av "The Boss" påverkas av att Mona Sahlin och Anders Ygeman och Stefan Löfvén älskar honom. Han står enligt Mona Sahlin för "frihet, individualism, fantasi, kaxighet och olikhet", precis som hon.

Kanske finns här någon sosse som kan förklara hur det kommer sig?

Avslutningsvis vill jag att ni sluter ögonen och föreställer er Stefan Löfvén i en jeansjacka och Bruce Springsteen tissha med slutna ögon sjunga med i Born to Run, frasen: Honey, tramps like us, baby we were born to ruuuuuuuuun :D

Ha en fin midvinterkväll

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bruce Springsteen & Sossarna

Inläggav hifikg » 2019-01-17 22:18

Jag har sällan funderat över någon artists politiska hemvist, eller om det är någon särskild politisk falang som gillar den artisten. Undantag finns, men Bruce går säkert hem hos både sossar & moderater och somliga däremellan. Får se hur länge det dröjer innan någon skriver _ _ .

Och det är allt jag har att säga om den saken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bruce Springsteen & Sossarna

Inläggav CODY » 2019-01-17 22:47

Jag brukar inte heller fundera på vad artister har för politisk inriktning. Men när det gäller sossarna handlar det om hur de nästan undantagslöst bara älskar "The Boss". Jag tänker att du läst mitt inlägg och undrar om du funderat på vad som gör att en ledande socialdemokrat kan låta både sina finaste stunder (vrålar Glory Days i bilen och dricker vin på "Söder" före konsert som ny ung minister) och sina värsta stunder (gjort sämsta valet någon sin och spelar då Born to Run), ledsagas av "The Boss"?.

Vad är det med "The Boss" som träffar så rätt i just sossehjärtan?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Bruce Springsteen & Sossarna

Inläggav mx » 2019-01-17 23:20

Han sjunger ju om att arbeta på fabrik, vara fattig, vara med i fackförbund, ha problem med sin chef, att slåss mot rika som vill förtrycka en, att USA ska sluta leka världspolis med mera. Med mera.

Jag ser en ganska stark korrelation. Förstår egentligen inte varför du undrar. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bruce Springsteen & Sossarna

Inläggav CODY » 2019-01-17 23:25

Jo.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bruce Springsteen & Sossarna

Inläggav CODY » 2019-01-17 23:30

Undrar inte du mx hur miljardären "The Boss" skulle ta det om han visste hur Yheman, Löfvén och Sahlin lånar av hans arbetarkla*****?
Senast redigerad av CODY 2019-01-17 23:33, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Bruce Springsteen & Sossarna

Inläggav mx » 2019-01-17 23:32

CODY skrev:Undrar inte du mx hur miljardären "The Boss" skulle ta det om han visste hur Yheman, Löfvén och Sahlin lånar av hans arbetarklassonani?

Hehe, han pratar ju lite om ämnet i Springsteen on Broadway. Han nämner bland annat att han aldrig sett insidan av en fabrik och ändå är det sådant han sjungit om i hela sitt liv.

Tror han tycker det är bra att arbetsklassen odlar myten. Då får han ju sälja mer skivor och biljetter. Så han tycker nog att det är bra.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bruce Springsteen & Sossarna

Inläggav CODY » 2019-01-17 23:57

Själv tycker jag mycket om the River, Greetings from Ashbury Park samt skivan där han står skäggig framför en garderob. Sistnämnda två kom raskt ut på Nice Price då the River blev väldigt populär. Jag och en kompis lyssnade hela nätterna och kunde låtarna utantill, delvis på gitarr och helt och hållet vad gäller texterna.

När jag förstod att Bruce Springsteen blivit "The Boss" för ungdomspolitiker och utklädd till jobbare med amerikansk flagga på Born In The USA kändes det hemskt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bruce Springsteen & Sossarna

Inläggav CODY » 2021-02-26 17:32

Nu har Bruce Springsteen en pod med Barak Obama, också. Under det rebellklingande namnet Renegades, samtalar miljardären med världens tidigare mäktigaste man, bland annat om hur det är att vara ”outsider”. :lol:

https://open.spotify.com/show/42xagXCUD ... B55NoSFcpQ

Vore kul om någon sosse kunde ge sin syn på detta märkliga?
Oh, by jingo!


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster