Varför saknar hårdrock ofta bas?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-09 01:45

JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.


Är det där riktat till mig?

Det enda jag beskriver i den här tråden är mina personliga preferenser och vad jag tycker om dessa inspelningar, det är det enda jag vill göra och ingenting annat, det hoppas jag alla andra också gör.
Jag måste nog fråga dig om det du just skrev.
Tycker du verkligen personen i studion ska sitta och skapa ett sound han anser passa bandet, vad är det för artister som är så lama att dom inte vet vad dom själva vill?

Långt innan ett seriöst band kommit till beslutet att spela in en skiva så har de i de flesta fall ägnat väldigt mycket tid i replokalen, alla i bandet har med stor nogrannhet hittat ett sound som de gillar för sina respektive instrument som inte drunknar i helheten och finslipat på alla detaljer.
De flesta band vill nog i högsta mån det går att återskapa detta sound i inspelningen för det är som sagt det sound de jobbat på i månader eller år.
I detta skede tycker du alltså att studioteknikern/mixaren som kanske har hört bandet en dag eller två ska gå in och välja ett sound han personligen tycker passar bandet och köra på det, hur skevt är inte det tänket?

JB, lät ni studio-killen bestämma över erat sound då ni spelade in?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav hcl » 2019-02-09 15:05

goat76 skrev:
JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.


Är det där riktat till mig?

Det enda jag beskriver i den här tråden är mina personliga preferenser och vad jag tycker om dessa inspelningar, det är det enda jag vill göra och ingenting annat, det hoppas jag alla andra också gör.
Jag måste nog fråga dig om det du just skrev.
Tycker du verkligen personen i studion ska sitta och skapa ett sound han anser passa bandet, vad är det för artister som är så lama att dom inte vet vad dom själva vill?

Långt innan ett seriöst band kommit till beslutet att spela in en skiva så har de i de flesta fall ägnat väldigt mycket tid i replokalen, alla i bandet har med stor nogrannhet hittat ett sound som de gillar för sina respektive instrument som inte drunknar i helheten och finslipat på alla detaljer.
De flesta band vill nog i högsta mån det går att återskapa detta sound i inspelningen för det är som sagt det sound de jobbat på i månader eller år.
I detta skede tycker du alltså att studioteknikern/mixaren som kanske har hört bandet en dag eller två ska gå in och välja ett sound han personligen tycker passar bandet och köra på det, hur skevt är inte det tänket?

JB, lät ni studio-killen bestämma över erat sound då ni spelade in?


Jag tror väldigt många sneglar på andra populära artister i ”samma” genre gjort på senare tid, vad som är mest gångbart eller låter sig påverkas av ”förstå-sig-påare” som vet vad som gäller NU. När det gäller studio så är det ofta en lite mer ovan situation vilket säkert sänker självförtroendet ett par snäpp.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav hcl » 2019-02-09 15:20

goat76 skrev:Jag upplever inte ett skärande ljud när det komprimeras, det jag hör är att instrumenen tydligt saknar sitt naturliga dynamiska omfång. När det kommer till rockmusik så är det oftast trummorna som tagit stryk mest vilket inte är speciellt konstigt då det instrumentet nästan alltid har de starkaste transistenterna. Det som i normala fall påverkas efter trummorna är sången, men det kan vara svårt att avgöra om den tagit skada vid tvåkanals-komprimeringen eller om komprimeringen redan kett svid inspelning/mixning vilket nästan alltid måste göras om inte sångaren sjunger väldigt kontrollerande eller har en fantastisk mikrofon-teknik.
Basgitarren är precis som sången svår att bedömma då den inte sällan komprimeras i ett tidigt skede i produktionen.
När det sen kommer till sådana nivåer så att man kalla det tok-komprimering så hör man att i stort sett allting i mixen påverkats och då låter det väldigt platt och odynamiskt.

Har du några fler musik-exempel vi kan sätta klorna i när det kommer till rock, annars kan du ju om du vill starta en "vad tycker du om inspelningen i den här låten"-tråd som då inte behöver vara genre-bunden. :)

P.S. Hade du några specifika exempel på rock-inspelningar där Genelec 8030 och 8040 använts i kontrollrummet eller?


Jag skulle säga att allt som skall ha en framskjuten position i mixen komprimeras - kraftigt - i mixstadiet, inte sällan med analoga enheter, som lägger till ”lagom” portion dist i samma takt som signalen komprimeras så att det upplevs som att nivån inte sänkts i den grad som den faktiskt har. Detta har gjorts sedan kungen gick i kortbyxor. När det görs bra så är det nog något som i stort sett uteslutande upplevs som bra och något som gagnar musiken.

Appropå Genelec så tror jag Kent körde mycket Genelec. Det är en vanlig monitor, pålitlig skulle jag säga om än inte extremt nyanserad. De varianter jag hört... (vilket bara är en del av Genelecs sortiment). Ang. Kent så har de ju ett tämligen kompakt sound, men något jag uppskattar med dom är deras sinne för tajming, allt i mixen sitter alltid perfekt. På samtliga nyare skivor. De äldre hade kanske mycket vilja och själ, men var betydligt sämre gjorda rent inspelnings- och musikhantverksmässigt (enligt mitt tycke...).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav JB » 2019-02-09 16:25

goat76 skrev:
JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.


Är det där riktat till mig?

Det enda jag beskriver i den här tråden är mina personliga preferenser och vad jag tycker om dessa inspelningar, det är det enda jag vill göra och ingenting annat, det hoppas jag alla andra också gör.
Jag måste nog fråga dig om det du just skrev.
Tycker du verkligen personen i studion ska sitta och skapa ett sound han anser passa bandet, vad är det för artister som är så lama att dom inte vet vad dom själva vill?

Långt innan ett seriöst band kommit till beslutet att spela in en skiva så har de i de flesta fall ägnat väldigt mycket tid i replokalen, alla i bandet har med stor nogrannhet hittat ett sound som de gillar för sina respektive instrument som inte drunknar i helheten och finslipat på alla detaljer.
De flesta band vill nog i högsta mån det går att återskapa detta sound i inspelningen för det är som sagt det sound de jobbat på i månader eller år.
I detta skede tycker du alltså att studioteknikern/mixaren som kanske har hört bandet en dag eller två ska gå in och välja ett sound han personligen tycker passar bandet och köra på det, hur skevt är inte det tänket?

JB, lät ni studio-killen bestämma över erat sound då ni spelade in?


Nej det var inte riktat specifikt till dig. När det gäller vem som bestämmer soundet så varierar det, ibland har bandet en del att säga till om och ibland får personen i studion fria händer att göra som han vill, personligen tycker jag att bandet ska vara med och bestämma helt klart, det tar precis som du skriver lång tid att göra ett album och då vore det ju väldigt tråkigt om bandet efteråt känner att det kanske inte riktigt låter som dom hade tänkt, men jag har pratat med studiofolk om just detta och det är tydligen inte helt ovanligt att band inte har någonting överhuvudtaget att säga till om.

När det gäller vårat album så var det jag som mixade och mastrade det, jag använde faktiskt ett par Sennheiser HD650 hörlurar ca 95% av tiden men lyssnade såklart även i högtalare (Monitor Audio RS1) på slutet (jag bor i lägenhet så grannarna hade nog inte blivit speciellt glada annars). Sedan fick resten av bandet komma hit och lyssna, har för mig att dom kom hit två gånger och hade förslag på lite smågrejer dom ville ändra första gången. Inspelningen gjorde vi i en ganska simpel studio vi hade tillgång till i samma byggnad som replokalen, så det blev inte speciellt långt att flytta trummorna :D
Kan visa några bilder från hur vi satte upp mitt trumset vid inspelningen, det blev mycket skumplast och filtar för att minimera läckage mellan mickarna, vilket är guld värt senare när man ska mixa :)
(man ser inte alla mickarna på bilden, men jag har för mig att vi använde 11 mickar)

Bild Bild
Bild

EPn vi släppte senare spelade vi däremot in i studio, och där frågade studiokillen oss om vi hade något favoritalbum (dvs valfritt från vilket band som helst) som vi tyckte lät riktigt bra, och då fick han namn på ett album ena gitarristen tyckte hade bra ljud som han använde som grundmall när han senare mixade. Jag tycker faktiskt det var en ganska smart metod, det är ju inte så lätt för ett band att förklara i ord precis hur man vill att ett album ska låta, det är betydligt lättare att referera till ett befintligt album, sedan hade vi några smågrejer vi ville ändra efteråt också.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-09 19:06

hcl skrev:
goat76 skrev:
JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.


Är det där riktat till mig?

Det enda jag beskriver i den här tråden är mina personliga preferenser och vad jag tycker om dessa inspelningar, det är det enda jag vill göra och ingenting annat, det hoppas jag alla andra också gör.
Jag måste nog fråga dig om det du just skrev.
Tycker du verkligen personen i studion ska sitta och skapa ett sound han anser passa bandet, vad är det för artister som är så lama att dom inte vet vad dom själva vill?

Långt innan ett seriöst band kommit till beslutet att spela in en skiva så har de i de flesta fall ägnat väldigt mycket tid i replokalen, alla i bandet har med stor nogrannhet hittat ett sound som de gillar för sina respektive instrument som inte drunknar i helheten och finslipat på alla detaljer.
De flesta band vill nog i högsta mån det går att återskapa detta sound i inspelningen för det är som sagt det sound de jobbat på i månader eller år.
I detta skede tycker du alltså att studioteknikern/mixaren som kanske har hört bandet en dag eller två ska gå in och välja ett sound han personligen tycker passar bandet och köra på det, hur skevt är inte det tänket?

JB, lät ni studio-killen bestämma över erat sound då ni spelade in?


Jag tror väldigt många sneglar på andra populära artister i ”samma” genre gjort på senare tid, vad som är mest gångbart eller låter sig påverkas av ”förstå-sig-påare” som vet vad som gäller NU. När det gäller studio så är det ofta en lite mer ovan situation vilket säkert sänker självförtroendet ett par snäpp.


Det är nog som du säger i kombination med att musikerna säkert ofta är rätt oinsatta vad gäller inspelning och förlitar sig på detta "proffs" till producent som sitter bakom spakarna i kontrollrummet, problemet är dock att han/hon kanske aldrig har spelat musik själv och kanske då inte vet hur och vad han ska framhäva ur bandets naturliga sound.
Bandet får naturligtvis skylla sig själv lite grann som inte gjort sig mer insatta men samtidigt ogillar jag starkt den attityd vissa studio-höjdare har att de på något sätt ska sitta vid rodret och bestämma hur bandet ska låta.
Det är lite som om en konstnär målat ett verk och vill ha den inramad men "inramaren" börjar förändra konstverkets färger för att det ska passa hans smak. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-09 19:24

JB skrev:
goat76 skrev:
JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.


Är det där riktat till mig?

Det enda jag beskriver i den här tråden är mina personliga preferenser och vad jag tycker om dessa inspelningar, det är det enda jag vill göra och ingenting annat, det hoppas jag alla andra också gör.
Jag måste nog fråga dig om det du just skrev.
Tycker du verkligen personen i studion ska sitta och skapa ett sound han anser passa bandet, vad är det för artister som är så lama att dom inte vet vad dom själva vill?

Långt innan ett seriöst band kommit till beslutet att spela in en skiva så har de i de flesta fall ägnat väldigt mycket tid i replokalen, alla i bandet har med stor nogrannhet hittat ett sound som de gillar för sina respektive instrument som inte drunknar i helheten och finslipat på alla detaljer.
De flesta band vill nog i högsta mån det går att återskapa detta sound i inspelningen för det är som sagt det sound de jobbat på i månader eller år.
I detta skede tycker du alltså att studioteknikern/mixaren som kanske har hört bandet en dag eller två ska gå in och välja ett sound han personligen tycker passar bandet och köra på det, hur skevt är inte det tänket?

JB, lät ni studio-killen bestämma över erat sound då ni spelade in?


Nej det var inte riktat specifikt till dig. När det gäller vem som bestämmer soundet så varierar det, ibland har bandet en del att säga till om och ibland får personen i studion fria händer att göra som han vill, personligen tycker jag att bandet ska vara med och bestämma helt klart, det tar precis som du skriver lång tid att göra ett album och då vore det ju väldigt tråkigt om bandet efteråt känner att det kanske inte riktigt låter som dom hade tänkt, men jag har pratat med studiofolk om just detta och det är tydligen inte helt ovanligt att band inte har någonting överhuvudtaget att säga till om.

När det gäller vårat album så var det jag som mixade och mastrade det, jag använde faktiskt ett par Sennheiser HD650 hörlurar ca 95% av tiden men lyssnade såklart även i högtalare (Monitor Audio RS1) på slutet (jag bor i lägenhet så grannarna hade nog inte blivit speciellt glada annars). Sedan fick resten av bandet komma hit och lyssna, har för mig att dom kom hit två gånger och hade förslag på lite smågrejer dom ville ändra första gången. Inspelningen gjorde vi i en ganska simpel studio vi hade tillgång till i samma byggnad som replokalen, så det blev inte speciellt långt att flytta trummorna :D
Kan visa några bilder från hur vi satte upp mitt trumset vid inspelningen, det blev mycket skumplast och filtar för att minimera läckage mellan mickarna, vilket är guld värt senare när man ska mixa :)
(man ser inte alla mickarna på bilden, men jag har för mig att vi använde 11 mickar)

[ Bild ] [ Bild ]
[ Bild ]

EPn vi släppte senare spelade vi däremot in i studio, och där frågade studiokillen oss om vi hade något favoritalbum (dvs valfritt från vilket band som helst) som vi tyckte lät riktigt bra, och då fick han namn på ett album ena gitarristen tyckte hade bra ljud som han använde som grundmall när han senare mixade. Jag tycker faktiskt det var en ganska smart metod, det är ju inte så lätt för ett band att förklara i ord precis hur man vill att ett album ska låta, det är betydligt lättare att referera till ett befintligt album, sedan hade vi några smågrejer vi ville ändra efteråt också.


Det är alltid kul att se bilder från inspelningar tycker jag.

Det där med referens-album är en bra sak då det är klart lättare att visa med ljudexempel på hur man vill ha det istället för att försöka beskriva det med ord, vilket är svårt och lätt kan misstolkas.
En bra ide är nog att anlita en studiotekniker man litar på och vet har gjort inspelningar med liknande musik som man hört och gillar resultatet av.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav hcl » 2019-02-10 16:38

goat76 skrev:... i kombination med att musikerna säkert ofta är rätt oinsatta vad gäller inspelning och förlitar sig på detta "proffs" till producent som sitter bakom spakarna i kontrollrummet, problemet är dock att han/hon kanske aldrig har spelat musik själv och kanske då inte vet hur och vad han ska framhäva ur bandets naturliga sound.
Bandet får naturligtvis skylla sig själv lite grann som inte gjort sig mer insatta men samtidigt ogillar jag starkt den attityd vissa studio-höjdare har att de på något sätt ska sitta vid rodret och bestämma hur bandet ska låta.
Det är lite som om en konstnär målat ett verk och vill ha den inramad men "inramaren" börjar förändra konstverkets färger för att det ska passa hans smak. :)

...

Det där med referens-album är en bra sak då det är klart lättare att visa med ljudexempel på hur man vill ha det istället för att försöka beskriva det med ord, vilket är svårt och lätt kan misstolkas.
En bra ide är nog att anlita en studiotekniker man litar på och vet har gjort inspelningar med liknande musik som man hört och gillar resultatet av.
Upp


Merparten av musiker med någon budget (d.v.s. som redan är kända eller har ett skivbolag bakom sig) försöker nog välja producent, studio och inspelningstekniker som man tror producerar resultat som man gillar (d.v.s. tidigare arbete indikerar detta). Om det inte blir bra ändå, så kan det bero på alla möjliga anledningar. Inget i detta vill jag hävda är tillnärmelsevis så enkelt som flera här på faktiskt.se tycks tro.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-02-10 16:47

Spelade in min virvel med en Oktava som jag lödde in 220 pF över kapseln för att dämpa cirka 20 dB. Använde samma faktiskt samma mikrofon-typ till samtliga pukor också.
Bilagor
oktava.jpg
oktava.jpg (54.42 KiB) Visad 4909 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-10 18:03

hcl skrev:
goat76 skrev:... i kombination med att musikerna säkert ofta är rätt oinsatta vad gäller inspelning och förlitar sig på detta "proffs" till producent som sitter bakom spakarna i kontrollrummet, problemet är dock att han/hon kanske aldrig har spelat musik själv och kanske då inte vet hur och vad han ska framhäva ur bandets naturliga sound.
Bandet får naturligtvis skylla sig själv lite grann som inte gjort sig mer insatta men samtidigt ogillar jag starkt den attityd vissa studio-höjdare har att de på något sätt ska sitta vid rodret och bestämma hur bandet ska låta.
Det är lite som om en konstnär målat ett verk och vill ha den inramad men "inramaren" börjar förändra konstverkets färger för att det ska passa hans smak. :)

...

Det där med referens-album är en bra sak då det är klart lättare att visa med ljudexempel på hur man vill ha det istället för att försöka beskriva det med ord, vilket är svårt och lätt kan misstolkas.
En bra ide är nog att anlita en studiotekniker man litar på och vet har gjort inspelningar med liknande musik som man hört och gillar resultatet av.
Upp


Merparten av musiker med någon budget (d.v.s. som redan är kända eller har ett skivbolag bakom sig) försöker nog välja producent, studio och inspelningstekniker som man tror producerar resultat som man gillar (d.v.s. tidigare arbete indikerar detta). Om det inte blir bra ändå, så kan det bero på alla möjliga anledningar. Inget i detta vill jag hävda är tillnärmelsevis så enkelt som flera här på faktiskt.se tycks tro.


Jag tror inte heller det är många som förstår hur svårt det här med inspelning och mixning är. Oavsett om en inspelningstekniker gjort några av världens bästa inspelningar så har han med all säkerhet även misslyckats ett otal gånger.
Det är så mycket som ska klaffa för att det ska bli riktigt bra, duktiga samspelta musiker, bra material, hög koncentration, en akustik som svarar på rätt sätt och ger musikerna det svar de behöver för inlevelsen, att ljudteknikern förstår musiken och har god kännedom vilken mikrofon som kan fånga det ljud han hör från instrumenten, ha koll på ljudblödningar mellan olika ljudkällor, ett bra kontrollrum och monitorer han har bra kännedom om, att fel som uppstår upptäcks i tid och åtgärdas snabbt, luftfuktighet, en nypa tur och att månen ligger i fas eller inte. :)
Bara för att ett specifikt inspelningstrick fungerade förra gången betyder det inte att man rakt av kan använda sig av samma nästa gång trots att alla parametrar verkar vara likartade.

En sak jag skulle vilja få bättre kunskap i är det här med hur sinnesstämning och lyssningströtthet påverkar upplevelsen av ljud så mycket. Man kan sitta och mixa musik en kväll och man är helt lyrisk över resultatet bara för att morgonen efter tycka att magin är som bortblåst.

Nu blev det här aningen OT kanske. :)



Morello skrev:Spelade in min virvel med en Oktava som jag lödde in 220 pF över kapseln för att dämpa cirka 20 dB. Använde samma faktiskt samma mikrofon-typ till samtliga pukor också.


Morello, vad använde du för mikrofon till baskaggen och finns det möjlighet att höra dina inspelningar så får vi kanske möjlighet att höra hur en opåverkad(?) inspelning av en baskagge låter?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-02-10 18:20

Mixen är ganska skruvad och sedan vansinneskomprimerad, men finns här:

https://www.youtube.com/watch?v=PjTX65r0s4o

Bilden är dock mycket nyare än inspelning ovan, men vill minnas att jag använde samma mikrofoner.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-10 20:30

Morello skrev:Mixen är ganska skruvad och sedan vansinneskomprimerad, men finns här:

https://www.youtube.com/watch?v=PjTX65r0s4o

Bilden är dock mycket nyare än inspelning ovan, men vill minnas att jag använde samma mikrofoner.


Bra låt!

Var det du eller någon annan som mixade den?
I vilket skede blev den komprimerad, under mix, mastring eller när den hamnade på youtube?

Jag tycker instrumenten låter naturliga och bra, mixen är kanske aningen smal men det var väl så ni ville ha det misstänker jag, det blir ju hyfsat naturligt på det sättet.

Är ni ett aktivt band fortfarande eller har andra saker i livet kommit i vägen för musikskapandet?
Senast redigerad av goat76 2019-02-10 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-02-10 20:45

Det var en studio som mixade. Inspelningen skedde i replokalen.
Tror vi spelade in EP'n 2007 eller 2008. Jag hoppade av bandet 2009 och sedan levde det vidare kanske ett halvår.En av gitarristerna (sångarens exfru) och jag samt en annan kille spelar fortfarande, men numera utan att spela på lokal. Vi är goda vänner och har detta som ett sätt att umgås. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav RJohan » 2019-02-18 10:08

Bill50x skrev:
RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.

Vilken version då?

Jag har fyra varianter på låten, två av dem låter normaltunna medan två av dem är betydligt mer bastunga.
På Ogdens Nut Gone Flake (1968), en remaster med extra spår, så är låten ganska tunn och spinkig men också mer dynamisk. I samlingsalbumet "Here Come the Nice Small Faces" (2014) har man moderniserat ljudet med sedvanlig kompression (-4dB) och rattat upp basen en hel del.

/ B


Glömde att jag postat i den här tråden...

'There are but four small faces', dubbel CD utgiven 2002 av Castle med både stereo och mono utgåva.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Bill50x » 2019-02-18 11:20

RJohan skrev:
Bill50x skrev:
RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.
Vilken version då?

Jag har fyra varianter på låten, två av dem låter normaltunna medan två av dem är betydligt mer bastunga.
På Ogdens Nut Gone Flake (1968), en remaster med extra spår, så är låten ganska tunn och spinkig men också mer dynamisk. I samlingsalbumet "Here Come the Nice Small Faces" (2014) har man moderniserat ljudet med sedvanlig kompression (-4dB) och rattat upp basen en hel del.

'There are but four small faces', dubbel CD utgiven 2002 av Castle med både stereo och mono utgåva.

Lustigt, jag har samma album men med endast 1 CD och utgiven av Sony 1991. Det översta spåret i MasVis är från den plattan, det undre spåret är från en återutgivning av Ogden's Nut Gone Flake (läs mer här http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... ftxzlkldte) som till sitt innehåll verkar vara nästan samma som du har på din skiva, dvs en extra CD med mono-spår). Det verkar som om Small Faces har haft olika låtdisposition i US och England, med olika albumnamn - och för att göra saken värre dessutom benämnt olika album med samma namn i resp utgåva. Lite info här https://en.wikipedia.org/wiki/Small_Faces_(1967_album). Kanske dags för en riktig research här? :-)

TalkToYou.jpg
TalkToYou.jpg (118.9 KiB) Visad 4801 gånger

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav IngOehman » 2019-02-18 13:22

JB skrev:
goat76 skrev:
JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.


Är det där riktat till mig?

Det enda jag beskriver i den här tråden är mina personliga preferenser och vad jag tycker om dessa inspelningar, det är det enda jag vill göra och ingenting annat, det hoppas jag alla andra också gör.
Jag måste nog fråga dig om det du just skrev.
Tycker du verkligen personen i studion ska sitta och skapa ett sound han anser passa bandet, vad är det för artister som är så lama att dom inte vet vad dom själva vill?

Långt innan ett seriöst band kommit till beslutet att spela in en skiva så har de i de flesta fall ägnat väldigt mycket tid i replokalen, alla i bandet har med stor nogrannhet hittat ett sound som de gillar för sina respektive instrument som inte drunknar i helheten och finslipat på alla detaljer.
De flesta band vill nog i högsta mån det går att återskapa detta sound i inspelningen för det är som sagt det sound de jobbat på i månader eller år.
I detta skede tycker du alltså att studioteknikern/mixaren som kanske har hört bandet en dag eller två ska gå in och välja ett sound han personligen tycker passar bandet och köra på det, hur skevt är inte det tänket?

JB, lät ni studio-killen bestämma över erat sound då ni spelade in?


Nej det var inte riktat specifikt till dig. När det gäller vem som bestämmer soundet så varierar det, ibland har bandet en del att säga till om och ibland får personen i studion fria händer att göra som han vill, personligen tycker jag att bandet ska vara med och bestämma helt klart, det tar precis som du skriver lång tid att göra ett album och då vore det ju väldigt tråkigt om bandet efteråt känner att det kanske inte riktigt låter som dom hade tänkt, men jag har pratat med studiofolk om just detta och det är tydligen inte helt ovanligt att band inte har någonting överhuvudtaget att säga till om.

När det gäller vårat album så var det jag som mixade och mastrade det, jag använde faktiskt ett par Sennheiser HD650 hörlurar ca 95% av tiden men lyssnade såklart även i högtalare (Monitor Audio RS1) på slutet (jag bor i lägenhet så grannarna hade nog inte blivit speciellt glada annars). Sedan fick resten av bandet komma hit och lyssna, har för mig att dom kom hit två gånger och hade förslag på lite smågrejer dom ville ändra första gången. Inspelningen gjorde vi i en ganska simpel studio vi hade tillgång till i samma byggnad som replokalen, så det blev inte speciellt långt att flytta trummorna :D
Kan visa några bilder från hur vi satte upp mitt trumset vid inspelningen, det blev mycket skumplast och filtar för att minimera läckage mellan mickarna, vilket är guld värt senare när man ska mixa :)
(man ser inte alla mickarna på bilden, men jag har för mig att vi använde 11 mickar)

[ Bild ] [ Bild ]
[ Bild ]

EPn vi släppte senare spelade vi däremot in i studio, och där frågade studiokillen oss om vi hade något favoritalbum (dvs valfritt från vilket band som helst) som vi tyckte lät riktigt bra, och då fick han namn på ett album ena gitarristen tyckte hade bra ljud som han använde som grundmall när han senare mixade. Jag tycker faktiskt det var en ganska smart metod, det är ju inte så lätt för ett band att förklara i ord precis hur man vill att ett album ska låta, det är betydligt lättare att referera till ett befintligt album, sedan hade vi några smågrejer vi ville ändra efteråt också.

Det kan man tycka. ;)

Men med tanke på hur förfärligt illa det mesta låter i genren, vorde det kanske konstruktivare med en inspelningstekniker med lite välljudsambitioner?

En som ville skapa något som var bättre än det vanliga möget. Något som ingen kan peka på som mål, eftersom ett sådant förfatande bara blir en begränsning.

Allt det ovanstående sagt med reservation för att jag ju inte vet vad inspelningsteknikern gjorde. Att FRÅGA bandet vad de gillar är ju i sig inte fel, att begränsa sig till det, att bara härma något, kan däremot vara väldigt fel.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-18 21:18

IngOehman skrev:
JB skrev:
goat76 skrev:
Är det där riktat till mig?

Det enda jag beskriver i den här tråden är mina personliga preferenser och vad jag tycker om dessa inspelningar, det är det enda jag vill göra och ingenting annat, det hoppas jag alla andra också gör.
Jag måste nog fråga dig om det du just skrev.
Tycker du verkligen personen i studion ska sitta och skapa ett sound han anser passa bandet, vad är det för artister som är så lama att dom inte vet vad dom själva vill?

Långt innan ett seriöst band kommit till beslutet att spela in en skiva så har de i de flesta fall ägnat väldigt mycket tid i replokalen, alla i bandet har med stor nogrannhet hittat ett sound som de gillar för sina respektive instrument som inte drunknar i helheten och finslipat på alla detaljer.
De flesta band vill nog i högsta mån det går att återskapa detta sound i inspelningen för det är som sagt det sound de jobbat på i månader eller år.
I detta skede tycker du alltså att studioteknikern/mixaren som kanske har hört bandet en dag eller två ska gå in och välja ett sound han personligen tycker passar bandet och köra på det, hur skevt är inte det tänket?

JB, lät ni studio-killen bestämma över erat sound då ni spelade in?


Nej det var inte riktat specifikt till dig. När det gäller vem som bestämmer soundet så varierar det, ibland har bandet en del att säga till om och ibland får personen i studion fria händer att göra som han vill, personligen tycker jag att bandet ska vara med och bestämma helt klart, det tar precis som du skriver lång tid att göra ett album och då vore det ju väldigt tråkigt om bandet efteråt känner att det kanske inte riktigt låter som dom hade tänkt, men jag har pratat med studiofolk om just detta och det är tydligen inte helt ovanligt att band inte har någonting överhuvudtaget att säga till om.

När det gäller vårat album så var det jag som mixade och mastrade det, jag använde faktiskt ett par Sennheiser HD650 hörlurar ca 95% av tiden men lyssnade såklart även i högtalare (Monitor Audio RS1) på slutet (jag bor i lägenhet så grannarna hade nog inte blivit speciellt glada annars). Sedan fick resten av bandet komma hit och lyssna, har för mig att dom kom hit två gånger och hade förslag på lite smågrejer dom ville ändra första gången. Inspelningen gjorde vi i en ganska simpel studio vi hade tillgång till i samma byggnad som replokalen, så det blev inte speciellt långt att flytta trummorna :D
Kan visa några bilder från hur vi satte upp mitt trumset vid inspelningen, det blev mycket skumplast och filtar för att minimera läckage mellan mickarna, vilket är guld värt senare när man ska mixa :)
(man ser inte alla mickarna på bilden, men jag har för mig att vi använde 11 mickar)

[ Bild ] [ Bild ]
[ Bild ]

EPn vi släppte senare spelade vi däremot in i studio, och där frågade studiokillen oss om vi hade något favoritalbum (dvs valfritt från vilket band som helst) som vi tyckte lät riktigt bra, och då fick han namn på ett album ena gitarristen tyckte hade bra ljud som han använde som grundmall när han senare mixade. Jag tycker faktiskt det var en ganska smart metod, det är ju inte så lätt för ett band att förklara i ord precis hur man vill att ett album ska låta, det är betydligt lättare att referera till ett befintligt album, sedan hade vi några smågrejer vi ville ändra efteråt också.

Det kan man tycka. ;)

Men med tanke på hur förfärligt illa det mesta låter i genren, vorde det kanske konstruktivare med en inspelningstekniker med lite välljudsambitioner?

En som ville skapa något som var bättre än det vanliga möget. Något som ingen kan peka på som mål, eftersom ett sådant förfatande bara blir en begränsning.

Allt det ovanstående sagt med reservation för att jag ju inte vet vad inspelningsteknikern gjorde. Att FRÅGA bandet vad de gillar är ju i sig inte fel, att begränsa sig till det, att bara härma något, kan däremot vara väldigt fel.


Vh, iö


Jag håller med om att ett referensmaterial är en begränsning om materialet är av dålig kvalitet och om ljudteknikern får för sig att han även ska återskapa de ljudtekniska bristerna.

Om ljudteknikern anser att referensmaterialet har stora ljudtekniska brister så bör han naturligtvis påpeka detta för bandet och ställa frågan vilka kvaliteter de egentligen eftersträvar från referensmaterialet. Kanske är det bara ett visst sound de är ute efter, isåfall kan ljudteknikern förklara att han kan få fram det önskade soundet utan de ljudtekniska bristerna han upptäckt i referensmaterialet och samtidigt möjligen få det att låta bättre.

Men med det sagt, om de ljudtekniska bristerna trots allt visar sig höra till de sakerna bandet eftersträvar så bör han enligt min mening underkasta sig deras vilja, för i slutändan är musiken trots allt musikernas egna verk.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-03-09 23:39

Jag vill nog ändå påstå att om anläggningen kan spela bas på ett bra sätt, och högtalarna inte viker ned sig med förvrängning och lavindist såfort man drar på lite, så är många av de skivor som diskuterats här ganska lyssningsbara.

Jag tycker man kan ställa sig frågan om ens egen anläggning verkligen är välbalanserad om det mesta låter skit ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Bill50x » 2019-03-10 00:14

Tangband skrev:Jag tycker man kan ställa sig frågan om ens egen anläggning verkligen är välbalanserad om det mesta låter skit ?

Bra poäng!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-03-10 02:19

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Jag tycker man kan ställa sig frågan om ens egen anläggning verkligen är välbalanserad om det mesta låter skit ?

Bra poäng!

/ B


Håller med er, ni är ju kloka! :)

Det pratas ofta om raka freqvenskurvor men ljus, mörk eller neutral ton tycker jag verkar accepteras rakt av utan större invändningar, det hör som bara till den högtalar-typen och sen blir det inget mer snack om det.
En för ljus klang från högtalarna blir ju såklart ganska påfrestande i längden om ljuden är relativt vassa, som de kan vara inom rockmusik då den är ganska spretig, kantig och opolerad.

Vi vet alla precis hur klangen ska låta för det har vi lärt oss genom hela live av olika ljud från verkligheten varje dag. Vi kan nog alla efter en relativt kort stunds lyssning på erkänt bra inspelningar avgöra om ljudsystemets klang har en onormalt ljus eller dov karaktär. Det är inte svårt alls att avgöra om klangen låter fullt neutralt och det borde alla eftersträva med sina ljussystem, tycker jag.

Det är verkar dock vara väldigt lätt att vänja sig med för ljus klang, så om man med ett nytt ljudsystem vid första lyssning märker att det låter för ljust så bör man nog leta felet ganska omgående. Annars hamnar man nog lätt i det där läget att man börjar sålla bort mer svårlyssnade ljud som rock kan bestå utav.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav hcl » 2019-03-10 09:48

goat76 skrev:
Morello skrev:Spelade in min virvel med en Oktava som jag lödde in 220 pF över kapseln för att dämpa cirka 20 dB. Använde samma faktiskt samma mikrofon-typ till samtliga pukor också.


Morello, vad använde du för mikrofon till baskaggen och finns det möjlighet att höra dina inspelningar så får vi kanske möjlighet att höra hur en opåverkad(?) inspelning av en baskagge låter?


Ljudet som plockas upp av en mikrofon placerad nära eller kanske t.o.m. i baskaggens öppning låter extremt olikt hur en baskagge faktiskt låter i rummet. Denna signal brukar kräva ca. +/-5 till +/-10 dB justeringar för att det skall låta realistiskt. Fjärrmickat är en annan sak, med sina tillkortakommanden...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Hoffen » 2019-05-18 19:42

Nu är jag sen till festen, men Guns N' Roses, Use Your Illusion 1&2 har, enligt mig, en närvarande bas.

Use Your Illusion 1 - Dust n' Bones
Use Your Illusion 2 - You could be mine

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-05-19 21:08

Hoffen skrev:Nu är jag sen till festen, men Guns N' Roses, Use Your Illusion 1&2 har, enligt mig, en närvarande bas.

Use Your Illusion 1 - Dust n' Bones
Use Your Illusion 2 - You could be mine


Du är inte sen till festen, den här tråden är kul så den får gärna vakna till igen. :)

Guns N' Roses...
Själva basgitarren finns där men jag tycker den låter väldigt slank. Baskaggen verkar få kämpa i sin ensamhet fär att hålla uppe basfundamentet men i övrigt tycker jag övrig instrumentering och sång klingar alldeles för ljust, jag har svårt att tro att de låter så där tunt om man hör dem live.

Jag önskar alltid att man när man lyssnar på en skiva iallafall halvluras in i illusionen att man hör bandet på riktigt framför sig, men den känslan infinner sig inte riktigt här, det är liksom bara en ganska platt inspelning jag lyssnar på och troligtvis är det avsaknandet av just bas som inte övertygar mig.
Blunda och lyssna, inte en sportkeps att detta band skulle låta så där glest på riktigt.

Vad tycker ni andra?

HansHudik
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-12-01

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav HansHudik » 2020-12-13 03:16

Letat en tråd som handlar om detta. Mycket snack om att det inte inte finns ljud från Jason´s bas på ...and Justice. Och det gör det inte, tyvärr.
Jag har under många år lyssnat på LP´n med min röranläggning. Det finns mycket bas, men bara från Lars baspukor, ljudet annars är helt ok.
Jason´s bas är väldigt nermixad, och vi vet att Lars ville ha det så och höja trummorna.
Edison 30, Beyma 8.2 hornhögalare Project skivspelare
Khozmo försteg ProJect skivspelare och RIAA

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster