Varför saknar hårdrock ofta bas?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-24 23:55

Tangband skrev:Kraniet: prova gärna skivan ”Ballbreaker” med AC/DC. :)

Jag tycker den skivan är en av de mer väljudande hårdrockskivorna som jag använder av de ca 15 låtar i olika genrer jag har som referens då jag har ändrat dsp-n i anläggningen.

Klarar anläggningen tung rock= Ballbreaker låter bra. :D


Ballbreaker låter väl helt ok men jag upplever att det ligger en något beslöjande frekvens i basljudet genom hela skivan som jag inte riktigt gillar.
Det är inte bara basgitarren, jag upplever samma typ av beslöjning på gitarr-ljudet och resten av mixen. Kanske har det skett en överdriven EQ-höjning i basområdet i slutdelen av produktionen som påverkat allt i mixen?

Testa att växla mellan låtar från Ballbreaker och Back In Black så framgår denna bas-beslöjande effekten ganska tydligt.

Back In Black låter för mig överlägset bättre på alla punkter. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-01-25 10:07

Tell skrev:
Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen producerades mellan cirka 1974 och 1980, dvs efter att rullbandarna nått fin kvalitet och innan den fula 80-talsklangen gjorde entré. Efter 1990 är chansen att hitta något mer eller mindre obefintlig pga "loudness war - vilket för övrigt gäller populärmusik i allmänhet.


Som vanligt har din skiva hakat upp sig, o så pratar du om pop o loudness war när tråden handlar om avsaknad av bas i hårdrock ;\


Hårdrock är en delmängd av populärmusiken!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-25 10:50

Morello skrev:
Tell skrev:
Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen producerades mellan cirka 1974 och 1980, dvs efter att rullbandarna nått fin kvalitet och innan den fula 80-talsklangen gjorde entré. Efter 1990 är chansen att hitta något mer eller mindre obefintlig pga "loudness war - vilket för övrigt gäller populärmusik i allmänhet.


Som vanligt har din skiva hakat upp sig, o så pratar du om pop o loudness war när tråden handlar om avsaknad av bas i hårdrock ;\


Hårdrock är en delmängd av populärmusiken!


Hårdrock må vara populärt, men det är inte popmusik.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Almen » 2019-01-25 11:38

Tell skrev:
Morello skrev:Hårdrock är en delmängd av populärmusiken!


Hårdrock må vara populärt, men det är inte popmusik.

Nä, men lik förbaskat är hårdrock en delmängd av populärmusiken, liksom pop.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-01-25 11:53

Ja, precis, allt som inte är konstmusik kan väl betraktas som populärmusik?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-25 12:07

Pop är pop och rock är rock. Vad är det svåra att förstå? ;\

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-01-25 12:21

Rita en cirkel och dela upp den i tårtbitar. En tårtbit kan heta "rock", en annan "hårdrock", en tredje "synth", en fjärde "r&b" etc. Cirkeln är mängden av populärmusik och varje tårtbit är en delmängd av populärmusiken.
Föll poletten ned nu?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-25 12:27

Michael Jackson, Madonna, Metallica och Rammstein må vara populära allihopa, men det är bara dom två första som är popmusik, dom andra två är rock. Föll poletten ned nu?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-01-25 12:36

Notera att jag skrev "populärmusik". :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-25 12:38

Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen...
Senast redigerad av Tell 2019-01-25 12:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Bill50x » 2019-01-25 12:48

Morello skrev:Notera att jag skrev "populärmusik". :)

Du kanske också förstår skillnaden mellan pop och populärmusik? Det senare kan faktiskt särskrivas för att öka förståeligheten dvs populär musik. Och tro det eller ej, tom rap kan vara populär :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-01-25 13:46

Tell skrev:
Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen...


Ja, jag brukar skruva hårdpop :)

Deep Purple "Machine Head" tycker jag för övrigt är ett hyggligt bra exempel på hyggligt välljudande hårdpop. :D
Eller varför inte Rush "Moving Pictures".
Två sanslöst bra album för övrigt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-25 13:55

Morello skrev:
Tell skrev:
Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen...


Ja, jag brukar skruva hårdpop :)

Deep Purple "Machine Head" tycker jag för övrigt är ett hyggligt bra exempel på hyggligt välljudande hårdpop. :D
Eller varför inte Rush "Moving Pictures".
Två sanslöst bra album för övrigt.


Definitioner definitioner.. Har aldrig hört "hårdpop" förut o vet inte om jag skulle definiera det där för pop utan nån slags rock. Men visst populärmusik är det oavsett, men det jag reagerade på var att du skrev just pop o inte populär (o att du blanade in dynamik).
Men aja, skitsamma. Det där var ju iaf ändå ett bra exempel på nåt som saknar bas. Finns väl lite så det går att leva med, men hade inte skadat med några dB mer grävande imo.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-25 13:57

goat76 skrev:
Tangband skrev:Kraniet: prova gärna skivan ”Ballbreaker” med AC/DC. :)

Jag tycker den skivan är en av de mer väljudande hårdrockskivorna som jag använder av de ca 15 låtar i olika genrer jag har som referens då jag har ändrat dsp-n i anläggningen.

Klarar anläggningen tung rock= Ballbreaker låter bra. :D


Ballbreaker låter väl helt ok men jag upplever att det ligger en något beslöjande frekvens i basljudet genom hela skivan som jag inte riktigt gillar.
Det är inte bara basgitarren, jag upplever samma typ av beslöjning på gitarr-ljudet och resten av mixen. Kanske har det skett en överdriven EQ-höjning i basområdet i slutdelen av produktionen som påverkat allt i mixen?

Testa att växla mellan låtar från Ballbreaker och Back In Black så framgår denna bas-beslöjande effekten ganska tydligt.

Back In Black låter för mig överlägset bättre på alla punkter. :)


Konstigt, hos mig låter skivan ”Ballbreaker” med AC/DC helt rent med min Yamaha wxc50 som källa. Jag kör FLAC och har den första versionen av skivan.

Ska checka ”Back in black ” som du gillade för att se hur den låter i jämförelse.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-01-25 14:01

IngOehman skrev:Mycket som är bra ljudmässigt finns det ju av alla sorters musik, men de utgör ändå väldigt få procent. :(

Det är problematiskt eftersom det ju är musik man väljer (och därför ljudkvalitet man drabbas av), i varje fall jag.

Den som väljer efter ljudkvalitet istället för efter musik kan dock självklart glädja sig över att det finns en hel del som inte låter jätteilla, men jag vill framförallt lyssna på den musik jag gillar. Att lyssna på musik bara för att ljudkvaliteten är hög känns (för mig) avlägset. Om inte musiken är något jag gillar så kan det ju kvitta.

Därför är ljudkvalitetsproblemet stort, eftersom det mesta låter så illa.


Vh, iö


Jag delar ts åsikt. De få gånger jag lyssnat på hårdrock har det låtit illa (ljudkvaliteten). Därför undviker jag hårdrock.

Intressant tycker jag är att sedan jag blev med Ino har jag börjat lyssna allt mer efter ljudkvalitet och allt mindre styrts av egna musikstilspreferenser. Tack vare det har jag upptäckt en hel del ny musik som jag nu gillar både vad gäller ljudkvalitet och stil. Och ibland lyssnar jag på musik utan att gilla den men bara för att ljuden låter så fantastiska ur högtalarna! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-25 15:13

goat76 skrev:
Tangband skrev:Kraniet: prova gärna skivan ”Ballbreaker” med AC/DC. :)

Jag tycker den skivan är en av de mer väljudande hårdrockskivorna som jag använder av de ca 15 låtar i olika genrer jag har som referens då jag har ändrat dsp-n i anläggningen.

Klarar anläggningen tung rock= Ballbreaker låter bra. :D


Ballbreaker låter väl helt ok men jag upplever att det ligger en något beslöjande frekvens i basljudet genom hela skivan som jag inte riktigt gillar.
Det är inte bara basgitarren, jag upplever samma typ av beslöjning på gitarr-ljudet och resten av mixen. Kanske har det skett en överdriven EQ-höjning i basområdet i slutdelen av produktionen som påverkat allt i mixen?

Testa att växla mellan låtar från Ballbreaker och Back In Black så framgår denna bas-beslöjande effekten ganska tydligt.

Back In Black låter för mig överlägset bättre på alla punkter. :)


Har nu lyssnat på låten back in black ( har den rippad från cd till FLAC ) och Hard as a rock som är första låten på Ballbreaker-skivan. Använder en NAS från Qnap med minim-server som spelar till Yamaha wxc50.

Hard as a rock låter bättre på alla sätt- djupare bas, renare mix och betydligt större upplevd dynamik, bättre gitarrljud, bättre bas, renare ljud. Då hela bandet kommer igång och spelar sitter alla detaljer mycket tydligt panorerat i stereobilden. Ett nöje att lyssna !
Back in black på FLAC i sin tur låter inte illa, men låter lite analog-tape begränsad, lite sämre dynamik och tryck, sämre spelglädje, mindre djupbas, otydligare stereobild.

Jag tror din tidalversion av Ballbreaker måste vara förstörd på nåt sätt- kanske en remastrat version ?
Jag har första versionen av cd-skivan så det är ganska troligt den låter bättre än TIDALs
Senast redigerad av Tangband 2019-01-25 15:29, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-25 15:22

Goat 76: var tvungen att lyssna på Hard as a rock från Ballbreaker på Spotify connect- den låter faktiskt ganska ok.

Då jag byter tillbaka till FLAC versionen från NASen blir det lite tydligare stereobild och mer tryck i gitarren och basen- roligare att lyssna. En tydlig skillnad.

Har du Spotify connect kan du ju kolla om ballbreakerskivan låter bättre där än TIDALs version.

Goat 76 och kraniet : prova denna skiva - extreme och låten politicalamity. Spotifyversionen är helt ok medan FLAC i vanlig anda ger mera tryck i basen och tydligare stereobild.

Ska låta svinbra och helt rent om anläggningen är bra och uppställd korrekt.
https://open.spotify.com/track/3uvY1fC3 ... x0K30IfCaA

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav genstruktur » 2019-01-25 18:30

Morello skrev:Eller varför inte Rush "Moving Pictures".
.


Japp, bra skiva fint ljud! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-25 18:38

genstruktur skrev:
Morello skrev:Eller varför inte Rush "Moving Pictures".
.


Japp, bra skiva fint ljud! :)


Vinyloriginalet är ruskigt bra producerat.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-25 19:40

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Kraniet: prova gärna skivan ”Ballbreaker” med AC/DC. :)

Jag tycker den skivan är en av de mer väljudande hårdrockskivorna som jag använder av de ca 15 låtar i olika genrer jag har som referens då jag har ändrat dsp-n i anläggningen.

Klarar anläggningen tung rock= Ballbreaker låter bra. :D


Ballbreaker låter väl helt ok men jag upplever att det ligger en något beslöjande frekvens i basljudet genom hela skivan som jag inte riktigt gillar.
Det är inte bara basgitarren, jag upplever samma typ av beslöjning på gitarr-ljudet och resten av mixen. Kanske har det skett en överdriven EQ-höjning i basområdet i slutdelen av produktionen som påverkat allt i mixen?


Testa att växla mellan låtar från Ballbreaker och Back In Black så framgår denna bas-beslöjande effekten ganska tydligt.

Back In Black låter för mig överlägset bättre på alla punkter. :)


Har nu lyssnat på låten back in black ( har den rippad från cd till FLAC ) och Hard as a rock som är första låten på Ballbreaker-skivan. Använder en NAS från Qnap med minim-server som spelar till Yamaha wxc50.

Hard as a rock låter bättre på alla sätt- djupare bas, renare mix och betydligt större upplevd dynamik, bättre gitarrljud, bättre bas, renare ljud. Då hela bandet kommer igång och spelar sitter alla detaljer mycket tydligt panorerat i stereobilden. Ett nöje att lyssna !
Back in black på FLAC i sin tur låter inte illa, men låter lite analog-tape begränsad, lite sämre dynamik och tryck, sämre spelglädje, mindre djupbas, otydligare stereobild.

Jag tror din tidalversion av Ballbreaker måste vara förstörd på nåt sätt- kanske en remastrat version ?
Jag har första versionen av cd-skivan så det är ganska troligt den låter bättre än TIDALs


Tangband, vi måste gå till botten med det här! :D

Kan vi ta och bestämma oss för att vi bara lyssnar och jämnför versionerna hos streaming-tjänsterna då det blir en massa krångel för mig och alla andra att försöka få tag på just den version du har på dina flac-filer.
Jag tycker vi vågar göra ett antagande att skivbolaget har skickat ut samma mastring till både Spotify och Tidal, det finns så klart en liten risk att det inte är så men mest rimligtvis borde det vara det.

För att det inte ska stå ord mot ord i den här rättegången så bör fler kommentera vilka skillnader även de hör mellan låtarna. :D


Så här lyder min uppfattning om skillnaderna jag hör mellan låtarna Hard as a Rock och Back In Black:

Hard as a Rock har mer bas överlag än Back In Black men för mig låter det som att det finns en onaturlig bashöjning på själva stereo-spåret på Hard as a Rock, jag tycker det ganska tydligt är en och samma basfrekvens som är höjd på alla elementen i mixen.
Denna basförhöjning gör att mixen i Hard as a Rock blir något beslöjad och alla ljud i mixen får en viss sameness.
Back In Black har ett klart renare ljud.

Gitarrerna låter mer komprimerade i Hard as a Rock, i Back In Black låter de klart skarpare och råare, ganska precis så som jag förväntar mig och är van vid att distat gitarrljud låter direkt från en gitarrförstärkare.
I Back In Black hör jag tydligt båda gitarrerna längst ut på varsin sida i mixen trots att de har ett ganska likt sound sinsemellan, den ena har ett lite ljusare ljud än den andra.
Man kan lätt luras att tro att det är tydligare panorerat i Hard as a Rock men det är mest för att de två gitarrerna som är panorerade likadant som i Back In Black bara har fler enskilda riff.

Lyssna på sången, den låter klart mer instängd i Hard as a Rock. Antagligen har den påverkats lika negativt som resten av mixen av den där bashöjningen. I Back In Black ligger sången lite lägre i mixen men den låter friare och mindre komprimerad än i Hard as a Rock.


Alltså Tangband, hur kan vi uppleva dessa produktioner så olika?! :)

Ni andra, hur skulle ni vilja beskriva skillnaderna ni hör i dessa låtar?
Vilken låter bäst?

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tengil » 2019-01-25 19:59

Ayreon är ett band som det levereras bra bas emellanåt, att Metallica skulle vara bra till och med svarta albumet är en sanning med rejäl modifikation, det är väl snarare det svarta albumet allena som presterar något sånär bra bas, och kanske de påföljande load, och reload, sedan är det som bekant olyssningsbart, St Anger borde gå att reklamera....


Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-25 20:17

Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till alla :) jag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså :D

Vad säger ni övriga om låtarna ?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-25 20:27

Tangband skrev:Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till alla :) jag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså :D


Ja så är det ju såklart, det där med tycke och smak och olika delade bakar.









...Dina högtalare måste vara av det bas-tunna slaget! :lol: :lol: :lol:
Challange!!!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-25 20:27

Tengil skrev:Ayreon är ett band som det levereras bra bas emellanåt, att Metallica skulle vara bra till och med svarta albumet är en sanning med rejäl modifikation, det är väl snarare det svarta albumet allena som presterar något sånär bra bas, och kanske de påföljande load, och reload, sedan är det som bekant olyssningsbart, St Anger borde gå att reklamera....


Vh Christer


Jag köpte metallicas svarta album precis då den kom ut, både på vinyl och Cd och vinylen hade klart mer bas och lät allmänt bättre minns jag.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav music4ever » 2019-01-26 14:57

goat76 skrev:Kan vi ta och bestämma oss för att vi bara lyssnar och jämnför versionerna hos streaming-tjänsterna då det blir en massa krångel för mig och alla andra att försöka få tag på just den version du har på dina flac-filer.
Jag tycker vi vågar göra ett antagande att skivbolaget har skickat ut samma mastring till både Spotify och Tidal, det finns så klart en liten risk att det inte är så men mest rimligtvis borde det vara det.


När det gäller AC/DC så är alla versioner på olika streaming-tjänster samma remasterade mög som du så ofta försvarar.
Ska man höra AC/DC på bästa sätt så är det original CD utgåvan eller original LP utgåvan som gäller.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-26 15:35

music4ever skrev:
goat76 skrev:Kan vi ta och bestämma oss för att vi bara lyssnar och jämnför versionerna hos streaming-tjänsterna då det blir en massa krångel för mig och alla andra att försöka få tag på just den version du har på dina flac-filer.
Jag tycker vi vågar göra ett antagande att skivbolaget har skickat ut samma mastring till både Spotify och Tidal, det finns så klart en liten risk att det inte är så men mest rimligtvis borde det vara det.


När det gäller AC/DC så är alla versioner på olika streaming-tjänster samma remasterade mög som du så ofta försvarar.
Ska man höra AC/DC på bästa sätt så är det original CD utgåvan eller original LP utgåvan som gäller.


Remastrade mög som jag ofta försvarar?
Du får komma ut från ditt fantasi-skåp och hänvisa mig till var jag någonsin har försvarat något sådant. :D


Här har du original CD utgåvan av Ballbreaker och nedanför har du original CD utgåvan av Back In Black.
Tycker du det blir en jämn jämnförelse?

Om vi ska kunna göra en rättvis jämnförelse mellan dessa album så måste vi göra det dåligt mot dåligt.


Analyzed: AC/DC / Ballbreaker
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR8 0.00 dB -9.55 dB 4:32 01-Hard as a Rock
DR7 0.00 dB -9.15 dB 4:33 02-Cover You in Oil
DR7 0.00 dB -8.84 dB 4:10 03-The Furor
DR7 0.00 dB -8.92 dB 4:07 04-Boogie Man
DR7 0.00 dB -8.64 dB 5:35 05-The Honey Roll
DR7 0.00 dB -8.59 dB 5:05 06-Burnin' Alive
DR8 0.00 dB -9.70 dB 5:14 07-Hail Caesar
DR7 0.00 dB -8.59 dB 3:14 08-Love Bomb
DR8 0.00 dB -9.50 dB 4:15 09-Caught With Your Pants Down
DR7 0.00 dB -8.78 dB 4:35 10-Whiskey on the Rocks
DR8 0.00 dB -9.05 dB 4:32 11-Ballbreaker
--------------------------------------------------------------------------------

Number of tracks: 11
Official DR value: DR7
http://dr.loudness-war.info/album/view/130747



Analyzed: AC/DC / Back In Black [USA, 16018-2]
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR12 -1.20 dB -14.84 dB 5:12 01-Hells Bells
DR13 -1.20 dB -15.64 dB 5:18 02-Shoot To Thrill
DR13 -1.20 dB -15.09 dB 3:36 03-What Do You Do For Money Honey
DR13 -1.20 dB -15.25 dB 3:32 04-Given The Dog A Bone
DR13 -1.20 dB -15.65 dB 4:14 05-Let Me Put My Love Into You
DR13 -1.20 dB -15.93 dB 4:16 06-Back In Black
DR12 -1.00 dB -14.45 dB 3:30 07-You Shook Me All Night Long
DR12 -1.20 dB -14.13 dB 3:59 08-Have A Drink On Me
DR12 -1.20 dB -13.75 dB 4:06 09-Shake A Leg
DR12 -1.20 dB -14.81 dB 4:15 10-Rock And Roll Ain't Noise Pollution
--------------------------------------------------------------------------------

Number of tracks: 10
Official DR value: DR12
http://dr.loudness-war.info/album/view/127029

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-01-26 18:29

Tangband skrev:
genstruktur skrev:
Morello skrev:Eller varför inte Rush "Moving Pictures".
.


Japp, bra skiva fint ljud! :)


Vinyloriginalet är ruskigt bra producerat.


Så även första CD-utgåvan från Mercury.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-27 13:51

Tangband skrev:Goat 76: var tvungen att lyssna på Hard as a rock från Ballbreaker på Spotify connect- den låter faktiskt ganska ok.

Då jag byter tillbaka till FLAC versionen från NASen blir det lite tydligare stereobild och mer tryck i gitarren och basen- roligare att lyssna. En tydlig skillnad.

Har du Spotify connect kan du ju kolla om ballbreakerskivan låter bättre där än TIDALs version.

Goat 76 och kraniet : prova denna skiva - extreme och låten politicalamity. Spotifyversionen är helt ok medan FLAC i vanlig anda ger mera tryck i basen och tydligare stereobild.

Ska låta svinbra och helt rent om anläggningen är bra och uppställd korrekt.


Jag misstänker att det inte är så stor skillnad ljudmässigt mellan original CD;n och Tidal-versionen av Ballbreaker då den redan från början var sönder-mastrad.
Om dina FLAC-filer av skivan däremot kommer från en vinylripp så bör det låta betydligt bättre.

Första original CD släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/130747
Första original Vinyl släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/47428

-----

Jag har nu lyssnat på låten Politicalamity med Extreme. Den har bas men all djupbas är tydligt bortklippt, troligtvis med högpass-filter. Man känner ingen bas i låten, basgitarren går inte djupt alls och baskaggen hörs men saknar kropp och saknar sin naturliga resonans som borde uppstått tydligt i rummet där det spelades in.
Produktionen av låten är väldigt tydlig och ren, till den grad att den saknar all förankring till hur bandet skulle låta om man lyssnade på dem live i en replokal.
Låten är ett bra exempel på den avsaknad av bas som Kraniet efterlyser och som många rockproduktioner ofta lider av.

-----

Tangband skrev:Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till alla :) jag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså :D

Vad säger ni övriga om låtarna ?


Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Bill50x » 2019-01-27 13:56

goat76 skrev:Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter. :)

Det kommer, är lite mycket just nu... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-27 14:13

Jorå har varit sugen på att lyssna jag med, men inte riktigt haft tid, men kanske nångång idag :)

Btw så kan man inte riktigt lita på dynamikmätarna när det kommer till vinyler:

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster