Varför saknar hårdrock ofta bas?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Bill50x » 2019-01-31 13:27

RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.

Vilken version då?

Jag har fyra varianter på låten, två av dem låter normaltunna medan två av dem är betydligt mer bastunga.
På Ogdens Nut Gone Flake (1968), en remaster med extra spår, så är låten ganska tunn och spinkig men också mer dynamisk. I samlingsalbumet "Here Come the Nice Small Faces" (2014) har man moderniserat ljudet med sedvanlig kompression (-4dB) och rattat upp basen en hel del.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-31 18:37

goat76 skrev:
RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.


Vad upplyftande att höra ditt tips efter det mesta vi provlyssnat på tidigare i tråden. :)

Det är något jag gillar med den där tidens inspelningar då stereo var helt nytt. Man hade då bara möjlighet att panorera, längst till vänster, precis i mitten eller längst till höger då reglaget på studiokonsollen bara hade tre fasta steg, L-C-R. Allt var så enkelt så att det på något sätt alltid blev bra. :)

Här är trummorna och basen och en gitarr på vänster sida, sången ensam i mitten (vilket gör den väldigt tydlig då den slipper brottas med annat i ljudbilden) och pianot och den andra gitarren ligger längst till höger.

Alla instrument låter väldigt naturliga utan en massa efterhands-klet och alla bidrar dom till en pefekt basbalans.

Det man kan konstatera här är att dåtidens begränsningar vad gäller efterhandsarbete och den naturliga inspelningtekniken gjorde så att slutresultatet ofta blev riktigt bra.


Är det denna version ? Tycker du att den låter bra efter remastringen 2012 förresten ?
https://open.spotify.com/track/6W4EvyFF ... 57zn7KJo9Q

Bra musik.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Zeeall » 2019-01-31 19:16

Doom metal då?

Typ detta





Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-31 21:05

Zeeall skrev:Doom metal då?


Bas saknas väl knappast men det är ganska illa inspelat, som jag förstår det så är det ungefär så här lo-fi dessa band vill att det ska låta.
De har väl puttat upp bas-vredet till tian på alla förstärkarna, placerat dit mikrofonerna lite på måfå, det lät säkert helt ok på de basfattiga studiomonitorna i ett akustiskt obehandlat rum. :)

Men jag gillar musiken...

Vad tycker du?

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Zeeall » 2019-01-31 23:06

goat76 skrev:
Zeeall skrev:Doom metal då?


Bas saknas väl knappast men det är ganska illa inspelat, som jag förstår det så är det ungefär så här lo-fi dessa band vill att det ska låta.
De har väl puttat upp bas-vredet till tian på alla förstärkarna, placerat dit mikrofonerna lite på måfå, det lät säkert helt ok på de basfattiga studiomonitorna i ett akustiskt obehandlat rum. :)

Men jag gillar musiken...

Vad tycker du?


Pja, kunde väl varit lite mera bas, och mycket mer dynamik.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-02 12:38

Goat 76, tell, zeeall, Bill50x mfl: Vad tycker ni om denna då ?

Starmaker från Last in Line skivan med de gamla DIO-musikerna Jimmy Bain och Vivianne Campell- kanon skiva :)

https://open.spotify.com/track/2bL3se4d ... l_o-c4uoYw


Hos mig låter balansen bra, bra bas, inga betoningar som skär i övre mellanregistret, bra, tungt gitarrljud samt bara allmänt njutbart- (nåja) för musik i denna genre. Komprimerat förstås men klangligt rätt . Samma låt med FLAC från NASen låter i vanlig anda lite bättre- lite mer tryck och allmänt mer kraft i ljudet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-02 21:12

Tangband skrev:Goat 76, tell, zeeall, Bill50x mfl: Vad tycker ni om denna då ?

Starmaker från Last in Line skivan med de gamla DIO-musikerna Jimmy Bain och Vivianne Campell- kanon skiva :)

https://open.spotify.com/track/2bL3se4d ... l_o-c4uoYw


Hos mig låter balansen bra, bra bas, inga betoningar som skär i övre mellanregistret, bra, tungt gitarrljud samt bara allmänt njutbart- (nåja) för musik i denna genre. Komprimerat förstås men klangligt rätt . Samma låt med FLAC från NASen låter i vanlig anda lite bättre- lite mer tryck och allmänt mer kraft i ljudet.


Jag kan som vanligt inte låta bli att kommentera musiken men först måste jag fråga dig varför du inte har Tidal, jag kan nästan lova dig att det här albumet låter precis likadant streamat från Tidal som det låter från din NAS. Albumet är från 2016 så det lär inte finnas olika mastringar så flac-filerna Tidal har måste vara i princip identiska med dina egna filer.

Jag tycker musiken här har en helt okej balans, basen finns där i alla instrumenten och det låter inte speciellt tunt men det hade inte skadat om basgitarren och baskaggen hade fått ta lite större plats i låtarna.

Den här typen av rock tilltalar mig inte alls, jag vet att det inte har någon betydelse alls för just den här tråden men jag måste ändå säga det. :)
Var är själva instrumentet basgitarr, den får liksom bara agera bakgrunds-fundament till resten av musiken. Det verkar inte som om basisten får vara kreativ alls, är hans uppgift bara att kompa de andra? Trist.

Sen tycker jag att det här albumet liksom många andra inom rock-genren låter ganska oinspirerande när det kommer till själva mixningen. Det verkar nästan vara förbestämt att baskaggen, virveltrumman, basgitarren och sången alla ska dela på exakt samma millimeter precis i mitten av mixen i varje låt. Panoreringarna behöver inte vara extrema på något vis men lite varation som 10-30 grader hit eller dit med basen och sången kan få lite mer liv i det hela, tycker jag.
Inom jazzmusik är dom sällan speciellt rädda för en större variation vad gäller panoreringarna har jag märkt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-03 10:53

Där fick man allt drar ner volymkontrollen... Det verkar vara en helt död dynamik. Passar säkert utmärkt i Bluetoothradion på köksbordet. Har på sistone reagerat på att många album har rätt snäv stereobild och dessutom i kombination med hård dynamikminskning. Det låter inte lika levande som förr. Kan detta vara en anpassning till hur folk lyssnar idag? Alltså med lurar eller via Bluetoothradion?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav hcl » 2019-02-03 12:00

RogerGustavsson skrev:Där fick man allt drar ner volymkontrollen... Det verkar vara en helt död dynamik. Passar säkert utmärkt i Bluetoothradion på köksbordet. Har på sistone reagerat på att många album har rätt snäv stereobild och dessutom i kombination med hård dynamikminskning. Det låter inte lika levande som förr. Kan detta vara en anpassning till hur folk lyssnar idag? Alltså med lurar eller via Bluetoothradion?


Lyssnade med AKG550 vid datorn. Först på Spotify (gratis) och de lät fördj..gt (varje trumslag låter som glaskross). Sökte upp albumet på Tidal (premium) och bättre, men samma grundsound där dynamik i f.f.a. virveln ersatts med hårdlimitering och hård dist. Inte direkt njutbart i mina öron. Appropå basen, så är den tydlig och drivande, men för feg i mitt tycke.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Zeeall » 2019-02-03 14:05

Här har vi kanske ett exampel där det är för mycket bas? Det här albumet är ett av dom album jag demar högtalare med.

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-03 14:14

hcl skrev:
RogerGustavsson skrev:Där fick man allt drar ner volymkontrollen... Det verkar vara en helt död dynamik. Passar säkert utmärkt i Bluetoothradion på köksbordet. Har på sistone reagerat på att många album har rätt snäv stereobild och dessutom i kombination med hård dynamikminskning. Det låter inte lika levande som förr. Kan detta vara en anpassning till hur folk lyssnar idag? Alltså med lurar eller via Bluetoothradion?


Lyssnade med AKG550 vid datorn. Först på Spotify (gratis) och de lät fördj..gt (varje trumslag låter som glaskross). Sökte upp albumet på Tidal (premium) och bättre, men samma grundsound där dynamik i f.f.a. virveln ersatts med hårdlimitering och hård dist. Inte direkt njutbart i mina öron. Appropå basen, så är den tydlig och drivande, men för feg i mitt tycke.


Hcl- jag är nyfiken på vad du har för högtalare då du lyssnar .

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-03 14:20

Nu har jag sågat så många album och låtar så nu är det väl dags för mig att bidra med något ni får total-såga ifall ni vill det. :)

Först vill jag bara säga att den musik jag mestadels lyssnar på består av band inom noise rock/math rock/post rock. Inom dessa musiktyper är basgitarren i regel ett lika viktigt instrument som elgitarren så den får ofta lika mycket plats i mixen som övriga instrument. Trummorna är ofta hyfsat glesa liksom resten av musiken där inget instrument endast agerar komp, allt är lika viktigt.

Jag kastar väl två låtar från mitt favoritband till vargarna på en gång och väntar med spänning på vad ni har att säga.

Shellac - Watch Song https://tidal.com/track/61686513

Shellac - Prayer To God https://tidal.com/track/61686504

Dra på med volymen, ju starkare ni spelar dessa låtar ju bättre låter dom. :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-03 15:17

goat76 skrev:Nu har jag sågat så många album och låtar så nu är det väl dags för mig att bidra med något ni får total-såga ifall ni vill det. :)

Först vill jag bara säga att den musik jag mestadels lyssnar på består av band inom noise rock/math rock/post rock. Inom dessa musiktyper är basgitarren i regel ett lika viktigt instrument som elgitarren så den får ofta lika mycket plats i mixen som övriga instrument. Trummorna är ofta hyfsat glesa liksom resten av musiken där inget instrument endast agerar komp, allt är lika viktigt.

Jag kastar väl två låtar från mitt favoritband till vargarna på en gång och väntar med spänning på vad ni har att säga.

Shellac - Watch Song https://tidal.com/track/61686513

Shellac - Prayer To God https://tidal.com/track/61686504

Dra på med volymen, ju starkare ni spelar dessa låtar ju bättre låter dom. :D


Lyssnade nyss på dessa via Spotify premium, antagligen lite sämre än TIDAL.
Jag tycker de är samspelta, det är inte helt kassa musiker men sångaren är verkligen kass- ska man sjunga och försöka vara nån rebell måste det vara mycket bättre än detta. Det låter lite som proggband som spelar tillsammans det första året nånstans här i Umeå i nån källare.

Naturligtvis är inte nån av dessa ens i närheten av de supermusiker som medverkar på ”starmaker” .

Med det sagt- produktionen är inte sönderkomprimerad som med de exempel jag själv bidragit med.
Balansen är bra mellan instrumenten- det finns bas och ingenting som stör. Musikaliskt är det tyvärr inte så kul på vissa ställen- men det svänger , åtminstone lite :)

En uppmaning till er som tycker de exempel jag bidragit med låter illa: har ni placerat era högtalare på rätt ställe och på rätt avstånd mellan högtalarna ? Mäter era högtalare rakt 1 meter ifrån mellan, säg, 200-12000 Hz ?

En stor anledning till att jag behållit mina Jbl 530 i aktiv form är att de låter helt opressat i övre mellanregistret. Antagligen fördelar som finns med hornet för diskanten, och den låga delningen vid 1.8 khz. Jag funderar om ni som har anläggningar som skär illa i det övre mellanregister-området på den här musiken kanske möjligen har problem med beaming vid delningen bas/diskant ?

Det problemet kommer ju som ett brev på posten om kvoten membrandiametern på boomern är för stor, kontra diskantens spridning vid delningen är fel.
Läs mera här: http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-03 16:02

Lite OT : Denna låt SKA låta väldigt bra om anläggningen är rätt uppställd och har rak frekvensgång.
https://open.spotify.com/track/5obAb4Gs ... 35GcP3bmDw

Kari Bremnes.
Låter bredbandigt med tydliga stämmor från instrument i bakgrunden , med helt ren sång och djup bas.
Kan vara bra för att kolla hur anläggningen återger musik.

Det är inte hårdrock därav OT.

Det vore intressant att höra vad goat 76 och hcl mfl tycker.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav hcl » 2019-02-03 18:31

Tangband skrev:
hcl skrev:
RogerGustavsson skrev:Där fick man allt drar ner volymkontrollen... Det verkar vara en helt död dynamik. Passar säkert utmärkt i Bluetoothradion på köksbordet. Har på sistone reagerat på att många album har rätt snäv stereobild och dessutom i kombination med hård dynamikminskning. Det låter inte lika levande som förr. Kan detta vara en anpassning till hur folk lyssnar idag? Alltså med lurar eller via Bluetoothradion?


Lyssnade med AKG550 vid datorn. Först på Spotify (gratis) och de lät fördj..gt (varje trumslag låter som glaskross). Sökte upp albumet på Tidal (premium) och bättre, men samma grundsound där dynamik i f.f.a. virveln ersatts med hårdlimitering och hård dist. Inte direkt njutbart i mina öron. Appropå basen, så är den tydlig och drivande, men för feg i mitt tycke.


Hcl- jag är nyfiken på vad du har för högtalare då du lyssnar .


Just i det här fallet var det ju lurar kopplat till datorn.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav JB » 2019-02-03 22:48

RogerGustavsson skrev:Där fick man allt drar ner volymkontrollen... Det verkar vara en helt död dynamik. Passar säkert utmärkt i Bluetoothradion på köksbordet. Har på sistone reagerat på att många album har rätt snäv stereobild och dessutom i kombination med hård dynamikminskning. Det låter inte lika levande som förr. Kan detta vara en anpassning till hur folk lyssnar idag? Alltså med lurar eller via Bluetoothradion?


Så är det, men det där med snäv stereobild har jag också funderat på, komprimerar man hårt så låter det ju mycket mindre grötigt om man panorerar ut instrumenten så dom blir lättare att urskilja, och nästan alla monohögtalare är väl iaf så pass smarta att dom tar information från båda kanalerna och sedan konverterar till mono istället för att bara spela upp en kanal? Så att mixa väldigt smalt borde väl aldrig egentligen vara en fördel, såvida man inte gillar det soundet och vill att mixen ska låta smalt helt enkelt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-03 23:03

Tangband skrev:En uppmaning till er som tycker de exempel jag bidragit med låter illa: har ni placerat era högtalare på rätt ställe och på rätt avstånd mellan högtalarna ? Mäter era högtalare rakt 1 meter ifrån mellan, säg, 200-12000 Hz ?

En stor anledning till att jag behållit mina Jbl 530 i aktiv form är att de låter helt opressat i övre mellanregistret. Antagligen fördelar som finns med hornet för diskanten, och den låga delningen vid 1.8 khz. Jag funderar om ni som har anläggningar som skär illa i det övre mellanregister-området på den här musiken kanske möjligen har problem med beaming vid delningen bas/diskant ?

Det problemet kommer ju som ett brev på posten om kvoten membrandiametern på boomern är för stor, kontra diskantens spridning vid delningen är fel.
Läs mera här: http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm


Jag vet inte riktigt hur du har kommit fram till slutsatsen att det skulle vara något galet med Rogers, hcl's och mina högtalare och placeringen av dessa? Vi alla tre hör liknande saker i inspelningarna verkar det som, så då borde kanske du börja misstänka att något inte riktigt står rätt till i din anläggning istället, eftersom din uppfattning om dessa inspelning är den avvikande.

Du märkte väl även att det blev 4-2 till Back In Black. Har månne Ingvar också sina högtalare felplacerade? :D




Tangband skrev:Lite OT : Denna låt SKA låta väldigt bra om anläggningen är rätt uppställd och har rak frekvensgång.
https://open.spotify.com/track/5obAb4Gs ... 35GcP3bmDw

Kari Bremnes.
Låter bredbandigt med tydliga stämmor från instrument i bakgrunden , med helt ren sång och djup bas.
Kan vara bra för att kolla hur anläggningen återger musik.

Det är inte hårdrock därav OT.

Det vore intressant att höra vad goat 76 och hcl mfl tycker.


Jag tycker inte den här typen av musik utmanar en musikanläggning alls, ingenting sticker ut som kan tydliggöra några brister i återgivningen. Alltså en sån där typisk lura-audiofiler-på-mässor låt.

Den låter jättefint men är riktigt tråkig. :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav ottovonkopp » 2019-02-04 08:57

Y&T lät väldigt bra på 80-talet. Saknas ingen bas där.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-04 09:03

Kari Bremnes låter "fint" men rösten är märkligt högljudd, inte minst med tanke på det sätt hon sjunger på. Någon form av dynamikreducering verkar ingå i konceptet. En låt går bra men sedan blir det enformigt. Att musiken måste utmana min anläggning är inget jag ser som positivt, det är musiken jag vill ta till mig. Sedan är det väl så att vi fokuserar på olika saker i musik? Exempelvis är sångtexter är inte det primära för mig när det sjungs på främmande språk men är det på svenska är det känsligt. Tittade på "På spåret" där Lena Willemark sjöng Veronica Maggio's låt. Blev nyfiken och letade upp den på Tidal med Maggio. Det var en närmast grotesk skillnad i framförande, Willemark kan ju sjunga, Maggio låter som ett snuvigt barn vid jämförelse. Sedan gör Willemark inte bort sig i Led Zepplin-låten heller.

https://www.dropbox.com/s/qhylx5begv05u ... k.wav?dl=0

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-04 09:51

RogerGustavsson skrev:Kari Bremnes låter "fint" men rösten är märkligt högljudd, inte minst med tanke på det sätt hon sjunger på. Någon form av dynamikreducering verkar ingå i konceptet. En låt går bra men sedan blir det enformigt. Att musiken måste utmana min anläggning är inget jag ser som positivt, det är musiken jag vill ta till mig. Sedan är det väl så att vi fokuserar på olika saker i musik? Exempelvis är sångtexter är inte det primära för mig när det sjungs på främmande språk men är det på svenska är det känsligt. Tittade på "På spåret" där Lena Willemark sjöng Veronica Maggio's låt. Blev nyfiken och letade upp den på Tidal med Maggio. Det var en närmast grotesk skillnad i framförande, Willemark kan ju sjunga, Maggio låter som ett snuvigt barn vid jämförelse. Sedan gör Willemark inte bort sig i Led Zepplin-låten heller.

https://www.dropbox.com/s/qhylx5begv05u ... k.wav?dl=0


Det jag menade var bara att om den specifika musiken ska användas i utvärderingen av en anläggning så kan det passa bättre med något mer utmanande som sätter anläggningen på prov. Vid vanlig musiklyssning är det naturligtvis helt oviktigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Bill50x » 2019-02-04 12:44

goat76 skrev:Det jag menade var bara att om den specifika musiken ska användas i utvärderingen av en anläggning så kan det passa bättre med något mer utmanande som sätter anläggningen på prov. Vid vanlig musiklyssning är det naturligtvis helt oviktigt.

Ofta tar man med sig musik som låter bra hemma när man ska utvärdera någon annanstans (hos andra nördar eller butik/mässa) och hoppas att det då låter bättre än hemma (om nu inte grejorna man provlyssnar är ruskigt dyra, då får det gärna låta sämre :-)).

Bättre vore förstås att ta med sig musik som låter kass därhemma, stökig komprimerad punk tex, för att utröna om det blir lyssnings- eller njutbart på andra anläggningar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav genstruktur » 2019-02-04 13:18

RogerGustavsson skrev: Maggio låter som ett snuvigt barn vid jämförelse.

:lol:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-02-04 15:30

Tangband skrev:En uppmaning till er som tycker de exempel jag bidragit med låter illa: har ni placerat era högtalare på rätt ställe och på rätt avstånd mellan högtalarna ? Mäter era högtalare rakt 1 meter ifrån mellan, säg, 200-12000 Hz ?

En stor anledning till att jag behållit mina Jbl 530 i aktiv form är att de låter helt opressat i övre mellanregistret. Antagligen fördelar som finns med hornet för diskanten, och den låga delningen vid 1.8 khz. Jag funderar om ni som har anläggningar som skär illa i det övre mellanregister-området på den här musiken kanske möjligen har problem med beaming vid delningen bas/diskant ?

Det problemet kommer ju som ett brev på posten om kvoten membrandiametern på boomern är för stor, kontra diskantens spridning vid delningen är fel.
Läs mera här: http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm


200-12000hz? Trodde tråden handlade om bas? And also, den skillnaden du tror dig höra mellan spotify o flac är med största sannolikhet mastering eller placebo ;)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-08 17:40

Jag tror fenomenet beaming är något man bör undvika . Om vi tittar på tex Genelec 8030 och 8040 ( extremt vanliga i studios även för hårdrock ) så har de, förutom aktiv drift, en stor waveguide för att kunna dela tillräckligt lågt och få samma spridning i ljudet som baselementet vid delningen. i 8030 är basen tillräckligt liten för att undvika beaming vid delningen. Waveguiden avlastar även diskanten som mäter och låter bättre pga den . Kompressionsdrivers med waveguides borde fungera på liknande sätt. De exempel jag länkat till i form av musik låter alla bra och opressat hos mig. Flera av er upplever att det låter pressat vid den övre mid:en och att det saknas bas. Jag tycker albumet 13 är riktigt välproducerat.

Jag vägrar tro att musiken lät illa genom monitorerna i studion . :P

Ibland undrar jag därför om mastringsdebatten är LIITE överdriven... de fel folk tycker sig höra kanske till dels beror på högtalarna ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-02-08 17:49

Mastering handlar idag och har sedan cirka 1990 handlat om framförallt dynamisk kompression av i huvudsak populärmusik (dvs lite förenklat allt förutom konstmusik och jazz). Detta har ingenting med högtalare och dess riktverkan etc att göra, utan handlar om en kapplöpning om att låta starkast.

Hur någon kan sväva i tvivelsmål om detta just på detta forum trots åratal av tjat från åtskilliga debattörer (tjatgubbar?) är för mig obegripligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-08 18:34

Tangband skrev:Jag tror fenomenet beaming är något man bör undvika . Om vi tittar på tex Genelec 8030 och 8040 ( extremt vanliga i studios även för hårdrock ) så har de, förutom aktiv drift, en stor waveguide för att kunna dela tillräckligt lågt och få samma spridning i ljudet som baselementet vid delningen. i 8030 är basen tillräckligt liten för att undvika beaming vid delningen. Waveguiden avlastar även diskanten som mäter och låter bättre pga den . Kompressionsdrivers med waveguides borde fungera på liknande sätt. De exempel jag länkat till i form av musik låter alla bra och opressat hos mig.


Du säger att Genelec 8030 och 8040 är extremt vanliga i musik studios för rock.
Kan du ge några exempel på dessa studios eller några rock-album där dessa högtalare använts?
Jag har ingen aning och kanske har du rätt men om du vet så kan du väl berätta?

Tangband skrev:Jag vägrar tro att de också lät illa genom monitorerna i studion . :P

Ibland undrar jag därför om mastringsdebatten är LIITE överdriven... de fel folk tycker sig höra kanske till dels beror på högtalarna ?


Det finns väl många orsaker till varför de inte lyckades få till inspelningen och mixen.
Här följer några alternativ annat än att själva monitorerna var dåliga:

- Monitorerna var inte optimalt placerade.
- Studion har ett dåligt ljudsystem i övrigt.
- Akustiken i kontrollrummet var inte bra.
- Producenten/inspelningsteknikern/mixaren var kass.

Kritiken till överdriven kompression och limitering (oavsett var i produktionen den skett :) )är absolut INTE överdriven, det är precis så illa som de flesta påpekar om det.
Jag har dock inte fokuserat speciellt mycket på helhets-kompressionen när jag analyserat dina musik-exempel, min kritik har mest rört andra saker jag inte gillat med produktionerna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-08 20:25

Morello skrev:Mastering handlar idag och har sedan cirka 1990 handlat om framförallt dynamisk kompression av i huvudsak populärmusik (dvs lite förenklat allt förutom konstmusik och jazz). Detta har ingenting med högtalare och dess riktverkan etc att göra, utan handlar om en kapplöpning om att låta starkast.

Hur någon kan sväva i tvivelsmål om detta just på detta forum trots åratal av tjat från åtskilliga debattörer (tjatgubbar?) är för mig obegripligt.


Naturligtvis är jag väl insatt att det är på detdär sättet som du beskriver- :D samtidigt verkar många ha problem med sina högtalare med resultat ett skärande ljud kring 3-4 kHz då man spelar komprimerad musik på hög volym. Högtalarna klarar inte musten utan viker ner sig.
Skivorna kanske därför egentligen inte låter så illa i vissa fall- dvs man blandar bort sig i äpplen och päron. Ibland är det kanske högtalarna som låter skärande eller har dåligt headroom vid delningen . Kombinera detta med felaktiga sönderkomprimerade inspelningar och resultatet blir ännu sämre :P

Beamingfenomenet ( som du känner till ) återfinns dessutom kring delningsområdet med traditionella högtalarelement- med resultat att det låter lite som någon ropar med kupade händer åt lyssnaren :?
http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-08 20:39

goat76 skrev:
Tangband skrev:Jag tror fenomenet beaming är något man bör undvika . Om vi tittar på tex Genelec 8030 och 8040 ( extremt vanliga i studios även för hårdrock ) så har de, förutom aktiv drift, en stor waveguide för att kunna dela tillräckligt lågt och få samma spridning i ljudet som baselementet vid delningen. i 8030 är basen tillräckligt liten för att undvika beaming vid delningen. Waveguiden avlastar även diskanten som mäter och låter bättre pga den . Kompressionsdrivers med waveguides borde fungera på liknande sätt. De exempel jag länkat till i form av musik låter alla bra och opressat hos mig.


Du säger att Genelec 8030 och 8040 är extremt vanliga i musik studios för rock.
Kan du ge några exempel på dessa studios eller några rock-album där dessa högtalare använts?
Jag har ingen aning och kanske har du rätt men om du vet så kan du väl berätta?

Tangband skrev:Jag vägrar tro att de också lät illa genom monitorerna i studion . :P

Ibland undrar jag därför om mastringsdebatten är LIITE överdriven... de fel folk tycker sig höra kanske till dels beror på högtalarna ?


Det finns väl många orsaker till varför de inte lyckades få till inspelningen och mixen.
Här följer några alternativ annat än att själva monitorerna var dåliga:

- Monitorerna var inte optimalt placerade.
- Studion har ett dåligt ljudsystem i övrigt.
- Akustiken i kontrollrummet var inte bra.
- Producenten/inspelningsteknikern/mixaren var kass.

Kritiken till överdriven kompression och limitering (oavsett var i produktionen den skett :) )är absolut INTE överdriven, det är precis så illa som de flesta påpekar om det.
Jag har dock inte fokuserat speciellt mycket på helhets-kompressionen när jag analyserat dina musik-exempel, min kritik har mest rört andra saker jag inte gillat med produktionerna.


Jag tror sanningen om inspelningarna ligger nånstans mellan våra åsikter. Jag menar att tok-komprimering i kombinationen med kassa högtalare som låter skärande vid delningsfrekvensen då man gasar på lite gör att det kan bli onödigt dåligt.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav JB » 2019-02-08 21:40

Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-02-08 21:57

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Jag tror fenomenet beaming är något man bör undvika . Om vi tittar på tex Genelec 8030 och 8040 ( extremt vanliga i studios även för hårdrock ) så har de, förutom aktiv drift, en stor waveguide för att kunna dela tillräckligt lågt och få samma spridning i ljudet som baselementet vid delningen. i 8030 är basen tillräckligt liten för att undvika beaming vid delningen. Waveguiden avlastar även diskanten som mäter och låter bättre pga den . Kompressionsdrivers med waveguides borde fungera på liknande sätt. De exempel jag länkat till i form av musik låter alla bra och opressat hos mig.


Du säger att Genelec 8030 och 8040 är extremt vanliga i musik studios för rock.
Kan du ge några exempel på dessa studios eller några rock-album där dessa högtalare använts?
Jag har ingen aning och kanske har du rätt men om du vet så kan du väl berätta?

Tangband skrev:Jag vägrar tro att de också lät illa genom monitorerna i studion . :P

Ibland undrar jag därför om mastringsdebatten är LIITE överdriven... de fel folk tycker sig höra kanske till dels beror på högtalarna ?


Det finns väl många orsaker till varför de inte lyckades få till inspelningen och mixen.
Här följer några alternativ annat än att själva monitorerna var dåliga:

- Monitorerna var inte optimalt placerade.
- Studion har ett dåligt ljudsystem i övrigt.
- Akustiken i kontrollrummet var inte bra.
- Producenten/inspelningsteknikern/mixaren var kass.

Kritiken till överdriven kompression och limitering (oavsett var i produktionen den skett :) )är absolut INTE överdriven, det är precis så illa som de flesta påpekar om det.
Jag har dock inte fokuserat speciellt mycket på helhets-kompressionen när jag analyserat dina musik-exempel, min kritik har mest rört andra saker jag inte gillat med produktionerna.


Jag tror sanningen om inspelningarna ligger nånstans mellan våra åsikter. Jag menar att tok-komprimering i kombinationen med kassa högtalare som låter skärande vid delningsfrekvensen då man gasar på lite gör att det kan bli onödigt dåligt.


Sanningen ligger nog mer i att du inte har ordning på ditt ljudsystem då du inte verkar höra dessa brister vi andra hör. Jag tror ditt problem i huvudsak ligger i rumsakustiken eftersom du har tydligt svårt att höra vad som sker när det tok-komprimeras. :D

Jag upplever inte ett skärande ljud när det komprimeras, det jag hör är att instrumenen tydligt saknar sitt naturliga dynamiska omfång. När det kommer till rockmusik så är det oftast trummorna som tagit stryk mest vilket inte är speciellt konstigt då det instrumentet nästan alltid har de starkaste transistenterna. Det som i normala fall påverkas efter trummorna är sången, men det kan vara svårt att avgöra om den tagit skada vid tvåkanals-komprimeringen eller om komprimeringen redan kett svid inspelning/mixning vilket nästan alltid måste göras om inte sångaren sjunger väldigt kontrollerande eller har en fantastisk mikrofon-teknik.
Basgitarren är precis som sången svår att bedömma då den inte sällan komprimeras i ett tidigt skede i produktionen.
När det sen kommer till sådana nivåer så att man kalla det tok-komprimering så hör man att i stort sett allting i mixen påverkats och då låter det väldigt platt och odynamiskt.


Har du några fler musik-exempel vi kan sätta klorna i när det kommer till rock, annars kan du ju om du vill starta en "vad tycker du om inspelningen i den här låten"-tråd som då inte behöver vara genre-bunden. :)


P.S. Hade du några specifika exempel på rock-inspelningar där Genelec 8030 och 8040 använts i kontrollrummet eller?

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster