Varför saknar hårdrock ofta bas?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav genstruktur » 2019-01-27 14:20

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter. :)

Det kommer, är lite mycket just nu... :-)

/ B


Hade gärna varit med också men tillfällena till koncentrerad finlyssning är få just nu 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-27 14:53

Tell skrev:Jorå har varit sugen på att lyssna jag med, men inte riktigt haft tid, men kanske nångång idag :)

Btw så kan man inte riktigt lita på dynamikmätarna när det kommer till vinyler:
[ YouTube ]


Intressant information än en gång av Ian Shepherd, han förklarar alltid saker på ett så tydligt och pedagogiskt bra sätt så att det ska mycket till att man ska missförstå det han vill ha sagt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-27 14:59

genstruktur skrev:
Bill50x skrev:
goat76 skrev:Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter. :)

Det kommer, är lite mycket just nu... :-)

/ B


Hade gärna varit med också men tillfällena till koncentrerad finlyssning är få just nu 8)


Jag vet hur det kan vara men du måste prioritera in de viktigaste sakerna lite bättre.
1. Musik
2. Något annat
3. Något tredje
:)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-27 17:11

Tell skrev:Jorå har varit sugen på att lyssna jag med, men inte riktigt haft tid, men kanske nångång idag :)

Btw så kan man inte riktigt lita på dynamikmätarna när det kommer till vinyler:
[ YouTube ]


Det är känt sedan tidigare att vinyl ger intryck av mera dynamik, att crest-faktorn blir högre. Antagligen för att små knäppar och liknande ger höga toppar i signalen som analyseras. Om man har tillgång till masterbandet som saknar de artefakterna borde det ha en lägre crest än vinylen. Har man som jag varit ifrån vinylmediet ett tag, upptäcker man en del skillnader man inte noterat lika tydligt tidigare. Framförallt är ofta störnivån hos vinylen ofta högre än vad man minns. Inte ens det superdyra vinylriggarna rår på den. Technics demo på Göteborgs Hifi Show tog upp det lite försynt... Nu är det förstås väldigt beroende på vad som avlyssnas. Detta är ju en tråd om hårdrock... Knappast någon som stör sig på signal-störförhållandet där.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-27 17:36

goat76 skrev:
Tangband skrev:Goat 76: var tvungen att lyssna på Hard as a rock från Ballbreaker på Spotify connect- den låter faktiskt ganska ok.

Då jag byter tillbaka till FLAC versionen från NASen blir det lite tydligare stereobild och mer tryck i gitarren och basen- roligare att lyssna. En tydlig skillnad.

Har du Spotify connect kan du ju kolla om ballbreakerskivan låter bättre där än TIDALs version.

Goat 76 och kraniet : prova denna skiva - extreme och låten politicalamity. Spotifyversionen är helt ok medan FLAC i vanlig anda ger mera tryck i basen och tydligare stereobild.

Ska låta svinbra och helt rent om anläggningen är bra och uppställd korrekt.


Jag misstänker att det inte är så stor skillnad ljudmässigt mellan original CD;n och Tidal-versionen av Ballbreaker då den redan från början var sönder-mastrad.
Om dina FLAC-filer av skivan däremot kommer från en vinylripp så bör det låta betydligt bättre.

Första original CD släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/130747
Första original Vinyl släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/47428

-----

Jag har nu lyssnat på låten Politicalamity med Extreme. Den har bas men all djupbas är tydligt bortklippt, troligtvis med högpass-filter. Man känner ingen bas i låten, basgitarren går inte djupt alls och baskaggen hörs men saknar kropp och saknar sin naturliga resonans som borde uppstått tydligt i rummet där det spelades in.
Produktionen av låten är väldigt tydlig och ren, till den grad att den saknar all förankring till hur bandet skulle låta om man lyssnade på dem live i en replokal.
Låten är ett bra exempel på den avsaknad av bas som Kraniet efterlyser och som många rockproduktioner ofta lider av.

-----

Tangband skrev:Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till alla :) jag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså :D

Vad säger ni övriga om låtarna ?


Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter. :)


De kanske inte gillar hårdrock ? :D

Goat76: det låter som om du borde skaffa en basmodul till så du kan uppleva lite mera tryck då du lyssnar på rock 8)
Senast redigerad av Tangband 2019-01-27 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-27 17:37

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Jorå har varit sugen på att lyssna jag med, men inte riktigt haft tid, men kanske nångång idag :)

Btw så kan man inte riktigt lita på dynamikmätarna när det kommer till vinyler:
[ YouTube ]


Det är känt sedan tidigare att vinyl ger intryck av mera dynamik, att crest-faktorn blir högre. Antagligen för att små knäppar och liknande ger höga toppar i signalen som analyseras. Om man har tillgång till masterbandet som saknar de artefakterna borde det ha en lägre crest än vinylen. Har man som jag varit ifrån vinylmediet ett tag, upptäcker man en del skillnader man inte noterat lika tydligt tidigare. Framförallt är ofta störnivån hos vinylen ofta högre än vad man minns. Inte ens det superdyra vinylriggarna rår på den. Technics demo på Göteborgs Hifi Show tog upp det lite försynt... Nu är det förstås väldigt beroende på vad som avlyssnas. Detta är ju en tråd om hårdrock... Knappast någon som stör sig på signal-störförhållandet där.


Ian Shepherd visade i videon att även efter borttagandet av eventuella knäppningar så låg vinyl-rippen fortfarande kvar på samma högre dynamik än vad själva masterbandet från grunden hade. Han kunde själv inte svara på var exakt i produktionskedjan/uppspelningskedjan dynamik-höjning skett.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-27 18:04

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Goat 76: var tvungen att lyssna på Hard as a rock från Ballbreaker på Spotify connect- den låter faktiskt ganska ok.

Då jag byter tillbaka till FLAC versionen från NASen blir det lite tydligare stereobild och mer tryck i gitarren och basen- roligare att lyssna. En tydlig skillnad.

Har du Spotify connect kan du ju kolla om ballbreakerskivan låter bättre där än TIDALs version.

Goat 76 och kraniet : prova denna skiva - extreme och låten politicalamity. Spotifyversionen är helt ok medan FLAC i vanlig anda ger mera tryck i basen och tydligare stereobild.

Ska låta svinbra och helt rent om anläggningen är bra och uppställd korrekt.


Jag misstänker att det inte är så stor skillnad ljudmässigt mellan original CD;n och Tidal-versionen av Ballbreaker då den redan från början var sönder-mastrad.
Om dina FLAC-filer av skivan däremot kommer från en vinylripp så bör det låta betydligt bättre.

Första original CD släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/130747
Första original Vinyl släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/47428

-----

Jag har nu lyssnat på låten Politicalamity med Extreme. Den har bas men all djupbas är tydligt bortklippt, troligtvis med högpass-filter. Man känner ingen bas i låten, basgitarren går inte djupt alls och baskaggen hörs men saknar kropp och saknar sin naturliga resonans som borde uppstått tydligt i rummet där det spelades in.
Produktionen av låten är väldigt tydlig och ren, till den grad att den saknar all förankring till hur bandet skulle låta om man lyssnade på dem live i en replokal.
Låten är ett bra exempel på den avsaknad av bas som Kraniet efterlyser och som många rockproduktioner ofta lider av.

-----

Tangband skrev:Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till alla :) jag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså :D

Vad säger ni övriga om låtarna ?


Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter. :)


De kanske inte gillar hårdrock ? :D

Goat76: det låter som om du borde skaffa en basmodul till så du kan uppleva lite mera tryck då du lyssnar på rock 8)


Nej nej nej...
Jag har ett perfekt balancerat ljudsystem som varken lägger till eller tar bort något i basområdet.
Det låter som om du har en problematisk akustik (vilket du själv beskrivit i dina mät-trådar) i ditt rum med basmoduler som lägger till så pass mycket i basområdet så att fel i inspelningarna inte hörs (Ballbreaker).
Denna artificiella bashöjning kan visserligen ge skenet av att basfattig musik inte saknar något men det är inte en korrekt ljudbild av det som verkligen finns på skivan. Challenge! 8) :twisted: :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-27 19:02

goat76 skrev:Ian Shepherd visade i videon att även efter borttagandet av eventuella knäppningar så låg vinyl-rippen fortfarande kvar på samma högre dynamik än vad själva masterbandet från grunden hade. Han kunde själv inte svara på var exakt i produktionskedjan/uppspelningskedjan dynamik-höjning skett.


Orkade inte igenom hela videon. Jag tror det kan vara svårt att särskilja knäppningar och störningar från nyttosignalen. Tar man bort för mycket blir det inte bra och tar man bort för lite har man kvar störningarna. Jag har själv försökt fixa några vinyler i den digitala domänen och det är ett pilljobb. Har även testat en mjukvara (clickrepair) som fixar en det automatiskt. Har även en hel del inspelningar från radio och även där får man en hög dynamik från vanliga vinyler.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-28 00:41

Tankade ner Lyssnade lite på Back in Black o Ballbreaker och upplever den förstnämna som rätt basklen, låter lite skränigt. Basgitarren hade gärna fått gräva lite djupare o kanske kicken också. Ballbreker lät däremot trevligare i basen. Händer lite mer saker under ~80hz där vilket är najs.
Dock kanske det ligger nåt i det goat76 säger, nånting i basen som inte är helt hundra, dock inte speciellt störigt imo. Men har nyligen flyttat o vet att en del i basen i det här rummet som inte är helt helt bra än här så kaan också vara det. Fast utöver basen så låter kanske Back in Black kanske lite bättre.
Tankade för övrigt båda skivorna som både LP och CD, båda så tidigare utgåvor som möjligt, o kan väl konstatera att båda versionerna av Back in Black låter väldigt lika, medans Ballbreaker CDn är mer komprimerad än vinylen. Försökte Masvisa dom också, men mitt Masvis har börjat kräva nå license av nåt slag?


Ang att vinylen visar mer dynamik tror jag han senare kom fram till att det beror på bl a fasrotationer som sker nånstans vid graveringen.
O nu vet jag inte om det är så i det här fallen, men tydligen så är det ju så rätt ofta nuförtiden att man använder exakt samma master på vinylen som på CDn men att dom både hög o lågpassfiltrerar den vilket bara det ger högre utslag på dynamikmätarna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-28 10:56

Kul med lite intryck :)

Vad säger sprudel, hifikg, Morello och Bill50x om AC-DC låten back in black från samma skiva, och Hard as a rock från skivan Ballbreaker ?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-28 11:44

Tangband skrev:Kul med lite intryck :)

Vad säger sprudel, hifikg, Morello och Bill50x om AC-DC låten back in black från samma skiva, och Hard as a rock från skivan Ballbreaker ?


Ja, vi måste få höra fler åsikter för att få ordning på det här.
Tell var ganska neutral eller lutade han möjligtvis lite åt mitt håll i sin åsikt? :D

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav ottovonkopp » 2019-01-28 12:25

goat76 skrev:
Tangband skrev:Goat 76: var tvungen att lyssna på Hard as a rock från Ballbreaker på Spotify connect- den låter faktiskt ganska ok.

Då jag byter tillbaka till FLAC versionen från NASen blir det lite tydligare stereobild och mer tryck i gitarren och basen- roligare att lyssna. En tydlig skillnad.

Har du Spotify connect kan du ju kolla om ballbreakerskivan låter bättre där än TIDALs version.

Goat 76 och kraniet : prova denna skiva - extreme och låten politicalamity. Spotifyversionen är helt ok medan FLAC i vanlig anda ger mera tryck i basen och tydligare stereobild.

Ska låta svinbra och helt rent om anläggningen är bra och uppställd korrekt.


Jag misstänker att det inte är så stor skillnad ljudmässigt mellan original CD;n och Tidal-versionen av Ballbreaker då den redan från början var sönder-mastrad.
Om dina FLAC-filer av skivan däremot kommer från en vinylripp så bör det låta betydligt bättre.

Första original CD släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/130747
Första original Vinyl släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/47428

-----

Jag har nu lyssnat på låten Politicalamity med Extreme. Den har bas men all djupbas är tydligt bortklippt, troligtvis med högpass-filter. Man känner ingen bas i låten, basgitarren går inte djupt alls och baskaggen hörs men saknar kropp och saknar sin naturliga resonans som borde uppstått tydligt i rummet där det spelades in.
Produktionen av låten är väldigt tydlig och ren, till den grad att den saknar all förankring till hur bandet skulle låta om man lyssnade på dem live i en replokal.
Låten är ett bra exempel på den avsaknad av bas som Kraniet efterlyser och som många rockproduktioner ofta lider av.

-----

Tangband skrev:Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till alla :) jag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså :D

Vad säger ni övriga om låtarna ?


Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter. :)


Tänk på att rippade vinyler inte får ett korrekt värde. Dra av ca 2-3 snäpp så blir det nog mer rätt jämfört med cd.
https://www.yoursoundmatters.com/measur ... mplicated/

Har mailat DR database om möjligheten att filtrera bort vinyler så man får ett mer rättvist resultat när man jämför utgåvor.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-28 12:57

goat76 skrev:
Tangband skrev:Kul med lite intryck :)

Vad säger sprudel, hifikg, Morello och Bill50x om AC-DC låten back in black från samma skiva, och Hard as a rock från skivan Ballbreaker ?


Ja, vi måste få höra fler åsikter för att få ordning på det här.
Tell var ganska neutral eller lutade han möjligtvis lite åt mitt håll i sin åsikt? :D


Han var väl både och :D .

Goat 76: lyssna gärna på AC/DC låten ”House of jazz” från skivan ”stiff upper lip ”

Hos mig fungerar låten precis som den troligen var tänkt- efter det lågmälda introt så överfalls man av gitarrriffet och det är våldsamt tungt :) . Allting låter rent i mixen. Musikerna låter samspelta. Det börjar gunga och högerfoten börjar röra sig 8O . En kanonlåt som absolut inte saknar bas :D

Frågan hur det låter hemma hos dig ? :P

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-28 13:43

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Kul med lite intryck :)

Vad säger sprudel, hifikg, Morello och Bill50x om AC-DC låten back in black från samma skiva, och Hard as a rock från skivan Ballbreaker ?


Ja, vi måste få höra fler åsikter för att få ordning på det här.
Tell var ganska neutral eller lutade han möjligtvis lite åt mitt håll i sin åsikt? :D


Han var väl både och :D .

Goat 76: lyssna gärna på AC/DC låten ”House of jazz” från skivan ”stiff upper lip ”

Hos mig fungerar låten precis som den troligen var tänkt- efter det lågmälda introt så överfalls man av gitarrriffet och det är våldsamt tungt :) . Allting låter rent i mixen. Musikerna låter samspelta. Det börjar gunga och högerfoten börjar röra sig 8O . En kanonlåt som absolut inte saknar bas :D

Frågan hur det låter hemma hos dig ? :P


Komprimerad dynga som låter otroligt oinspirerande, inte en chans att jag orkar lyssna igenom hela det albumet!
Hoppas verkligen det är deras sämst låtande album.
Visst skojar du med mig när du säger att du tycker det låter bra? :)

Låten är det inget fel på och musikerna är naturligtvis väldigt samspelta, bas saknas inte och stort låter det men vilken enormt tråkig, torr och platt inspelning, var är rumsljuds-upptagningen? Kasst!
Jag gillar när det finns luft och separation mellan instrumenten och ett djup i ljudbilden, här är det en enda komprimerad smet av ljud som inte lämnar en enda detalj att "upptäcka" då precis allt uppfattas låta lika högt och "in your face".

Det här albumet låter mycket sämre än Ballbreaker och långt mycket sämre än Back In Black.
Hör du inte det hemma hos dig? 8)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-28 14:25

goat76 skrev:
Tangband skrev:Kul med lite intryck :)

Vad säger sprudel, hifikg, Morello och Bill50x om AC-DC låten back in black från samma skiva, och Hard as a rock från skivan Ballbreaker ?


Ja, vi måste få höra fler åsikter för att få ordning på det här.
Tell var ganska neutral eller lutade han möjligtvis lite åt mitt håll i sin åsikt? :D


Tyvärr, den där avsaknaden av bas på Back in Black gör att jag föredrar Ballbreaker :) Har väldigt svårt att lyssna på musik som är så pass basklen även om det kanske låter bättre i övrigt. Dock håller jag nog ändå med dig om House of Jazz ändå, trots att den hade bas så lät den rätt platt. Skulle kunna tanka ner nån vinylrip o se om det låter bättre, men riktigt så dedikerad till ACDC är jag inte :P

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-28 16:00

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Kul med lite intryck :)

Vad säger sprudel, hifikg, Morello och Bill50x om AC-DC låten back in black från samma skiva, och Hard as a rock från skivan Ballbreaker ?


Ja, vi måste få höra fler åsikter för att få ordning på det här.
Tell var ganska neutral eller lutade han möjligtvis lite åt mitt håll i sin åsikt? :D


Tyvärr, den där avsaknaden av bas på Back in Black gör att jag föredrar Ballbreaker :) Har väldigt svårt att lyssna på musik som är så pass basklen även om det kanske låter bättre i övrigt. Dock håller jag nog ändå med dig om House of Jazz ändå, trots att den hade bas så lät den rätt platt. Skulle kunna tanka ner nån vinylrip o se om det låter bättre, men riktigt så dedikerad till ACDC är jag inte :P


Fasen, jag ligger under! :)

Men att säga att Back In Black är bas-klen är väl ändå att ta i, basgitarren ligger något lågt i mixen men baskaggen och de hyfsat feta gitarrerna väger upp helheten ganska bra tycker jag. Bättre än den där påklistrade bashinnan över Hard as a Rock. Ingen av dem låter dåligt och båda låter klart bättre än House of Jazz, den har ett riktigt tråkigt ljud.

Det man kan konstatera när man läser runt på nätet är att Back In Black anses vara en legendarisk inspelning.
Att gitarristen Malcolm Young anser att det var ett misstag att anlita Rick Rubin som producent för Ballbreaker, om det handlar om albumets kvalitet eller bara en dålig personkemi vet jag inte, men de valde som jag förstår det att byta producent mitt i projektet och även inspelningsstudio då de inte gillade akustiken.

Stiff Upper Lip albumet med låten House of Jazz producerades av bröderna Malcolm och Angus Youngs storebror George. De borde nog anlitat någon annan med facit i hand.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-28 16:16

Otroligt vad det kan skilja i vad man tycker 8O :D .

Det är härligt att vara stereo-fantast. :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav JB » 2019-01-28 17:00

https://open.spotify.com/track/3F8OmCcFxVdFsgo68JlBLu?si=7vglSlpGQDi73vTSUcEaWA

Vad tycker ni om den här då? För mycket högre mellan och hål i midbasen skulle jag säga, pumpar en del också vilket kan funka om det finns lite kraft i mixen (vilket det inte finns här)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-28 17:39

JB skrev:https://open.spotify.com/track/3F8OmCcFxVdFsgo68JlBLu?si=7vglSlpGQDi73vTSUcEaWA

Vad tycker ni om den här då? För mycket högre mellan och hål i midbasen skulle jag säga, pumpar en del också vilket kan funka om det finns lite kraft i mixen (vilket det inte finns här)


Tack. :)
Hos mig låter den väldigt bra, välbalanserad och inget som skär i övre mellanregistret. Tack för musiktipset :) .
Absolut inget hål i midbasen hos mig. Det märks att det är komprimerat men balansen är bra från bas till diskant.
Ska bli intressant att höra vad goat 76 tycker. :)

Vad tycker du och goat76 mfl om denna då ?
Välj och lyssna på låten End of the beginning.
https://open.spotify.com/album/5WXL9Yjb ... qoe355YqHg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Nattlorden » 2019-01-28 18:05

På min lilla mono-Sonos i köket är jag helt nöjd med den.... inte säker på att jag skulle tycka samma i bion... (men misstänker att det jag skulle störa mig mest på är ifall sången inte skulle tåla en uppskruvning i så fall... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-28 18:13

Tangband skrev:
JB skrev:https://open.spotify.com/track/3F8OmCcFxVdFsgo68JlBLu?si=7vglSlpGQDi73vTSUcEaWA

Vad tycker ni om den här då? För mycket högre mellan och hål i midbasen skulle jag säga, pumpar en del också vilket kan funka om det finns lite kraft i mixen (vilket det inte finns här)


Tack. :)
Hos mig låter den väldigt bra, välbalanserad och inget som skär i övre mellanregistret. Tack för musiktipset :) .
Absolut inget hål i midbasen hos mig. Det märks att det är komprimerat men balansen är bra från bas till diskant.

Vad tycker du och goat76 mfl om denna då ?
Välj och lyssna på låten End of the beginning.
https://open.spotify.com/album/5WXL9Yjb ... qoe355YqHg


Nu var det väl låten Fall Into the Light vi fick order om att lyssna på så jag kommenterar den. :)

Gillar inte den där stereo-effekten de har lagt in för att få ett bredare stereofält, det får hela låten att låta lite ur fas med sig själv, riktigt onaturligt sound måste jag säga som gör att alla instrumenten saknar kropp.

Var är basgitarren, man både hör den och inte hör den på samma gång, äts den upp av hålet i mitten som skapats för trummorna av den där stereo-effekten?

Håller med JB på alla punkter, hela mixen är ett diskant-party och ändå har den något pumpande för sig som man normalt bara hör i basstark elektronisk dansmusik, varför?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-28 19:17

” alla instrumenten saknar kropp”, Diskantparty ” 8O 8O
Hos mig låter gitarrerna och basen tvärtom välbalanserade..
Goat76- en fråga utan sarkasm: Har du verkligen placerat topp-högtalarna på rätt ställe i rummet ?

Ok, vad tycker ni slutligen om denna ?
https://open.spotify.com/track/3QbnMRad ... BpQe8VSqig

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-28 20:19

Tangband skrev:” alla instrumenten saknar kropp”, Diskantparty ” 8O 8O
Hos mig låter gitarrerna och basen tvärtom välbalanserade..
Goat76- en fråga utan sarkasm: Har du verkligen placerat topp-högtalarna på rätt ställe i rummet ?

Ok, vad tycker ni slutligen om denna ?
https://open.spotify.com/track/3QbnMRad ... BpQe8VSqig


Och här sitter jag och konstaterar att du har stora problem med ditt ljudsystem.
Om du någon gång får ordning på akustiken i ditt rum så får du också möjlighet att placera högtalarna på rätt plats och först då kommer du också få möjlighet att höra de fel och konstigheter som finns i inspelningarna. 8)

Nu lyckades du faktiskt hitta en helt okej inspelning med Black Sabbath, grattis!
Men det var lite som att kasta pil med förbundna ögon, plötsligt träffar man tavlan. :D

Synd bara att allt alltid ska låta så starkt.



Fortsätt gärna komma med musikexempel, det här är kul tycker jag.
Senast redigerad av goat76 2019-01-28 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav hcl » 2019-01-28 21:18

goat76 skrev:Här har du original CD utgåvan av Ballbreaker och nedanför har du original CD utgåvan av Back In Black.
Tycker du det blir en jämn jämnförelse?

Om vi ska kunna göra en rättvis jämnförelse mellan dessa album så måste vi göra det dåligt mot dåligt.


Analyzed: AC/DC / Ballbreaker
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR8 0.00 dB -9.55 dB 4:32 01-Hard as a Rock
DR7 0.00 dB -9.15 dB 4:33 02-Cover You in Oil
DR7 0.00 dB -8.84 dB 4:10 03-The Furor
DR7 0.00 dB -8.92 dB 4:07 04-Boogie Man
DR7 0.00 dB -8.64 dB 5:35 05-The Honey Roll
DR7 0.00 dB -8.59 dB 5:05 06-Burnin' Alive
DR8 0.00 dB -9.70 dB 5:14 07-Hail Caesar
DR7 0.00 dB -8.59 dB 3:14 08-Love Bomb
DR8 0.00 dB -9.50 dB 4:15 09-Caught With Your Pants Down
DR7 0.00 dB -8.78 dB 4:35 10-Whiskey on the Rocks
DR8 0.00 dB -9.05 dB 4:32 11-Ballbreaker
--------------------------------------------------------------------------------

Number of tracks: 11
Official DR value: DR7
http://dr.loudness-war.info/album/view/130747



Analyzed: AC/DC / Back In Black [USA, 16018-2]
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR12 -1.20 dB -14.84 dB 5:12 01-Hells Bells
DR13 -1.20 dB -15.64 dB 5:18 02-Shoot To Thrill
DR13 -1.20 dB -15.09 dB 3:36 03-What Do You Do For Money Honey
DR13 -1.20 dB -15.25 dB 3:32 04-Given The Dog A Bone
DR13 -1.20 dB -15.65 dB 4:14 05-Let Me Put My Love Into You
DR13 -1.20 dB -15.93 dB 4:16 06-Back In Black
DR12 -1.00 dB -14.45 dB 3:30 07-You Shook Me All Night Long
DR12 -1.20 dB -14.13 dB 3:59 08-Have A Drink On Me
DR12 -1.20 dB -13.75 dB 4:06 09-Shake A Leg
DR12 -1.20 dB -14.81 dB 4:15 10-Rock And Roll Ain't Noise Pollution
--------------------------------------------------------------------------------

Number of tracks: 10
Official DR value: DR12
http://dr.loudness-war.info/album/view/127029


Ja, låter som de mäter, Back in black är rätt dynamisk även om det är långt ifrån hur det skulle kunna vara, men det är nog ändå ett konstnärligt val. Ballbreaker låter ändå ganska ok tills det borde smälla på, men då blir det mest ett litet plopp. I stort sett alla hårdrocksplattor verkar vara skurna i basen, kanske för att inte fresta på och undvika att kräva energi av otillräckliga anläggningar och även för att inte ta dynamikutrymme som ”ändå inte hörs”. Back in black är MYCKET bättre även om den också är skuren. Inte mycket att kritisera hantverksmässigt (tycker jag). Grymt drag även om man nästan alltid önskar mindre fega mixar (våga krana på!!!). Sen måste jag säga att dagens PA-ljud live skruvas ofta till ett basljud som är löjligt höjt i lägsta botten. Kanske för att det tillåter hög nivå utan att dra upp den A-vägda nivån och trigga ljudstyrkepolisen?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-28 22:42

Kompressionen ställer till det, men i vissa fall, tex med skivan Ballbreaker har de lyckats få till ett klangligt ok ljud ändå, tycker jag. :)
Detsamma gäller Sabbaths skiva 13, mycket kompression men de har komprimerat ”rätt” och framförallt är diskanten ovanligt ren, även vid högre volym. Inget som låter hårt här alls.
För mycket kompression i mastring eller vid inspelningstillfället av enskilda ljud ger annars enligt min mening ofta en förhöjd hårdhet i övre mellanregistret i den totala mixen, men upplevelsen av detta kan mildras om du lyssnar med högtalare som inte har problem och låter pressat vid delningen. Det finns gott om diskantelement eller midbasar som inte låter bra vid 3 kHz då man drar på lite.

Det här är en stor anledning till att jag kör med aktiva Jbl 530 med CD horndiskanter- de låter mycket renare och mindre pressade än de flesta dome-diskanter i de högtalare jag hittills lyssnat till.

Ett tips till alla hifi-entusiaster är att göra sig besväret att köpa en billig mätmikrofon och kolla upp vilken frekvensgång man egentligen har i sitt lyssningsrum, och hur ens högtalare beter sig. Om man mäter en meter framför en högtalare med sinussvep bör det vara rätt så rakt mellan 300-20000 Hz- inroom. Det är ivartfall vad jag kommit fram till. Har man en frekvensgång som är mycket ojämn från en högtalare kommer de flesta inspelningar låta väldigt olika, klangligt.

De flesta goda monitorer som används i studios och där man spelar in rock eller hårdrock, tex Adam , barefoot och Genelec har alla väldigt rak frekvensgång 1 meter från högtalaren.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-28 22:59

Men herre jissus hur Black Sabbath 13 ser ut.

Analyzed: Black Sabbath / 13 (Deluxe Edition) [Disc 1]
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR5 0.00 dB -6.36 dB 8:06 01-End Of The Beginning
DR5 0.00 dB -6.06 dB 8:52 02-God Is Dead?
DR5 0.00 dB -5.74 dB 5:00 03-Loner
DR9 -0.09 dB -11.33 dB 4:38 04-Zeitgeist
DR5 0.00 dB -5.51 dB 7:01 05-Age Of Reason
DR5 0.00 dB -5.69 dB 4:47 06-Live Forever
DR5 0.00 dB -6.26 dB 7:52 07-Damaged Soul
DR5 0.00 dB -6.10 dB 7:20 08-Dear Father
--------------------------------------------------------------------------------

Number of tracks: 8
Official DR value: DR5
http://dr.loudness-war.info/album/view/95691



Tangband: Nu står det 2:2 mellan Back In Black och Ballbreaker! :)
Senast redigerad av goat76 2019-01-28 23:18, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-28 23:17

... men ändå låter den rätt ok , väl ? :wink:

Med tanke på resultatet- tänk om de komprimerat mindre, vilket superljud det hade blivit :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-28 23:21

2:2 :D

Goat76: vi behöver fler aktörer än Tell och Hcl som lyssnar och ger sitt omdöme.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav ottovonkopp » 2019-01-29 09:09

Back in black piskar Ballbreaker. :twisted:

Highway to hell låter väldigt bra på vinyl vill jag minnas. Det var nog ca 25-30 år sedan jag hörde den på vinyl sist. CD:n låter ok men inte riktigt lika kul.

Vandenberg första solo-plattor är det bra bas i. Lite skum inspelning i övrigt.

Black sabbath 13 är ju helt olyssningsbar. Synd på så trevliga melodier.

Lägger till Mustasch, Thank you for the demon. Ett typexempel på ett fint studio-jobb men som sedan failat på vägen. Bra med bas iaf.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav IngOehman » 2019-01-29 10:28

goat76 skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:
Ja, vi måste få höra fler åsikter för att få ordning på det här.
Tell var ganska neutral eller lutade han möjligtvis lite åt mitt håll i sin åsikt? :D


Han var väl både och :D .

Goat 76: lyssna gärna på AC/DC låten ”House of jazz” från skivan ”stiff upper lip ”

Hos mig fungerar låten precis som den troligen var tänkt- efter det lågmälda introt så överfalls man av gitarrriffet och det är våldsamt tungt :) . Allting låter rent i mixen. Musikerna låter samspelta. Det börjar gunga och högerfoten börjar röra sig 8O . En kanonlåt som absolut inte saknar bas :D

Frågan hur det låter hemma hos dig ? :P


Komprimerad dynga som låter otroligt oinspirerande, inte en chans att jag orkar lyssna igenom hela det albumet!
Hoppas verkligen det är deras sämst låtande album.
Visst skojar du med mig när du säger att du tycker det låter bra? :)

Låten är det inget fel på och musikerna är naturligtvis väldigt samspelta, bas saknas inte och stort låter det men vilken enormt tråkig, torr och platt inspelning, var är rumsljuds-upptagningen? Kasst!
Jag gillar när det finns luft och separation mellan instrumenten och ett djup i ljudbilden, här är det en enda komprimerad smet av ljud som inte lämnar en enda detalj att "upptäcka" då precis allt uppfattas låta lika högt och "in your face".

Det här albumet låter mycket sämre än Ballbreaker och långt mycket sämre än Back In Black.
Hör du inte det hemma hos dig? 8)

Håller med om allt det där.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster