hcl skrev:goat76 skrev:... i kombination med att musikerna säkert ofta är rätt oinsatta vad gäller inspelning och förlitar sig på detta "proffs" till producent som sitter bakom spakarna i kontrollrummet, problemet är dock att han/hon kanske aldrig har spelat musik själv och kanske då inte vet hur och vad han ska framhäva ur bandets naturliga sound.
Bandet får naturligtvis skylla sig själv lite grann som inte gjort sig mer insatta men samtidigt ogillar jag starkt den attityd vissa studio-höjdare har att de på något sätt ska sitta vid rodret och bestämma hur bandet ska låta.
Det är lite som om en konstnär målat ett verk och vill ha den inramad men "inramaren" börjar förändra konstverkets färger för att det ska passa hans smak.
...
Det där med referens-album är en bra sak då det är klart lättare att visa med ljudexempel på hur man vill ha det istället för att försöka beskriva det med ord, vilket är svårt och lätt kan misstolkas.
En bra ide är nog att anlita en studiotekniker man litar på och vet har gjort inspelningar med liknande musik som man hört och gillar resultatet av.
Upp
Merparten av musiker med någon budget (d.v.s. som redan är kända eller har ett skivbolag bakom sig) försöker nog välja producent, studio och inspelningstekniker som man tror producerar resultat som man gillar (d.v.s. tidigare arbete indikerar detta). Om det inte blir bra ändå, så kan det bero på alla möjliga anledningar. Inget i detta vill jag hävda är tillnärmelsevis så enkelt som flera här på
faktiskt.se tycks tro.
Jag tror inte heller det är många som förstår hur svårt det här med inspelning och mixning är. Oavsett om en inspelningstekniker gjort några av världens bästa inspelningar så har han med all säkerhet även misslyckats ett otal gånger.
Det är så mycket som ska klaffa för att det ska bli riktigt bra, duktiga samspelta musiker, bra material, hög koncentration, en akustik som svarar på rätt sätt och ger musikerna det svar de behöver för inlevelsen, att ljudteknikern förstår musiken och har god kännedom vilken mikrofon som kan fånga det ljud han hör från instrumenten, ha koll på ljudblödningar mellan olika ljudkällor, ett bra kontrollrum och monitorer han har bra kännedom om, att fel som uppstår upptäcks i tid och åtgärdas snabbt, luftfuktighet, en nypa tur och att månen ligger i fas eller inte.
Bara för att ett specifikt inspelningstrick fungerade förra gången betyder det inte att man rakt av kan använda sig av samma nästa gång trots att alla parametrar verkar vara likartade.
En sak jag skulle vilja få bättre kunskap i är det här med hur sinnesstämning och lyssningströtthet påverkar upplevelsen av ljud så mycket. Man kan sitta och mixa musik en kväll och man är helt lyrisk över resultatet bara för att morgonen efter tycka att magin är som bortblåst.
Nu blev det här aningen OT kanske.
Morello skrev:Spelade in min virvel med en Oktava som jag lödde in 220 pF över kapseln för att dämpa cirka 20 dB. Använde samma faktiskt samma mikrofon-typ till samtliga pukor också.
Morello, vad använde du för mikrofon till baskaggen och finns det möjlighet att höra dina inspelningar så får vi kanske möjlighet att höra hur en opåverkad(?) inspelning av en baskagge låter?