Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vad köper ni helst (pis inkluderar frakt)?

Abbonemang - Streaming valbar kvalitet, ej högupplöst (med länk till albuminfo d.v.s. inget fysiskt texthäfte)
1
7%
189 Kr - Högupplöst download (med länk till albuminfo d.v.s. inget fysiskt texthäfte)
1
7%
219 Kr - Högupplöst download med konventionellt CD-häfte (d.v.s. litet texthäfte)
1
7%
229 Kr - Högupplöst download med konventionellt vinylkonvolut (fyrsidigt d.v.s. vikbart)
1
7%
129 Kr - CD inkl. konventionellt (litet) texthäfte
7
50%
289 Kr - Vinyl inkl. konventionellt vinylkonvolut (fyrsidigt d.v.s. vikbart)
0
Inga röster
Högupplöst download, men priserna är för höga!
3
21%
 
Antal röster : 14

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-04 21:18

Vi funderar på att erbjuda texthäfte eller kanske t.o.m. vinylkonvolut till våra högupplösta utgåvor. Vad tror ni om det? Vad skulle ni vara mest intresserade av? Angivna prisindikationer inkluderar frakt (inom Sverige). Ni som gärna köper "download", men redan tycker dessa priser är för höga väljer givetvis det alternativet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav goat76 » 2019-03-04 23:23

Jag kryssade i alternativet Högupplöst download, men priserna är för höga!

Varför fastna i detta förlegade tänk att högupplöst prompt måste kosta mer?
Det hör till den gamla skolan och det typiska sätt musikbranschen, filmbranschen och TV-branschen alltid har tagit till för att mjölka ur kunderna på pengar bara för att det kommit en ny standard.

Att ni säljer eran musik högupplöst kommer inte kosta er mer än lite mer bandbredd, så varför inte bara sälja musiken på eran hemsida eller någon annanstans till ett och samma pris och låta kunderna välja mellan alternativen 24-bit, 16-bit eller annat?

Jag köper oftast min musik på bandcamp.com och inte sällan råkar den bara vara 24-bit utan något skryt på förhand att den är just högupplöst, inte heller har jag på den sidan någonsin märkt av att dessa högupplösta filer skulle vara dyrare än de i 16-bit.

Ta 129 Kr eller mindre för download, skicka med texthäftet i pdf eller liknande och låt era kunder välja det format som passar dem. Våga frångå branchens dåliga gamla vanor. :)
Senast redigerad av goat76 2019-03-04 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hifikg » 2019-03-04 23:25

Bandcamp är riktigt bra, tyvärr glömmer jag det periodvis, nackdelen med för lite marknadsföring. Får emellanåt mail om att någon artist har släppt fler låtar. Då tänker jag på dem en stund.

Edit: Högupplöst download vill jag ha, men tycker att priset ska avspegla den förenklade distributionen, alltså vara lägre, absolut inte högre än för en vanlig CD

Edit2: Nu blev jag lite nyfiken på Rocred, är det bra inspelningar ni ger ut? (och vad väntar jag mig för svar på den frågan?)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav goat76 » 2019-03-04 23:41

hifikg skrev:Bandcamp är riktigt bra, tyvärr glömmer jag det periodvis, nackdelen med för lite marknadsföring. Får emellanåt mail om att någon artist har släppt fler låtar. Då tänker jag på dem en stund.

Edit: Högupplöst download vill jag ha, men tycker att priset ska avspegla den förenklade distributionen, alltså vara lägre, absolut inte högre än för en vanlig CD


-"Fans have paid artists $363 million using Bandcamp, and $7.8 million in the last 30 days alone".

Bandcamp går mycket bra och det fina är att de endast tar 12-15% av försäljningen, resten går till de som säljer musiken vilket ofta är artisterna själva eller deras egenstartade skivbolag. Jämnför det med de gamla skivbolagen som snor åt sig 99,9% eller liknande av vinsten, efter att de har låtit alla omkostnaderna tas från artisternas sida av "vinsten".

Som musikälskare och fans bör man alltid kolla antingen på bandcamp eller artisternas egna försäljnings-hemsidor. Eller varför inte Rocred Records förutsatt att de skippar att följa den gamla bransch-standarden. :)
Senast redigerad av goat76 2019-03-04 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav Morello » 2019-03-04 23:46

Priserna för nedladdning är en faktor 2-3 för höga tycker jag.

Köpte hellre CD'n, som jag gissar rymmer programmaterialets dynamiska omfång utan problem.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hifikg » 2019-03-05 00:22

goat76 skrev:
hifikg skrev:Bandcamp är riktigt bra, tyvärr glömmer jag det periodvis, nackdelen med för lite marknadsföring. Får emellanåt mail om att någon artist har släppt fler låtar. Då tänker jag på dem en stund.

Edit: Högupplöst download vill jag ha, men tycker att priset ska avspegla den förenklade distributionen, alltså vara lägre, absolut inte högre än för en vanlig CD


-"Fans have paid artists $363 million using Bandcamp, and $7.8 million in the last 30 days alone".

Bandcamp går mycket bra och det fina är att de endast tar 12-15% av försäljningen, resten går till de som säljer musiken vilket ofta är artisterna själva eller deras egenstartade skivbolag. Jämnför det med de gamla skivbolagen som snor åt sig 99,9% eller liknande av vinsten, efter att de har låtit alla omkostnaderna tas från artisternas sida av "vinsten".

Som musikälskare och fans bör man alltid kolla antingen på bandcamp eller artisternas egna försäljnings-hemsidor. Eller varför inte Rocred Records förutsatt att de skippar att följa den gamla bransch-standarden. :)


Håller med i sak, men samtidigt vill jag inte missa Patricia Barbers nästa alster heller, så det gäller att hålla koll på många platser :)
Köper filer från HD Tracks och qobuz, men nu är både dollar o euro så dyr att det nästan känns fel att inte knata in o jaga på hökaren att ta hem, även om det "bara" blir vanlig CD då. Å andra sidan har jag noterat att även skivbutikerna har vågat sig på att höja priset för standard-CD.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-06 21:45

Morello skrev:Priserna för nedladdning är en faktor 2-3 för höga tycker jag.

Köpte hellre CD'n, som jag gissar rymmer programmaterialets dynamiska omfång utan problem.


Till dags dato har vi väl fått tillbaka <5 % av våra utlägg på inspelning och skivproduktion, så ur det perspektivet förefaller priserna vara ganska låga. Dock beror det mestadels på att vi satsat mycket på produktionerna, att produktion av CD:s och dubbelvinyler (vilket vi valde av kvalitetsskäl) inte längre är speciellt billigt samt att vi uppenbarligen inte lyckats nå ut tillräckligt bra. Jag håller i.o.f.s. inte på för att tjäna pengar utan för att jag älskar musik och för att jag vill försöka ge ut musik som givet rätt förutsättningar ger lyssnaren en upplevelse som kan mäta sig med en riktigt bra livemusikupplevelse. När det gäller denna målsättning så vill jag inte påstå att det är mer än albumet med Acoustic Project String Ensemble som kan göra anspråk åt det hållet, men å andra sidan så är det också bara det albumet där vi haft total kontroll på hela produktionen.

När det gäller kvaliteten på både artister oc( produktioner så har vi fått bra kritik, men inte tillräckligt med uppmärksamhet ändå. Det krävs både bra material, hårt arbete, marknadsföringsmuskler, kontakter och inte minst tur för att nå ut. Det är en tuff tid i en hård bransch.

Selsius platta skulle jag hävda var en av 2016 års bästa svenska indie-rock plattor. Hade dom fortsatt hade dom fyllt arenor.

Acoustic Project String Ensemble är chockerande bra. 4/5 i första recension och i en kommande recension ges plattan ännu ett toppbetyg.

Dynamiken på CD-versionerna är samma som originalmastern, utom för Selsius vinylerna som har en specifik vinyl-mix (anpassning till formatet).

När det gäller det senaste klassiska albumet med Acoustic Project String Ensemble så är CDn endast formatkonverterad (från originalmasterns 24 bit 192 kHz) till 16 bit 44.1 kHz (d.v.s. CD standard). Någon processning utöver denna procedur är inte pålagd d.v.s. makrodynamiken är intakt. Dock så tycker jag studio-mastern (d.v.s. original master) låter lite bättre, lite mer nyanserad och ger en upplevelse ett snäpp närmare den upplevelse som det ger att höra musiken framförd live.

Vi säljer f.ö. de högupplösta versionerna bara på vår egen hemsida shop.rocred.se medan CD kvalitet, MP3, etc säljs via alla mer eller mindre vanliga nedladdningssiter och dessutom finns albumen tillgängliga för lyssning via streamingsiterna (inkl. YouTube). Lite sämre kvalitet blir det ju där, men det är samma versioner som de som säljs som CD (d.v.s. ingen extra kompression el.dyl.).

Anledningen att jag tycker priset på den högupplösta versionen skall vara högre är f.f.a. för att förmedla att det man betalar för har ett värde i relation till dess kostnad. F.f.a. CD har vi mest som en tjänst för att artisterna skall ha något att sälja till dom som vill ha något med sig när dom går hem efter att ha hört artisterna live. Vinsten på att producera och sälja hårdvara är i det närmaste obefintlig idag.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav darkg » 2019-03-06 21:51

Hur är vinsten för artisten för 'hårdvara' vs fil jämfört med vinsten för skivbolaget för 'hårdvara' vs fil?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-06 22:27

darkg skrev:Hur är vinsten för artisten för 'hårdvara' vs fil jämfört med vinsten för skivbolaget för 'hårdvara' vs fil?


Idag är detta oftast ganska väl uppstyrt. Det är i princip samma andel av vinsten som går till bolag resp. artist oberoende av varifrån intäkterna kommer.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hifikg » 2019-03-06 23:21

Har du möjlighet att bjuda på smakprov från de olika skivorna? Behöver inte ens vara en hel låt, men någon minut så man kan få en uppfattning om ljudkvaliteten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav Bill50x » 2019-03-06 23:24

hcl skrev:
darkg skrev:Hur är vinsten för artisten för 'hårdvara' vs fil jämfört med vinsten för skivbolaget för 'hårdvara' vs fil?

Idag är detta oftast ganska väl uppstyrt. Det är i princip samma andel av vinsten som går till bolag resp. artist oberoende av varifrån intäkterna kommer.

Det är väl bra med en teknikneutralitet, dvs att vare sig kostnaden för en plastbit eller bidrag till en serverhall är den huvudsakliga utan det är det konstnärliga arbetet man betalar för. Om det nu inte skiljer jättemycket i kostnad för just distributionen. Ibland blir jag lite förvånad när man beställer mat på restaurang och priserna skiljer typ en femma på trehundrakronorsrätter. Det är väl kockens arbete som skiljer och inte priset på om det ingår morötter eller ej?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav Morello » 2019-03-06 23:28

hcl, jag köper fonogram på veckobasis och har inget emot att pröjsa ordentligt om det är något jag verkligen vill ha. Pröjsade tex nästan 1 000 kr för en skiva med Buddy Rich. Var köper man enklast dina fonogram på CD?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav Bill50x » 2019-03-06 23:28

hcl skrev:Acoustic Project String Ensemble är chockerande bra. 4/5 i första recension och i en kommande recension ges plattan ännu ett toppbetyg.

Den skivan låter fantastiskt bra. Skulle vara intressant att höra hur den låter på 45-varvs vinyl.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav Bill50x » 2019-03-06 23:33

hcl skrev:Anledningen att jag tycker priset på den högupplösta versionen skall vara högre är f.f.a. för att förmedla att det man betalar för har ett värde i relation till dess kostnad.

Är lite kluven här. Å ena sidan är det väl ok om en bättre produkt kostar mer. Å andra sidan slipper du konvertera ursprungsfilen så du har ett mindre arbete med 24/96 eller 24/192-filen. Vilket ju egentligen borde ge ett lägre pris på den mer högupplösta. Men jag kan tänka mig kompromissen att du tar samma för båda formaten :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav Morello » 2019-03-06 23:50

Bill, det tar fem minuter att konvertera filerna mellan olika bitdjup etc, vilket är helt försumbart i sammanhanget.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav Bill50x » 2019-03-07 00:39

Morello skrev:Bill, det tar fem minuter att konvertera filerna mellan olika bitdjup etc, vilket är helt försumbart i sammanhanget.

Ja, jo... men jag måste ju hitta argument :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-07 23:09

hifikg skrev:Har du möjlighet att bjuda på smakprov från de olika skivorna? Behöver inte ens vara en hel låt, men någon minut så man kan få en uppfattning om ljudkvaliteten.


Kolla gärna in ROCREDs websida Där finns bla. länkar till Tidal och spotify (mm).

Jag kan skicka över några filer, men är på resa just nu. Kan ordna till helgen. Annars kan man provlyssna bl.a. på YouTube
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-07 23:24

Morello skrev:hcl, jag köper fonogram på veckobasis och har inget emot att pröjsa ordentligt om det är något jag verkligen vill ha. Pröjsade tex nästan 1 000 kr för en skiva med Buddy Rich. Var köper man enklast dina fonogram på CD?


CD-skivor kan man även beställa direkt från mig:

Swish: 0734378243
Pris: 129 kr per CD
229 kr Studio Master och CD

Skriv JCPS - för Jonathan Carr, Porcelain Sky (för egen del är jag inte nöjd med att några låtar på detta album dynamikreducerats för hårt)
Skriv APSE - för Acoustic Project String Ensemble, Studio Live

CD kommer på posten med länk för nedladdning av Studio Mastern.

Tyvärr har vi inga CDs med Selsius platta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hifikg » 2019-03-07 23:35

Jag slog just till på Acoustic Project, laddas hem i detta nu. Snart upp till bevis :)
Glömde bara att jag sitter på mitt mobilnät, he he

Får bli lyssning imorgon, har varit en lång dag redan, fast det bara är midnatt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hifikg » 2019-03-08 11:08

Attans... laddade hem musiken i 24/192, tog ju en stund över mobilnätet och nu, när jag ska lägga till musiken i iTunes så finns den redan där!! i 24/192 o allt. Antingen har jag varit inne o köpt den förut, mest troligt, eller så har min polare som jag delar musik med köpt den, mindre troligt. Vad gör man om man råkar köpa en digital dubblett? Gör jag samma fel hos min hökare så kan jag byta... Känns onödigt att ha verket två gånger liksom.

Bra låter det alldeles oavsett :)

Edit: upptäcker nu att det finns en tidigare tråd om det här fonogrammet

viewtopic.php?f=16&t=61339&hilit=rocred&start=60

Antagligen rusade jag åstad o inhandlade fonogrammet redan då.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-08 13:36

Tack för både köp och feedback! Ev. dubbelköp löser vi givetvis.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav Morello » 2019-03-08 13:40

hcl skrev:
Morello skrev:hcl, jag köper fonogram på veckobasis och har inget emot att pröjsa ordentligt om det är något jag verkligen vill ha. Pröjsade tex nästan 1 000 kr för en skiva med Buddy Rich. Var köper man enklast dina fonogram på CD?


CD-skivor kan man även beställa direkt från mig:

Swish: 0734378243
Pris: 129 kr per CD
229 kr Studio Master och CD

Skriv JCPS - för Jonathan Carr, Porcelain Sky (för egen del är jag inte nöjd med att några låtar på detta album dynamikreducerats för hårt)
Skriv APSE - för Acoustic Project String Ensemble, Studio Live

CD kommer på posten med länk för nedladdning av Studio Mastern.

Tyvärr har vi inga CDs med Selsius platta.


Har du bankgiro eller plusgiro?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-08 14:20

Morello skrev:
hcl skrev:
Morello skrev:hcl, jag köper fonogram på veckobasis och har inget emot att pröjsa ordentligt om det är något jag verkligen vill ha. Pröjsade tex nästan 1 000 kr för en skiva med Buddy Rich. Var köper man enklast dina fonogram på CD?


CD-skivor kan man även beställa direkt från mig:

Swish: 0734378243
Pris: 129 kr per CD
229 kr Studio Master och CD

Skriv JCPS - för Jonathan Carr, Porcelain Sky (för egen del är jag inte nöjd med att några låtar på detta album dynamikreducerats för hårt)
Skriv APSE - för Acoustic Project String Ensemble, Studio Live

CD kommer på posten med länk för nedladdning av Studio Mastern.

Tyvärr har vi inga CDs med Selsius platta.


Har du bankgiro eller plusgiro?


Det har vi givetvis (vi hade tidigare denna info på hemsidan, men det var aldrig någon som använde så det togs bort i samband med migrering till ny plattform):

Rocred production AB
c/o Eriksson
Hagavägen 1
43835 LANDVETTER
BG: 5006-6612
PG: 761178-3
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-08 14:53

Även jag köper av ljudkvalitets- och bekvämlighetsskäl helst cd samt använder mig av etablerade betalningsmetoder. Tror det är klokt av musikbranschen att inte förbise de sannolikt tusentals personer som gör likadant. Tack för uppgifterna - beställning kommer!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-08 20:04

PekkaJohansson skrev:Även jag köper av ljudkvalitets- och bekvämlighetsskäl helst cd samt använder mig av etablerade betalningsmetoder. Tror det är klokt av musikbranschen att inte förbise de sannolikt tusentals personer som gör likadant. Tack för uppgifterna - beställning kommer!

Med vänlig hälsning

Pekka


Tack och trevlig lyssning!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hifikg » 2019-03-13 14:57

Lyssnar nu, för tredje eller fjärde gången, på några låtar av Jonathan Carr, Liveinspelat. Har diskuterat innehållet med hcl och fått förklaringar på varför en del detaljer låter lite eljest. Det är inte samma ljudmässiga kvalitet som på Acoustic albumet, men här finns en intimitet av ett slag som liknar Jazz at the Pawnshop, man förflyttas in i miljön, med ett halvtaskigt klaviatur och kanske inte världens bästa akustik (musiken håller sig inom ett ganska snävt område), men det är väldigt lätt att blunda och befinna sig på plats. En kvalitet som, åtminstone ibland, kan slå teknisk perfektion. Sången känns närmickad och står ut i ljudbilden, som om jag satt väldigt nära sångaren och hans "piano". För varje spelning hittar jag något nytt i bakgrunden och omgivningen, men ingen "Berra" :)

Har fått mer godis att lyssna på efter mitt dubbelköp, många tack för det, och jag återkommer när jag lyssnat. Just nu går Carr på repeat. Behöver jag rensa systemet så är Acoustic Project String Ensemble en lisa för själen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-13 20:41

hifikg skrev:Lyssnar nu, för tredje eller fjärde gången, på några låtar av Jonathan Carr, Liveinspelat. Har diskuterat innehållet med hcl och fått förklaringar på varför en del detaljer låter lite eljest. Det är inte samma ljudmässiga kvalitet som på Acoustic albumet, men här finns en intimitet av ett slag som liknar Jazz at the Pawnshop, man förflyttas in i miljön, med ett halvtaskigt klaviatur och kanske inte världens bästa akustik (musiken håller sig inom ett ganska snävt område), men det är väldigt lätt att blunda och befinna sig på plats. En kvalitet som, åtminstone ibland, kan slå teknisk perfektion. Sången känns närmickad och står ut i ljudbilden, som om jag satt väldigt nära sångaren och hans "piano". För varje spelning hittar jag något nytt i bakgrunden och omgivningen, men ingen "Berra" :)

Har fått mer godis att lyssna på efter mitt dubbelköp, många tack för det, och jag återkommer när jag lyssnat. Just nu går Carr på repeat. Behöver jag rensa systemet så är Acoustic Project String Ensemble en lisa för själen.


Kul med feedback! Det var den konserten som gjorde att vi satsade på att göra ett studioalbum med Jonathan. Trots live-spelningens enkelhet och uppebara brister så känns dessa framföranden mycket ärligare och personliga än det slutgiltiga studioalbumet. Det är den där autentiska äktheteten och känslan vi strävar efter att fånga och förmedla. Just detta tycker jag ofta saknas nu för tiden och något som man kunde vara riktigt bra på förr, f.f.a. t.o.m. 70-talet. Före 70-talet stod ofta tekniska tillkortakommanden ivägen och efter 90-talet verkar många i branschen förlorat förmågan att fånga den där speciella känslan i framförandet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-03-20 23:46

Bill50x skrev:
hcl skrev:Acoustic Project String Ensemble är chockerande bra. 4/5 i första recension och i en kommande recension ges plattan ännu ett toppbetyg.

Den skivan låter fantastiskt bra. Skulle vara intressant att höra hur den låter på 45-varvs vinyl.

/ B


Klippte in den andra recensionen > här <
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav hcl » 2019-04-13 18:45

Appropå konvolut, texthäfte eller pdf så ingår komplett album info i pdf enl. (bilden visar 1 & 1/2 av den 6 sidiga pdf:en). På en iPad PRO ger det nästan samma känsla som ett traditionellt LP-konvolut.
Bilagor
P4130848_600dpi.jpg
Acoustic Project String Ensemble - Studio Live (pdf visad på iPad)
P4130848_600dpi.jpg (919.69 KiB) Visad 1601 gånger
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Texthäfte, konvolut eller bara en länk?

Inläggav goat76 » 2019-04-13 20:57

Är det ditt Linn-system i bakgrunden av bilden?

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster