Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio Live"

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio Live"

Inläggav hcl » 2019-03-20 22:30

Vi får ofta frågan "Är det en bra platta?" och som part i målet är det givetvis svårt att svara med någon trovärdighet. Kanske kan en recension ge ett bättre och mer opartiskt svar. Den senaste recensionen har skrivits av Colin Clarke för Fanfare Magazine (US). Specifikt referensen till "The Academy of St Martin’s in the Fields and Marriner’s 1970 recording." är jag extra nöjd med. Recensionen kommer i nästa nummer av tidningen.

Review:
ACOUSTIC PROJECT STRING ENSEMBLE • Marco Graziani 1, Katarina Kutnar 1 (vn); Rocred 18004; (48:43)

SORKOČEVIĆ Symphony No. 3. BACH Concerto for 2 Violins, BWV 1043. GRIEG Holberg Suite. PALANOVIĆ Towards the Stars
The album is also available as a studio master download, 24-bit/192 kHz at shop.rocred.se

There are multiple delights to this disc: a freshness of approach and execution being primary (top drawer recording is another). The Croatian Acoustic Project String Ensemble, originally a collaboration between double bassist and composer Dubravko Palanović and violinist Marco Graziani, records in long takes, and it shows in the musical experience (and, please note, the result also happens to be technically flawless). The string disposition is 4:3:2:2:1, giving a lovely transparency to textures, while the involving recording gives plenty of body and presence.

The mix of the familiar with the new is beautifully managed. The first composer, for example, Luka Sorkočević, was born in 1734 and trained in both Dubrovnik under Giuseppe Valenti and in Rome under Rinaldo da Capua; the first movement of his Symphony No. 3 is as fresh and bracing as a J. C. Bach symphony; and this performance completely honors that freshness. The central, short Andante is the epitome of charm and good manners (Boyce as well as J. C. Bach spring to mind), while the Presto finale bristles with energy. Interested listeners who want to follow up on this composer should head over to a disc of his complete instrumental output on CPO, reviewed by Martin Anderson in Fanfare 27:4 (performed by the Salzburger Hofmusik). In terms of the present offering, suffice it to say it is the freshest, most perfect of openers.

Far more familiar will be Bach’s Concerto, BWV 1043, for Two Violins. Freshness is again the order of the day, the dialogue between the two excellent soloists, Marco Graziani and Katarina Kutnar, eloquent and, importantly, accurate. The central Largo has a whispered sense of intimacy about it; note particularly how the main string body’s contribution is particularly alive to each and every nuance, while the finale has not only vim but depth also. Stylish and intensely human, this is a wonderful performance, up there with the finest in the catalog (it would make a fine complement to The King’s Consort on Helios or Suzuki on BIS).

That freshness pervades the Grieg Holberg Suite; as does a consistent excellence of delivery. Tenderness meets sprung rhythms in the irrepressible Prelude before the noblest, most heartfelt Sarabande steals upon us. Each movement is perfectly placed, the dance of the Gavotte and Musette poised and noble. The defining positive for the Air is the lack of harshness to the long lines on the upper violin register; there is no hint of shrillness. Reverb is perfectly judged on the recording, too, while the ensemble’s tracking of Grieg’s harmonic shadings of the melody is superbly sensitive. The final Rigaudon feels for all the world like a Norwegian folkfest, the scampering lines blissfully alive. There is an overall warmth and affection that seems reminiscent of, from another era, the Academy of St Martin’s in the Fields and Marriner’s 1970 recording.

Finally, we have Dubravko Palanović’s Towards the Stars. Inspired by a starlit sky, the piece is generally dynamic rather than reflective (it does hold a slower middle section). The stark close of the first section cannot be missed; it is like putting on the brakes and skidding to a halt, leading to a slowly moving (almost rotating) central panel, of which the Acoustic Project String Ensemble negotiates the intertwining lines hypnotically. This appears to be Palanković’s only available recorded work. With such obvious imagination, one hopes for more; the devotion of the ensemble in this performance cannot be faulted.

Available on all main download and streaming sites, including Tidal and Qobuz, this introduces what is obviously a major group. On the evidence of these recordings, if the group visits London, I for one will be doing my best to attend any concerts.

/Colin Clarke



Om Colin Clarke:
Colin Clarke writes for journals in both the U.S. and the U.K. After experience as a French-horn player and as a pianist in the North of England, followed by a music degree at the University of Surrey (Guildford), I settled down to a spell in the the world of musical theory and analysis at King’s College, London (KQC), studying with Arnold Whittall and V. Kofi Agawu. Currently based in the East End of London, I have worked on the editorial teams of Gramophone and International Record Review, as well as acting as a discographer for the MCPS (Mechanical Copyright Protection Society) and as an expert listener for the Consumer Association.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav Bill50x » 2019-03-20 23:59

En fantastiskt välljudande skiva. Mycket dynamiskt och levande återgivet. En kvalitet för många andra att sträva efter. Om jag hade önskat något mer så hade det varit en 45-varvs gravering på vinyl spridd på 4 sidor (dvs dubbel-LP) för att bevara kvaliteten även på vinyl.

Det viktigaste är dock musiken. Synnerligen trevlig även om jag till 100 % inte ställer upp på mixen. Men det finns säkert en tanke bakom denna som jag missat.

Jag bara önskar att det fanns fler släpp som denna att ta del av!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2019-03-21 08:30

Bill50x skrev:En fantastiskt välljudande skiva. Mycket dynamiskt och levande återgivet. En kvalitet för många andra att sträva efter. Om jag hade önskat något mer så hade det varit en 45-varvs gravering på vinyl spridd på 4 sidor (dvs dubbel-LP) för att bevara kvaliteten även på vinyl.

Det viktigaste är dock musiken. Synnerligen trevlig även om jag till 100 % inte ställer upp på mixen. Men det finns säkert en tanke bakom denna som jag missat.

Jag bara önskar att det fanns fler släpp som denna att ta del av!

/ B


Tack för alla fina kommentarer om albumet! Med mixen antar jag att du menar blandningen av stycken på albumet? Tanken bakom var att i.o.m. att detta är ensemblens första album, locka lite bredare och samtidigt presentera något som är mindre känt (Sorkosevic) och öven något helt nytt (Palanovic). Ett album som helt enkelt kan ha något som lockar en bredare publik, en introduktion i flera dimensioner samtidigt.

Planen är att göra fler inspelningar, men tillgänglig tid och finansiering begränsar hur snabbt vi kan jobba. Jag vill gärna komma till nästa inspelningssession med möjlighet att ytterligare höja kvaliteten i alla detaljer (ännu bättre utrustning, mer tid till förberedelse på plats och mer tid till framförande). Det blev förvisso otroligt bra redan som det blev, men jag vill gärna försöka ta helheten till ytterligare en nivå högre. Målet för mig är att fånga ett framförande i världsklass på ett sådant sätt att det under ideala uppspelningsförutsättningar överglänser även ett riktigt bra framförande upplevt live.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav goat76 » 2019-03-21 08:49

hcl skrev:
Bill50x skrev:En fantastiskt välljudande skiva. Mycket dynamiskt och levande återgivet. En kvalitet för många andra att sträva efter. Om jag hade önskat något mer så hade det varit en 45-varvs gravering på vinyl spridd på 4 sidor (dvs dubbel-LP) för att bevara kvaliteten även på vinyl.

Det viktigaste är dock musiken. Synnerligen trevlig även om jag till 100 % inte ställer upp på mixen. Men det finns säkert en tanke bakom denna som jag missat.

Jag bara önskar att det fanns fler släpp som denna att ta del av!

/ B


Tack för alla fina kommentarer om albumet! Med mixen antar jag att du menar blandningen av stycken på albumet? Tanken bakom var att i.o.m. att detta är ensemblens första album, locka lite bredare och samtidigt presentera något som är mindre känt (Sorkosevic) och öven något helt nytt (Palanovic). Ett album som helt enkelt kan ha något som lockar en bredare publik, en introduktion i flera dimensioner samtidigt.

Planen är att göra fler inspelningar, men tillgänglig tid och finansiering begränsar hur snabbt vi kan jobba. Jag vill gärna komma till nästa inspelningssession med möjlighet att ytterligare höja kvaliteten i alla detaljer (ännu bättre utrustning, mer tid till förberedelse på plats och mer tid till framförande). Det blev förvisso otroligt bra redan som det blev, men jag vill gärna försöka ta helheten till ytterligare en nivå högre. Målet för mig är att fånga ett framförande i världsklass på ett sådant sätt att det under ideala uppspelningsförutsättningar överglänser även ett riktigt bra framförande upplevt live.


Vad använde ni för utrustning?
Mikrofoner och placering av dessa, mikrofonförstärkare och övrig utrustning i inspelningskedjan skulle vara intressant att få veta.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hifikg » 2019-03-21 09:35

Välförtjänt med bra kritik på det här albumet, ett av mina bästa när det kommer till ljudkvalitet. Satte på Palanovic nu innan jag ger mig ut på dagens uppdrag. O nu tog den slut... o Jonathan Carr dök upp i rummet, hmmm... kanske borde ställa in dagens övningar o stanna här :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2019-03-21 19:48

hifikg skrev:Välförtjänt med bra kritik på det här albumet, ett av mina bästa när det kommer till ljudkvalitet. Satte på Palanovic nu innan jag ger mig ut på dagens uppdrag. O nu tog den slut... o Jonathan Carr dök upp i rummet, hmmm... kanske borde ställa in dagens övningar o stanna här :)


:-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2019-03-21 20:06

goat76 skrev:
hcl skrev:
Bill50x skrev:En fantastiskt välljudande skiva. Mycket dynamiskt och levande återgivet. En kvalitet för många andra att sträva efter. Om jag hade önskat något mer så hade det varit en 45-varvs gravering på vinyl spridd på 4 sidor (dvs dubbel-LP) för att bevara kvaliteten även på vinyl.

Det viktigaste är dock musiken. Synnerligen trevlig även om jag till 100 % inte ställer upp på mixen. Men det finns säkert en tanke bakom denna som jag missat.

Jag bara önskar att det fanns fler släpp som denna att ta del av!

/ B


Tack för alla fina kommentarer om albumet! Med mixen antar jag att du menar blandningen av stycken på albumet? Tanken bakom var att i.o.m. att detta är ensemblens första album, locka lite bredare och samtidigt presentera något som är mindre känt (Sorkosevic) och öven något helt nytt (Palanovic). Ett album som helt enkelt kan ha något som lockar en bredare publik, en introduktion i flera dimensioner samtidigt.

Planen är att göra fler inspelningar, men tillgänglig tid och finansiering begränsar hur snabbt vi kan jobba. Jag vill gärna komma till nästa inspelningssession med möjlighet att ytterligare höja kvaliteten i alla detaljer (ännu bättre utrustning, mer tid till förberedelse på plats och mer tid till framförande). Det blev förvisso otroligt bra redan som det blev, men jag vill gärna försöka ta helheten till ytterligare en nivå högre. Målet för mig är att fånga ett framförande i världsklass på ett sådant sätt att det under ideala uppspelningsförutsättningar överglänser även ett riktigt bra framförande upplevt live.


Vad använde ni för utrustning?
Mikrofoner och placering av dessa, mikrofonförstärkare och övrig utrustning i inspelningskedjan skulle vara intressant att få veta.


Mikrofoner (utökad variant på Decca träd + två mikrofoner stand off i NOS konfiguration):
1x Neumann U87 Ai (mitten, omni)
2x Line Audio OM1 (L+R på var sida om Neumann)
4x Shure KSM 141 (njure, två bakåt i Decca trädet och två stand off i NOS)

Mikrofonförstärkare:
Forsell SMP 2
Solid State Logic XLogic Alpha VHD Pre (i låg dist läge)
Prism Sound Orpheus (built in)

Interface:
Prism Sound Orpheus
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav goat76 » 2019-03-23 11:03

hcl skrev:
goat76 skrev:
hcl skrev:
Tack för alla fina kommentarer om albumet! Med mixen antar jag att du menar blandningen av stycken på albumet? Tanken bakom var att i.o.m. att detta är ensemblens första album, locka lite bredare och samtidigt presentera något som är mindre känt (Sorkosevic) och öven något helt nytt (Palanovic). Ett album som helt enkelt kan ha något som lockar en bredare publik, en introduktion i flera dimensioner samtidigt.

Planen är att göra fler inspelningar, men tillgänglig tid och finansiering begränsar hur snabbt vi kan jobba. Jag vill gärna komma till nästa inspelningssession med möjlighet att ytterligare höja kvaliteten i alla detaljer (ännu bättre utrustning, mer tid till förberedelse på plats och mer tid till framförande). Det blev förvisso otroligt bra redan som det blev, men jag vill gärna försöka ta helheten till ytterligare en nivå högre. Målet för mig är att fånga ett framförande i världsklass på ett sådant sätt att det under ideala uppspelningsförutsättningar överglänser även ett riktigt bra framförande upplevt live.


Vad använde ni för utrustning?
Mikrofoner och placering av dessa, mikrofonförstärkare och övrig utrustning i inspelningskedjan skulle vara intressant att få veta.


Mikrofoner (utökad variant på Decca träd + två mikrofoner stand off i NOS konfiguration):
1x Neumann U87 Ai (mitten, omni)
2x Line Audio OM1 (L+R på var sida om Neumann)
4x Shure KSM 141 (njure, två bakåt i Decca trädet och två stand off i NOS)

Mikrofonförstärkare:
Forsell SMP 2
Solid State Logic XLogic Alpha VHD Pre (i låg dist läge)
Prism Sound Orpheus (built in)

Interface:
Prism Sound Orpheus


Fina grejer, ni behöver knappast uppgradera utrustningen till nästa gång.
Hyrde ni allt utom Line Audio-mickarna?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2019-03-23 12:29

goat76 skrev:
hcl skrev:
goat76 skrev:
Vad använde ni för utrustning?
Mikrofoner och placering av dessa, mikrofonförstärkare och övrig utrustning i inspelningskedjan skulle vara intressant att få veta.


Mikrofoner (utökad variant på Decca träd + två mikrofoner stand off i NOS konfiguration):
1x Neumann U87 Ai (mitten, omni)
2x Line Audio OM1 (L+R på var sida om Neumann)
4x Shure KSM 141 (njure, två bakåt i Decca trädet och två stand off i NOS)

Mikrofonförstärkare:
Forsell SMP 2
Solid State Logic XLogic Alpha VHD Pre (i låg dist läge)
Prism Sound Orpheus (built in)

Interface:
Prism Sound Orpheus


Fina grejer, ni behöver knappast uppgradera utrustningen till nästa gång.
Hyrde ni allt utom Line Audio-mickarna?


Allt är noga utvalt (till följd av en begränsad budget) och eget, inget är hyrt. Skall man ha en chans att lära sig använda utrustningen så måste man testa en hel del för att komma till en fungerande startpunkt vid respektive inspelningstillfälle. Då måste man köpa grejer. Det blir ändå sällan som man tänkt sig i alla detaljer ändå, men då har man i varje fall en chans.

Uppställningen ovan valdes och sattes upp för att vi i största möjliga mån, i efterhand skulle kunna forma ett slutresultat som speglade upplevelsen på plats. En enklare uppställning kan bli minst lika bra, men det kräver då mycket mer arbete på plats, vilket är påfrestande för musikerna och riskerar av den anledningen typiskt ett betydligt sämre slutresultat. Fokus måste vara på att få musikerna avslappnade och koncentrerade (in-the-zone) för att få något riktigt bra att fånga. Utan det spelar det NOLL roll vilken utrustning man har eller hur noga den ställts upp. Möjligen kan man då fånga fina ljud och återge en akustisk händelse, men det blir inte mycket till musikupplevelse.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav Tangband » 2019-03-24 12:07

hcl skrev:
hifikg skrev:Välförtjänt med bra kritik på det här albumet, ett av mina bästa när det kommer till ljudkvalitet. Satte på Palanovic nu innan jag ger mig ut på dagens uppdrag. O nu tog den slut... o Jonathan Carr dök upp i rummet, hmmm... kanske borde ställa in dagens övningar o stanna här :)


:-)


Ska lyssna via Spotify premium om jag får tid i eftermiddag :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2019-05-25 18:01

Lösryckt från RECENSIONEN (nu när den släppts).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2020-04-12 11:25

Inget nytt, men insåg att jag inte lagt in länk till recensionen som nu även fins som ”särtryck” (på nätet: Resension av Acoustic Project String Ensemble - Studio Live (i sin helhet)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav sammel » 2020-04-15 18:54

Tack för fina länkar :)

Fantastiskt fin inspelning

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hifikg » 2020-04-15 20:25

Ibland behöver man en påminnelse om guldet man har i sin samling, drog igång Palanovic nu. Vackert!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2020-08-23 12:22

Covid-19 har onekligen satt sin prägel på tillvaron detta året och en av alla konsekvenser för oss har varit att vi inte ännu kommit till att kunna göra fler inspelningar med bl.a. 'Acoustic Project', varken 'String Ensemble' eller 'Folk Fusion'. Detta är givetvis trist, f.f.a. för artisterna. Dock har det fört med sig att vi kunnat grotta ner oss lite mer i tidigare inspelningar och även vår utrustning och som ett resultat av detta jobbar vi bl.a. på ett projekt där vi planerar släppa albumet 'Studio Live' med 'Acoustic Project String Ensemble' i en nyutgåva. Skillnaden mellan första versionen och denna kokar ner till något så grundläggande som att vi har uppgraderat mix-rummet både akustiskt och införskaffat nya studiomonitorer. Det intressanta är att med dessa något uppgraderade förutsättningar framkom något som vi tidigare konstaterat, men som inte framkom på samma sätt med den gamla utrustningen. Under de nya förutsättningarna framkommer skillnaderna mellan de vid inspelningen använda mikrofoner på ett tydligare sätt och som i mitt tycke resulterar i ett ännu bättre slutresultat. Redan första utgåvan fick förvisso bra recensioner, men detta är ännu ett snäpp bättre och visar även hur viktig inspelning och mix är för slutresultatet.

Jag kontrollyssnar just nu senaste mixen i MP3-format, vid datorn 8O och ... inte illa :-) och skillnaden mellan MP3 (320 kbit), CD-kvalitet (WAV, 16 bit/44.1 kHz) och "studio master" (FLAC, 24 bit /192 kHz) är uppenbar även med lurar vid datorn. Skillnaderna påminner om det Strmbrg skriver om i omsamplartråden. DOCK! Skillnaden mellan denna nya mix och originalmixen är klart större och mer betydelsefull (source first...).

Alla som redan har köpt albumet på studiomaster format kommer få möjlighet att ladda ner den uppdaterade versionen. Om vi trycker CD är osäkert, men som det ser ut nu är det inte troligt då det inte är lönsamt. Den nya versionen kommer kunna införskaffas i sin helhet eller som delar från vår webshop.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav Bill50x » 2020-08-23 19:52

hcl skrev:Alla som redan har köpt albumet på studiomaster format kommer få möjlighet att ladda ner den uppdaterade versionen.

Hojtar du till när det är dax? Ska bli skoj att jämföra utgåvorna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2020-08-24 20:05

Bill50x skrev:
hcl skrev:Alla som redan har köpt albumet på studiomaster format kommer få möjlighet att ladda ner den uppdaterade versionen.

Hojtar du till när det är dax? Ska bli skoj att jämföra utgåvorna.

/ B

Givetvis!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav genstruktur » 2020-08-25 00:10

Har inte så stor erfarenhet av klassisk musik men den känns riktigt trevlig. Ofta lite gnälligt och basfattigt med klassisk musik när jag lyssnat tidigare. Lite hartsfiol blir det lätt över det hela tycker jag :mrgreen: .

Finns den att köpa på CD?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2020-08-25 19:54

genstruktur skrev:Har inte så stor erfarenhet av klassisk musik men den känns riktigt trevlig. Ofta lite gnälligt och basfattigt med klassisk musik när jag lyssnat tidigare. Lite hartsfiol blir det lätt över det hela tycker jag :mrgreen: .

Finns den att köpa på CD?

Ja, dom spelar både tekniskt bra och mycket inspirerat och ja, plattan finns på CD, med ett trevligt konvolut dessutom.

Om man sätter in 129 SEK på bank- eller postgiro enligt nedan samt skickar ett mejl med namn och adress till info@rocred.se så skickar jag en CD.
Ange:
    Namn: ...
    Adress: ...
    Vara: Acoustic Project String Ensemble, Studio Live 1, CD

Betalning till:
    Rocred Production AB
    BG: 5006-6612
    PG: 761178-3
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav genstruktur » 2020-08-25 23:05

Och ljudkvaliteten var riktigt fin! :)

Kul. Skall nog köpa en CD då.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav genstruktur » 2020-08-26 08:56

Beställd!

Har ni fler CD med liknande ljudkvalitet?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2020-08-26 18:57

genstruktur skrev:Beställd!

Har ni fler CD med liknande ljudkvalitet?

Det var planerat, men dessvärre har ett visst virus stört även vår verksamhet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav genstruktur » 2020-08-27 07:53

Fattar! Säg till när ni är igång igen.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav nuffe » 2020-08-27 08:29

Bara snabb lyssnat lite på Spotify, mycket trevlig!!
Blir nog att beställa CDn.

Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav Bill50x » 2020-08-27 11:44

nuffe skrev:Bara snabb lyssnat lite på Spotify, mycket trevlig!!
Blir nog att beställa CDn.

Den skivan ska finnas i varje seriös musiklyssnares samling. Bäst är förstås att köpa 24-bitsfilen och lägga på hårddisken/NAS'en (hör! hör! Morello :-))

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2020-08-27 22:23

genstruktur skrev:Beställd!

Har ni fler CD med liknande ljudkvalitet?

En video om ensemblen:




Denna kanske är lite extra lyssningsvärda (live):




Annars har vi några live-spår med Selsius är ganska speciella, men mycket autenticitet och mycket känsla. Det var en av våra första inspelningar.



eller


(Ursäkta hanteringen av de starka partierna {på videon} - original FLAC har mer dynamik, men också betydligt lägre medelnivå - den är låg nog även här - med den tidens mått...)

Se även > http://www.rocred.se <, men det finns även en del blandade andra videos med musik vi varit inblandade i på ett eller annat sätt se: > Youtube <, bl.a.:
Senast redigerad av hcl 2020-08-27 22:30, redigerad totalt 1 gång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2020-08-27 22:24

Bill50x skrev:
nuffe skrev:Bara snabb lyssnat lite på Spotify, mycket trevlig!!
Blir nog att beställa CDn.

Den skivan ska finnas i varje seriös musiklyssnares samling. Bäst är förstås att köpa 24-bitsfilen och lägga på hårddisken/NAS'en (hör! hör! Morello :-))

/ B

:)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav Bill50x » 2020-10-07 13:26

hcl skrev:
Bill50x skrev:
hcl skrev:Alla som redan har köpt albumet på studiomaster format kommer få möjlighet att ladda ner den uppdaterade versionen.

Hojtar du till när det är dax? Ska bli skoj att jämföra utgåvorna.

Givetvis!

Nu haver jag lyssnat. Jag har ännu inte orkat jämföra de båda utgåvorna men om inte minnet sviker så är det ännu mer spelglädje och klang i den nya mixen.

Vad är det du gjort i remixen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hcl » 2020-10-10 12:03

Bill50x skrev:
hcl skrev:
Bill50x skrev:Hojtar du till när det är dax? Ska bli skoj att jämföra utgåvorna.

Givetvis!

Nu haver jag lyssnat. Jag har ännu inte orkat jämföra de båda utgåvorna men om inte minnet sviker så är det ännu mer spelglädje och klang i den nya mixen.

Vad är det du gjort i remixen?

/ B

Varför har vi valt att ge ut albumet igen, men i en lite annan tappning? Svaret är upplevelsen. För att möjliggöra att i efterhand återskapa ursprungsupplevelsen så väl som möjligt gjordes den ursprungliga inspelningen med ett flertal mikrofoner och kanaler, fler än som egentligen är nödvändigt. Olika mikrofoner har olika kvaliteter bl.a. när det gäller hur de fungerar för olika situationer och i olika lokaler, något som kan utnyttjas för att fånga en orkesters speciella klang och samspelet mellan orkester och lokal. Att använda flera mikrofoner och kanaler är alltså ett sätt att möjliggöra en anpassning och optimering för att återskapa en musikhändelse. Hur de inspelade kanalerna och mikrofonerna viktas i mixen påverkar hur musiken slutligen upplevs. Efter att ha gjort om våra faciliteter för mixning och monitorlyssning stod det klart att genom en annan balans mellan tillgängliga kanaler kunde inspelningen ta oss närmare ursprungshändelsen och närmare musiken.

De som inhandlat den ursprungliga utgåvan får denna nya "på köpet", men den kommer även släppas på rocred shop (återkommer om exakt tidpunkt för det)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Recension av "Acoustic Project String Ensemble, Studio L

Inläggav hifikg » 2020-10-10 13:34

Hur kommer man över den då?
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster