Vad har hänt här!?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Vad har hänt här!?

Inläggav 2-ch » 2019-03-29 08:38

Slog på Billie Eilish senaste skiva When we all fall asleep, where do we go?
Trevligt mjuk musik.

Men vad tusan har hänt med den här låten?



You should see me in a crown är ett annat exempel från skivan, ännu en skön låt som blivit förstörd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav hifikg » 2019-03-29 08:40

2-ch skrev:Slog på Billie Eilish senaste skiva When we all fall asleep, where do we go?
Trevligt mjuk musik.

Men vad tusan har hänt med den här låten?

[ Spotify ]
[ SWP ]

You should see me in a crown är ett annat exempel från skivan, ännu en skön låt som blivit förstörd.


Studioklockan gick fel, eller så måste du uppgradera din :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav 2-ch » 2019-03-29 08:55

hifikg skrev:Studioklockan gick fel, eller så måste du uppgradera din :)

Provade att uppdatera min telefon. Nu låter det bättre... NOT.

Har bara lyssnat på den på jobbet än så länge.
Men misstänker starkt att fler problem uppenbarar sig när jag provar låten hemma ikväll.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav goat76 » 2019-03-29 09:52

2-ch skrev:Slog på Billie Eilish senaste skiva When we all fall asleep, where do we go?
Trevligt mjuk musik.

Men vad tusan har hänt med den här låten?

You should see me in a crown är ett annat exempel från skivan, ännu en skön låt som blivit förstörd.


Jag förstår inte vad du menar, det är väl inget som har hänt annat än att de valt att använda en väldigt tydlig distortions-effekt, men det är ju ett medvetet val av konstnärliga drag.

Hela skivan är ju som ett mosaik-verk av ihopklipp där extrem mixning är grundstommen för musiken, jag tycker ändå det låter bra, men jag hade inte velat ha den produktionen i den genre jag föredrar.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav 2-ch » 2019-03-29 11:10

goat76 skrev:Jag förstår inte vad du menar

Då förklarar jag. Jag menar att det skar sig illa en bit in i låten.
Jag köper att det kan handla om konstnärliga uttryck.
Men jag behöver ju inte tycka att det varken är bra konst eller låter ok.
Jag ska prova den hemma i alla fall.

James Blake - Limit To Your Love har en jävligt konstnärlig bas.
Men i den låten passar den in, det gör den inte (enligt mig) på Billie Eilish låt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav Belker » 2019-03-30 19:14

Skitcoolt, ju!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav sprudel » 2019-03-30 22:07

Håller med Belker, läckert är det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav bassman » 2019-03-31 10:04

Me like lot. Måste lyssna vidare :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav 2-ch » 2019-04-01 17:51

Lyssnade nyss på den hemma.
Står fast vid att det skiter sig. Låter ju som något är trasigt.
Sänkte och sänkte nivån tills jag bestämde mig för att den inte var värd besväret.
Synd för själva låten i övrigt har ju potential.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav bassman » 2019-04-01 22:18

Lyssnade i bilen under helgen på albumet och visst kan det ge ett anslag på att det dragit i för mycket pluggar och reglar, kreativ lekstuga kan jag tänka.

Men jag tycker samtidigt att det är läckert att våga ta ut svängarna.. Brist på bas lider produktionen inte av, snarare övermättat.. Skall lyssna hemma på albumet i morgon, gillar låtarna :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-02 09:46

Tycker det låter generellt så pass välproducerat att det inte kan vara frågan om något annat än ett stilgrepp.... men vill få det att låta som man överspelar dubstep på höga volymer utan att för den delen göra det.

Fungerar kanon i lurar....gillar det skarpt.... fråga är vad som händer om man verkligen försöker spela det högt - om effekten blir olidlig då eller inte. Men jag tror INTE det är ett misstag/något som blivit trasigt. Snarare har man jobbat på rätt bra för att "orsaka" det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav 2-ch » 2019-04-02 12:46

bassman skrev:Lyssnade i bilen under helgen på albumet och visst kan det ge ett anslag på att det dragit i för mycket pluggar och reglar, kreativ lekstuga kan jag tänka.

Men jag tycker samtidigt att det är läckert att våga ta ut svängarna.. Brist på bas lider produktionen inte av, snarare övermättat.. Skall lyssna hemma på albumet i morgon, gillar låtarna :-)

Prova att spela den på något som närmar sig live-nivå och återkom. Jag gillar också låtarna, där är det inget fel.
En produktion som guppar i det övre skiktet av hur det generellt sett låter idag.

Nattlorden skrev:Tycker det låter generellt så pass välproducerat att det inte kan vara frågan om något annat än ett stilgrepp.... men vill få det att låta som man överspelar dubstep på höga volymer utan att för den delen göra det.

Fungerar kanon i lurar....gillar det skarpt.... fråga är vad som händer om man verkligen försöker spela det högt - om effekten blir olidlig då eller inte. Men jag tror INTE det är ett misstag/något som blivit trasigt. Snarare har man jobbat på rätt bra för att "orsaka" det.

Har inte testat i lurar.
Men ja. Enligt mig blir effekten olidlig på hög nivå. Kanske det var deras avsikt, vad vet jag.
För inte är det något dom missat, det tror jag inte. Hos mig låter det bara trasigt i den delen. Resten av låten är ju riktigt bra.

Kommer att tänka på en annan låt där det tyvärr också skiter sig.
Ane Brun - These Days. Sången (inte rösten alltså) spricker i början och låter illa på ett annat ställe. Jättesynd, för i övrigt går den att spela skapligt starkt och är en bra låt.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Vad har hänt här!?

Inläggav Kralle » 2021-04-06 14:36

2-ch skrev:Kommer att tänka på en annan låt där det tyvärr också skiter sig.
Ane Brun - These Days. Sången (inte rösten alltså) spricker i början och låter illa på ett annat ställe. Jättesynd, för i övrigt går den att spela skapligt starkt och är en bra låt.

Lyssnar på Ane Bruns nya "The RMV Sessions". Sorgligt med den distorderade sången på ett musikaliskt bra album.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster