Vad tycker ni om låten?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Vad tycker ni om låten?

Inläggav goat76 » 2019-04-20 11:00

Tänkte att det skulle vara kul med en tråd där man tar upp en specifik låt som alla får tycka till om, både vad man tycker om själva musiken men även gärna kommentera vad man tycker om produktionen. Kul va?! :)

Som förslag så tycker jag vi inte ska gå för snabbt framåt utan hålla oss till den aktuella låten så att så många som möjligt hinner kommentera den innan vi hoppar på nästa låt-analys.
Låten bör även för enkelhetens skull finnas att streamas från Tidal eller Spotify så att de flesta har möjlighet att lyssna.



Jag tar friheten att börja.

Låt: Rock Lobster
Band: B-52's
https://tidal.com/track/79178079

Bild

Musiken:
Låten är väldigt speciell för mig då det var min favoritlåt i femårs-åldern. Min syster hade den på LP och jag spelade den gång på gång och sprang runt i lägenheten då energin i låten är påtaglig med sitt klimax med "Here comes a bikini whale!". (Har alltid trott att de sjöng "Here comes the killing whale".) :D

Jag får känslan av att B-52's hade väldigt roligt då de skapade sin musik och att bandmedlemmarna alla hade ett tydligt gemensamt mål med hur de ville skapa sin musik, de verkade helt enkelt inte ta sig själva på alltför blodigt allvar, på ett skönt sätt.
Om man ska försöka lägga en genre-stämpel på musiken vill jag nog kalla det för Disco-punk.

Produktionen:
Alla instrument har sin tydliga plats i ljudbilden och är väl inspelade med sina distinkta sound som sällan överlappar eller bråkar med varandra frekvensmässigt. Klangen låter naturligt och "rätt" och det är en väldigt skön ljudlig balans i allt och rytmen vittnar om riktigt samspelta musiker med bra känsla, ett bra jam session!


Vad tycker ni, bra både musikmässigt och produktionsmässigt eller råkasst på alla sätt och vis? :)

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster