Doris Day RIP

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Doris Day RIP

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-13 17:34

Doris Day har avlidit vid 97 års ålder. Låt oss minnas henne genom att höra ”Let the little girl limbo” från 1963 som genom sin utpräglade poppighet skiljer sig från många av hennes övriga inspelningar. Produktionen är mycket snygg! Som tidigare nämnts på listan påminner sången mycket om Eydie Gormes "Blame it on the bossa nova", även den komponerad av paret Goffin-King, men till skillnad från Eydie sjunger Doris rätt toner. Den här Youtube-snutten innehåller dessutom en rad klipp från Doris Days filmer. Vila i frid, Doris.



Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Doris Day RIP

Inläggav petersteindl » 2019-05-13 19:46

Hon var ju redan filmstjärna då man var liten d v s på 50-talet. :)

RIP.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Doris Day RIP

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-13 21:24

Jag hyrde en lång rad gamla Hollywood-rullar från 50- och 60-talet när min hembiograf var nybyggd och i flera av dem medverkade Doris Day. Filmerna är av den mycket lättsamma sorten. Mest minnesvärda var kläder, bilar och inredningsdetaljer. En del filmlåtar är dock hörvärda och jag lyssnar ibland på mina tre eller fyra samlingar med Doris. Ingen låt slår "Let the little girl limbo", men jag kan ändå rekommendera "Oo-wee baby" av Barry Mann och Cynthia Weil och "Move over darling" som nog är mer känd i Tracey Ullmans 80-talsversion.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Re: Doris Day RIP

Inläggav tobm » 2019-05-14 08:07

Här kommer en senare låt som hon sjunger med sin son Terry Melcher. Den här låten, ”These Days”, har spelats in av många, men jag tycker att den här versionen tillhör de bästa. (Skivan den är från är fantastisk.)


Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Doris Day RIP

Inläggav PerStromgren » 2019-05-14 08:58

petersteindl skrev:Hon var ju redan filmstjärna då man var liten d v s på 50-talet. :)


"Filmstjärna" är ordet! Nu när jag ser filmklippet som Pekka visar, känner jag igen henne från de bleka "filmisar" (se nedan) vi bytte när jag var liten!

doris_day.JPG
doris_day.JPG (51.4 KiB) Visad 961 gånger

(Jag snodde en illustration från Tradera, som hjälp för ungdomarna!)
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Doris Day RIP

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-14 09:15

tobm skrev:Här kommer en senare låt som hon sjunger med sin son Terry Melcher. Den här låten, ”These Days”, har spelats in av många, men jag tycker att den här versionen tillhör de bästa.


Tack för tipset! Terry Melcher är även medkompositör på den ovan nämnda "Oo-wee baby".

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Doris Day RIP

Inläggav petersteindl » 2019-05-14 09:58

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Hon var ju redan filmstjärna då man var liten d v s på 50-talet. :)


"Filmstjärna" är ordet! Nu när jag ser filmklippet som Pekka visar, känner jag igen henne från de bleka "filmisar" (se nedan) vi bytte när jag var liten!

doris_day.JPG

(Jag snodde en illustration från Tradera, som hjälp för ungdomarna!)


Precis, jag minns bl.a. Tony Curtis, Burt Lancaster, James Steward, Gary Cooper, Cary Grant, Bette Davis, James Dean, Elisabeth Taylor, Gregory Peck, Clark Gable, Johnny Weismuller, och John Wayne. :D man samlade och bytte filmstjärnor. :lol: :) Ingen av dessa lever annat än i filmens värld. En svunnen tidsepok.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster