Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Inläggav PekkaJohansson » 2019-06-13 13:11

Jag snubblade över den här nyheten av en slump. Det avslöjas nu att en storbrand i Universal studios 2008 förstörde masterband med ovärderlig musik av bland andra Bill Haley, The Andrew Sisters, Louis Armstrong, Duke Ellington och Ella Fitzgerald, Quincy Jones, Burt Bacharach och Joan Baez, Elton John, Aerosmith och Steely Dan. Tur att man har hunnit samla på sig det mesta på tidig kompaktskiva. Nyheten ger mig ändå rysningar. Den väcker också frågor om de återgivningar som har gjorts sedan katastrofen. Vi får hoppas att de digitala kopiorna är intakta. Illa också att Universal verkar ha hemligstämplat händelsen och nu kommenterar den mycket knapphändigt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=7241359

New York Times har en betydligt mer omfattande artikel:

https://www.nytimes.com/2019/06/11/magazine/universal-fire-master-recordings.html

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Inläggav Morello » 2019-06-13 13:18

Hörde detta på radion. Naturligtvis väldigt tråkigt, samtidigt spelar det nog inte så stor roll då det som i förekommande fall ges ut idag förstörs av masteringtekniker. Branschen är helt absurd!


För övrigt borde väl masterband förvaras under mark i temperatur- och luftfuktighetsreglerad miljö.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Inläggav PekkaJohansson » 2019-06-13 13:32

Precis min tanke. Hur kan de slarva så? Det var för övrigt inte bara färdiga masterproduktionsband som gick upp i rök utan även flerspårsband och utdrag från inspelningssessioner. Tydligen gick en del digitala kopior åt också. Ska läsa hela NYT-artikeln i kväll.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Inläggav Morello » 2019-06-13 13:40

Funderar på att skicka ett brev till SVT för att påpeka att det inte var en asfaltsarbetare, utan en takläggare som slarvade.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Inläggav PekkaJohansson » 2019-06-13 13:41

Sveriges Radio!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Inläggav Morello » 2019-06-13 13:54

Ja, jo, men dom sitter i samma båt. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Inläggav goat76 » 2019-06-13 14:53

PekkaJohansson skrev:Precis min tanke. Hur kan de slarva så? Det var för övrigt inte bara färdiga masterproduktionsband som gick upp i rök utan även flerspårsband och utdrag från inspelningssessioner. Tydligen gick en del digitala kopior åt också. Ska läsa hela NYT-artikeln i kväll.

Mvh

Pekka


Att de färdiga masterproduktionsbanden gick upp i rök är kanske inte en katastrof då det ändå finns några miljoner kopior av skivorna runt om i världen, på den fronten förändras inte läget för oss konsumentet.
Däremot är det mer än katastrof med alla dessa flerspårsband som förstördes. Det kommer göra att dessa album aldrig mer går att mixa om för framtidens nya format vilket eventuellt kanske krävs för att de ska kunna hänga med i framtiden.
Jag hoppas verkligen de har gjort digitala kopior av flerspårsbanden och inte varit dumma nog att förvara dessa på samma plats som originalen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Inläggav Tangband » 2019-06-13 17:21

Synd.
Samtidigt så är ofta skivorna, som de var mixade i original, som gjorde att de blev kända. Originalen finns ju säkert på CD , den första CD utgåvan bör ju vara hyfsat bra.

Jag förstår Goat 76 att det finns en dröm om ny-mixning från masterbanden som ska kunna låta bättre än originalmixen.
Sanningen är väl ändå att det historiskt är synnerligen ovanligt att NÅGON lyckats att förbättra originalmixen . Istället präglas branschen av tokmastring i kombination med tondövhet som effektivt dödar alla goda intentioner :?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musikkulturhistorisk katastrof 2008

Inläggav goat76 » 2019-06-13 17:43

Tangband skrev:Synd.
Samtidigt så är ofta skivorna, som de var mixade i original, som gjorde att de blev kända. Originalen finns ju säkert på CD , den första CD utgåvan bör ju vara hyfsat bra.

Jag förstår Goat 76 att det finns en dröm om ny-mixning från masterbanden som ska kunna låta bättre än originalmixen.
Sanningen är väl ändå att det historiskt är synnerligen ovanligt att NÅGON lyckats att förbättra originalmixen . Istället präglas branschen av tokmastring i kombination med tondövhet som effektivt dödar alla goda intentioner :?


Men nu förstod du inte det jag skrev. :)

Det jag sa var att det i framtiden kan komma nya format, exempelvis någon nytt försök på musik i surround. Detta kan då möjligtvis kräva att man har tillgång till alla enskilda spår som spelades in som exempelvis bas, gitarr, sång m,m.

Dessa album vars multikanal-spår nu har brunnit upp kan aldrig återskapas för ett sådant framtida format.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster