Loudness Penalty - Olika standarder

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2013-07-16

Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav hcl » 2019-06-14 17:39

Siten Loudness Penlaty erbjuder ett (vad det verkar) bra verktyg för att få klarhet i hur en mix/master kommer hanteras dynamikmässigt då den laddas upp för för streaming via några vanliga streaming siter (Youtube, Spotify, Tidal, Pandora och iTunes). Det är dock trist att de olika siterna använder lite olika standarder, vilket ger olika utfall. Se nedanst. exempel. Låten är enkelt uppbyggd med enbart piano och sång (kan ev. få tillåtelse ladda upp ett klipp också):

Loudness_Penalty_WILUYF_b04.jpg
Loudness_Penalty_WILUYF_b04.jpg (37.11 KiB) Visad 693 gånger


Så här ser MasVis på samma fil:

MasVis WILUYF.jpg
MasVis WILUYF.jpg (267.95 KiB) Visad 693 gånger
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 1706
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav goat76 » 2019-06-14 18:28

Fast det där tycker jag inte man bör bry sig om alls ifall man är förespråkare av full dynamik och har ett skivbolag som er.
Vilken dag som helst kan någon av dessa streaming-plattformar bestämma sig för en helt annan normaliseringsnivå än den de just nu använder, så det blir ett väldigt kortsiktigt tänk att försöka anpassa sig till dessa siffror.

Om en plattform kör med säg -14 LUFS och man limiterar ett program-material efter det värdet från materialets normala fulla dynamik som kanske gav ett LUFS-värde på -18, så har man förstört det med hela 4 dB helt i onödan ifall plattformen över en dag byter till en normalisering på -23.

Låt bara musiken behålla sin naturligt fulla dynamik oavsett om det ger ett LUFS-värde på exempelvis -12 eller -28 så kommer den oavsett streaming-plattform och deras valda normaliseringsnivå låta maximalt bra, så till vida de inte har en så dum sak för sig att de höjer nivåer vilket tyvärr Spotify med fler gör.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav hcl » 2019-06-14 20:29

goat76 skrev:Fast det där tycker jag inte man bör bry sig om alls ifall man är förespråkare av full dynamik och har ett skivbolag som er.
Vilken dag som helst kan någon av dessa streaming-plattformar bestämma sig för en helt annan normaliseringsnivå än den de just nu använder, så det blir ett väldigt kortsiktigt tänk att försöka anpassa sig till dessa siffror.

Om en plattform kör med säg -14 LUFS och man limiterar ett program-material efter det värdet från materialets normala fulla dynamik som kanske gav ett LUFS-värde på -18, så har man förstört det med hela 4 dB helt i onödan ifall plattformen över en dag byter till en normalisering på -23.

Låt bara musiken behålla sin naturligt fulla dynamik oavsett om det ger ett LUFS-värde på exempelvis -12 eller -28 så kommer den oavsett streaming-plattform och deras valda normaliseringsnivå låta maximalt bra, så till vida de inte har en så dum sak för sig att de höjer nivåer vilket tyvärr Spotify med fler gör.


Populärmusik är i mångt och mycket en färskvara, men visst, inte alltid. Artister m.fl. jämför dock med övrigt samtida material och att då ligga 5-10 dB under gällande norm accepteras inte. Det är då man faktiskt kan åberopa t.ex. ovan citerade site, men det blir lite underligt och ger inte samma tyngd när de använder sig av så olika normer.

Oaktat detta så är dessutom "naturlig, full dynamik" (på alla delar i en mix) mycket sällan efterfrågat. Delvis p.g.a. av aktuella normer och delvis för att det helt enkelt inte alltid funkar. Skriv i så fall dynamik så som artisten vill ha det. Dels används kompression friskt för att få extrem närhet till vissa ljud utan att sticka ut eller riskera hörselskador i nästa sekund och därutöver blir det ofta inte bra uppspelat i normala anläggningar eller i lite störiga miljöer t.ex. bil. Viss musik funkar full dynamik bra på eller t.o.m. väldigt bra på, men med mycket annat blir det helt enkelt dåligt i allt för många fall. Hårdkomprimerat, skadat och fulklippt är givetvis ett ofog (å det grövsta), men att inte använda kompression är sällan aktuellt när det gäller populärmusik.

Att göra musik som p.g.a. dogmatisk inställning till dynamik gör att den inte gör sig bra i de flesta anläggningar är ju inte så roligt det heller och det är dessutom dömt att dö sotdöden då det blir svårt att locka artister. Därför behövs en standard som helt tar död på altl vad loudness war heter. EBU R128 är en sådan. Dessutom håller jag med om att album bör nivånormaliseras så att det är den starkaste låten som bestämmer vilke nnivå som övriga spår får (f.f.a. då albumet spelas i sin helhet).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 1706
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav goat76 » 2019-06-15 00:14

hcl skrev:
goat76 skrev:Fast det där tycker jag inte man bör bry sig om alls ifall man är förespråkare av full dynamik och har ett skivbolag som er.
Vilken dag som helst kan någon av dessa streaming-plattformar bestämma sig för en helt annan normaliseringsnivå än den de just nu använder, så det blir ett väldigt kortsiktigt tänk att försöka anpassa sig till dessa siffror.

Om en plattform kör med säg -14 LUFS och man limiterar ett program-material efter det värdet från materialets normala fulla dynamik som kanske gav ett LUFS-värde på -18, så har man förstört det med hela 4 dB helt i onödan ifall plattformen över en dag byter till en normalisering på -23.

Låt bara musiken behålla sin naturligt fulla dynamik oavsett om det ger ett LUFS-värde på exempelvis -12 eller -28 så kommer den oavsett streaming-plattform och deras valda normaliseringsnivå låta maximalt bra, så till vida de inte har en så dum sak för sig att de höjer nivåer vilket tyvärr Spotify med fler gör.


Populärmusik är i mångt och mycket en färskvara, men visst, inte alltid. Artister m.fl. jämför dock med övrigt samtida material och att då ligga 5-10 dB under gällande norm accepteras inte. Det är då man faktiskt kan åberopa t.ex. ovan citerade site, men det blir lite underligt och ger inte samma tyngd när de använder sig av så olika normer.


Men är du säker på att artisterna inte accepterar det efter förklaring om bästa möjliga ljudkvalitet, eller är det ett antagande att det ligger till så?

De flesta av de större plattformarna har en normalisering runt -14 LUFS och med ett fullt normalt album inom populärmusik som med sin fulla dynamik intakt* oftast ligger på -12 till -18 LUFS så innebär det så pass liten skillnad (0-4 dB) i ljudnivå-styrka att fördelarna att inte limitera musiken vid mastring bör föredras.

*Med "sin fulla dynamik intakt" menar jag den dynamik som kvarstår efter att musikerna själva valt att reducera dynamiken på enskilda instrument för att uppnå ett visst sound, och/eller vad de har kommit överens om med inspelningsteknikern vid mixning. Alltså bibehålla mixens fulla dynamik.

hcl skrev:Oaktat detta så är dessutom "naturlig, full dynamik" (på alla delar i en mix) mycket sällan efterfrågat. Delvis p.g.a. av aktuella normer och delvis för att det helt enkelt inte alltid funkar. Skriv i så fall dynamik så som artisten vill ha det. Dels används kompression friskt för att få extrem närhet till vissa ljud utan att sticka ut eller riskera hörselskador i nästa sekund och därutöver blir det ofta inte bra uppspelat i normala anläggningar eller i lite störiga miljöer t.ex. bil. Viss musik funkar full dynamik bra på eller t.o.m. väldigt bra på, men med mycket annat blir det helt enkelt dåligt i allt för många fall. Hårdkomprimerat, skadat och fulklippt är givetvis ett ofog (å det grövsta), men att inte använda kompression är sällan aktuellt när det gäller populärmusik.


Som jag skrev här ovanför så tycker jag mixens dynamik ska respekteras, det är den artisterna hörde och godkände i studion och det är den som gäller. Efter det stadiet är det nog en extremt liten procent av artisterna som har någon som helst vetskap om vad som sedan sker vid mastring, att i det läget kapa dynamiken med hjälp av limitering endast för att utvinna kanske 4 dB i ljudnivå är mycket mer förstörande av alstret än den vinst man försöker uppnå av ökad ljudstyrka.

Annat var det då normaliseringen inte fanns, för att hänga med övrig populärmusik i ljudstyrka så var det kanske läge att kapa bort 10 dB eller mer för att ens komma i närheten av konkurrenternas ljudnivå.

hcl skrev:Att göra musik som p.g.a. dogmatisk inställning till dynamik gör att den inte gör sig bra i de flesta anläggningar är ju inte så roligt det heller och det är dessutom dömt att dö sotdöden då det blir svårt att locka artister. Därför behövs en standard som helt tar död på altl vad loudness war heter. EBU R128 är en sådan. Dessutom håller jag med om att album bör nivånormaliseras så att det är den starkaste låten som bestämmer vilke nnivå som övriga spår får (f.f.a. då albumet spelas i sin helhet).


"De flesta anläggningar" får även de gå till mötes den nya standarden vad gäller normaliseringar och dynamik, allt måste såklart anpassa sig.

Att skylta med att man som skivbolag står bergfast vid sin syn på ljudkvalitet före ljudstyrka och att man profilerar sig så, borde rimligtvis också locka till sig just den skara musiker som sätter högsta tänkbara ljudkvalitet högst.
Det borde rimligtvis finnas tillräckligt många sådana artister att fånga upp för ett relativt litet skivbolag som erat?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav hcl » 2019-06-15 09:12

goat76 skrev:Men är du säker på att artisterna inte accepterar det efter förklaring om bästa möjliga ljudkvalitet, eller är det ett antagande att det ligger till så?

I de fall då frågan varit aktuell har våra argument betraktats som ljudnördsåsikter. Detta var innan streamingplattformarna införde loudnessnormalisering och följdaktligen hade vi inget annat än ”upplevd bättre ljudkvalitet” att hänvisa till vilket klassade argumenten som ljudnördsåsikter. Detta gällde dessutom musik där vi inte mixade musiken själva och följdaktligen hade sämre möjligheter att påvisa effekten av att inte dynamikreducera så kraftigt. Däremot kan jag intyga att det mesta av dynamikreduktionen gjordes redan i mixstadiet, varför vi inte heller (lite som du antyder) ville påverka besluten i samma omfattning då det i hög grad kunde antas vara en del av det artistiska uttrycket.

goat76 skrev:De flesta av de större plattformarna har en normalisering runt -14 LUFS och med ett fullt normalt album inom populärmusik som med sin fulla dynamik intakt* oftast ligger på -12 till -18 LUFS så innebär det så pass liten skillnad (0-4 dB) i ljudnivå-styrka att fördelarna att inte limitera musiken vid mastring bör föredras.

*Med "sin fulla dynamik intakt" menar jag den dynamik som kvarstår efter att musikerna själva valt att reducera dynamiken på enskilda instrument för att uppnå ett visst sound, och/eller vad de har kommit överens om med inspelningsteknikern vid mixning. Alltså bibehålla mixens fulla dynamik.

...

Som jag skrev här ovanför så tycker jag mixens dynamik ska respekteras, det är den artisterna hörde och godkände i studion och det är den som gäller. Efter det stadiet är det nog en extremt liten procent av artisterna som har någon som helst vetskap om vad som sedan sker vid mastring, att i det läget kapa dynamiken med hjälp av limitering endast för att utvinna kanske 4 dB i ljudnivå är mycket mer förstörande av alstret än den vinst man försöker uppnå av ökad ljudstyrka.

Annat var det då normaliseringen inte fanns, för att hänga med övrig populärmusik i ljudstyrka så var det kanske läge att kapa bort 10 dB eller mer för att ens komma i närheten av konkurrenternas ljudnivå.

...

"De flesta anläggningar" får även de gå till mötes den nya standarden vad gäller normaliseringar och dynamik, allt måste såklart anpassa sig.

Att skylta med att man som skivbolag står bergfast vid sin syn på ljudkvalitet före ljudstyrka och att man profilerar sig så, borde rimligtvis också locka till sig just den skara musiker som sätter högsta tänkbara ljudkvalitet högst.
Det borde rimligtvis finnas tillräckligt många sådana artister att fånga upp för ett relativt litet skivbolag som erat?


Jag håller med i allt du skriver utom att jag tycker ditt begrepp ”fulla dynamik” är våldsamt missvisande då det ju inte alls är vad som avses. Med musikens fulla dynamik menar jag den dynamik instrument och sång tillsammans ger utan någon som helst kompression före digitalisering (och inte heller därefter). Det räcker inte att inte använda kompressorer då även andra delar i signalkedjan kan nyttjas på liknande sätt. Gränsen mellan sounddesign och att komprimera med avsikt att reducera dynamiken är alltså inte glasklar.

Musik man producerar måste dock fungera rimligt väl för en majoritet av de lyssnare som hör till musikens målgrupp varför det nog kan vara rimligt att i viss mån följa rådande dynamiknormer.

När det gäller skivbolaget så är omfattningen väldigt blygsam, om än med en seriös grund. Våra största begränsningar är tidsbrist och att vi för tillfället inte har någon egen inspelningslokal. Branschen är dessutom kraftigt överetablerad, då nära nog vem som helst kan skaffa grejer och på kort tid snickra ihop något som ser ut som vilken proffsstudio som helst.

Just nu jobbar vi på tre spår, några där vi för en regelbunden diskussion kring just dynamik (där t.ex. http://www.loudnesspenalty.com är mycket användbar som hårda fakta - tack och lov för den!) och några kommande projekt där dynamikkompression mestadels kommer vara en icke-fråga.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 1706
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav goat76 » 2019-06-15 12:03

Det hela blir lite av en definations-fråga. :)

Vad är musiken?
De enskilda instrumenten var för sig är som jag ser det bara beståndsdelar av musiken, själva musikverket med alla beståndsdelar inräknade är den färdiga musiken. Vilka paletter och färger musikerna använder är en stor del i utformandet av hur det slutgiltiga verket låter i sin helhet och där har du musiken med sin fulla dynamik även om några av de enskilda instrumenten har komprimerats för att passa in i verket så som musikerna ville ha det.

Musikerna bör alltid sitta med alternativt ha full tillit till studioteknikern (som de förhoppningsvis valt själva med omsorg) då han/hon mixar musiken, för detta skede har en enorm påverkan på hur musiken utformas till det två-kanaliga slutresultatet, för innan mixning är det fortfarande inte ett färdigt verk.
Innan mixen är färdigställd så har musikerna med hjälp av studioteknikern fortfarande möjligheten att ytterligare forma verkets individuella ljud så att den uppnår musikerna önskade resultat, innan de är fullt nöjda med hur mixen låter så är inte musiken färdigställd.

Då de är helt nöjda med mixen så är musiken färdigställd och i det skedet har den färdiga musiken även sin fulla dynamik. All form av dynamik-reducering som skett innan det är konstnärliga val för att uppnå det resultat som är musiken, de har ”blandat färgerna” som de själva behagar och det kan endast anses vara en naturlig del av deras konstverk.
Det färdiga musikverket har i detta läge sin fulla dynamik.

De ingrepp som sedan sker under mastring eller på master-kanalen i studioprogrammet har sällan musikerna någon insikt i och är nog ytterst sällan något de får ta del av. Dessa ingrepp består oftast i att höja ljudnivån utöver vad musiken med sin fulla dynamik tillåter och det är först i detta skede som musikens fulla dynamik tar skada genom komprimering och limitering.


Så lyder min defination av vad som är musik med sin fulla dynamik intakt, de enskilda instrumenten är bara beståndsdelar av musiken och hur dessa utformas är konstnärliga uttryck. :)


Var ska man annars dra gränsen för vad som får kallas full dynamik, kanske ingenting kvalificerar sig?

En gitarr-förstärkare distar mer och mer ju mer man pressar upp volymen och detta leder till att ljudet komprimeras, kan en inspelning av det ljudet då anses ha full dynamik eller inte?

En inspelning av i stort sett vilka instrument som helst har nästan garanterat reducerats från sin fulla dynamik någonstans i inspelningskedjan omedvetet men pågrund av inspelningsutrustningens begränsningar, kan man ändå påstå att man har fångat instrumentets fulla dynamik?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav hcl » 2019-06-16 00:09

Ja, ungefär precis så. Jag tycker dock ordet full dynamik antyder något annat än vad det oftast faktiskt är. Kan man kalla det full dynamik när man applicerat 20 dB kompression på t.ex. sången?

Annars håller jag med om det mesta du skriver, bortsett från att musikerna nog ofta har åsikter även om att det skall vara lagom hög medelnivå också eller i varje fall inte lägre än annan likande musik och det är där som siter som http://www.loudnesspenalty.com är väldigt bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 1706
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav goat76 » 2019-06-16 09:42

hcl skrev:Ja, ungefär precis så. Jag tycker dock ordet full dynamik antyder något annat än vad det oftast faktiskt är. Kan man kalla det full dynamik när man applicerat 20 dB kompression på t.ex. sången?

Annars håller jag med om det mesta du skriver, bortsett från att musikerna nog ofta har åsikter även om att det skall vara lagom hög medelnivå också eller i varje fall inte lägre än annan likande musik och det är där som siter som http://www.loudnesspenalty.com är väldigt bra.


Jag vet inte om så mycket som 20 dB behövs i något fall på sång, men att det oftast är direkt nödvändigt att komprimera just sång råder det väl inte någon tveksamhet om då den är ”för” dynamikrik för att den ska rymmas utan att peaka över nollgränsen och samtidigt inte begravas under resterande instrumentering.
Vissa duktiga studiotekniker med full koll på sången de spelar in sitter ibland och reglerar volymen live under inspelningen men det är nog inte så många som klarar av det, så då är det ju kompression som gäller och så är det väl i 99% av alla inspelningar, så det är i så fall väldigt få skivor som bockar i alla kriterier för full dynamik.

Tänk vad digital inspelningsteknik har förenklat många saker men samtidigt ligger det där nollvärdet där och digital klippning låter inte trevligt. Kanske var det på vissa sätt lättare förr på den analoga tiden då det nästan kunde låta lite vackert med analog distortion om de råkade bli några för starka peakar. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 28862
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav Bill50x » 2019-06-16 12:00

goat76 skrev:Jag vet inte om så mycket som 20 dB behövs i något fall på sång, men att det oftast är direkt nödvändigt att komprimera just sång råder det väl inte någon tveksamhet om då den är ”för” dynamikrik för att den ska rymmas utan att peaka över nollgränsen och samtidigt inte begravas under resterande instrumentering.

De flesta sångare verkar för övrigt komprimera sången direkt vid uppförandet, dvs man har micken nära munnen när man sjunger lågt och ökar avståndet vartefter man höjer rösten. På så sätt kan man hålla rösten inom ett par dB både när man viskar och skriker.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 1706
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav goat76 » 2019-06-16 12:46

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag vet inte om så mycket som 20 dB behövs i något fall på sång, men att det oftast är direkt nödvändigt att komprimera just sång råder det väl inte någon tveksamhet om då den är ”för” dynamikrik för att den ska rymmas utan att peaka över nollgränsen och samtidigt inte begravas under resterande instrumentering.

De flesta sångare verkar för övrigt komprimera sången direkt vid uppförandet, dvs man har micken nära munnen när man sjunger lågt och ökar avståndet vartefter man höjer rösten. På så sätt kan man hålla rösten inom ett par dB både när man viskar och skriker.

/ B


Ja, det finns sångare som har mycket bra mikrofonteknik som mitt vanliga exempel PJ Harvey. :)
Hon går ofta mellan ytterligheterna lågmält till gallskrik på en förnämligt sätt och varierar avståndet till mikrofonen.
De flesta sångare verkar dock inte klara av det lika bra så då är det kompression som gäller, både live och i studio.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav hcl » 2019-06-17 08:02

goat76 skrev:
Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag vet inte om så mycket som 20 dB behövs i något fall på sång, men att det oftast är direkt nödvändigt att komprimera just sång råder det väl inte någon tveksamhet om då den är ”för” dynamikrik för att den ska rymmas utan att peaka över nollgränsen och samtidigt inte begravas under resterande instrumentering.

De flesta sångare verkar för övrigt komprimera sången direkt vid uppförandet, dvs man har micken nära munnen när man sjunger lågt och ökar avståndet vartefter man höjer rösten. På så sätt kan man hålla rösten inom ett par dB både när man viskar och skriker.

/ B


Ja, det finns sångare som har mycket bra mikrofonteknik som mitt vanliga exempel PJ Harvey. :)
Hon går ofta mellan ytterligheterna lågmält till gallskrik på en förnämligt sätt och varierar avståndet till mikrofonen.
De flesta sångare verkar dock inte klara av det lika bra så då är det kompression som gäller, både live och i studio.


Fast det är ju också en form av kompression. Alla åtgärder som reucerar ursprungsljudets dynamik kategoriserar jag som att att komprimera dynamiken, oberoende av om det sker genom att variera avständet mellan mikrofon och intstrument/mun, manuell nivåreglering (i realtid eller i efterhand genom s.k. automation) eller m.h.a. en dedicerad kompressor (elektrisk eller i programform).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 1706
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav goat76 » 2019-06-17 09:01

hcl skrev:
goat76 skrev:
Bill50x skrev:De flesta sångare verkar för övrigt komprimera sången direkt vid uppförandet, dvs man har micken nära munnen när man sjunger lågt och ökar avståndet vartefter man höjer rösten. På så sätt kan man hålla rösten inom ett par dB både när man viskar och skriker.

/ B


Ja, det finns sångare som har mycket bra mikrofonteknik som mitt vanliga exempel PJ Harvey. :)
Hon går ofta mellan ytterligheterna lågmält till gallskrik på en förnämligt sätt och varierar avståndet till mikrofonen.
De flesta sångare verkar dock inte klara av det lika bra så då är det kompression som gäller, både live och i studio.


Fast det är ju också en form av kompression. Alla åtgärder som reucerar ursprungsljudets dynamik kategoriserar jag som att att komprimera dynamiken, oberoende av om det sker genom att variera avständet mellan mikrofon och intstrument/mun, manuell nivåreglering (i realtid eller i efterhand genom s.k. automation) eller m.h.a. en dedicerad kompressor (elektrisk eller i programform).


Jag vet inte riktigt vart du vill komma med det här, finns det ingen produktion i världen innehållande sång som kan kategoriseras som en fullt dynamisk inspelning? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19194
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-06-17 09:05

Om en gitarrist väljer att inte slå så mjukt och hårt som han bara kan på strängarna. Är det kompression då? Jag personligen använder endast det ordet för signalbehandling. Hur musikerna väljer att framföra/spela betraktar jag personligen inte som kompression och har nog aldrig ens reflekterat över att man kunde det om jag skall vara ärlig.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav hcl » 2019-06-17 21:52

goat76 skrev:Jag vet inte riktigt vart du vill komma med det här, finns det ingen produktion i världen innehållande sång som kan kategoriseras som en fullt dynamisk inspelning? :)


Nåja, inte riktigt så ovanligt. Vilken klassisk inspelning som helst där solister, eller kör för den delen, behåller samma avstånd till mikrofonerna och som AndreasArvidsson skriver inte innehåller någon (eller i varje fall skönjbar) signaladaptiv signalstyrkevariation (t.ex. genom att använda analog eller digital kompressor).

Med full dynamik menar jag *full dynamik*. Att följa musiken och reglera volymen upp och ner för att hålla volymen konstant kan väl inte kallas full dynamik (annat än med den definition du tidigare gjorde ovan ...)?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav hcl » 2019-06-17 21:55

AndreasArvidsson skrev:Om en gitarrist väljer att inte slå så mjukt och hårt som han bara kan på strängarna. Är det kompression då? Jag personligen använder endast det ordet för signalbehandling. Hur musikerna väljer att framföra/spela betraktar jag personligen inte som kompression och har nog aldrig ens reflekterat över att man kunde det om jag skall vara ärlig.


Självfallet inte. Signaladaptiv volymreglering däremot, kallar i varje fall jag att komprimera signalen, oberoende om det sker medelst automatisk reglering eller manuell sådan (inklusive att variera avstånd till mikrofon i syfte att reglera dynamiken ...).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav hcl » 2019-06-17 21:59

hcl skrev:
goat76 skrev:Jag vet inte riktigt vart du vill komma med det här, finns det ingen produktion i världen innehållande sång som kan kategoriseras som en fullt dynamisk inspelning? :)


Nåja, inte riktigt så ovanligt. Vilken klassisk inspelning som helst där solister, eller kör för den delen, behåller samma avstånd till mikrofonerna och som AndreasArvidsson skriver inte innehåller någon (eller i varje fall skönjbar) signaladaptiv signalstyrkevariation (t.ex. genom att använda analog eller digital kompressor).

Med full dynamik menar jag *full dynamik*. Att följa musiken och reglera volymen upp och ner för att hålla volymen konstant kan väl inte kallas full dynamik (annat än med den definition du tidigare gjorde ovan ...)?


F.ö. blev det lite av en sidodiskussion. Vad jag ville peka på var att de olika streamingsiterna inte bara har olika lagom-loudnass-mål, utan även lite olika sätt att mäta loudness, vilket kan slå olika på olika låtar och mixar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Frisk
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav Frisk » 2019-06-17 22:58

Det vore kul att få höra klippet:) blev ju lite olika utfall där. Om jag förstått rätt kör Spotify efter album-gain- beräkningen och inte högsta spår. I alla fall i album-spelning, annars track gain, hur står sig jämförelsen med ett helt album? Just "favoritspåret"/utvalda är kanske det som låter starkast? Sen är nog replyGain algoritmen ganska bra, med många dynamiska låtar och en enda hårt komprimerad hamnar album gain ganska lågt, men visst, fortfarande högre än lägsta trackgain.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Loudness Penalty - Olika standarder

Inläggav hcl » 2019-06-17 23:49

Frisk skrev:Det vore kul att få höra klippet:) blev ju lite olika utfall där. Om jag förstått rätt kör Spotify efter album-gain- beräkningen och inte högsta spår. I alla fall i album-spelning, annars track gain, hur står sig jämförelsen med ett helt album? Just "favoritspåret"/utvalda är kanske det som låter starkast? Sen är nog replyGain algoritmen ganska bra, med många dynamiska låtar och en enda hårt komprimerad hamnar album gain ganska lågt, men visst, fortfarande högre än lägsta trackgain.


Jag har inte testat album, men skulle gissa att man i varje fall tillämpar samma definition på separata spår resp. helt album (på resp. streamingtjänst). I det här fallet är det enbart en låt, vilket illustrerar en skillnad mellan de olika streamingtänsterna. Det är dessutom så att skillnaden faller ut olika mellan streamingtjänstern för olika låtar/mixar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst