Idol 2019...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-08-19 21:33

Vem vinner, vem försvinner? Första tjejen som visades ikväll är ett starkt kort, hann inte ens med att uppfatta hennes namn.
Senast redigerad av hifikg 2019-09-03 20:20, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Idol 2019...

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-20 13:17

Satt vid köksbordet och spelade kort, vi ser inte tv där men hör den. Vi visste inte att idol var på och frugan utbrister " Vad är det för stackare de plågar nu?" :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Idol 2019...

Inläggav paa » 2019-08-20 17:14

Idol är uppdelat i typ tre (eller fyra) delar.
Först är det audition-turnén. Där är det enligt min mening alldeles för mycket fokus på de byfånar som ska tramsa i TV, och på de tondöva som verkligen tror att de kan sjunga, men inte kan.
I American Idol har man de senare åren tagit med mycket färre av loosers från sina auditions, och i stället fokuserat på de som har något att komma med.
Efter auditions kommer kvalveckan, då agnarna slutligen skiljs från vetet.
Det är i sedan inte de tondöva som går vidare till fredagsfinalerna, så om man inte pallar med alla tistlar och törnen bland de få rosenknopparna, så kan man ju vänta tills fredagsfinalerna börjar, innan man sätter sig i TV-soffan. Det blir ju en helt annan sak sedan.
Jag tycker det är mycket mer spännande att se de ungdomar i Idol som kämpar för sin dröm på blodigt allvar, än alla tramsiga lekprogram där kändisar, vars bäst före gått ut, ska leka och tävla i helt andra saker än dom är bra på. Gäller allt från Bäst i Test, Klassfesten, Stjärnorna på slottet, Mästarnas mästare, På Spåret osv i all oändlighet!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-08-20 20:48

I år har man inte fokuserat på byfånar, man har valt att visa riktigt duktiga tjejer och killar. So far. Och Astrid från Örebro. Tja... jag köper skivan redan idag om hon ger ut en! Glöm inte det. Astrid. Har ni inte sett Idol så kommer hon om några minuter på TV 4
O då har jag bara hört henne i min MacBookPro, inte ens i hörlurarna eller över högtalare. Ska lyssna igen, i lurar åtminstone. Det är hon värd. Innan Astrid dök upp jublade jag över Elvira. O så var det ett par grabbar som var hyfsade också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Idol 2019...

Inläggav matssvensson » 2019-08-20 21:43

Tänker på att, jag tror det var Laila Bagge, dissade Albin Lee Meldau rätt hårt i uttagningen till någon av de tidigare Idol säsongerna. Vilket säger mig rätt mycket om programmets träffsäkerhet att hitta intressanta artister kontra habila coversångare. Visst kan det i och för sig vara underhållande om man är på det humöret.

Kommer alltid på mig själv att börja undra hur våra etablerade artister skulle klara sig genom Idol tratten - som Robyn, Oskar Linnros, Veronica Maggio, Lisa Ekdahl, Titiyo, Sophie Zelmani, Joakim Berg eller Håkan Hellström?
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-08-20 21:58

Det säger väldigt lite. Självklart kan de göra fel och Albin har sköna kvaliteter, men platsar han i Idol-formatet? Juryn är bara med i början, sen avgör du. Håkan Hellström hade inte klarat någon som helst audition, någonstans, nånsin, men det går rätt bra för honom ändå.

Hörde du Dylantolkningen ikväll? Astrid bjöd inte på någon cover direkt, åtminstone inte i meningen karaoke.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Idol 2019...

Inläggav matssvensson » 2019-08-20 22:58

Jag har tröttnat på formatet så förmodligen fel av mig att posta i tråden. Jag tittar bara mer eller mindre av misstag när frugan har det på. Och visst kan jag verkligen uppskatta personliga tolkningar av favoritlåtar som dyker upp med jämna i programmet. Men jag tycker tyvärr mycket av personligheten och deltagarnas själ går förlorade i strömlinjeformandet av finalidolen, som till slut får sjunga en sång alla har glömt nästan innan den kommer ut i affärerna.

Min musikaptit är mycket större för artister som lyckas skapa något av egen kraft, utan hjälp av en horder stylister och besserwissrar.

Just nu förtrollas jag av Amanda Bergman och Amason.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-08-21 07:31

Jag utesluter varken den/det ena eller det andra :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Idol 2019...

Inläggav paa » 2019-08-21 10:12

matssvensson skrev:Tänker på att, jag tror det var Laila Bagge, dissade Albin Lee Meldau rätt hårt i uttagningen till någon av de tidigare Idol säsongerna. Vilket säger mig rätt mycket om programmets träffsäkerhet att hitta intressanta artister kontra habila coversångare. Visst kan det i och för sig vara underhållande om man är på det humöret.

Kommer alltid på mig själv att börja undra hur våra etablerade artister skulle klara sig genom Idol tratten - som Robyn, Oskar Linnros, Veronica Maggio, Lisa Ekdahl, Titiyo, Sophie Zelmani, Joakim Berg eller Håkan Hellström?

Av dom skulle Robyn gått vidare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Idol 2019...

Inläggav matssvensson » 2019-08-21 13:57

paa skrev:Av dom skulle Robyn gått vidare.

Så tänker jag också spontant, men jag är osäker på hur hon skulle orkat krångla sig igenom alla krystade temakvällar med motivationen bibehållen. Tycker också även de andra namnen bidragit mer till den svenska musikskatten än samlade idolstjärnor från alla säsonger. Men som underhållning för stunden kan det funka, precis som Mästarnas Mästare eller Kockarnas Kamp.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Idol 2019...

Inläggav Morello » 2019-08-21 15:52

Vad har lyteskomik i musikstugan att göra?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-08-21 21:13

Den som talar om lyteskomik tittar inte, alternativt är helt och fullständigt ointresserad av musik. Glad jag inte lirar på prylar tillverkade av en sådan natur. Har ni sett? I år fokuserar man 87% på riktigt jäkla duktiga tjejer o killar. Nadia... say no more. Idol i år är bättre än någonsin tidigare. Dumpa alla fördomar och lyssna istället!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-03 19:35

Mmm... slutaudition, nog har de fokuserat på de goda exemplen, så till den grad att de får svårt att sortera ut folk, he he, de har visat synnerligen få "skämtare" och "stolpskott" i år, hela vägen. Kanske är det så att de som söker till Idol vet att det krävs ganska mycket för att klara gallringarna numera. Varje år säger de att konkurrensen är hårdare än någonsin o jag tror de har rätt. Varje år. En jazztjej dök upp igår, hoppas hon tar sig vidare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-03 20:21

hifikg skrev:Vem vinner, vem försvinner? Första tjejen som visades ikväll är ett starkt kort, hann inte ens med att uppfatta hennes namn.



Madeleine heter hon o gick snabbt vidare i kvällens slutaudition, konkurrenterna fick gåshud... Madde, Astrid från Örebro och jazztösen... det här kommer bli hårt och tjejerna bör dominera.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-04 20:16

Timade Idol till kvällsvarden och jäklar i min låda när Astrid från Örebro dök upp i rutan igen. Hon äger. Måste bli tjejernas år i år.
Snart ner till Claire Martin igen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-04 22:18

Ikväll blev det lite lyteskomik emellanåt, några nådde inte alls upp till det de visat i tidigare moment. Funderar på om "gruppmomentet" verkligen är så viktigt för de flesta "idoler", att som helt grön mixas ihop med en grupp obekanta sångare/sångerskor med helt andra musikaliska rötter mm mm för att göra ett framträdande där både gruppen och individerna ska utmärka sig, är det rimligt? Tänk om jag, Morello o IÖ skulle göra ett sång- o dansnummer ihop liksom!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Idol 2019...

Inläggav paa » 2019-09-04 23:14

Vet inte det där om tjejernas, Tusse har ju varit bäst i år.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-04 23:39

Ja, Tusse är en jäkla stjärna. Nivån i år är hög.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Idol 2019...

Inläggav Tompa_39 » 2019-09-10 14:13

hifikg skrev:...SNIP...Tänk om jag, Morello o IÖ skulle göra ett sång- o dansnummer ihop liksom!?


Om jag blundar riktigt hårt kan jag nästan se det framför mig...men bara nästan... :D
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Idol 2019...

Inläggav E » 2019-09-13 15:03

hifikg skrev:I år har man inte fokuserat på byfånar, man har valt att visa riktigt duktiga tjejer och killar. So far. Och Astrid från Örebro. Tja... jag köper skivan redan idag om hon ger ut en! Glöm inte det. Astrid. Har ni inte sett Idol så kommer hon om några minuter på TV 4
O då har jag bara hört henne i min MacBookPro, inte ens i hörlurarna eller över högtalare. Ska lyssna igen, i lurar åtminstone. Det är hon värd. Innan Astrid dök upp jublade jag över Elvira. O så var det ett par grabbar som var hyfsade också.

Visst har jag sett många bra auditions, men även en hel del som jag har svårt att begripa varför de publicerar, exempelvis denna:
https://youtu.be/j6uM5uMYprg

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Idol 2019...

Inläggav paa » 2019-09-13 16:43

E skrev:
hifikg skrev:I år har man inte fokuserat på byfånar, man har valt att visa riktigt duktiga tjejer och killar. So far. Och Astrid från Örebro. Tja... jag köper skivan redan idag om hon ger ut en! Glöm inte det. Astrid. Har ni inte sett Idol så kommer hon om några minuter på TV 4
O då har jag bara hört henne i min MacBookPro, inte ens i hörlurarna eller över högtalare. Ska lyssna igen, i lurar åtminstone. Det är hon värd. Innan Astrid dök upp jublade jag över Elvira. O så var det ett par grabbar som var hyfsade också.

Visst har jag sett många bra auditions, men även en hel del som jag har svårt att begripa varför de publicerar, exempelvis denna:
https://youtu.be/j6uM5uMYprg

Mvh E*

Jo, men om du kollar på den som kom efter i flödet, så är det ju helt andra bullar!
https://www.youtube.com/watch?v=72cFeAabyWQ
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-13 18:16

E skrev:Visst har jag sett många bra auditions, men även en hel del som jag har svårt att begripa varför de publicerar, exempelvis denna:
https://youtu.be/j6uM5uMYprg

Mvh E*


Fast den där visades väl inte i TV? På TV4 play har man lagt upp ALLA auditions om jag förstått det rätt, kanske för att man ska kunna visa släkten att man varit med. Om jag missat honom på TV så är han ändå ett av de få undantagen, det mesta man sänt har varit bra insatser.

Ditt klipp visar den annorlunda stämning som råder i årets Idol jämfört med tidigare. Första säsongerna hånades såna insatser, nu sjunger juryn med och ofta bjuder de på konstruktiv kritik och är både snälla, glada och artiga även mot de som åker ut.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Idol 2019...

Inläggav Kribban » 2019-09-13 20:41

Tusse blev jag väldigt överraskad av. Tycker denna säsongen håller riktigt bra nivå men väl som vanligt bli den väl slätstruken ju längre den pågår
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Idol 2019...

Inläggav E » 2019-09-13 23:28

hifikg skrev:Fast den där visades väl inte i TV? På TV4 play har man lagt upp ALLA auditions om jag förstått det rätt, kanske för att man ska kunna visa släkten att man varit med. Om jag missat honom på TV så är han ändå ett av de få undantagen, det mesta man sänt har varit bra insatser.

Den visas på Youtube iallafall, någon teve har jag inte så det kan jag inte veta. Men har jag verkligen sett alla auditions menar du? Visst är det alldeles för många, men i verkligheten måste det väl vara många fler.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-13 23:56

E skrev:
hifikg skrev:Fast den där visades väl inte i TV? På TV4 play har man lagt upp ALLA auditions om jag förstått det rätt, kanske för att man ska kunna visa släkten att man varit med. Om jag missat honom på TV så är han ändå ett av de få undantagen, det mesta man sänt har varit bra insatser.

Den visas på Youtube iallafall, någon teve har jag inte så det kan jag inte veta. Men har jag verkligen sett alla auditions menar du? Visst är det alldeles för många, men i verkligheten måste det väl vara många fler.

Mvh E*


Om du har sett alla vet jag inte, men jag läser i rutan att man kan gå in på TV4 o se ALLA, men jag har inte fördjupat mig i det, SÅ intresserad är jag inte. Antar att inte alla hamnar på youtube. Det som visas på TV är relativt fritt från stolpskott och även stolpskotten (som visas) behandlas med respekt, något som väl inte var Idols adelsmärke från start.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-16 22:57

Fasen vad illa många sjunger ikväll :(
Kanske för att jag lyssnar via datorns interna högtalare, men ändå, det låter falskt och taktlöst.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-17 22:29

Bättre klass på töserna. Astrid. Billie Eilish. Hmm... plötsligt lyssnar jag på originalet igen och tycker det albumet växer till sig. Trots det konstiga ljudet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Idol 2019...

Inläggav Thomas_A » 2019-09-27 23:26

Aida?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Idol 2019...

Inläggav hifikg » 2019-09-27 23:36

Så fel. Hampus borde ha åkt, men det är för många småflickor som har mobiler...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Idol 2019...

Inläggav paa » 2019-09-28 13:14

Det är alltid tjejer som åker i början!
Men visst var det de två tjejer som gjorde det blekaste intrycket som stod där tillsammans med Hampus (som borde åkt)?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster