Black Midi

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Black Midi

Inläggav goat76 » 2019-09-03 10:27

Pretentiösa genialiska småglin från London som spelar resonant experimental art-rock, no wave, där man eventuellt kan skönja en aning inspiration från band som Sonic Youth, Slint, Swans och kanske lite Joy Division.
I övrigt tycker jag nog de är hyfsat egna och jag älskar när musiker vågar göra sin egna grej, det är så fantastiska band historiskt sett blev just historiska. De stöptes inte under en norm som den mesta av dagens musik verkar göra, inget ska på något sätt sticka ut längre.

Black Midi är ett gäng samspelta och duktiga musiker med en fantastisk trummis, intressanta taktbyten på gränsen till att ibland nästan låta avigt. Sångaren har minst sagt ett ganska eget sätt att sjunga och det går från lågmält viskande till mer intensivt med extrem inlevelse.
Innovativt nymodernt grepp i sista låten där en mobiltelefon används som ett av instrumenteringen och förstärks med hjälp av elgitarrens pickup för att spela upp en ursinnig kvinnlig röst ackompanjerat av resten av bandet.

Många av er kommer troligtvis stänga av det här efter högst någon enstaka minut, jag kunde iallafall inte sluta titta förens de 26 minuter var till ända och har sett det flertalet gånger till så mitt tips att ni ger det hela en chans. :)

Live-spelning inför publik för radiokanalen KEXP från Reykjavik, Island 2018:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Black Midi

Inläggav Max_Headroom » 2019-09-05 01:30

Inte så tokigt. Bra trummis som lyckas bra att hantera situationerna med den rymningsbenägna crash-cymbalen.

Ganska ruffig musik.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Black Midi

Inläggav hifikg » 2019-09-05 01:38

Bröt efter två minuter, men bara för att timman är sen, ska lyssna vidare om några timmar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Black Midi

Inläggav goat76 » 2019-09-05 17:20

Max_Headroom skrev:Inte så tokigt. Bra trummis som lyckas bra att hantera situationerna med den rymningsbenägna crash-cymbalen.

Ganska ruffig musik.


Ja, trummisen är intressant, han håller ihop allt väl i den stundtals spretiga musiken som går från kaos till lågmäld finkänslighet.

Den här musiken är verkligen inte för alla men den växer om man ger den en chans.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Black Midi

Inläggav Nattlorden » 2019-09-05 17:36

Punk korsad med progressiv rock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Black Midi

Inläggav goat76 » 2019-09-05 17:43

Nattlorden skrev:Punk korsad med progressiv rock.


Japp, något sånt. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Black Midi

Inläggav goat76 » 2020-11-18 16:11

Fascinerande band det här, fantastiskt egensinnat och inovativt!
De kan inte vara riktigt kloka (menat på ett bra sätt). :)

Ännu ett liveframträdande som försätter mig i musikalisk trans.


Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Black Midi

Inläggav goat76 » 2021-05-01 09:41

Black Midi slutar aldrig att fascinera, deras musik är svår att greppa men trollbinder. Nästan helt oförutsägbara och jag förundras över hur de fått ihop det hela till en helhet?

Udda är bara förnamnet... :)



Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster