Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav hifikg » 2019-09-23 21:55

Cajsa Stina
Cajsa-Stina
CajsaStina

Alla varianter förekommer, vem ska man tro på?
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav Frisk » 2019-09-23 22:26

Bara en träff i Sverige på birthday.se, där står som i trådrubriken. I övrigt har jag ingen aning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav hifikg » 2019-09-23 22:52

Döpte henne så i min musiksamling, hade flera varianter innan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav petersteindl » 2019-09-24 02:34

Kaj sa Stina.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-25 21:09

Läser man på hennes (senare) skivkonvolut så är det väl rätt så enkelt att hon heter Cajsa Stina, men tagit artistnamnet CAJSASTINA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav hifikg » 2019-09-25 22:54

Kalejdokom skrev:Läser man på hennes (senare) skivkonvolut så är det väl rätt så enkelt att hon heter Cajsa Stina, men tagit artistnamnet CAJSASTINA.


Så vad ska jag sortera henne som i min musiksamling?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav Bill50x » 2019-09-26 07:48

På LP-tiden sorterade jag alla skivor efter efternamnet på artisten eller på namnet på bandet/gruppen. Det fungerar hyggligt men blir problem med jazz-skivor eftersom man med förkärlek gärna har namn som Dan Anderssons Trio & the Garlics. Klassisk musik är ett annat besvärligt område.

När nu den mesta musiken dessutom är digitaliserad blir det ännu knepigare att få ordning. Eftersom den övervägande delen av min samling är populärmusik (rock/pop/visa/jazz/blues/country/electronica/etc) så har jag helt enkelt börjat sortera efter första bokstaven, så i ditt fall med Cajsa skulle hon hamna under C. Så här skriver Wikipedia: "Cajsa Stina Åkerström (ofta skrivet CajsaStina)"

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-09-26 07:50

Bill50x skrev:På LP-tiden sorterade jag alla skivor efter efternamnet på artisten eller på namnet på bandet/gruppen. Det fungerar hyggligt men blir problem med jazz-skivor eftersom man med förkärlek gärna har namn som Dan Anderssons Trio & the Garlics. / B


Sorteras på Andersson!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav Bill50x » 2019-09-26 07:56

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:På LP-tiden sorterade jag alla skivor efter efternamnet på artisten eller på namnet på bandet/gruppen. Det fungerar hyggligt men blir problem med jazz-skivor eftersom man med förkärlek gärna har namn som Dan Anderssons Trio & the Garlics.

Sorteras på Andersson!

Det tänkte jag också först, men hur skriver du namnet så det sorteras rätt i din dator?
"Andersson, Dan, Trio & The Garlics" är ju bara för knöligt att hålla på med.

För min del blir det numera på D, precis som David Bowie.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav hifikg » 2019-09-26 09:42

Det viktigaste, tycker jag, är att man är konsekvent. Min fråga föranleddes av att jag hittade minst två olika skrivningar, nu var de inte så skilda att jag inte såg alla album, men om jag skriver Bob Dylan ibland och Robert Zimmerman ibland så blir det värre :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav Bill50x » 2019-09-26 10:04

hifikg skrev:Det viktigaste, tycker jag, är att man är konsekvent. Min fråga föranleddes av att jag hittade minst två olika skrivningar, nu var de inte så skilda att jag inte såg alla album, men om jag skriver Bob Dylan ibland och Robert Zimmerman ibland så blir det värre :)

Finns det någon som sorterar Bob Dylan under namnet Robert Zimmerman?
Men du har rätt i att man ska vara konsekvent så en artists alla album hamnar på samma ställe.

Antingen så nöjer vi oss här eller så slänger vi in den stora jokern... Klassisk musik!

Var och varannat album innehåller ju åtminstone två kompositörer eftersom "man" gillar att para ihop vissa artister/kompositörer. Varje album blir sas en sorts samlingsalbum. Klassisk musik är ju dessutom oftast benämnd efter kompositören och inte efter framföraren så det kan bli ganska ohanterligt.

Hur gör man här?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav hifikg » 2019-09-26 19:47

Man använder iTunes o så kan man söka på den kompositör, solist, dirigent eller det verk som man för stunden är intresserad av, är man riktigt flitig sätter man betyg och skriver in egna sökord också
Bilagor
ravel.jpg
ravel.jpg (54.84 KiB) Visad 3001 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav Bill50x » 2019-09-26 22:50

hifikg skrev:Man använder iTunes o så kan man söka på den kompositör, solist, dirigent eller det verk som man för stunden är intresserad av, är man riktigt flitig sätter man betyg och skriver in egna sökord också

Detta behöver man inte använda iTunes till, det fungerar med de flesta andra program också. Det handlar om att tagga materialet korrekt och eftersom jag inte hunnit/orkat gå igenom allt ännu (har väl hunnit till F typ) så letar jag i filstrukturen. Den dag jag är helt klar med taggningen (förhoppningsvis innan jag vänder näsan i vädret...) kan jag givetvis söka på artist, album, år, genre, eller vilken variabel som helst som jag väljer att lägga in.

Jag försökte använda mig av iTunes för en himla massa år sedan men insåg att programmet är riktigt kass och det var detta som fick mig att välja en Samsung Android-telefon istället för en iPhone. Efter köpet av min Samsung-telefon insåg jag tyvärr att deras version av detta program var ännu sämre, så därför använder jag inte det heller utan låter Google sköta all backup etc.

Än så länge använder jag Logitech Media Server som musikhanterare eftersom jag spelar på Squeezebox. Programmet fungerar suveränt bra förutom att man inte kan bläddra med skivomslagen utan bara med text. En allvarlig brist och troligen byter jag till en Linn streamer vad det lider.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav hifikg » 2019-09-27 00:12

Allt alla vill ha finns i iTunes o ändå säger så många att det är skräp. Mig inte förstå. Det finns några saker jag stör mig på och hoppas att Apples nya version av iTunes (som inte längre kommer heta iTunes) kommer lösa det. Håller tummarna hårt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav ottovonkopp » 2019-09-27 12:07

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Man använder iTunes o så kan man söka på den kompositör, solist, dirigent eller det verk som man för stunden är intresserad av, är man riktigt flitig sätter man betyg och skriver in egna sökord också

Detta behöver man inte använda iTunes till, det fungerar med de flesta andra program också. Det handlar om att tagga materialet korrekt och eftersom jag inte hunnit/orkat gå igenom allt ännu (har väl hunnit till F typ) så letar jag i filstrukturen. Den dag jag är helt klar med taggningen (förhoppningsvis innan jag vänder näsan i vädret...) kan jag givetvis söka på artist, album, år, genre, eller vilken variabel som helst som jag väljer att lägga in.

Jag försökte använda mig av iTunes för en himla massa år sedan men insåg att programmet är riktigt kass och det var detta som fick mig att välja en Samsung Android-telefon istället för en iPhone. Efter köpet av min Samsung-telefon insåg jag tyvärr att deras version av detta program var ännu sämre, så därför använder jag inte det heller utan låter Google sköta all backup etc.

Än så länge använder jag Logitech Media Server som musikhanterare eftersom jag spelar på Squeezebox. Programmet fungerar suveränt bra förutom att man inte kan bläddra med skivomslagen utan bara med text. En allvarlig brist och troligen byter jag till en Linn streamer vad det lider.

/ B


Jag kanske är lite trög (eller, ja, ganska trög) men vad menar du med bläddra med skivomslag? Funkar fint för mig från datorn eller iFånen men som sagt jag kanske fattar fel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav Bill50x » 2019-09-27 16:30

ottovonkopp skrev:
Bill50x skrev:Än så länge använder jag Logitech Media Server som musikhanterare eftersom jag spelar på Squeezebox. Programmet fungerar suveränt bra förutom att man inte kan bläddra med skivomslagen utan bara med text. En allvarlig brist och troligen byter jag till en Linn streamer vad det lider.

Jag kanske är lite trög (eller, ja, ganska trög) men vad menar du med bläddra med skivomslag? Funkar fint för mig från datorn eller iFånen men som sagt jag kanske fattar fel.

I många appar kan man få upp ett antal skivomslag, tex de 8-16 första (beroende på om man har en liten telefon eller större platta) och sedan kan man enkelt scrolla genom albumen i den ordning de är listade. Man vet ju oftast hur omslaget ser ut och slipper då sitta å läsa namnet.

En sak till som LMS inte kan är att hoppa till närmaste passande album/artist när man börjar att skriva i sökrutan. Skriver man tex Len så hoppar appen direkt till artist som börjar så, när man skriver näst no är man redan på Lennon, tex.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav ottovonkopp » 2019-09-27 20:30

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:
Bill50x skrev:Än så länge använder jag Logitech Media Server som musikhanterare eftersom jag spelar på Squeezebox. Programmet fungerar suveränt bra förutom att man inte kan bläddra med skivomslagen utan bara med text. En allvarlig brist och troligen byter jag till en Linn streamer vad det lider.

Jag kanske är lite trög (eller, ja, ganska trög) men vad menar du med bläddra med skivomslag? Funkar fint för mig från datorn eller iFånen men som sagt jag kanske fattar fel.

I många appar kan man få upp ett antal skivomslag, tex de 8-16 första (beroende på om man har en liten telefon eller större platta) och sedan kan man enkelt scrolla genom albumen i den ordning de är listade. Man vet ju oftast hur omslaget ser ut och slipper då sitta å läsa namnet.

En sak till som LMS inte kan är att hoppa till närmaste passande album/artist när man börjar att skriva i sökrutan. Skriver man tex Len så hoppar appen direkt till artist som börjar så, när man skriver näst no är man redan på Lennon, tex.

/ B

Så här kan jag bläddra men du kanske menar något annat?
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav Bill50x » 2019-09-28 00:25

ottovonkopp skrev:Så här kan jag bläddra men du kanske menar något annat?
[ Bild ]

Nej, jag menar inget annat. Men så kan man väl inte bläddra i Logitech Media Server?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav ottovonkopp » 2019-09-28 07:30

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Så här kan jag bläddra men du kanske menar något annat?
[ Bild ]

Nej, jag menar inget annat. Men så kan man väl inte bläddra i Logitech Media Server?

/ B

Om du använder standard LMS i en vanlig webbläsare på datorn så borde det gå men det ser inte då kul ut. Hämta pluginet Materiel skin istället, funkar fint både på dator, platta och mobil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav Bill50x » 2019-09-29 01:01

ottovonkopp skrev:
Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Så här kan jag bläddra men du kanske menar något annat?
[ Bild ]

Nej, jag menar inget annat. Men så kan man väl inte bläddra i Logitech Media Server?

/ B

Om du använder standard LMS i en vanlig webbläsare på datorn så borde det gå men det ser inte då kul ut. Hämta pluginet Materiel skin istället, funkar fint både på dator, platta och mobil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

OK, ska kolla upp detta....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav hifikg » 2019-09-29 17:46

Upptäckte just att en (den enda?) svaghet i iTunes inte alls är en miss. Det är jag som inte fattat... :roll:
Skivkonvoluten som visas i iTunes ändras inte när jag byter låtar med iPhonen t ex, men det gör de visst, om man använder minispelaren som fönster. Då syns dessutom konvolutet så mycket bättre. Och jag som hoppades att de skulle fixa till den missen i nya iTunes som snart kommer o så har det fungerat hela tiden. Nu ser jag noll nackdelar med iTunes som mediaspelare. Kanske att det inte hanterar såna där ännu högre upplösta filer vad de nu heter igen... DSD! Eller så gör det det också, har nog inga DSD filer när allt kommer omkring.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-30 15:23

På hemsidan finns CajsaStina och Cajsastina, inga bindestreck. Fanns annons för konsert i DN och även där var det sammanskrivet.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Vad heter Cajsa Stina Åkerström?

Inläggav kneten » 2019-09-30 16:56

petersteindl skrev:Kaj sa Stina.


:mrgreen:


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster