Abbey Road 2019

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Abbey Road 2019

Inläggav Frisk » 2019-09-30 21:58

Det låter spännande, kanske man ska ge skivan ett försök. Tyckte atmos-utgåvan verkade lite spännande, de brukar kunna vara lite mindre komprimerade, samtidigt finns det risk att det inte alls funkar i multikanal.. inte alls alltid det blir bra.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Abbey Road 2019

Inläggav PekkaJohansson » 2019-09-30 22:11

Bill50x skrev:Har lyssnat på skivan några gånger, än så länge bara i datorhögtalarna. Men vad som slagit mig är att det svänger rejält, det är MUSIK som kommer ur högtalarna.
/ B


Verkligen? :)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Abbey Road 2019

Inläggav Bill50x » 2019-09-30 22:40

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Har lyssnat på skivan några gånger, än så länge bara i datorhögtalarna. Men vad som slagit mig är att det svänger rejält, det är MUSIK som kommer ur högtalarna.

Verkligen? :)

Kanske inbillar mig men tycker att denna remix är både mjukare och mer distinkt. Idag har jag tillgång till Black Triangles version från 1983, officiell stereo remaster från 2009 (både 16 och 24 bit) samt en 24-bitars HD-remaster som jag inte har någon koll på var jag fått den ifrån. Och förstås en vinyl, nästan original, inköpt -84. Av dessa skulle jag vilja påstå att det senaste släppet låter bäst, tätt följd av vinylen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Abbey Road 2019

Inläggav PekkaJohansson » 2019-09-30 22:49

Läs gärna min snabbgenomgång av de olika utgåvornas egenheter och försök att få tillfälle att lyssna på EMI 1987! Jag har förstås hört "Abbey Road" ett otal gånger men faktiskt inte intresserat mig för de olika varianterna tidigare. Nu ska jag till att börja med köra hela 87-an i MasVis. Originalvinylen har jag ägt vid ett par tillfällen och skickat vidare. Beatles på vinyl har jag, med undantag för en 80-talspressning av "A hard day's night" i stereo, gett upp för länge sedan.

Bill50x skrev:När man släppte remixen av hela katalogen för 10 år sedan...
/ B


Vill för ordningens skull påpeka att ingen ommixning gjordes för tio år sedan utan endast ommastring. Resultatet blev för det mesta inte särskilt lyckat eftersom man redan då hade fått för sig att medelnivån skulle höjas för att enligt utsago tillfredsställa unga lyssnare.

Edit: Jaha, 1987 visade sig vara en blandad kompott:

animation.gif
animation.gif (487.19 KiB) Visad 891 gånger


Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Abbey Road 2019

Inläggav Morello » 2019-10-01 08:59

goat76 skrev:
Max_Headroom skrev:
Morello skrev:Slog på 1987 år s utgåva. Låter ju faktiskt ganska anständigt för att vara Beatles, men sången låter påtagligt skitigt. Har under några timmar lyssnat på Rush och Deep Purple och då blir det något plågsamt att lyssna på Ringos lätt bluddriga trumspel.


Jag vibbar att sången lät ganska ruffigt redan före mikrofonen... Och att det alltså inte är inspelningen det är fel å utan det var så dom lät.

"Ringos lätt bluddriga trumspel." Ja, just det. När kommer det en nyutgåva där detta fixats till med quantisering och nivåutjämning? Konceptet är ju inte nytt utan har använts inom rock/pop i nästan 20 år, till somligas förtret. (Max säger: Vill du ha trummorna ligga på exakta tidpunkter och låte lika starkt på varje slag; använd en jävla trummaskin! Hela poängen med en trummis är att det INTE skall vara 100% i takt och lika hårt varje slag. En trummis skall spela, inte bara hålla takten.)


Sången uppfattar jag som fullt medvetet skitig. Mikrofonerna U47 och U48 har väl en ganska tydlig karaktär och säkert drog de på så att rörförstärkarna fick arbeta sig varma.

Jag gillar Ringos trumspel och tycker han med skön känsla blandar mjukt och hårt spelande passande till musiken och tillåter tystnaden även få vara en ingrediens i det hela. Skön trummis det där som med sitt spelande visar att "less is more" i många lägen.


Det finns ingenting i sången som påminner om ljudet från en Neumann U47. Snarare är det en massa mög efter mikrofonen som ställer till det eller så använde man en enklare, dynamisk mikrofon. Även cymbaler låter påtagligt skitigt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Abbey Road 2019

Inläggav goat76 » 2019-10-01 09:28

Morello skrev:
goat76 skrev:
Max_Headroom skrev:
Jag vibbar att sången lät ganska ruffigt redan före mikrofonen... Och att det alltså inte är inspelningen det är fel å utan det var så dom lät.

"Ringos lätt bluddriga trumspel." Ja, just det. När kommer det en nyutgåva där detta fixats till med quantisering och nivåutjämning? Konceptet är ju inte nytt utan har använts inom rock/pop i nästan 20 år, till somligas förtret. (Max säger: Vill du ha trummorna ligga på exakta tidpunkter och låte lika starkt på varje slag; använd en jävla trummaskin! Hela poängen med en trummis är att det INTE skall vara 100% i takt och lika hårt varje slag. En trummis skall spela, inte bara hålla takten.)


Sången uppfattar jag som fullt medvetet skitig. Mikrofonerna U47 och U48 har väl en ganska tydlig karaktär och säkert drog de på så att rörförstärkarna fick arbeta sig varma.

Jag gillar Ringos trumspel och tycker han med skön känsla blandar mjukt och hårt spelande passande till musiken och tillåter tystnaden även få vara en ingrediens i det hela. Skön trummis det där som med sitt spelande visar att "less is more" i många lägen.


Det finns ingenting i sången som påminner om ljudet från en Neumann U47. Snarare är det en massa mög efter mikrofonen som ställer till det eller så använde man en enklare, dynamisk mikrofon. Även cymbaler låter påtagligt skitigt.


Om du läser på så ser du att de alltid använde U47 eller U48 till sången. Oavsett var i ljudkedjan som distorsionen skedde så är det inte ett misstag, utan fullt medvetet för att få till en effekt.
Jag tycker det passar in ypperligt, allt behöver inte alltid vara så rent som möjligt.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Abbey Road 2019

Inläggav Griff » 2019-10-11 18:35

För oss som kan albumet utan och innan är de 22 ”outtakes” både intressanta och kul att lyssna på oavsett dess kvalitet.

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster