Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hur låter Cajsastinaprovet i din rigg?

Alldeles fantastiskt
0
Inga röster
Helt okej
0
Inga röster
Sådär
0
Inga röster
Illa
3
50%
Riktigt illa
3
50%
 
Antal röster : 6

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav hifikg » 2019-10-04 17:22

Fungerar den skivan hos dig? Funderar på om jag kan ha fått ett "måndagsexemplar" fast jag köpte den på en tisdag. Kan en enstaka CD feltillverkas så att den låter illa? Flera låtar på mitt ex är olyssningsbara och de som är allra minst olyssningsbara kanske kan klassas som utståbara. Har lyssnat såväl hemma som borta på mitt exemplar. Någon mer som lyssnat på det vaxet? Hur låter den på Spotify t ex?
Bilagor
xxv_-_ventyret_brjar_hr-kerstrm_cajsastina-48181901-frntl.JPG
xxv_-_ventyret_brjar_hr-kerstrm_cajsastina-48181901-frntl.JPG (62.18 KiB) Visad 3325 gånger
Senast redigerad av hifikg 2019-10-05 23:30, redigerad totalt 3 gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3659
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav juanth » 2019-10-04 17:46

Vilka låtar låter sämst?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav ottovonkopp » 2019-10-04 17:57

Hörde någon låt på radion för ett tag sedan. Gick bort direkt.

Även de lite äldre albumen låter trist.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav Nattlorden » 2019-10-04 18:48

Tror du engagerar dig i ösketänkande... den är nog helt enkelt så dålig.... precis som jag fått acceptera angående Amanda Jensen tidigare....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav hifikg » 2019-10-05 00:10

juanth skrev:Vilka låtar låter sämst?


Vill minnas att det finns en eller möjligen två som, med stort överseende, går att lyssna på. Resten låter illa. Särskilt om du vill spela på en nivå där inte ljudet av en spinnande katt överröstar musiken. Har lyssnat såväl på rippning som CD´n direkt och med olika spelare, högtalare, förstärkare och försteg. Har inte lyssnat på någon streamingtjänst. Överväger att skicka den till skivbolaget och fråga om den verkligen ska låta som den gör. DR-mätaren visar på en åtta för övrigt, men det måste inte vara lika med så här illa.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav hifikg » 2019-10-05 00:11

Nattlorden skrev:Tror du engagerar dig i ösketänkande... den är nog helt enkelt så dålig.... precis som jag fått acceptera angående Amanda Jensen tidigare....


Tragiskt. Eva Dahlgren körde man sönder på liknande vis. Tror inte det är några popfjun som älskar hård komprimering som köper hennes musik på CD.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3659
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav juanth » 2019-10-05 11:32

hifikg skrev:
juanth skrev:Vilka låtar låter sämst?


Vill minnas att det finns en eller möjligen två som, med stort överseende, går att lyssna på. Resten låter illa. Särskilt om du vill spela på en nivå där inte ljudet av en spinnande katt överröstar musiken. Har lyssnat såväl på rippning som CD´n direkt och med olika spelare, högtalare, förstärkare och försteg. Har inte lyssnat på någon streamingtjänst. Överväger att skicka den till skivbolaget och fråga om den verkligen ska låta som den gör. DR-mätaren visar på en åtta för övrigt, men det måste inte vara lika med så här illa.


Gör det. Skicka tillbaka!
Tagga #loudnesswarissoontobeover
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav goat76 » 2019-10-05 12:22

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:Tror du engagerar dig i ösketänkande... den är nog helt enkelt så dålig.... precis som jag fått acceptera angående Amanda Jensen tidigare....


Tragiskt. Eva Dahlgren körde man sönder på liknande vis. Tror inte det är några popfjun som älskar hård komprimering som köper hennes musik på CD.


Känner du till något popfjun alls som säger sig föredra hård komprimering? :)

Både Eva Dahlgren och Cajsa Stina hör till den skara mainstream-artister och de och deras skivbolag har som största ambition att sälja mest, och då kan dom inte heller riskera att de låter mycket svagare än konkurrensen.
Först den dagen när det för denna skara mainstream-bolag och deras ovetande klienter förstår att de inte längre har något att vinna på att låta starkast p.g.a. att normalisering blir allt vanligare, först då kommer det bli bättring på den fronten.

Men varför orka bry sig i dessa artister som för länge länge sedan slutade göra musik för att de älskar musik, det är ju uppenbart att de är mer intresserade av kändisskap och rikedom än det de skapar.

Bubbelgum.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav ottovonkopp » 2019-10-05 12:25

Returnera med en arg lapp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3659
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav juanth » 2019-10-05 12:26

Alltså jag förstår inte varför skivbolagen inte bara gör en sjukt komprimerad radioedit och sedan en välljudande mix till den som vill ha det i dessa valfrihetens tider...
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav hifikg » 2019-10-05 14:19

goat76 skrev:
hifikg skrev:
Nattlorden skrev:Tror du engagerar dig i ösketänkande... den är nog helt enkelt så dålig.... precis som jag fått acceptera angående Amanda Jensen tidigare....


Tragiskt. Eva Dahlgren körde man sönder på liknande vis. Tror inte det är några popfjun som älskar hård komprimering som köper hennes musik på CD.


Känner du till något popfjun alls som säger sig föredra hård komprimering? :)

Både Eva Dahlgren och Cajsa Stina hör till den skara mainstream-artister och de och deras skivbolag har som största ambition att sälja mest, och då kan dom inte heller riskera att de låter mycket svagare än konkurrensen.
Först den dagen när det för denna skara mainstream-bolag och deras ovetande klienter förstår att de inte längre har något att vinna på att låta starkast p.g.a. att normalisering blir allt vanligare, först då kommer det bli bättring på den fronten.

Men varför orka bry sig i dessa artister som för länge länge sedan slutade göra musik för att de älskar musik, det är ju uppenbart att de är mer intresserade av kändisskap och rikedom än det de skapar.

Bubbelgum.


Jag tror faktiskt att både Eva o Cajsalisa tycker om den musik de spelar o sjunger och lyssnar man på löjligt låg nivå kan man skönja att det handlar om ganska trevliga melodier och underfundiga texter. Samtidigt tror jag inte att de lyssnar på vad som ges ut i deras namn. Inte sällan man hör skådespelare säga att de inte sett filmer som de deltagit i. Fan tro´t men det kanske är sån man blir när man varit med i många år. Om Cajsastina själv får vetskap om hur illa det är kanske hon reagerar. Det olustiga är att hon faktiskt äger det skivbolag som givit ut vaxet. Eva hamnade på Sony så hon var ganska illa ute redan från start.

Tar mig friheten att, i detta slutna sällskap, lägga ut en av låtarna från skivan, skriv gärna vad ni tycker.

https://www.dropbox.com/s/he6yq2nnj2yq6rb/01%20Om%20Det%20Var%20Du.aif?dl=0
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3659
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav juanth » 2019-10-05 14:50

Jag jämför med Tidal och båda låter som om de spelas upp på ett högst mediokert kassettdäck 1987 där azimut behöver justeras. Stereobild saknas..typ
Kanske att din version är något dovare.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav Nattlorden » 2019-10-05 16:22

juanth skrev:båda låter som om de spelas upp på ett högst mediokert kassettdäck 1987 där azimut behöver justeras


:mrgreen: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav Ted_B » 2019-10-05 21:06

juanth skrev:Alltså jag förstår inte varför skivbolagen inte bara gör en sjukt komprimerad radioedit och sedan en välljudande mix till den som vill ha det i dessa valfrihetens tider...


Kunskapen som krävs för att göra en välljudande mix kanske är på väg att försvinna?
Kan det vara så illa?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3659
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav juanth » 2019-10-06 00:33

Ted_B skrev:
juanth skrev:Alltså jag förstår inte varför skivbolagen inte bara gör en sjukt komprimerad radioedit och sedan en välljudande mix till den som vill ha det i dessa valfrihetens tider...


Kunskapen som krävs för att göra en välljudande mix kanske är på väg att försvinna?
Kan det vara så illa?


Det finns det nog risk för. Dessutom tror jag att folk som vill jobba tydligt kreativt och kvalitativt med ljud kanske söker sig det på andra vis än att bli ljudtekniker, kvar blir de som är nöjda att bara vara där..i branschen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav E » 2019-10-06 08:24

ottovonkopp skrev:Returnera med en arg lapp.

Vem föreslår du?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav E » 2019-10-06 08:30

hifikg skrev:Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Är det så illa att du föredrar återberättande framför din anläggnings återgivning i detta fall? :mrgrén:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav ottovonkopp » 2019-10-06 08:33

E skrev:
ottovonkopp skrev:Returnera med en arg lapp.

Vem föreslår du?

Mvh E*

Skivbolaget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav hifikg » 2019-10-06 10:20

E skrev:
ottovonkopp skrev:Returnera med en arg lapp.

Vem föreslår du?

Mvh E*


De kommer ändå bara svara same, same
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav hifikg » 2019-10-06 10:25

E skrev:
hifikg skrev:Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Är det så illa att du föredrar återberättande framför din anläggnings återgivning i detta fall? :mrgrén:

Mvh E*


Jag föredrar det mesta framför den här skivan, den kommer att returneras tillsammans med era utlåtanden o jag har nu spelat den på ytterligare anläggningar av någorlunda kaliber för att vara säker på att det inte bara är hos mig det låter illa. Det kan förstås bero på att ingen av dem lyssnat med Sydväst påtagen och utan Nordost på golvet.

Vad tyckte du om det du hörde?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Har du hört Cajsa-Stinas senaste?

Inläggav goat76 » 2019-10-06 10:37

hifikg skrev:
E skrev:
ottovonkopp skrev:Returnera med en arg lapp.

Vem föreslår du?

Mvh E*


De kommer ändå bara svara same, same


De kommer inte bry sig alls eftersom ljudkvaliten ändå inte är en parameter som påverkar försäljningen nämnvärt.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav Frisk » 2019-10-06 11:05

Ska försöka lyssna ikväll och se hur det upplevs. Kan ju i och för sig testa i bilen via Bluetooth, kanske så den är tänkt av avnjutas...

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav ottovonkopp » 2019-10-06 11:12

goat76 skrev:
hifikg skrev:
E skrev:Vem föreslår du?

Mvh E*


De kommer ändå bara svara same, same


De kommer inte bry sig alls eftersom ljudkvaliten ändå inte är en parameter som påverkar försäljningen nämnvärt.


Antagligen inte men det är bättre att göra något än inget.

https://www.ljudochbild.se/nyheter/ljud ... a-forfall/



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav hifikg » 2019-10-06 18:33

Calimba Records står det på konvolutet, det ägs av Cajsastina, som jobbat under en "exclusive deal to" Gamlestans Grammofonbolag som är en "division of Border Music", så vem ska ha drapan? Hade hoppats att fler orkat lyssna och kommentera, men det kanske inte låter sämre än vanligt hos de flesta faktisktlyssnare? Om man ska gratulera eller beklaga tål väl att funderas på isåfall.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav hifikg » 2019-10-06 18:47

"Hur kan du släppa ett album som låter så illa? Musiken är säkert bra, din sångröst är fin, texterna tänkvärda och värda att lyssna på många gånger, men det går bara inte. Ljudkvaliteten på det senaste albumet är fruktansvärd. Finns ingen anledning att ge oss, som ännu köper CD-skivor så dåligt ljud. Vi som köper en CD för tvåhundra, för att slippa strömma i låg kvalitet, räknar med att den ska vara lyssningsbar åtminstone. Är det för mycket begärt? Har du lyssnat själv? Tycker du om det du hör? Blev det som du ville ha det?

Med vänlig hälsning,

KG - en aktiv och musikintresserad (besviken) lyssnare"

Borde jag tillägga något mer? Ta bort något? Tänkte skicka det via Cajsastinas officiella sida.
Bilagor
dollyX.jpg
dollyX.jpg (85.09 KiB) Visad 3123 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav goat76 » 2019-10-06 19:05

Jag tog mig friheten att ändra din text en aning så att den i början är lite mer tillmötesgående, annars kommer du antagligen betraktas som en fiende istället för en som bara vill henne väl. :)

hifikg skrev:"Musiken är bra, din sångröst är fin, texterna tänkvärda och värda att lyssna på många gånger, men det går bara inte, ljudkvaliteten på det senaste albumet är inte bra.
Det finns ingen anledning för oss som ännu köper CD-skivor att få ett så dåligt ljud, vi köper en CD för tvåhundra för att slippa strömma i låg kvalitet och räknar då med att den åtminstone ska vara lyssningsbar, är det för mycket begärt
Har du lyssnat själv, tycker du om det du hör och blev det som du ville ha det?

Med vänlig hälsning,

KG - en aktiv och musikintresserad (besviken) lyssnare"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav hifikg » 2019-10-06 19:07

goat76 skrev:Jag tog mig friheten att ändra din text en aning så att den i början är lite mer tillmötesgående, annars kommer du antagligen betraktas som en fiende istället för en som bara vill henne väl. :)

hifikg skrev:"Musiken är bra, din sångröst är fin, texterna tänkvärda och värda att lyssna på många gånger, men det går bara inte, ljudkvaliteten på det senaste albumet är inte bra.
Det finns ingen anledning för oss som ännu köper CD-skivor att få ett så dåligt ljud, vi köper en CD för tvåhundra för att slippa strömma i låg kvalitet och räknar då med att den åtminstone ska vara lyssningsbar, är det för mycket begärt
Har du lyssnat själv, tycker du om det du hör och blev det som du ville ha det?

Med vänlig hälsning,

KG - en aktiv och musikintresserad (besviken) lyssnare"


En god tanke. Jag har redan filat bort en hel del från det allra första utkastet :)
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav Frisk » 2019-10-06 19:28

Nu har jag hunnit lyssna både i bil och hemma. I bilen lät det definitivt ok, kanske lite komprimerade trummor. Hemma har jag inte heller supermycket att anmärka på. "Livet går" 22sekunder in samt 37 sekunder in bryter rösten totalt samman, jag antar det är dist av något slag, det låter ungefär som jag upplever en dålig högtalarkabelanslutning. Trummorna saknar definitivt dynamik men som helhet tycker jag nog ändå det låter bättre än ganska mycket nytt. Rösten tycker jag är ganska ren och tydlig i stort.

Vad är det du tycker låter illa? Så kan jag försöka lyssna efter just det. Ska lyssna kritiskt några gånger till.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav hifikg » 2019-10-06 22:34

Ljudet grötar ihop sig och det liksom skorrar flera gånger i musiken. Kan nog hålla med om att sången är rätt okej, men den drunknar stundtals i distorsion (2,14-2,37 kanske är värsta exemplet). Trodde ju att högtalarna var trasiga första gången jag lyssnade och det var faktiskt glapp i en kabel också, men det blev ändå inte trevligare att lyssna när det var fixat (visade sig vara en klack i XLR-uttaget som tarvade en justering). Vad händer när du lyssnar lite starkare?
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav Frisk » 2019-10-06 22:55

Hoppas jag får tid att testa i morgon. Ska testa lite starkare då, drog på ganska bra idag, -12dB eller så tror jag.

Men jag kan nog hålla med, det är några partier som konkret låter trasigt på skivan, typ som om man överstyr en digital utgång. Detta är något annat än loudness war, det är inte (bara) komprimerat för att låta starkt utan är verkligen trasigt på något sätt, som en kabel sitter dåligt eller något spelats sönder som du säger. Vanliga produktioner är mer så man blir oengagerad att lyssna mer, sällan så att man tror något faktiskt är trasigt, annat än kanske något instrument i inspelningen.

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster