Bra inspelningar och siter.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-18 09:39

Den första låter riktigt spännande, har du lyssnat?
Edit: hittade smakproven o lyssnar genom datorn, det här kan jag nog inte motstå
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Harryup » 2019-10-18 09:50

Bara genom datorn hittills men tyckte det lät lite extra trevligt redan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-18 10:06

Harryup skrev:Bara genom datorn hittills men tyckte det lät lite extra trevligt redan.


Kröp in i de trådlösa och slår till på 24/192 versionen, tror inte jag kan hantera den högre upplösningen (än) går det att själv ta ner den till 24/192 annars?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Harryup » 2019-10-18 10:10

Allt går men har inte haft det problemet då jag enbart kan spela upp till 24/192 också och har nöjt mig med det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-18 10:16

Harryup skrev:Allt går men har inte haft det problemet då jag enbart kan spela upp till 24/192 också och har nöjt mig med det.


I framtiden kanske möjligheten ges. Hade varit gentilt att få tillgång till 24/192 o lägre upplösningar om man köper den högsta tillgängliga. Suger på karamellen medan jag skruvar på dubbdäcken, ska ju till storstan imorgon...

Kul med Taylor också!! Glömmer alldeles för ofta Tiny-sidan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-18 10:28

Fantastiskt intressant. Man blev ju lite nyfiken på hur det såg ut vid inspelningen av Don't you cry. Hittade denna (lite längre ner på sidan):
Edit: läs också texten om hur det gick till - fascinerande läsning! Som inspelningstekniker blir man ju lite knockad. Jag spelade in en gospelkonsert förra helgen, med 19 kanaler. Ett nästan hopplöst case - live, one take, direkt ner på två kanaler. Blev väl ok, men det här...?


Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-18 11:02

Gällande olika upplösning och filformat hittade jag denna intressanta gratis-samling av ljudfiler för jämförelse av Sound Liaison's olika alternativ. Kan kanske ge en hint om vilken upplösning man behöver/kan återge på sin anläggning:

https://www.soundliaison.com/index.php/ ... re-formats

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav goat76 » 2019-10-18 11:04

Kalejdokom skrev:Fantastiskt intressant. Man blev ju lite nyfiken på hur det såg ut vid inspelningen av Don't you cry. Hittade denna (lite längre ner på sidan):
Edit: läs också texten om hur det gick till - fascinerande läsning! Som inspelningstekniker blir man ju lite knockad. Jag spelade in en gospelkonsert förra helgen, med 19 kanaler. Ett nästan hopplöst case - live, one take, direkt ner på två kanaler. Blev väl ok, men det här...?

[ YouTube ]


Den där Josephson c700a mikrofonen skulle man vilja ha, den har två kapslar med individuella outputs som man balanserar i mixen till önskat sound. Verkar väldigt användbar, men den kostar närmare 50 tusen. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-18 11:09

Det var en C700S dom använde och den går väl på drygt 70.000 8O .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Harryup » 2019-10-18 11:27

Som en hygglig nätkabel med tillhörande kabellyftare, vad är problemet?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav goat76 » 2019-10-18 11:37

Kalejdokom skrev:Det var en C700S dom använde och den går väl på drygt 70.000 8O .


Se där. Kände inte till den, men den är trots sitt pris säkert prisvärd för en bra studio. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-18 11:43

Ska jag skicka länken till Cajsa-Stina? Hon har, givetvis, inte svarat på min humbla fråga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav manix » 2019-10-18 12:12

Citerar mig själv från tråden "Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité."

manix skrev:..snip

Mitt bidrag i tråden får bli Carmen Gomes Inc - Don't You Cry. Utgiven av Sound Liaison, finns att provlyssna här:
https://www.soundliaison.com/index.php/408-carmen-gomes-inc-dont-you-cry
Jag köpte CD:n via Bandcamp, så jag har inte en högupplöst version men det låter mycket bra ändå. Musikaliskt skulle jag önska lite mer blandat tempo på låtarna. Det är bara långsamma låtar.
https://carmengomes.bandcamp.com/album/dont-you-cry


Jag har även Carmen Gomes sings the Blues och A Thousand Shades of Blue, som låter mycket bra även om de inte är inspelade med enbart en mikrofon. Dessa har jag köpt som downloads (FLAC 192 tror jag),

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-18 13:35

Musikappen i Catalina spelar DXD-filen direkt, hmm... intressant att se vad min DAC visar när jag kommer dit.
Och nedladdningen gick mycket fort dessutom. Köpte demoskivan för 10 pengar.

På min DAC presenteras musiken som 24/176, hmm...
Bilagor
Skärmavbild 2019-10-18 kl. 13.42.09.png
Skärmavbild 2019-10-18 kl. 13.42.09.png (19.62 KiB) Visad 5876 gånger
Senast redigerad av hifikg 2019-10-18 14:25, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-18 13:45

manix skrev:Citerar mig själv från tråden "Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité."

manix skrev:..snip

Mitt bidrag i tråden får bli Carmen Gomes Inc - Don't You Cry. Utgiven av Sound Liaison, finns att provlyssna här:
https://www.soundliaison.com/index.php/408-carmen-gomes-inc-dont-you-cry
Jag köpte CD:n via Bandcamp, så jag har inte en högupplöst version men det låter mycket bra ändå. Musikaliskt skulle jag önska lite mer blandat tempo på låtarna. Det är bara långsamma låtar.
https://carmengomes.bandcamp.com/album/dont-you-cry


Jag har även Carmen Gomes sings the Blues och A Thousand Shades of Blue, som låter mycket bra även om de inte är inspelade med enbart en mikrofon. Dessa har jag köpt som downloads (FLAC 192 tror jag),


Ibland krävs det två trådar, minst, för att ge uppmärksamhet, får erkänna att jag missat ditt inlägg i den tråden :oops:
Jag kommer dela vaxet med grannen så jag tänker ta hem det i högsta hanterbara upplösning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav manix » 2019-10-18 15:08

hifikg skrev:Ibland krävs det två trådar, minst, för att ge uppmärksamhet, får erkänna att jag missat ditt inlägg i den tråden :oops:
Jag kommer dela vaxet med grannen så jag tänker ta hem det i högsta hanterbara upplösning.


Inte menat som kritik mot dig eller någon annan, ville bara påpeka att jag håller med om inspelningens kvalitet och att den är bra även lågupplöst. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-18 19:25

Har lyssnat igenom samplern flera gånger nu och det är fantastiska inspelningar rakt igenom, mycket spännande musik också, eller så är det kvaliteten som gör dem spännande. Mycket imponerad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-18 23:49

Köpte och laddade ner albumet med Carmen. Visst är det krispigt och detaljerat med bra närvaro och upplösning, men tyvärr är det lite tunnt i botten. Jag saknar den lägsta oktaven från kontrabasen och det gör tyvärr att helhetsupplevelsen ändå inte blir så speciell. Någon annan som lyssnat inte bara i lurar eller mobil, och som gjort samma upplevelse?

Wetterstad
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-02-01

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Wetterstad » 2019-10-19 16:56

Även jag blev lite besviken på basen i Carmen inspelningen, skaffade även Feenbrothers, där är det mer klipp i botten.

Nu gillar jag ju Brubeck mycket, så den inspelningen tilltalar mig mer än Carmen-skivan, som var lite enahanda tycker jag.

Tänk om denna teknik funnits på "den gamla goda tiden", Brubeck Miles Cannonball Coltrane och alla de andra, inspelade på detta vis.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-19 21:28

Kalejdokom skrev:Köpte och laddade ner albumet med Carmen. Visst är det krispigt och detaljerat med bra närvaro och upplösning, men tyvärr är det lite tunnt i botten. Jag saknar den lägsta oktaven från kontrabasen och det gör tyvärr att helhetsupplevelsen ändå inte blir så speciell. Någon annan som lyssnat inte bara i lurar eller mobil, och som gjort samma upplevelse?


Vilken kvalitet tog du ner det i?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-20 12:14

FLAC 96kHz. Men det kan väl inte ha någon betydelse i sammanhanget? Det är ju högre upplösning än en vanlig CD.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-20 13:41

Kalejdokom skrev:FLAC 96kHz. Men det kan väl inte ha någon betydelse i sammanhanget? Det är ju högre upplösning än en vanlig CD.


Nä, jag var bara nyfiken, tänkte om du ville byta bort din kopia så kan jag ta ner en annan åt dig, tänkte ändå skaffa den där ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav goat76 » 2019-10-20 14:41

Kalejdokom skrev:Köpte och laddade ner albumet med Carmen. Visst är det krispigt och detaljerat med bra närvaro och upplösning, men tyvärr är det lite tunnt i botten. Jag saknar den lägsta oktaven från kontrabasen och det gör tyvärr att helhetsupplevelsen ändå inte blir så speciell. Någon annan som lyssnat inte bara i lurar eller mobil, och som gjort samma upplevelse?


Sitter precis och lyssnar och tycker det låter imponerande bra för att vara en inspelning med endast en mikrofon, men precis som du säger så saknas den riktiga basen, både vad gäller baskagge och kontrabas.

Det bekräftar väl egentligen bara det jag redan visste, olika typer av ljudkällor kräver allt som oftast (om nu inte rummets akustik är något utöver det vanliga) helt olika avstånd för mikrofon-upptagningen för att fånga den fulla potentialen för de olika instrumentens fullskaliga ljud.
Olika typer av mikrofoner och deras upptagnings-mönster gör sig också olika bra/passande för olika ljudkällor.

Kanske går det (om det är fysiskt möjligt) att göra en inspelning med en ensam mikrofon där man endast tar hänsyn till att optimera alla de enskilda ljudkällornas avstånd till mikrofonen, för att på så sätt få till ett mer komplett ljud från de enskilda instrumenten.
Det blir ju då i sin tur såklart svårt att på samma gång få till det med önskad placering/naturlig panorering i ljudfältet då sångerskan kanske måste befinna sig på nästan exakt samma fysiska plats som både baskaggen och kontrabasen. :)

Jag förstår mig inte riktigt på den där filosofin att man på något vis skulle uppnå mer "renhet" eller en mer verklighetstrogen inspelning ju färre mikrofoner som används?
Med vetskapen om mikrofoners tillkortakommanden jämfört med den mänskliga hörseln så blir det helt enkelt för många kompromisser med endast en mikrofon.

Men som sagt, det låter trots det klart imponerande för att vara en ljudupptagning med endast en mikrofon. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-21 12:04

Lyssnar nu på albumet Carmen Gomez sings the blues - och nu låter basen "som den ska" (ja, ljudet som helhet är mycket bra). Så det är väl som konstaterats att en-mikrofon-inspelningen har sina begränsningar.
Här är ett klipp som lär vara från den inspelningen, man använder en närplacerad stormembransmik till basen.
Youtube-klippet visar bara stillbilder med superkorta bilder från konserten: https://youtu.be/Kf_S2l3Y_lM
Bilagor
carmen.jpg
carmen.jpg (275.11 KiB) Visad 5674 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-10-21 19:20

Jäklar vad fort hon sjöng i första låten på Blues-skivan. Hade det varit en skivspelare hade jag kollat pitchen, he he. Fast hon lugnade ner sig sen och applåderna lät normala. Nu blev det mycket om den här sajten och deras alster, men så var vi några som blev nyfikna också. Tog ett tag innan jag kunde spela enmikrofoninspelningen och det blev lite av ett västgötaklimax. Hade räknat med något riktigt revolutionerande o så var det "bara" jättebra, dvs i samma klass som Krall, Peyroux, Cohen, Kent (Stacey) och Ford normalt gör, för att bara nämna några, men Gomes når inte riktigt deras höjder röstmässigt. Tycker jag.

Blues-skivan tror jag att jag kommer lyssna på fler gånger än Cry-skivan. Basen i inledningen till God Bless The Child är riktigt skön och när resten av bandet kommer in... wow... o sen kliver Carmen fram med en skön jazzröst (tycker det är mer jazz än blues över den låten).

Stort tack till Harryup för tips!

Ska jag tillföra tråden något så känner jag till Linnrecords som en källa till välljudande inspelningar (man kanske måste passa nu, om det skulle bli ett Brexit någon gång), förutom HD Tracks förstås. Köper en del högupplöst via qobuz, men det är mest för att få skivorna levererade direkt som filer, har, i princip, slutat köpa plastbitar. Idag blev det bara tre nya. Ibland lönar det sig att kolla priserna på de olika sajterna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-12-01 14:37

Köpte nyss albumet "Thousands Shades of Blue" med Carmen Gomes, har bara lyssnat på "Fever" än så länge, på datahögtalare o det låter lovande :)
Sajten har black-friday-rea fick jag läsa i tråden om musik i bästa tänkbara kvalitet, så passa på.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav petersteindl » 2019-12-01 16:06

Åhh, äntligen lite mässjazz. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra inspelningar och siter.

Inläggav hifikg » 2019-12-01 20:07

petersteindl skrev:Åhh, äntligen lite mässjazz. :)


Kan inte bli för mycket av den varan. Det här kanske lirades på mässorna på 50-talet, vem vet... en samling med inspelningar som låter mycket autentiskt. Blir inte riktigt klok på om jag gillar det eller inte, men det gör jag nog. Köptes nyss på Qobuz som har upp till 80% rea fram till midnatt. Sen kanske det blir ännu billigare, då börjar Cyber-monday, ha ha... Omslaget lär väl ingen ha några synpunkter på. Väl?
Bilagor
BD Music & Cabu Present 50 Singing Ladies.png
BD Music & Cabu Present 50 Singing Ladies.png (406.55 KiB) Visad 5384 gånger
Sitter nöjd :)


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster