Twisted Nerves

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Twisted Nerves

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-10-20 21:58

Hej,

Jag har varit med i ett mycket, mycket rörigt musikprojekt (med många inblandade) som hette Twisted Nerves. Nu två år efter allt blev färdigt är det dags att länka det lite. Några här kanske är intresserade? Vi testar.

Twisted Nerves - Invisible Man

Låten handlar om sociala problem, socialt utanförskap och panikångest. Jag har "producerat", arrangerat musiken, gjort gitarrdelarna och spelar gitarr och orgel. Och gjort videon.

Twisted Nerves - Take Me to the Sun

En lite mer positiv låt! Jag har "producerat", mixat, arrangerat musiken, gjort gitarrdelarna + orgeln, fixat lite flummiga "effekter" osv. och spelar gitarr och orgel. Och gjort "videon" (!!!).

Dom här grejerna spelades in under väldigt lång tid (mkt mkt rörigt "projekt"), 2014-2016 och som ni ser "släpptes" videosasarna november 2017.
Några av Sveriges duktigaste (enlig mig) "musiker" är med och spelar på det här. Jag nämner inga namn. Det hör ni ju själva vem som spelar bas t.ex. ju!

Invisible Man
I am nothing in a crowd
Who's the fool who makes no sound?
No one knows me the way I am
Sometimes you see me now you don't

On my own in the end zone
Where is the key to keep me free from danger?

I don't even know myself
Why do I fear? I have to disappear
What can I do to play it safe?
Sometimes you see me now you don't

On my own in the end zone
Where is the key to keep me free from danger?

Where am I going? I'm on my way now
Somewhere I can't be
Out of sight, out of reach
The Invisible Man is me

I rather live another life in many ways
I rather be another face
'Cause I am

On my own in the end zone
Where is the key to keep me free from danger?

Take Me to the Sun
Disconnected for a long time
Now I'm high on a cloud
The walls of my mind are coming down now
I have longed for peace and love
A new day breaks free for you and me
I'm not ready to die

Take me to a higher ground of love
Take me to the chapel in the fields
Take me to the sun
Lonely days are gone for me

Can you feel it? I still don't believe it
Is this real love?
I can see through the mirror glass
Never look into the past
From here today I'm gonna stay
I'm not ready to die

Take me to a higher ground of love
Take me to the chapel in the fields
Take me to the sun
Lonely days are gone for me

I was lost in a thing called life
Just another man to die
I tried to a find the door to another space and time
I learned to run away from it all

Disconnected for a long time
I'm still high on a cloud
The walls of my mind are coming down now
I have longed for peace and love
A new day breaks free for you and me
I'm not ready to die

Take me to a higher ground of love
Take me to the chapel in the fields
Take me to the sun
Lonely days are gone for me

Take me to the sun
Take me to the sun
Take me to the sun
Lonely days are gone for me

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Twisted Nerves

Inläggav goat76 » 2019-10-20 22:26

Jag gillar nog låten "Take Me To the Sun" mer än den första, den var ganska catchy! :)

Var det några specifika moment du tyckte var extra svåra att få till när det kom till mixningen?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Twisted Nerves

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-20 23:39

Jag gillar första videon!

Lite för poppigt annars för min smak, först låten har bra potential annars. Har bara lyssnat med PCn, kanske blir bättre på setereon?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Twisted Nerves

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-10-26 19:03

goat76 skrev:Jag gillar nog låten "Take Me To the Sun" mer än den första, den var ganska catchy! :)

Var det några specifika moment du tyckte var extra svåra att få till när det kom till mixningen?


Tack för att du verkar gilla det. "Take Me To the Sun" är kanske mer "hittig"? Vet inte. Det har klagats på att introt är för långt. Men för i helvete! Vi ska inte spelas i radio. Eller?

Den första låten "Invisible Man" mixades av Stefan Brändström i The Dustward (http://www.thedustward.se/) men lite input och instruktioner från mig. Där kör han blandat analogt och digitalt ("hybrid" va?).

Den andra låten "Take Me to the Sun" hade Stefan Brändström gjort en "slaskmix" av (trummor och gitarrer bara). Sen mixade jag ihop resten (digitalt bara, i Cubase). Allting var väl rätt svårt egentligen i det läget. 8O Det värsta att försöka hantera vad nog dom rätt extrema tremolo-gitarrerna i refrängen. Det låter för jävligt helt enkelt! Sen stör det mig så sjuuukt mycket att det finns ett buggigt digitalt klick i låten från slaskmixen som jag inte kunde göra något åt. :roll:

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Twisted Nerves

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-10-26 19:05

Max_Headroom skrev:Jag gillar första videon!

Lite för poppigt annars för min smak, först låten har bra potential annars. Har bara lyssnat med PCn, kanske blir bättre på setereon?


Tack för att du gillar't. Typ.

Det håller inte riktigt för en riktigt bra stereo tycker jag. Lågbudget som tusan egentligen. Håll dig till PCn kanske. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Twisted Nerves

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-27 21:08

det-var-battre-forr skrev:
goat76 skrev:Jag gillar nog låten "Take Me To the Sun" mer än den första, den var ganska catchy! :)

Var det några specifika moment du tyckte var extra svåra att få till när det kom till mixningen?


Tack för att du verkar gilla det. "Take Me To the Sun" är kanske mer "hittig"? Vet inte. Det har klagats på att introt är för långt. Men för i helvete! Vi ska inte spelas i radio. Eller?

Den första låten "Invisible Man" mixades av Stefan Brändström i The Dustward (http://www.thedustward.se/) men lite input och instruktioner från mig. Där kör han blandat analogt och digitalt ("hybrid" va?).

Den andra låten "Take Me to the Sun" hade Stefan Brändström gjort en "slaskmix" av (trummor och gitarrer bara). Sen mixade jag ihop resten (digitalt bara, i Cubase). Allting var väl rätt svårt egentligen i det läget. 8O Det värsta att försöka hantera vad nog dom rätt extrema tremolo-gitarrerna i refrängen. Det låter för jävligt helt enkelt! Sen stör det mig så sjuuukt mycket att det finns ett buggigt digitalt klick i låten från slaskmixen som jag inte kunde göra något åt. :roll:


Hur långt är klicket? Ofta kan man bara klippa bort dom utan att det hörs om man inte vet exakt var det är och hur det låter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Twisted Nerves

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-10-28 08:25

Max_Headroom skrev:Hur långt är klicket? Ofta kan man bara klippa bort dom utan att det hörs om man inte vet exakt var det är och hur det låter.


Typ, så kort att ingen annan i hela världen kommer höra det tror jag. :| Tyckte det var så rörigt att försöka få bort eftersom det låg flera olika instrument på det här klicket så jag försökte inte ens. Det här är avslutat, men om jag åker på mer digitala klick i framtiden ska jag ge mig på dom.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster